Τολμηρό και μαχόμενο θέλουν τον νέο Αρχιεπίσκοπο!

Kατʼ αρχάς το γεγονός ότι ο Μακαριστός Χριστόδουλος έφερε την Εκκλησία πιο κοντά στον λαό επιβεβαιώνεται, αφού οι εφτά στους δέκα Έλληνες δηλώνουν πως ενδιαφέρονται (πολύ ή αρκετά) για την εκλογή του νέου Αρχιεπισκόπου.

Είναι αυτό το πλησίασμα της Εκκλησίας στο ποίμνιό της μια απʼ τις μεγάλες παρακαταθήκες του Μεγάλου Ποιμένα που έφυγε τόσο νωρίς…

Όπως προκύπτει από πανελλαδική δημοσκόπηση που πραγματοποίησε για «ΤΟ ΠΑΡΟΝ» η εταιρεία RASS (από 30 έως και 31 Ιανουαρίου, σε δείγμα 600 συνεντεύξεων, σταθμισμένο ως προς το φύλο και την ηλικία), πέραν του πολύ μεγάλου ενδιαφέροντος για τον διάδοχο του Χριστοδούλου, οι ερωτηθέντες θέλουν ο νέος προκαθήμενος της Εκκλησίας:

• Να είναι παρεμβατικός στα πολιτικά και κοινωνικά ζητήματα και μάλιστα φανερά παρεμβατικός. Καταρρίπτεται έτσι όλη αυτή η φιλολογία των τελευταίων ημερών, φιλολογία που κυρίως προβάλλεται από κύκλους και πρόσωπα με τον μανδύα του «προοδευτικού», αλλά στην ουσία από οπαδούς της παγκοσμιοποίησης, ότι η ηγεσία της Εκκλησίας δεν πρέπει να έχει άποψη και –πολύ περισσότερο– να την εκφράζει για ζητήματα πολιτικά, ούτε ακόμα και για κοινωνικά! Όχι λοιπόν, ο λαός δεν θέλει Εκκλησία βουβή, κατά πώς βολεύει τους κρατούντες, απαιτεί Εκκλησία ζώσα και παρεμβατική για το καλό του λαού!

• Να τολμά να τα βάζει με την πολιτική εξουσία. Κι αυτό μέγιστη κληρονομιά του Χριστόδουλου, ο οποίος τόλμησε να αντισταθεί σε μεθοδεύσεις της κυβέρνησης Σημίτη για το θέμα των ταυτοτήτων (κι όχι μόνο) και να ορθώσει λόγο αντίστασης και για τις εξελίξεις στα εθνικά θέματα.

• Να προωθεί τη ζωντανή και μαχόμενη Εκκλησία.

• Να έχει καλές σχέσεις με το Οικουμενικό Πατριαρχείο και να αναγνωρίζει προβάδισμα στο Φανάρι.

Διαφαίνεται όμως ακόμα απ’ την έρευνα της RASS ότι η πλειοψηφία των ερωτηθέντων πιστεύει πως οι υποψήφιοι διάδοχοι δεν κινούνται από αμιγώς… αγαθές προθέσεις. Τους καταλογίζουν και προσωπικές φιλοδοξίες και λειτουργία στα πλαίσια λογικής «ισορροπιών»…

Θέλουν τον Άνθιμο…

Σε ό,τι αφορά το ποιον προτιμά ο λαός για διάδοχο του Χριστόδουλου, εδώ απʼ τη δημοσκόπηση προκύπτει μια μεγάλη έκπληξη, σε σύγκριση με τις εκτιμήσεις για τα φαβορί, εκτιμήσεις εκπορευόμενες απʼ τους Μητροπολίτες-εκλέκτορες.

Ενώ λοιπόν οι εκτιμήσεις αυτές κάνουν λόγο για δύο φαβορί, τον Σπάρτης Ευστάθιο και τον Θηβών Ιερώνυμο, η πλειοψηφία των ερωτηθέντων, αφού σε ποσοστό 69,9% δηλώνει (ΠΙΝΑΚΕΣ 1 και 2) ότι ενδιαφέρεται πολύ ή αρκετά για την εκλογή του νέου Αρχιεπισκόπου, προτιμά κατά σειρά (ΠΙΝΑΚΕΣ 3 – 4- 5):

• Τον Θεσσαλονίκης Άνθιμο, σε ποσοστό 24,4%.
• Τον Δημητριάδος Ιγνάτιο, σε ποσοστό 15,3%.
• Τον Σπάρτης Ευστάθιο, σε ποσοστό 11,6%.
• Τον Σύρου Δωρόθεο, σε ποσοστό 4,9%.
• Τον Θηβών Ιερώνυμο, σε ποσοστό μόλις 4,8%.
• Έπονται οι Μεσογαίας Νικόλαος, Ξάνθης Παντελεήμων, που όμως δεν θα είναι υποψήφιοι.

