«Κόλλησε» πάλι ο έλεγχος για την ασφάλεια των πλοίων!

Αυτό προκύπτει από την έκθεση-καταγγελία του μέλους της Επιτροπής Επιθεώρησης Εμπορικών Πλοίων και ταμία της Ένωσης Μηχανικών ΕΝ Ισίδωρου Μάκρα, που υποβλήθηκε στον υπουργό Ναυτιλίας, στα πολιτικά κόμματα, στην Εισαγγελία Πειραιά και στην αντιεισαγγελέα του Ναυτοδικείου Πειραιά κ. Μπιρμπίλα..

Ο κ. Μάκρας, ως μέλος της Επιθεώρησης Εμπορικών Πλοίων, με τα όσα αναφέρει αποκαλύπτει πως αν χρειαστεί να γίνει εγκατάλειψη ενός από ορισμένα πλοία που δραστηριοποιούνται στην ακτοπλοΐα, ο κόσμος όχι μόνο δεν θα βρεθεί με τις σωστικές λέμβους στη θάλασσα στον χρόνο που προσδιορίζουν οι διεθνείς κανονισμοί ασφάλειας, αλλά αν δεν… πνιγεί θα κινδυνεύει να… σκοτωθεί αφού σε πολλές περιπτώσεις θα πέσει στη θάλασσα από ύψος 10-12 μέτρων!

Το θέμα ήρθε στην επιφάνεια κατόπιν καταγγελίας που είχε υποβάλει πρώην επιθεωρητής στον Εισαγγελέα του Αρείου Πάγου και φυσικά στον τότε υπουργό Μ. Κεφαλογιάννη και κατήγγειλε σημεία και τέρατα.

Η καταγγελία είχε διαβιβαστεί στον τότε Εισαγγελέα του Ναυτοδικείου κ. Κοντό, με την παραγγελία να ανατεθεί στην Επιτροπή Επιθεώρησης Εμπορικών Πλοίων να ερευνήσει τις καταγγελίες, ο κ. Κοντός δεν υλοποίησε την εντολή με αποτέλεσμα μετά από δημοσίευμα του «Π» και τον θόρυβο που δημιουργήθηκε, ο φάκελος να διαβιβαστεί στην αντιεισαγγελέα του Ναυτοδικείου κ. Μπιρμπίλα, η οποία έδωσε εντολή στην Επιτροπή να διερευνήσει τις καταγγελίες.

Όπως όμως καταγγέλλει ο κ. Μάκρας, που είναι μέλος της Επιτροπής, οι έλεγχοι που έχει παραγγείλει να γίνουν η κ. Μπιρμπίλα από τον περασμένο Ιούνιο δεν έχουν γίνει ακόμα!

Έτσι οι καταγγελίες μένουν μετέωρες και οι κίνδυνοι για τους επιβάτες υπαρκτοί, καθώς σε δύο μήνες (από το Πάσχα και μετά) αρχίζει η σεζόν στην ακτοπλοΐα και θα διακινηθούν και πάλι με τα πλοία που καταγγέλλονται ως επικίνδυνα εκατομμύρια επιβάτες!

Συγκεκριμένα ο κ. Μάκρας αναφέρει:

«Από την ημερομηνία αυτή (σ.σ.: 30/6/2007) και μέχρι σήμερα η πλειοψηφία της συγκεκριμένης επιτροπής, στην οποία μετέχω και εγώ, με διάφορα τεχνάσματα (παραιτήσεις και αντικαταστάσεις μελών) και με πρόφαση ότι πρέπει να ενημερωθούν τα νέα μέλη, δεν έχει προβεί σε συγκεκριμένη πράξη (αυτοψία ελέγχου).

Όπως προκύπτει, ο Κλάδος Ελέγχου Εμπορικών Πλοίων με διάφορα προσχήματα δεν έδινε στοιχεία στον καταγγέλλοντα επιθεωρητή, ενώ μέλη της Επιτροπής Επιθεώρησης Εμπορικών Πλοίων χωρίς να ερευνήσουν τις καταγγελίες δήλωναν ότι είναι ψευδείς και ανυπόστατες!

