ΟΛΑ ΑΝΟΙΧΤΑ

Τούτες τις ώρες, με νωπό ακόμα τον τάφο του Μακαριστού Χριστόδουλου, οργιάζει ένα απίστευτο παρασκήνιο και μια πλούσια σεναριολογία. Ωστόσο, για τους «παροικούντες την Ιερουσαλήμ» δύο είναι προσώρας οι ισχυρές και αξιόμαχες υποψηφιότητες, ικανές να συσπειρώσουν γύρω τους σημαντικό αριθμό Μητροπολιτών, έχοντας εξασφαλίσει μια «μαγιά» 15 περίπου δεδηλωμένων υποστηρικτών. Πρόκειται για τον Μονεμβασίας και Σπάρτης Ευστάθιο, 69 ετών, φαβορί για πολλούς, αφού φέρεται να προηγείται στην κούρσα διαδοχής, υποστηριζόμενος από 14 έως 17 Μητροπολίτες και για τον Θηβών και Λεβαδείας Ιερώνυμο, 70 ετών, με 14 έως 16 επισκόπους να στοιχίζονται πίσω από την υποψηφιότητά του.

Πάντως επίσημα και πανηγυρικά ο μόνος ο οποίος μέχρι στιγμής έχει ανακοινώσει την υποψηφιότητά του είναι ο Μητροπολίτης Δημητριάδος Ιγνάτιος, 53 μόλις ετών, και με 10 χρόνια ποιμαντορίας πίσω του στην επαρχία του Βόλου, όπου ως γνωστόν είχε διαδεχθεί τον εκλιπόντα Χριστόδουλο.

Αλγεινή, εν τω μεταξύ, εντύπωση έχει κάνει σε πολλούς η εσπευσμένη δήλωση υποστήριξης του επισκόπου Καλαβρύτων Αμβρόσιου προς το πρόσωπο του Σπάρτης Ευστάθιου, μπροστά στην είσοδο του Α΄ Νεκροταφείου, την ώρα που ο τάφος με τη σορό του Μακαριστού Αρχιεπισκόπου ήταν ακόμη ανοιχτός. Έχει προκαλέσει πολλά δυσμενή σχόλια και πολλοί Ιεράρχες δεν κρύβουν την οργή τους για την τουλάχιστον άκομψη αυτή σπουδή του Αγίου Καλαβρύτων.

Ένα εξίσου σοβαρό θέμα με γκρίζα απόχρωση αφορά τον Μητροπολίτη Μεσσηνίας Χρυσόστομο, ο οποίος βγήκε και κατήγγειλε ότι υπήρξε θύμα λασπολογίας στο διαδίκτυο και ότι έγινε απόπειρα εκβιασμού του εν όψει της εκλογής της 7ης Φεβρουαρίου. Ο Χρυσόστομος δήλωσε ξαφνικά ότι αποσύρει την υποστήριξή του προς τον Σπάρτης Ευστάθιο και αυτό είναι ίσως το μόνο στοιχείο που μας βοηθά να υποθέσουμε το πιθανότερο παρασκήνιο του καταγγελλόμενου εκβιασμού. Ωστόσο, τα ερωτήματα είναι πολλά, με κυρίαρχο εκείνο που αφορά το εργαλείο, το μέσο του εκβιασμού. Όσοι γνωρίζουν τι ακριβώς «παίζεται» γύρω από τη συγκεκριμένη υπόθεση αναρωτιούνται ποια ήταν η αντίδραση του Μεσσηνίας την περίοδο που είχε εκλεγεί όταν και τότε διαδίδονταν και ακούγονταν διάφορα. Δεν τα είχε ακούσει τότε που εκλεγόταν, προσθέτουν με νόημα.

Το ρεπορτάζ για τις επαφές, το παρασκήνιο αλλά και τις πρώτες εκτιμήσεις είναι πλούσιο. Όπως προαναφέρθηκε το βράδυ της προηγούμενης Πέμπτης σε συγκέντρωση του Θηβών Ιερώνυμου στο Περιστέρι παρευρέθηκαν 14 ίσως και 16 Μητροπολίτες. Η προοπτική του Θηβών για τον α΄ γύρο είναι να βρεθούν στην κάλπη τουλάχιστον 20 ψηφοδέλτια με το όνομά του.

Οι πληροφορίες που υπάρχουν φέρνουν και τον Σπάρτης Ευστάθιο να κινείται περίπου στα ίδια επίπεδα, έχοντας εξασφαλίσει τις ψήφους 14 έως 17 Μητροπολιτών. Το αισιόδοξο για τον ίδιο σενάριο προβλέπει την προσθήκη έως την εκλογή του α΄ γύρου δύο ή τριών ακόμη υποστηρικτών.

