«ΑΔΕΙΑΣΕ» ΤΟΝ ΑΡΧΙΕΠΙΣΚΟΠΟ Η ΣΥΝΟΔΟΣ
Δεν δίστασε μάλιστα, πολλές φορές κατά το παρελθόν, να χρησιμοποιήσει σκληρή γλώσσα, στηλιτεύοντας τα κακώς κείμενα τόσο επί Αρχιεπισκοπίας Σεραφείμ -κυρίως τα τελευταία χρόνια, κατά τα οποία διοικούσαν οι ίδιοι που διοικούν και σήμερα την Εκκλησία- όσο και επί Αρχιεπισκοπίας Χριστόδουλου.
Το αυτό πράττει και σήμερα για τον Αρχιεπίσκοπο κ. Ιερώνυμο. Δεν θα μπορούσαμε να μείνουμε απαθείς μπροστά στα συνεχή «φάουλ» που βλέπουμε να γίνονται και δεν συνάδουν προς το «σεμνό και ταπεινό» ύφος που θέλει να μας παρουσιάζει στις δημόσιες εμφανίσεις του. Το περίεργο, ωστόσο, είναι ότι είναι η πρώτη φορά στα χρόνια που ασχολούμαστε με το εκκλησιαστικό ρεπορτάζ, που δεχόμαστε κάθε βδομάδα επιστολές από φίλους αναγνώστες, αρκετές από τις οποίες δημοσιεύουμε στη στήλη αναγνωστών της εφημερίδας μας. Μπορεί η διάθεση των αναγνωστών μας να οφείλεται σε αυθόρμητη και όχι σε οργανωμένη αντίδραση. Κάτι τέτοιο θα αδικούσε όχι μόνο την ιστορία και την πορεία αυτής της εφημερίδας, αλλά και την ουσία της ελεύθερης έκφρασης και την κριτικής που οφείλουμε να ασκούμε σε δημόσια πρόσωπα.
Δυστυχώς για τον Αρχιεπίσκοπο και ευτυχώς για μας και την αξιοπιστία μας, την περασμένη εβδομάδα επαληθευτήκαμε σ’ αυτά που καυτηριάζουμε τον τελευταίο καιρό. Συγκεκριμένα, όταν ο Αρχιεπίσκοπος ενημερώθηκε από τον υπουργό Δικαιοσύνης κ. Σωτήρη Χατζηγάκη για το Σύμφωνο Ελεύθερης Συμβίωσης που προωθείται με τη μορφή νόμου, προέβη σε μια σειρά δηλώσεις που «χάιδεψαν» τα αφτιά των λεγόμενων προοδευτικών και ξένισαν το χριστεπώνυμο πλήρωμα αλλά και την πλειοψηφία σχεδόν των Μητροπολιτών της Εκκλησίας της Ελλάδος.
Φτάσαμε στο σημείο οι τηλεοράσεις και οι εφημερίδες να επαινούν τον Αρχιεπίσκοπο γιατί μίλησε για σεβασμό στην ιδιαιτερότητα, και μάλιστα εξαιτίας μιας πρώτης ενημέρωσης που είχε για έναν νόμο ο οποίος θα έχει κυρίως χρηστική-πρακτική αξία και όχι ουσιαστική. Το αποτέλεσμα αυτής της ενέργειας ήταν ο Αρχιεπίσκοπος να μείνει εντελώς μόνος στη Σύνοδο της περασμένης Δευτέρας. Δέχτηκε απ’ όλους σχεδόν τους Μητροπολίτες οξύτατη κριτική και ο ίδιος δικαιολογήθηκε ότι οι δηλώσεις του μεταδόθηκαν αποσπασματικά, με αποτέλεσμα να αλλοιωθεί το περιεχόμενό τους. Μπροστά στη δύσκολη θέση στην οποία βρέθηκε, μόνον οι Ηρακλείς τους Αρχιεπισκοπικού Θρόνου, δηλαδή οι Μητροπολίτες Ιωαννίνων Θεόκλητος, Ζακύνθου Χρυσόστομος και Τρίκκης Αλέξιος, πήραν το μέρος του, αλλά εν τέλει αναγκάστηκαν κι αυτοί να συνταυτιστούν και να συμφωνήσουν με τις απόψεις που εξέφρασαν οι υπόλοιποι εννέα Συνοδικοί ιεράρχες (μεταξύ των οποίων και ο Μητροπολίτης Ηλείας Γερμανός, ο οποίος συγκαταλέγεται στον σκληρό πυρήνα υποστηρικτών του Αρχιεπισκόπου), οι οποίοι, υπό τον Μητροπολίτη Θεσσαλονίκης Άνθιμο, εξέφρασαν εντελώς διαφορετική άποψη και συνέταξαν ένα πολύ σκληρό ανακοινωθέν, που αν έβγαινε επί των ημερών του Χριστόδουλου, θα «έπαιζε» πρώτη είδηση στα κανάλια και στις εφημερίδες, αφού θα ήταν μια πρώτης τάξεως ευκαιρία να ασκηθεί κριτική στον Χριστόδουλο και να κατηγορηθεί ως σκοταδιστής.