Επειδή το πρόβλημα που παρουσιάζεται είναι τεράστιο και επειδή μέχρι σήμερα με τη στάση τους τα υπόλοιπα μέλη της Επιτροπής για την Επιθεώρηση Εμπορικών Πλοίων δείχνουν ότι δεν θέλουν να προχωρήσουν σε ουσιαστικούς ελέγχους στα πλοία, είμαι υποχρεωμένος, αναλαμβάνοντας την ευθύνη μου απέναντι σ’ αυτούς που με διόρισαν στη συγκεκριμένη επιτροπή για τον έλεγχο της ασφάλειας των ναυτεργατών και των επιβατών των συγκεκριμένων πλοίων να κάνω γνωστές τις θέσεις και τις διαπιστώσεις μου σύμφωνα με τις καταγγελίες, ώστε να ληφθούν τα κατάλληλα μέτρα και η επιτροπή να λειτουργήσει σωστά για να ληφθούν μέτρα για την ασφάλεια των πλοίων και επιβαινόντων ώστε να μη θρηνήσουμε και άλλα θύματα».

Οι κίνδυνοι στην εγκατάλειψη

Στη συνέχεια ο κ. Μάκρας αναφέρει πού εντοπίζονται οι μεγαλύτεροι κίνδυνοι για τους επιβάτες σε περίπτωση ατυχήματος ή ναυαγίου. Όπως τονίζει, ο μεγαλύτερος κίνδυνος είναι στην εγκατάλειψη του πλοίου, αφού ο χρόνος που έχει καθιερωθεί διεθνώς ως ιδανικός για την ασφαλή απομάκρυνση των επιβατών από τα πλοία, και έχει καθοριστεί στα 30 λεπτά, με τα σημερινά δεδομένα δεν είναι δυνατόν να επιτευχθεί.

Ο κ. Μάκρας αναφέρει χαρακτηριστικά:

«Ο Κλάδος Ελέγχου Εμπορικών Πλοίων έχει θεσπίσει δελτία ελέγχου εγκατάλειψης για κάθε πλοίο, τα οποία δεν ανταποκρίνονται στην πραγματικότητα, αφού αυθαίρετα υπολογίζουν σε όλα τα δελτία πάγιο χρόνο πλήρωσης της σωσίβιας σχεδίας και επιβίβασης ατόμων σε αυτή 130 δευτερόλεπτα και χρόνο καθαίρεσης της κάθε σωσίβιας σχεδίας 40 δευτερόλεπτα (στοιχεία υπάρχουν για τα περισσότερα Ε/Γ – Ο/Γ και Ε/Γ – Τ/Ρ πλοία).

Έχουν γίνει κατά το παρελθόν σε Ε/Γ – Ο/Γ και Ε/Γ – Τ/Ρ πλοία από έκτακτο κλιμάκιο του Κλάδου Ελέγχου Εμπορικών Πλοίων, πραγματικές δοκιμές εγκατάλειψης με τη χρήση γερανίσκων, σωσιβίων σχεδίων καθαιρούμενου τύπου, σε πλοία με ελληνική και ξένη σημαία (στοιχεία πρέπει να υπάρχουν στο γραφείο εκτάκτων επιθεωρήσεων του Κλάδου Ελέγχου Εμπορικών Πλοίων).

Αποτέλεσμα αυτών των ελέγχων στα συγκεκριμένα πλοία ήταν να μειωθεί ο αριθμός των σωσίβιων σχεδίων από κάθε γερανίσκο, γιατί ο χρόνος καθαίρεσης υπαρχόντων σχεδίων υπερέβαινε τον απαιτούμενο από τους κανονισμούς χρόνο των 30 λεπτών, ταυτόχρονα θα έπρεπε να μειωθεί και ο αριθμός των επιβατών. Για να μη μειώσουν τον αριθμό των επιβατών δεν προχωρούν σε πραγματικούς ελέγχους στα εν λόγω πλοία».

Με… ανεμόσκαλες!

