ΚΡΑΤΙΚΗ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ 2004-07: Η ΠΙΤΑ ΜΕΓΑΛΩΣΕ
Από τα συγκεντρωτικά στοιχεία της ΕΙΗΕΑ για το σύνολο της κρατικής δαπάνης από το 2004 που ανέλαβε τη διακυβέρνηση η ΝΔ ως και το 2007, η δαπάνη σχεδόν διπλασιάστηκε, από τα 36 εκατ. ευρώ το 2004 στα 65 εκατ. ευρώ το 2007. Πρόκειται για το σύνολο της κρατικής δαπάνης, συνυπολογίζοντας και τις ημικρατικές εταιρείες, τη διοίκηση των οποίων διορίζει η εκάστοτε κυβέρνηση, με βάση τα στοιχεία του τιμοκαταλόγου, δηλαδή με τις ονομαστικές τιμές. Αν τώρα γίνονται εκπτώσεις και στην κρατική διαφήμιση, τότε δημιουργείται ένα μείζον ζήτημα ηθικής τάξεως για τη διανομή του χρήματος των πολιτών. Οι διαμεσολαβητές εισπράττουν χρήματα, απλώς και μόνο επειδή βάζουν τη διαφήμιση στα μέσα, σαν να πρόκειται για δικό τους προνόμιο, ενώ η εγκύκλιος Ρουσόπουλου, από το 2005, κάνει λόγο για ίσο αριθμό καταχωρίσεων με τιμολόγια ανάλογα με την κυκλοφορία του φύλλου, τα οποία είναι αναρτημένα στην ιστοσελίδα του υπουργείου Επικρατείας.
Από τα στοιχεία της ΕΙΗΕΑ προκύπτουν πως οι δύο από τις τρεις δωρεάν εφημερίδες, από το 2005 ως και το 2007, είναι στην κορυφή της κυκλοφορίας, σε αντίθεση με το 2004, που βρίσκονταν εντός των πρώτων 11 θέσεων. Το ερώτημα που τίθεται από πολλούς παράγοντες της αγοράς είναι πώς πιστοποιείται η κυκλοφορία τους, αφού τα φύλλα που μοιράζονται δεν καταμετρώνται από κάποιο φορέα, όπως είναι τα πρακτορεία στην περίπτωση των πωλούμενων εφημερίδων. Η εγκύκλιος Ρουσόπουλου (23.8.2005) αναφέρει πως η κρατική δαπάνη διανέμεται με την αρχή «ίσος αριθμός διαφημίσεων σε όλες τις ημερήσιες και εβδομαδιαίες πανελλαδικής κυκλοφορίας εφημερίδες με διαφοροποιημένο τιμοκατάλογο ανάλογα με τα επίπεδα κυκλοφορίας».
Με βάση αυτή την αρχή δημιουργούνται όμως και άλλα πολλά ερωτήματα, για την κατανομή της δαπάνης, ειδικά το 2007. Το περασμένο έτος εφημερίδες με ελάχιστη κυκλοφορία έχουν περισσότερα έσοδα και από τις ναυαρχίδες του κυριακάτικου Τύπου.
Τέλος, σχετικά με τις διάφορες συκοφαντικές αναφορές που ακούστηκαν από πρόσωπα σε τηλεοπτικούς σταθμούς σχετικά με τα έσοδα του «Π» από τη διαφημιστική δαπάνη: Η εφημερίδα, όπως φαίνεται κινείται μεταξύ 21ης και 27ης θέσης, με χαμηλότερα έσοδα το 2005 (436.214 ευρώ ) και υψηλότερα το 2007 (859.629,50), χρονιά που σχεδόν διπλασιάστηκε η πίτα της κρατικής δαπάνης.
2004: Πρώτα τα «Νέα» (πίνακας 1)
Το 2004 τα «Νέα» είναι η πρώτη εφημερίδα σε έσοδα από κρατική διαφήμιση. Σε μια αγορά συνολικού ύψους 36.697.207 ευρώ, τα «Νέα» συγκέντρωσαν 2,6 εκατ. ευρώ, έναντι 2,4 εκατ. ευρώ της «Ελευθεροτυπίας» και 2,3 εκατ. ευρώ της «Κυριακάτικης Ελευθεροτυπίας». Το «Βήμα της Κυριακής» είναι τέταρτο με 2,16 εκατ. ευρώ, έναντι 2,1 εκατ. της «Καθημερινής». Η «Ημερησία» ακολουθεί με 1,894 εκατ. ευρώ και η «City press» είναι η πρώτη δωρεάν εφημερίδα που εμφανίζεται στη δεκάδα με 1,85 εκατ. ευρώ έσοδα από την κρατική δαπάνη, πάνω από τον «Ελεύθερο Τύπο» που είχε 1,7 εκατ. ευρώ, το «Έθνος της Κυριακής» με 1,5 εκατ. ευρώ και το «Sportime» με 1,3 εκατ. ευρώ. Η «Metrorama» το 2004 είναι στην 11η θέση με 1,2 εκατ. ευρώ. Το «ΠΑΡΟΝ» είναι στην 21η θέση με έσοδα 512.704 ευρώ από την κρατική διαφήμιση.