Εδώ όμως, μολονότι ουσιαστικά ήταν η πρώτη ήττα για τον νέο Αρχιεπίσκοπο, το θέμα πέρασε σχεδόν απαρατήρητο ή έπαιξε ως τελευταία είδηση. Μάλιστα, ο συνεργάτης όλων των εποχών, κ. Χάρης Κονιδάρης, κατέβαλε απεγνωσμένες προσπάθειες να το παρουσιάσει ως αποθέωση της Συνοδικότητας, αλλά η εμμονή του Μητροπολίτη Θεσσαλονίκης Άνθιμου να συμπεριλάβει τον όρο «πορνεία» ερήμην του Αρχιεπισκόπου και των άλλων Συνοδικών ιεραρχών
«έκοψε» τη σούπα, αποδεικνύοντας ότι η περίφημη Συνοδικότητα είναι ένα ακορντεόν στα στόματα εκείνων που τη χρησιμοποιούν.
Πρέπει να επισημάνουμε ότι, σύμφωνα με τις πληροφορίες μας, και ο Μητροπολίτης Ιωαννίνων Θεόκλητος, ο οποίος τον τελευταίο καιρό παίζει τον ρόλο του επόπτη εργασίας του Αρχιεπισκόπου, είπε στον Αρχιεπίσκοπο με αυστηρό ύφος ότι δεν πρέπει να σπεύδει να κάνει δηλώσεις για θέματα για τα οποία πρέπει να αποφαίνεται η Σύνοδος εν σώματι.
Είναι αλήθεια πάντως ότι το σκληρό αυτό ανακοινωθέν που εξέδωσε η Σύνοδος μπορεί να ικανοποίησε την πτέρυγα των παραδοσιακών της Εκκλησίας, δημιούργησε όμως και αναπάντητα ερωτηματικά για το πόσο ενημερωμένοι είναι οι άγιοι ιεράρχες μας για τα όσα ισχύουν στον σύγχρονο κόσμο. Ελαφρά τη καρδία και με τη χρήση του όρου «πορνεία» περιθωριοποιούν και θέτουν εκτός Εκκλησίας έναν σημαντικό αριθμό νέων ανθρώπων που ζουν κάτω από ελεύθερες συνθήκες διαβίωσης. Η Εκκλησία ασφαλώς και θα πρέπει να διαφωνεί με αυτόν τον τρόπο, αλλά είναι λάθος να βγαίνει ανοιχτά και να καταδικάζει με τρόπο δογματικό τους ανθρώπους αυτούς που οι συνθήκες της ζωής και οι σύγχρονες καταβολές τούς ανάγκασαν να ακολουθούν αυτήν τη νοοτροπία. Τέτοια γεγονότα αντιμετωπίζονται ποιμαντικά και με περίσσευμα αγάπης, σε μια εποχή μάλιστα που η Εκκλησία μας υστερεί κατά πολύ πλέον στην κατήχηση και στον σωστό τρόπο επικοινωνίας με τους νέους. Ίσως θα έπρεπε ο νέος Αρχιεπίσκοπος, πριν κάνει δηλώσεις που τον φέρνουν σε πλήρη αναντιστοιχία με τους υπόλοιπους ιεράρχες και την Εκκλησία, να φρόντιζε να άλλαζε ο τρόπος προσέγγισης των νέων ανθρώπων, κάτι που ο προκάτοχός του, Αρχιεπίσκοπος Χριστόδουλος, ξεκίνησε με μεγάλη επιτυχία αλλά το άφησε στη μέση.