ΟΙ ΠΡΩΤΕΣ ΗΜΕΡΕΣ ΚΑΙ ΤΑ ΕΡΓΑ ΤΟΥ ΝΕΟΥ ΑΡΧΙΕΠΙΣΚΟΠΟΥ
Ως γνωστόν, επί των ημερών της βραχύβιας δεκαετούς Αρχιεπισκοπίας του Μακαριστού Χριστόδουλου, η Εκκλησία της Ελλάδος βγήκε από τα στενά όρια μιας μικρής επαρχιώτικης Εκκλησίας και πάτησε γερά στα πόδια της, διαδραματίζοντας πρωταγωνιστικό ρόλο όχι μόνο στα δρώμενα της Ορθοδοξίας αλλά και όλων των άλλων δογμάτων και θρησκειών.
Ο νέος Αρχιεπίσκοπος θέλει, καθώς φαίνεται, να επιστρέψει στην προ Χριστόδουλου εποχή και να παραχωρήσει όλες τις επίσημες σχέσεις με τις άλλες Εκκλησίες και τα ξένα δόγματα στο Οικουμενικό Πατριαρχείο. Πρόκειται για μια τακτική η οποία συμβαδίζει πλήρως με τις προγραμματικές δεσμεύσεις και υποσχέσεις που είχε δώσει ο κ. Ιερώνυμος τόσο στο Οικουμενικό Πατριαρχείο, προκειμένου να εξασφαλίσει την υποστήριξή του, όσο και στους Μητροπολίτες εκείνους οι οποίοι δεν επιθυμούσαν τα ανοίγματα του Μακαριστού Χριστόδουλου όχι μόνο διότι έρχονταν σε αντίθεση με τις βλέψεις του Οικουμενικού Πατριαρχείου, αλλά κυρίως γιατί δεν επιθυμούν τον εκάστοτε Αρχιεπίσκοπο ένα βήμα πιο ψηλά από τους άλλους Μητροπολίτες.
Εφαρμόζοντας πιστά το δόγμα «σεμνά και ταπεινά», ο κ. Ιερώνυμος από τις μέχρι τώρα κινήσεις του δείχνει ότι θέλει να εφαρμόσει έναν εντελώς διαφορετικό τρόπο διοίκησης.
Η ενθρόνιση
Η ενθρονιστήρια τελετή της περασμένης Κυριακής, η οποία είχε έντονα χαρακτηριστικά επαρχιώτικης εκδήλωσης και όχι κοσμοπολίτικης τελετής, δείχνει το πνεύμα στο οποίο θα κινείται ο νέος Αρχιεπίσκοπος. Από μια τελετή από την οποία απουσίαζε το πλήθος, αλλά και το πάθος (αν δεν είχαν έρθει μερικά πούλμαν από τη Βοιωτία, η Μητρόπολη θα ήταν μόνο με τους επισήμους), μπορούμε να βγάλουμε τα συμπεράσματά μας.
Η σεμνότητα και η απλότητα του νέου Αρχιεπισκόπου δείχνουν ότι θα ακολουθήσει μια διαφορετική ρότα από εκείνη του Χριστόδουλου και ότι θα εφαρμόσει το πρόγραμμά του χωρίς εκκωφαντικές και προκλητικές ανακοινώσεις εκ των προτέρων.
Ο ενθρονιστήριος λόγος του μπορεί να μην είχε τη ρητορική δεινότητα του Χριστόδουλου, που στο άκουσμα και μόνο των λόγων του το 1988 ρίγησαν καρδιές, εν τούτοις ο κ. Ιερώνυμος είπε πράγματα που ήθελε να ακούσει ο κόσμος, αλλά και μια μερίδα ανθρώπων, οι λεγόμενοι opinion makers, οι οποίοι συνήθως διαμορφώνουν την άποψη της κοινής γνώμης βασισμένοι όχι στο σύνολο μιας γνώμης, μιας άποψης, αλλά σε μια ατάκα ή σε έναν τίτλο που βγαίνει από τα λεγόμενα αυτού τον οποίο κρίνουν.
Η επισήμανση του κ. Ιερώνυμου ότι δεν θα επιτρέψει να μετατραπεί η Εκκλησία «από οίκο του Θεού σε οίκο εμπορίου», καθώς και η υπόσχεσή του ότι θα συνεχίσει το άνοιγμα του προκατόχου του προς τη νεολαία (ήταν η μοναδική φορά, δυστυχώς, που αναφέρθηκε στον προκάτοχό του και αυτό προκάλεσε δυσμενή σχόλια) είχε συγκεκριμένο στόχο. Μπορεί να κατέστησε σαφές ότι θα πορευτεί χωρίς εξαρτήσεις, εν τούτοις από τη Μονή Πετράκη οι πληροφορίες που μας έρχονται λένε ότι από τις πρώτες κιόλας κινήσεις του φροντίζει να λαμβάνει σοβαρά υπόψη τη γνώμη των Μητροπολιτών εκείνων που στήριξαν την εκλογή του.
