«ΠΡΑΣΙΝΟ ΦΩΣ» ΓΙΑ ΤΗ ΜΕΤΑΒΙΒΑΣΗ ΤΗΣ «ΔΑΦΝΗΣ» ΣΤΟΝ ANTENNA
Ενέκρινε την πώληση του 50% της Δάφνη Επικοινωνίες από τη γερμανική Gruner & Jahr International Publishing στον Antenna η Eπιτροπή Ανταγωνισμού Το ενδιαφέρον στοιχείο είναι πως στον έλεγχο αυτής της μεταβίβασης εφαρμόζεται για πρώτη φορά ο νέος νόμος Ρουσόπουλου, ο οποίος τελικά επιτρέπει στον Antenna TV να αποκτήσει εκ νέου τον πλήρη έλεγχο της κυπριακής Antenna Publications Limited, η οποία με τη σειρά της έχει το σύνολο των μετοχών της Δάφνη Eπικοινωνίες. Δηλαδή η εταιρεία ελέγχθηκε για το αν έχει το 35% σε επιμέρους αγορές (ραδιόφωνο, τηλεόραση, Τύπος) ή άνω του 32% στο σύνολο των δύο αγορών, άνω του 28% στο σύνολο των τριών αγορών και τέλος άνω του 25% στο σύνολο των τεσσάρων αγορών.
Η Επιτροπή Ανταγωνισμού συγκέντρωσε τα στοιχεία, όπως τις απευθείας συμμετοχές του Ομίλου ΑΝΤΕΝΝΑ, δηλαδή τις Antenna Διαχείριση Προγραμμάτων, Ραδιοτηλεοπτικές Επιχειρήσεις (Antenna FM), Heaven Μusic, Audiotex, Antenna Internet, Antenna Bulgaria EOOD, Antenna Σπουδαστική ΕΠΕ και Pacific Broadacast Distribution. Δεν περιλαμβάνονται δηλαδή άλλα ΜΜΕ, όπως για παράδειγμα το Μακεδονία TV, με το οποίο ο όμιλος έχει εμπορική συνεργασία, ή ο ραδιοφωνικός σταθμός Ρυθμός στην Αθήνα, ο οποίος ανήκει σε φυσικό πρόσωπο, όμως διαφημίζεται έντονα από τον Antenna. Η Επιτροπή Ανταγωνισμού στην απόφασή της επικαλείται οικονομικά στοιχεία για το 2005, αφού, όπως αναφέρει, η εταιρεία δεν έχει εγκρίνει τον ισολογισμό για το 2006, αν και αυτός δημοσιεύτηκε το περασμένο καλοκαίρι. Ο τζίρος του Antenna TV το 2005 ανέρχεται σε 141 εκατ. ευρώ και του Ομίλου Antenna σε 217 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων τα 196 εκατ. ευρώ εντός Ελλάδος.
Στην πολυσέλιδη απόφαση της Επιτροπής Ανταγωνισμού, από την οποία απουσιάζουν τα μερίδια αγοράς, οι βασικές κρίσεις είναι οι εξής:
– «Η γνωστοποιούσα (Όμιλος Antenna TV) δεν δραστηριοποιείται σε ένα ή περισσότερα μέσα της αυτής μορφής, αλλά σε περισσότερα μέσα διαφορετικής μορφής, τα οποία είναι: η τηλεόραση (ειδικότερα αγορά παραγωγής τηλεοπτικών προγραμμάτων, αγορά μετάδοσης τηλεοπτικών προγραμμάτων από «ελεύθερη» τηλεόραση και αγορά πώλησης διαφημιστικού χώρου / χρόνου), το ραδιόφωνο, και ο Τύπος».