2005: Η άνοδος των «Metro» –
«City Press» (πίνακας 2)
Το 2005 είναι η πρώτη χρονιά που εφαρμόζεται η εγκύκλιος Ρουσόπουλου για τον ίδιο αριθμό καταχωρίσεων των κρατικών διαφημίσεων, με διαφορετικό όμως τιμολόγιο. Το ύψος της δαπάνης μετά τις εκλογές μειώνεται σε σχέση με το 2004, στα 31.148.735 ευρώ, η μεγάλη όμως ανατροπή είναι στην κορυφή. Οι δύο δωρεάν εφημερίδες, «Metro» και «City Press» κατακτούν τις δύο πρώτες θέσεις της κυκλοφορίας με 2,4 εκατ. ευρώ και 1,9 εκατ. ευρώ αντίστοιχα, ενώ τα «Νέα», με μεγαλύτερο αριθμό καταχωρίσεων (410), είναι στην τρίτη θέση με 1,6 εκατ. ευρώ και το «Έθνος της Κυριακής», την περίοδο της μάχης του «βασικού μετόχου», ανεβαίνει στην 4η θέση με 1,4 εκατ. ευρώ, ελαφρώς λιγότερα απ’ όσα συγκέντρωνε το 2005. Το «Πρώτο Θέμα», έχοντας σκαρφαλώσει από την πρώτη ημέρα έκδοσής του στην πρώτη θέση της κυκλοφορίας, με 10 μήνες παρουσίας είναι στη 12η θέση, με έσοδα 808.036 ευρώ. Το «ΠΑΡΟΝ» είναι στην 27η θέση, με έσοδα 436.214 ευρώ, δηλαδή με λιγότερα σε σχέση με το 2004.
2006: Δωρεάν εφημερίδες,
«Νέα» και «Θέμα» (πίνακας 3)
Το 2006 η κρατική δαπάνη αυξάνεται στα 48.374.299,43 ευρώ. Το «Metrorama» διατηρεί την πρώτη θέση έχοντας 314 καταχωρίσεις και έσοδα 3,9 εκατ. ευρώ και η «City Press» είναι δεύτερη με 256 καταχωρίσεις και έσοδα 2,9 εκατ. ευρώ. Τα «Νέα», ως η πρώτη σε κυκλοφορία ημερήσια εφημερίδα, με περισσότερες διαφημίσεις (513) συγκεντρώνει 2,85 εκατ. ευρώ και το «Πρώτο Θέμα», πρώτο στις κυριακάτικες κυκλοφορίες, έχει, με 218 καταχωρίσεις, έσοδα 2,83 εκατ. ευρώ, έναντι 2,803 εκατ. ευρώ και 191 καταχωρίσεων του «Βήματος». Το 2006 το «Π» είναι στην 25η θέση με 135 καταχωρίσεις και έσοδα 655.424,62 ευρώ.
2007: Πουλάς λιγότερα, εισπράττεις περισσότερα! (πίνακας 4)
Το 2007 η κρατική δαπάνη σχεδόν διπλασιάζεται, συγκρινόμενη με το 2004, φτάνοντας τα 65.103.562 ευρώ με 8.831 καταχωρίσεις. Το «Metrorama» είναι στην πρώτη θέση με αυξημένα έσοδα, στα 6,2 εκατ. ευρώ, και η «City Press» δεύτερη με 4,1 εκατ. ευρώ έναντι 3,5 εκατ. ευρώ του «Πρώτου Θέματος». Το «Βήμα της Κυριακής» ακολουθεί από κοντά με 3,314 ευρώ, ενώ η «Κυριακάτικη Ελευθεροτυπία» είναι 5η με 3,064 ευρώ και τα «Νέα» στην 6η θέση με 3,062 ευρώ. Το «Π» είναι στην 25η θέση με 859.629,50 ευρώ. Στα αξιοσημείωτα της λίστας είναι πως εφημερίδες όπως η «Χώρα της Κυριακής» είναι στην 9η θέση με έσοδα 2,6 εκατ. ευρώ (και το «Άρθρο» με 1,9 εκατ. ευρώ, πάνω από τον «Τύπο της Κυριακής», ο οποίος έχει έσοδα 1,5 εκατ. ευρώ).