Από την πρώτη στιγμή εμείς εδώ στο «ΠΑΡΟΝ», αναλύοντας τον περίφημο όρο της Συνοδικότητας που ακούσαμε να χρησιμοποιείται κατά κόρον τις τελευταίες ημέρες, είπαμε ότι ο νέος Αρχιεπίσκοπος, αν θέλει να πορευτεί χωρίς κλονισμούς και κλυδωνισμούς, θα πρέπει να φανεί συνεπής προς τις δεσμεύσεις που έδωσε σε συγκεκριμένους ιεράρχες.
Η νέα «τρόικα»
Ο όρος «Αριστίνδην Σύνοδος» που χρησιμοποιήσαμε στο ρεπορτάζ της περασμένης Κυριακής δεν είναι τυχαίος. Οι Μητροπολίτες Ιωαννίνων Θεόκλητος, Φιλίππων Προκόπιος και Ζακύνθου Χρυσόστομος αποτελούν από δω κι εμπρός τη νέα «τρόικα» δίπλα στον νέο Αρχιεπίσκοπο και θα λειτουργούν ως άτυπο συμβουλευτικό όργανο, που τον πλαισιώνει και τον καθοδηγεί στις αποφάσεις του.
Εκείνο ωστόσο που κουβεντιάζεται εντονότατα στους εκκλησιαστικούς κύκλους είναι ότι ο κ. Ιερώνυμος δεν είναι τόσο «εύκολος» όσο δείχνει. Οι ίδιες πηγές αναφέρουν ότι αφού σιγουρευτεί για τις κινήσεις και το πρόγραμμά του, στο τέλος θα κάνει αυτό που ο ίδιος θεωρεί σωστότερο για την Εκκλησία, και τούτο διότι έχει εκκλησιαστική συνείδηση.
Από τις μέχρι τώρα διαπιστώσεις του, λένε οι πληροφορίες, κάθε μέρα που περνά δείχνει και πιο έκπληκτος για το τεράστιο κοινωνικό έργο που επετέλεσε ο προκάτοχός του Χριστόδουλος την παρελθούσα δεκαετία και δεν ήταν ευρύτερα γνωστό εξαιτίας της ελλιπούς προβολής του.
Οι πρώτες αλλαγές
Ένα επιπλέον στοιχείο που βγαίνει ως διαπίστωση από τις πρώτες κινήσεις του κ. Ιερώνυμου είναι ότι θα πορευτεί απρόβλεπτα και κάθε άλλο παρά δεδομένα. Δεν είναι τυχαίο άλλωστε το γεγονός ότι ενώ τα διάφορα «παπαγαλάκια» είχαν μοιράσει τις θέσεις μεταξύ αυτών που συμπαθούσαν ή αντιπαθούσαν, θέλοντας να διαμορφώσουν το δικό τους κλίμα, εν τούτοις ο νέος Αρχιεπίσκοπος διαψεύδοντάς τους λειτούργησε με νηφαλιότητα και χωρίς καμιά διάθεση ρεβανσισμού.
Μετά την παραίτηση του π. Θωμά Συνοδινού από τη θέση του Πρωτοσύγκελου, η οποία έγινε αποδεκτή όπως ήταν αναμενόμενο, για τη θέση αυτή ο νέος Αρχιεπίσκοπος προορίζει τον Επίσκοπο Βελεστίνου Δαμασκηνό Καζανάκη, ο οποίος διετέλεσε Πρωτοσύγκελος και στενός συνεργάτης του Χριστόδουλου από τα χρόνια του Βόλου. Η επιλογή αυτή του κ. Ιερώνυμου είναι μήνυμα με πολλές επισημάνσεις προς πολλούς αποδέκτες.
Για τη θέση του Γενικού Αρχιερατικού Επιτρόπου προορίζει, σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες, τον έγγαμο κληρικό Θωμά Χρυσικό, προϊστάμενο της Αγίας Ειρήνης Αιόλου, ο οποίος υπήρξε και διάκονος του Μακαριστού Αρχιεπισκόπου Σεραφείμ. Με τις δύο αυτές κινήσεις, ο Αρχιεπίσκοπος Ιερώνυμος δείχνει ότι ξέρει να παίζει στα δάχτυλα τη λεγόμενη εκκλησιαστική διοίκηση και «καμαρίλα», και αυτό θα φανεί πολύ σύντομα.