Βεβαίως υπάρχει η εκτίμηση ότι οι Άνθιμος και Ιγνάτιος είναι οι πλέον αναγνωρίσιμοι λόγω τηλεοπτικής τους προβολής. Ενώ υπάρχει και ο αντίλογος, ότι για την εκλογή Αρχιεπισκόπου δεν ψηφίζει ο λαός, αλλά μόνο οι Μητροπολίτες. Ωστόσο η θέληση του λαού μάλλον δεν μπορεί να αγνοηθεί…

Προξενεί ακόμα μεγάλη εντύπωση η τελευταία θέση στην οποία κατατάσσεται ο Θηβών Ιερώνυμος, ο οποίος στο κάτω-κάτω είναι επίσης αναγνωρίσιμος, αφού συμμετείχε και στην προηγούμενη εκλογή Αρχιεπισκόπου, το 1998, και γενικά είναι Μητροπολίτης που τυγχάνει προβολής απʼ τα ΜΜΕ. Φαίνεται ότι του έχει κάνει κακό η στήριξή του απʼ τον Ζακύνθου Χρυσόστομο, του οποίου οι πρακτικές απορρίπτονται με συντριπτική πλειοψηφία απʼ τον λαό, όπως προκύπτει και απʼ την έρευνα.

Αξίζει επίσης να σημειωθεί ότι η παραπάνω κατάταξη είναι όμοια και μεταξύ των συχνά εκκλησιαζόμενων και μεταξύ των μη συχνά εκκλησιαζόμενων.

Εκεί όπου υπάρχουν διαφοροποιήσεις είναι μεταξύ των κατοίκων περιοχών της Ελλάδας (ΠΙΝΑΚΑΣ 5).

Στη βόρεια Ελλάδα η κατάταξη διατηρείται. Στην Αττική προηγείται ο Δημητριάδος Ιγνάτιος, ενώ έχει υψηλά ποσοστά και ο Σπάρτης Ευστάθιος, ο οποίος είναι δεύτερος και στην κεντρική Ελλάδα. Στη νότια Ελλάδα είναι πρώτοι με τα ίδια ποσοστά οι Σπάρτης και Θεσσαλονίκης.

Θέλουν Αρχιεπίσκοπο με λόγο, ακόμα και απέναντι στην εξουσία!

Σε ό,τι αφορά τα χαρακτηριστικά του διαδόχου του Χριστόδουλου (ΠΙΝΑΚΕΣ 6 και 7), η συντριπτική πλειοψηφία τον θέλει:

• Παρεμβατικό και μάλιστα φανερά στα πολιτικά και κοινωνικά ζητήματα, με ποσοστό 61,1%.

• Μόνο το 22% ζητά ο νέος Αρχιεπίσκοπος να μην ασχολείται καθόλου με τα πολιτικά ζητήματα.

• Υπάρχει τέλος κι ένα 13,3% που θέλει τον Αρχιεπίσκοπο να κινείται παρασκηνιακά προκειμένου να επηρεάζει τις εξελίξεις.

Σημειώνεται ότι με μικρές αποκλίσεις οι απαντήσεις είναι ίδιες και μεταξύ των συχνά και μεταξύ των μη συχνά εκκλησιαζόμενων.

Εξάλλου (ΠΙΝΑΚΕΣ 8 και 9), σε γενική ερώτηση για το πώς πρέπει να είναι ο Ιεράρχης-προκαθήμενος της Εκκλησίας:

• Το 37,4% θέλει να τολμά να τα βάζει με την πολιτική εξουσία.

• Το 31,1% επιθυμεί να περιορίζεται αυστηρά στα εκκλησιαστικά του καθήκοντα.

• Το 30,4% τον θέλει να έχει μεν γνώμη, αλλά να μη συγκρούεται με την πολιτική εξουσία.

Σε άλλη ερώτηση (ΠΙΝΑΚΑΣ 10):

• Η συντριπτική πλειοψηφία, το 85%, θέλει τον νέο Αρχιεπίσκοπο να πιστεύει τη ζωντανή και μαχόμενη Εκκλησία, μια απʼ τις μεγαλύτερες παρακαταθήκες του Χριστόδουλου.