Ανακεφαλαιώνοντας τα δεδομένα θα μπορούσαμε σχηματικά να μιλήσουμε για δύο ουσιαστικά ομάδες, για δύο κυρίαρχες τάσεις. Την «προοδευτική» με επικεφαλής τον Άγιο Θηβών και τη «συντηρητική» με αρχηγό τον Σπάρτης Ευστάθιο. Με τον Σπάρτης, μάλιστα, σε ιδεολογικό τρόπον τινά επίπεδο, λέγεται ότι συμπλέουν, ότι έχουν πολλά κοινά σημεία επαφής και οι Μητροπολίτες Δημητριάδος Ιγνάτιος και Θεσσαλονίκης Άνθιμος. Πρέπει, ωστόσο, να διευκρινιστεί εδώ ότι οι όροι «προοδευτικός» και «συντηρητικός» χρησιμοποιούνται με την εκκλησιολογική τους σημασία και ουδόλως ταυτίζονται με την αντίστοιχη πολιτική ορολογία.

Οι εκτιμήσεις για τους άλλους δύο υποψήφιους θέλουν τον Άνθιμο να υποστηρίζεται από 12 ή 13 ιεράρχες (14 συνολικά και με τη δική του ψήφο) και τον Ιγνάτιο να υπερψηφίζεται από 8 έως 9 Μητροπολίτες.

Ένα πρώτο συμπέρασμα, κατόπιν όλων αυτών, είναι ότι τα πάντα είναι ανοιχτά και ότι όλα θα κριθούν από τις συμμαχίες και τη στρατηγική που θα ακολουθήσουν όλες οι πλευρές στους επόμενους γύρους.

Αξίζει, ωστόσο, ν’ αναφερθεί εδώ ότι η προϊστορία και η παράδοση έχουν καταδείξει ότι πολύ δύσκολα χάνει την τελική του εκλογή εκείνος ο οποίος θα πρωτεύσει, θα προηγηθεί κατά την ψηφοφορία του α΄ γύρου.

Τα σενάρια για τον β΄ γύρο, όπως είναι φυσικό, είναι πολλά… Εάν, όπως λέγεται, οι άλλες πλευρές δεν καταφέρουν να συμφωνήσουν με τον Σπάρτης είναι σφόδρα πιθανό ο Θηβών Ιερώνυμος κατά τον β΄ γύρο να κάνει πραγματικό περίπατο. Όλα τούτα, βέβαια, τελούν υπό την αίρεση ότι τα διάφορα «μπλοκ» θα παραμείνουν ενιαία, δεν θα διασπαστούν δηλαδή και θα προχωρήσουν σε εκ των προτέρων συμφωνίες. Η εκλογή του Σπάρτης, από την άλλη, προϋποθέτει τη «συμφωνία συμφερόντων» από πλευράς «συντηρητικών».

Σε κάθε περίπτωση, πάντως, η έκπληξη στον β΄ γύρο με την επικράτηση ενός τρίτου πόλου δεν πρέπει καθόλου να αποκλείεται.

Κατά τα ειωθότα, άλλωστε, ενώ κατά τον α΄ γύρο όλοι λίγο πολύ τηρούν τις όποιες συμφωνίες έχουν κάνει και σέβονται τις προσωπικές προτιμήσεις, υποσχέσεις ή δεσμεύσεις, κατά τον β΄ γύρο αποδεσμεύονται και κινούνται πιο ελεύθερα επιλέγοντας κατά συνείδηση.

Όσο περνούν οι ημέρες, τόσο θα διαρρέουν διάφορες πληροφορίες για επιρροές και συμμαχίες προερχόμενες από τα στρατόπεδα των υποψηφίων, με στόχο, γιατί όχι, και τη δημιουργία εντυπώσεων. Ότι, δηλαδή, υπάρχει ρεύμα, δυναμική κ.λπ. του Αργολίδας Ιάκωβου, π.χ., υπάρχουν πληροφορίες που τον θέλουν να «γέρνει» προς την πλευρά του Θηβών Ιερώνυμου, κάτι που φαίνεται ότι δεν αρέσει στον Άγιο Άρτης, ο οποίος με τη σειρά του επιχειρεί να τον ρυμουλκήσει στο άρμα του Σπάρτης Ευστάθιου κ.λπ.

Αυτόκλητοι χορηγοί;

Θα ήταν ίσως πρώιμο να μιλήσει κανείς για ιερή ή ανίερη διαπλοκή, εν όψει της αρχιεπισκοπικής εκλογής. Ωστόσο, οι πρώτες δειλές προσεγγίσεις επιχειρηματιών, πολιτικών και άλλων παραγόντων του δημόσιου βίου προς τον ένα ή τον άλλο υποψήφιο καταγράφονται και έχουν ενδιαφέρον.

Τον Άγιο Θηβών, σύμφωνα με πληροφορίες, τον προκρίνουν για τη θέση του Προκαθημένου ο ιδιοκτήτης του Ιατρικού Κέντρου Αθηνών και του Διαβαλκανικού Ιατρικού Κέντρου Θεσσαλονίκης Γ. Αποστολόπουλος, ο εβραϊκής καταγωγής μεγαλοεφοπλιστής Πάρις Δαγνής, καθώς και ο γνωστός και από την εμπλοκή του στα ΜΜΕ κ. Αθανασούλης. Στο πλευρό του Αγίου Σπάρτης λέγεται ότι βρίσκονται μεταξύ άλλων οι οικογένειες Αγγελόπουλου (λόγω καταγωγής από την Αρκαδία) και Μητσοτάκη αλλά και πολλά κυβερνητικά στελέχη, όπως ο υφυπουργός κ. Λαμπρόπουλος και άλλοι εκ Πελοποννήσου ορμώμενοι.