Στον τομέα της επικοινωνίας δεν έχει κάνει, προς το παρόν, αλλαγές. Άφησε στη θέση του τον ακίνδυνο και άοσμο Χάρη Κονιδάρη, μολονότι όλοι οι παροικούντες την Ιερουσαλήμ γνώριζαν ότι έπαιζε ενεργό ρόλο, δίπλα στον Μητροπολίτη Μεσογαίας Νικόλαο, υπέρ της υποψηφιότητας του Μητροπολίτη Σπάρτης Ευστάθιου για τον αρχιεπισκοπικό θρόνο.
Η κίνηση αυτή του κ. Ιερωνύμου, σύμφωνα με όσους τον γνωρίζουν και μπορούν να την ερμηνεύσουν, σηματοδοτεί ή ριζικές αλλαγές, οι οποίες θα γίνουν μετά από καιρό, ή προσπάθειά του να δείξει προς τα έξω ότι κρατάει ανθρώπους του προκατόχου του σε καίριες θέσεις, τους οποίους στη συνέχεια θα καπελώσει με δικά του νέα πρόσωπα.
Οι άνθρωποι του Αρχιεπισκόπου
Τα πρόσωπα που λέγεται ότι θα διαδραματίσουν σημαίνοντα ρόλο δίπλα στον κ. Ιερώνυμο και διαδίδουν δεξιά κι αριστερά ότι θα τους ανατεθούν καθήκοντα και θέσεις είναι συγκεκριμένοι άνθρωποι οι οποίοι, ομολογουμένως, τον στήριξαν τόσο κατά τη διάρκεια της δικαστικής του περιπέτειας όσο και πριν από αυτήν, αποτελώντας τρόπον τινά το «περιβάλλον» του στην πρώτη αρχιεπισκοπική εκλογή του ʼ98. Τα πρόσωπα αυτά, σύμφωνα με πληροφορίες μας, είναι οι δημοσιογράφοι Γρηγόρης Καλοκαιρινός, Κωστής Δήμτσας, Μαίρη Πίνη (η οποία λέγει ότι είναι και συγγενής του Αρχιεπισκόπου), Φάνης Καλατζής και Αλέξανδρος Στεφανόπουλος. Κατά σύμπτωση, τα πρόσωπα αυτά κατά την παρελθούσα δεκαετία ασκούσαν «αντικειμενική κριτική» στον Χριστόδουλο και τώρα πρέπει να «κεφαλαιοποιήσουν» την όποια προσφορά τους.
Επίσης, κληρικοί που θα παίξουν σημαντικό ρόλο στην εποχή Ιερώνυμου είναι ο Επίσκοπος Διαυλείας Δαμασκηνός Καρπαθάκης (διαδραμάτισε πολύ σημαντικό ρόλο στις αρχιεπισκοπικές εκλογές του ʼ98, αλλά και στη διαλεύκανση των φημών που βάρυναν κατά το παρελθόν τον κ. Ιερώνυμο), ο Επίσκοπος Φαναρίου Αγαθάγγελος Χαραμαντίδης, γενικός διευθυντής Αποστολικής Διακονίας και κληρικός στον οποίο είχε εμπιστευθεί ο Χριστόδουλος τον νευραλγικό αυτόν τομέα (είναι πνευματικό «ανάστημα» και στενός του κ. Ιερωνύμου από τα χρόνια που υπηρετούσε στη Μητρόπολη Θηβών και Λεβαδείας), και ο Τιτουλάριος Μητροπολίτης Αχαΐας Αθανάσιος, υπεύθυνος του Γραφείου της Εκκλησίας της Ελλάδας στις Βρυξέλλες (είναι κουνιάδος του πρώην υπουργού Αλέκου Παπαδόπουλου, ο οποίος από το 1998 ήταν προσηλωμένος στην υποψηφιότητα του κ. Ιερώνυμου ως Αρχιεπισκόπου).
Οι συνεργάτες κληρικοί του κ. Ιερώνυμου οι οποίοι περιμένουν να καταλάβουν κάποια θεσμική θέση δίπλα του είναι, σύμφωνα με πληροφορίες μας, ο Αρχιμανδρίτης Αθηναγόρας Δικαιάκος, ιεροκήρυκας στη Μητρόπολη Θηβών και Λεβαδείας και το λεγόμενο alter ego του κ. Ιερώνυμου, ο ηγούμενος του Οσίου Λουκά Γεώργιος Μαντζουράνης, ο οποίος λέγεται ότι θα εκλεγεί νέος Μητροπολίτης Θηβών και Λεβαδείας, ο ηγούμενος της Μονής Σαγματά Νεκτάριος Αντωνόπουλος, ο Αρχιμανδρίτης Εμμανουήλ Σιγάλας και ο Πρωτοπρεσβύτερος, ιατρός ψυχίατρος Αδαμάντιος Αυγουστίδης, έγγαμος κληρικός που υπηρετεί στο πλευρό του κ. Ιερώνυμου με αληθινή αυταπάρνηση.