Το «μεγάλο κόλπο» με τις ταινίες 1ης προβολής
Πολλαπλή πρόκληση από τις περισσότερες μεγάλες εφημερίδες. Με το κόλπο της πώλησης ταινιών πρώτης κυκλοφορίας αυξάνουν την τιμή τους σε δυσθεώρητα ύψη, την ίδια ώρα που διαμαρτύρονται για την ακρίβεια στην αγορά. Κι όλα αυτά ενώ υπάρχει η απόφαση της Επιτροπής Ανταγωνισμού για τα DVD, που ενέκρινε τη διανομή τους, με την προϋπόθεση ότι ήταν παλαιότερης κυκλοφορίας.
Αναλυτικά: Η γνωμοδότηση της Επιτροπής Ανταγωνισμού στις αρχές του Ιανουαρίου 2007 έδινε τη δυνατότητα στις εφημερίδες να διανέμουν DVD, θεωρώντας πως δεν υπάρχει ζήτημα αθέμιτου ανταγωνισμού με τα DVD Club, διότι έδιναν παλαιότερες ταινίες, χωρίς καλή συσκευασία και χωρίς επιπλέον σκηνές (τα περίφημα extras). Η κατάσταση αυτή τελείωσε με τη συμφωνία «Θέματος» – Audiovisual για τη διανομή ταινιών πρώτης προβολής της Warner σε πλαστικές θήκες, σχεδόν όπως ενοικιάζονται στα διάφορα καταστήματα. Η τιμή της ταινίας μαζί με την εφημερίδα ανέρχεται σε 4,25 ευρώ, ενώ χωρίς DVD το φύλλο πωλείται 2 ευρώ. Συνεπώς η ταινία πωλείται προς 2,25 ευρώ, όταν στα DVD Club οι ταινίες ενοικιάζονται προς 1,5-1,7 ευρώ.
Είναι αθέμιτος ανταγωνισμός προς τις άλλες εφημερίδες και τα DVD Club; Προς το παρόν η Επιτροπή Ανταγωνισμού δεν δίνει απαντήσεις και αφήνει το πεδίο και για τις άλλες εφημερίδες. Το «Βήμα» μπαίνει από αυτήν την Κυριακή στον ανταγωνισμό, αυξάνοντας και την τιμή του, το «Έθνος» ετοιμάζεται, ενώ και στην «Κυριακάτικη Ελευθεροτυπία» και τον «Ελεύθερο Τύπο» εξετάζουν ένα τέτοιο ενδεχόμενο, ανεξάρτητα από τις προσφορές που δίνουν. Αντιθέτως, η «Καθημερινή» φαίνεται πως δεν θα μπει στο παιχνίδι των ταινιών και της αύξησης της τιμής.
Υπάρχουν όμως και οι επιπτώσεις στα έσοδα του κράτους. Οι Μικρομεσαίες Επιχειρήσεις Αττικής (δηλαδή τα DVD Clubs) όχι μόνο ενδέχεται να έχουν απώλειες στις πωλήσεις, αλλά φορολογούνται και με 19%, ενώ οι εκδοτικές επιχειρήσεις μόλις με 4,5%. Συνεπώς, από την αυξημένη κυκλοφορία λόγω των DVD έχουν σημαντικά έσοδα, τα οποία δεν φορολογούνται με τους ίδιους όρους.
Επιπλέον, υπάρχει και το ζήτημα της παραπλάνησης των τηλεθεατών αλλά και της ακρίβειας που αναπαράγουν οι ίδιες οι εφημερίδες. Όταν αυτές διαφημίζονται στην τηλεόραση, με προνομιακούς όρους έναντι άλλων επιχειρήσεων (έκπτωση 80%), δεν αναφέρουν τις χρεώσεις των φύλλων με ή χωρίς DVD, σε αντίθεση, για παράδειγμα, με τις εταιρείες κινητής τηλεφωνίας ή τις εταιρείες τηλεηχοπληροφόρησης. Αποτέλεσμα είναι το κοινό να μη γνωρίζει ποια είναι η τελική τιμή του φύλλου.
Σε ηθικό επίπεδο προκύπτει το σοβαρό ζήτημα της αξιοπιστίας των εφημερίδων, αλλά και των τηλεοπτικών σταθμών. Δεν είναι δυνατόν οι εκδότες να φωνάζουν για τις τιμές… στη λαϊκή, όταν πουλάνε το προϊόν τους (ταινία και εφημερίδα) προς… 4,25 ευρώ (1.448 δρχ.), ενώ πριν από την είσοδο του ευρώ οι κυριακάτικες κόστιζαν περίπου 350 δρχ.