• Μόνο το 11,7% τον θέλει συντηρητικό Ιεράρχη.

Ενώ στα χαρακτηριστικά του νέου προκαθημένου προκειμένου να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις της θέσης (ΠΙΝΑΚΑΣ 11) προκύπτει η εξής διαβάθμιση:

• Το 50,1% να έχει λόγο για τα κοινωνικά προβλήματα.

• Το 41,2% να έχει επιδείξει κοινωνικό έργο στη μητρόπολή του.

• Το 40,4% να είναι σεβάσμιος στην εκκλησιαστική κοινότητα.

• Το 36,5% να είναι νέος στην ηλικία.

• Το 35,1% να έχει γνώσεις και διοικητική εμπειρία.

• Το 24,2% να έχει πυγμή.

• Το 19,2% να είναι εξωστρεφής.

• Το 11,8% να κάνει ασκητικό βίο.

Ακόμα (ΠΙΝΑΚΕΣ 12 και 13) με πλειοψηφία 91,2% έναντι 4,6% και 61,1% έναντι 23,2% αντίστοιχα οι ερωτηθέντες τάσσονται υπέρ των καλών σχέσεων με το Οικουμενικό Πατριαρχείο και υπέρ της αναγνώρισης του προβαδίσματος στο Φανάρι.

Αξίζει πάντως να επισημανθεί ότι (ΠΙΝΑΚΕΣ 14 και 15) η πλειοψηφία των ερωτηθέντων, το 56,7%, αποδίδει σε προσωπική φιλοδοξία και μόνο το 36,3% σε έκφραση ευθύνης και επιθυμία να διακονήσουν τον άνθρωπο τα κίνητρα διεκδίκησης του αρχιεπισκοπικού θρόνου. Βεβαίως αυτή η άποψη υπερέχει συντριπτικά μεταξύ των μη συχνά εκκλησιαζόμενων, ενώ μεταξύ των συχνά εκκλησιαζόμενων υπερέχει το κριτήριο της έκφρασης ευθύνης και της επιθυμίας για διακονία.

Αλλά η πλειοψηφία (ΠΙΝΑΚΑΣ 16) και συγκεκριμένα το 65,6% καταλογίζει στους κληρικούς τάσεις διατήρησης ισορροπιών στη συμπεριφορά τους, σαν τους πολιτικούς. Μόνο το 28,6% διαφωνεί με αυτή την προσέγγιση.

Καταδικάζουν τον Ζακύνθου Χρυσόστομο

Ένα άλλο χαρακτηριστικό που προκύπτει απʼ την έρευνα της RASS και φαίνεται, όπως προαναφέραμε, ότι επηρεάζει αρνητικά και την υποψηφιότητα του Ιερωνύμου, είναι ότι η συντριπτική πλειοψηφία των ερωτηθέντων (ΠΙΝΑΚΕΣ 17 και 18):

• Καταδικάζει σε ποσοστό 52,5% έναντι του 16,8% τη συμπεριφορά του Μητροπολίτη Ζακύνθου Χρυσοστόμου, ότι δεν συμβαδίζει με το εκκλησιαστικό ήθος και τη σοβαρότητα που προϋποθέτει ο ρόλος του.

• Είναι δε χαρακτηριστικό ότι την ίδια άποψη έχουν και οι συχνά και οι μη συχνά εκκλησιαζόμενοι.

Θέλουν την Εκκλησία κοντά στους πιστούς

Είναι μια ακόμα κληρονομιά του Μακαριστού Χριστόδουλου ότι (ΠΙΝΑΚΑΣ 19) το 66,1% θεωρεί την Εκκλησία ευρισκόμενη πολύ ή αρκετά κοντά στους πιστούς. Το 32,3% εκτιμά ότι δεν είναι κοντά στους πιστούς.

Ωστόσο εκφράζεται ισχυρή επιφύλαξη, αν αυτό θα συνεχίσει και στη μετά Χριστόδουλο εποχή (ΠΙΝΑΚΑΣ 20). Το 31,2% εκτιμά ότι θα είναι τώρα πιο μακριά η Εκκλησία απʼ τους πιστούς, το 18,3% πιο κοντά, το 20,1% ούτε πιο κοντά ούτε πιο μακριά, ενώ ένα ισχυρό 30,4% δεν απαντά.

Αυτή ακριβώς η επιφύλαξη έως και άρνηση γεμίζει με ακόμα μεγαλύτερη ευθύνη τον –όποιο– διάδοχο του Χριστοδούλου, που θα εκλεγεί την Πέμπτη…


Σχολιάστε εδώ