– «Επίσης η γνωστοποιούσα δραστηριοποιείται σε τρία μέσα άλλης μορφής (τηλεόραση, ραδιόφωνο, Τύπος), των οποίων η εμβέλεια ορίζεται ως εξής: η τηλεόραση και ο Τύπος έχουν εθνική εμβέλεια, ενώ το ραδιόφωνο τοπική. Κατά συνέπεια για να διαπιστωθεί η συγκέντρωση ελέγχου στην αγορά θα πρέπει στην επιμέρους σχετική αγορά της εμβέλειας του κάθε μέσου να αποκτάται μερίδιο άνω του 35%. Στην εν λόγω υπόθεση όμως τα μερίδια αγοράς όπως αυτά προσδιορίζονται σύμφωνα με το άρθρο 3 παρ. 4 του ν. 3592/2007, που αποκτά η γνωστοποιούσα το έτος 2006 είναι χαμηλότερα του 35% και δη στην αγορά της τηλεόρασης […%], του ραδιοφώνου […%] και του Τύπου […%]. Λόγω των χαμηλών αυτών μεριδίων αγοράς, δεν υφίσταται συγκέντρωση ελέγχου, σύμφωνα με το άρθρο 3. παρ. 3 βα του ως άνω νόμου».
– «Εξάλλου, η γνωστοποιούσα δραστηριοποιείται σε δύο διαφορετικά μέσα ενημέρωσης της ίδιας εμβέλειας (τηλεόραση και Τύπος), αλλά το μερίδιο αγοράς αυτής στο σύνολο των δύο αγορών της ίδιας εμβέλειας διαμορφώθηκε το 2006 σε […%] + […%] = […%], ήτοι δεν υπερβαίνει το 32% που προβλέπει το εδάφιο ββι της παρ. 3 του ν. 3592/2007 και επομένως δεν υφίσταται συγκέντρωση ελέγχου».
– Ακόμη κατά την Επιτροπή Ανταγωνισμού και σύμφωνα με επιστολή της Antenna TV «πέραν της συμμετοχής» της οικογένειας Κυριακού, μέσω off shore εταιρειών, στο κανάλι «κανένα από τα ως άνω φυσικά πρόσωπα δεν δραστηριοποιείται απευθείας ή μέσω άλλης εταιρείας σε κάποια από τις επηρεαζόμενες αγορές».
– «Ως προς την αγορά της τηλεόρασης και τις τρεις επιμέρους σχετικές αγορές (παραγωγή τηλεοπτικών προγραμμάτων, μετάδοση τηλεοπτικών προγραμμάτων από ʽʽελεύθερη τηλεόρασηʼʼ και αγορά πώλησης διαφημιστικού χώρου/χρόνου), η γνωστοποιούσα δραστηριοποιείται μεν στην αγορά παραγωγής τηλεοπτικών προγραμμάτων, ωστόσο τα προγράμματα αυτά είναι κυρίως για ίδια χρήση (εσωτερικές παραγωγές), ενώ ελάχιστες από τις παραγωγές αυτές διανέμονται στο εξωτερικό. Άρα στην πράξη δεν υφίσταται ζήτημα οριζόντιων σχέσεων στην αγορά παραγωγής τηλεοπτικών προγραμμάτων μεταξύ των εμπλεκομένων εταιρειών. Στην αγορά μετάδοσης τηλεοπτικών προγραμμάτων από ʽʽελεύθερη τηλεόρασηʼʼ στην Ελλάδα δραστηριοποιείται η γνωστοποιούσα με μερίδια που δεν ξεπερνούν το […%]. Τέλος, στην αγορά πώλησης διαφημιστικού χώρου/χρόνου, το μερίδιο αγοράς της Antenna TV διαμορφώθηκε το 2006 σε […%] επί της συνολικής διαφημιστικής δαπάνης».
– «Αναφορικά με την αγορά ραδιοφώνου, όπου δραστηριοποιείται η γνωστοποιούσα μέσω της θυγατρικής της εταιρείας Ραδιοτηλεοπτικές Επιχειρήσεις ΑΕ, τονίζεται ότι το μερίδιο αγοράς της τελευταίας στη συνολική διαφημιστική δαπάνη των ραδιοφωνικών σταθμών το τελευταίο διαθέσιμο έτος (2006) διαμορφώθηκε σε […%]».
– «Αναφορικά με τις επιμέρους αγορές στις οποίες δραστηριοποιείται η γνωστοποιούσα μέσω της θυγατρικής της ΔΑΦΝΗ (αγορά εκδόσεων περιοδικών, αγορά διαφημιστικού χώρου στον έντυπο τύπο), τονίζεται ότι το μερίδιο αγοράς της στη συνολική διαφημιστική δαπάνη και τα έσοδα από πωλήσεις εντύπων (περιοδικά και ένθετα εφημερίδων) διαμορφώθηκε το 2006 σε […%]».