Όπως αναφέρει ο κ. Μάκρας, ακόμα και σήμερα υπάρχει σε ορισμένα πλοία πρόβλεψη εγκατάλειψης με… ανεμόσκαλες! Χαρακτηριστικά τονίζει:

«Υπάρχει μια κατηγορία Ε/Γ – Ο/Γ πλοίων κλειστού τύπου που χρησιμοποιούν ως σωστικά μέσα πλευστικές συσκευές ρίψης.

Η εγκατάλειψη των επιβαινόντων στα πλοία αυτά γίνεται από ύψος 10-12 μέτρων κατά παράβαση της ΥΑ 1218/17/1/91/05-05-91 (Β΄ 629/91) Κανονισμός 1119 ΚΟ 98/118/ΕΚ (ΠΔ 103/99-Α΄-110 όπως τροποποιήθηκε) που ορίζουν ότι η εγκατάλειψη των επιβαινόντων ενός Ε/Γ πλοίου πρέπει να γίνεται από ύψος μικρότερο των 4,5 μέτρων.

Η επίσημη θέση των αντιπροσώπων του Κλάδου Ελέγχου Εμπορικών Πλοίων, που ενημέρωσε την Επιτροπή, είναι ότι η εγκατάλειψη των επιβαινόντων στα εν λόγω πλοία γίνεται με τη χρήση ανεμόσκαλας (μια σκάλα ανά 150 επιβαίνοντες).

Αυτό εκτός από παράτυπο εγκυμονεί τεράστιο κίνδυνο για τη ζωή των επιβαινόντων και είναι αδύνατο σε κάθε περίπτωση να γίνει εγκατάλειψη με τα μέσα αυτά.

Σύμφωνα με την εμπειρία μας, οποιοσδήποτε πέσει στη θάλασσα από ύψος 10-12 μέτρα φορώντας σωσίβιο, στην καλύτερη περίπτωση θα τραυματιστεί σοβαρά, αφού στις περισσότερες περιπτώσεις θα σκοτωθεί.

Γίνεται φανερό ότι τα πλοία που χρησιμοποιούν τα παραπάνω σωστικά μέσα πρέπει άμεσα να σταματήσουν τους πλόες τους και να μετασκευαστούν κατάλληλα σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία, δηλαδή η εγκατάλειψη των επιβαινόντων να γίνεται με ασφαλή μέσα (ολισθητήρες ή καθαιρούμενου τύπου σχεδίες)».

Μετά από τις καταγγελίες του κ. Μάκρα, τις οποίες ούτε υιοθετούμε ούτε απορρίπτουμε, αλλά πιστεύουμε ότι πρέπει και επιβάλλεται να διερευνηθούν, προκύπτουν αβίαστα τα εξής ερωτήματα:

• Ποια μέλη της Επιτροπής προσπαθούν με διάφορα τερτίπια να αποφύγουν τον έλεγχο των καταγγελιών και γιατί; Και άδικο να έχει ο κ. Μάκρας γιατί δεν κάνουν τον έλεγχο για να το διαπιστώσουν;

• Ποιο «αόρατο χέρι» επιβάλλει να μη γίνονται έλεγχοι για τέτοιου είδους καταγγελίες παρ’ όλο που αφορούν την ασφάλεια εκατομμυρίων επιβατών;

Θυμίζουμε ότι ο κ. Κοντός, αν και είχε πάρει σχετική εντολή, απέφυγε να διατάξει έρευνα, κάτι που αποκάλυψε το «Π», το οποίο σήμερα για μια ακόμη φορά δικαιώνεται, ενώ η κ. Μπιρμπίλα, που έδωσε τελικά την εντολή δεν μπορεί να επιβάλει την υλοποίησή της! Γι’ αυτό λοιπόν δεν γίνονται οι έλεγχοι για τις συγκεκριμένες καταγγελίες στα πλοία; Ποιοι θέλουν να κρύψουν τι και για ποιους λόγους; Είναι δυνατόν να δίνεται εισαγγελική εντολή για να γίνει μια έρευνα και 10 μήνες μετά να μην έχει γίνει τίποτα;

Αυτά προς το παρόν. Και ευχόμαστε τα γεγονότα να διαψεύσουν τον κ. Μάκρα.


Σχολιάστε εδώ