Ο Ιγνάτιος φέρεται να έχει πολλές συμπάθειες στον χώρο του ΠΑΣΟΚ, ενώ μαζί του συντάσσονται και πολλοί εφοπλιστές του μεγάλου λιμανιού όπως οι Φράγκου, Μονδρέας και Κομνηνός, αλλά και πολλοί άνθρωποι του πνεύματος και της τέχνης. Τον Άνθιμο, τέλος, όπως είναι φυσικό, τον στηρίζουν πολλοί επιχειρηματίες της Θεσσαλονίκης και της βόρειας Ελλάδας με πλέον ενδεικτική την περίπτωση της οικογένειας Μπακατσέλου.

Ευνοϊκά, επίσης, προς τον Σπάρτης Ευστάθιο διάκειται και ο πρώην αντιπρόεδρος της Βουλής Παναγιώτης Κρητικός.

Για την τελική έκβαση της εκλογής σημαντικό ρόλο επίσης θα παίξει η στάση όλων εκείνων των Μητροπολιτών, 33 τον αριθμό, οι οποίοι εξελέγησαν επί ημερών Χριστόδουλου. Θα ακολουθήσουν ενιαία γραμμή και πόσοι απ’ αυτούς τελικά θα υποστηρίξουν τον Δημητριάδος Ιγνάτιο;

Παρασκήνιο και διαδοχή, χωρίς Γιοσάκη, υφίσταται;

Ασφαλώς όχι, αφού ήδη άρχισε να αναπτύσσεται σχετική παραφιλολογία αναφορικά με τον ρόλο του γνωστού από τις απίστευτες τυχοδιωκτικές επιδόσεις στο πλαίσιο του παραδικαστικού κυκλώματος ιερωμένου. Ακούγεται και σχολιάζεται αναλόγως ότι «δουλεύει» για τον Ιερώνυμο!

Ως προς την εξέλιξη της κούρσας διαδοχής σημειώστε ένα ακόμη υπό συζήτηση σενάριο. Ο Θηβών Ιερώνυμος προβληματίζεται έντονα και εν όψει των ζυμώσεων, των εκτιμήσεων και των διαγραφόμενων συμμαχιών δεν αποκλείεται να αποσυρθεί και να μην ανακοινώσει καν την υποψηφιότητά του.

Αρνητικό, τέλος, αντίκτυπο έχει προκαλέσει η γνωστή «πρεμούρα» του Θεσσαλονίκης Άνθιμου, να προσφωνήσει εκτός πρωτοκόλλου τον τέως βασιλιά κατά την επικήδεια ομιλία του, κάτι που σχολιάστηκε ιδιαίτερα καυστικά από τα κόμματα της Αριστεράς και όχι μόνο.

Η διαθήκη

Ο νέος Αρχιεπίσκοπος θα κληθεί άμα τη εκλογή του να αποκαλύψει την τελευταία βούληση του Μακαριστού Χριστόδουλου όπως αυτή βρίσκεται καταγεγραμμένη στην ιδιόχειρη κλειστή διαθήκη, την οποία, σύμφωνα με τους συνεργάτες του, έγραψε λίγο πριν αναχωρήσει για το Μαϊάμι.

Πρόκειται, όπως εκτιμάται, για ένα καθαρά πνευματικό κείμενο, μια ιερή παρακαταθήκη, απευθυνόμενη με αγάπη, αγωνία και προβληματισμούς προς τη νεολαία και τον ελληνικό λαό. Ένα ντοκουμέντο αρχών, πίστεως και ελπίδας για το μέλλον αυτού του τόπου.

Κατά τα λοιπά, τα υλικά πράγματα κυριότητάς του τα οποία διαθέτει προς τους δικούς του ανθρώπους, στους κληρονόμους του, είναι: το προσωπικό του αρχείο και η βιβλιοθήκη, τα άμφια και τα εγκόλπιά του, διάφορα παράσημα και άλλα προσωπικά αντικείμενα.

Πρόκειται για συμβολικά κυρίως κινητά πράγματα, μεγάλης συναισθηματικής αξίας. Διότι, κατά τα άλλα, αποδεικνύεται ότι ο Μακαριστός Αρχιεπίσκοπος ήταν ουσιαστικά ακτήμων, χωρίς κανένα ακίνητο στο όνομά του και χωρίς ούτε ένα ευρώ σε κάποιο καταθετικό του λογαριασμό. Σε αντίθεση, βέβαια, με κάτι άλλους Μητροπολίτες, οι οποίοι μεριμνούσαν πολύ έγκαιρα για τα γεράματά τους. Ενθυμείστε, βέβαια, το 1,5 δισ. που είχε βρεθεί σε λογαριασμό επισκόπου στα όρια του νομού μας για ώρα ανάγκης!


Σχολιάστε εδώ