Διεθνές Οικονομικό Βαρόμετρο

1Και ινδικά αυτοκίνητα θα απολαύσουμε πολύ σύντομα, μέσα στους επόμενους μήνες. Και πολύ φθηνά μάλιστα. Στην τιμή των 2.000 ευρώ περίπου. Από τεχνικής πλευράς κανείς από τους ειδικούς δεν γνωρίζει ακόμη τίποτε, καθώς η κατασκευάστρια εταιρεία, η ινδική αυτοκινητοβιομηχανία Tata Motors, ανακοίνωσε μόνο ότι στις αρχές του 2008 θα κυκλοφορήσουν τα φθηνά επιβατικά αυτοκίνητά της, χωρίς να δώσει λεπτομερείς τεχνικές προδιαγραφές. Είδατε η Ινδία; Και χώρα παραγωγής αυτοκινήτων. Κολυμπάει κατευθείαν στα βαθιά. Η τύχη βοηθάει πάντα τους τολμηρούς; Πάντως η Tata Motors φαίνεται ότι μπαίνει ορμητικά στη διεθνή αγορά αυτοκινήτων. Οι τελευταίες πληροφορίες τη θέλουν να βρίσκεται σε απόσταση αναπνοής από την εξαγορά των θυγατρικών εταιρειών της Ford, της Jaguar και της Land Rover, με τίμημα που φαίνεται ότι θα υπερβεί τα 2 δισ. δολάρια. Η ινδική οικονομία αναπτύσσεται και αυτή με ταχείς ρυθμούς και δημιουργεί τη δική της καπιταλιστική υποδομή. Αναδεικνύει νέους επενδυτές με ισχυρή κεφαλαιακή επιφάνεια. Τους νέους σωτήρες του γερασμένου πλέον δυτικού καπιταλισμού, που ξεπουλιέται στις ασιατικές «νέες δυνάμεις» που πριν από σχετικά μικρό χρονικό διάστημα υπηρετούσαν τα συμφέροντα των αποικιοκρατικών δυνάμεων της Δυτικής Ευρώπης. Τώρα η Δυτική Ευρώπη καλείται να υπηρετήσει τα συμφέροντα των αναδυόμενων οικονομιών της Ασίας. Η πάλαι ποτέ ανθηρή Ευρώπη ολισθαίνει σε αποικία της Ασίας! Ρόδα είναι και γυρίζει.

2 Καθώς είμαστε στον χώρο των αυτοκινήτων, που πάντα παρουσιάζει ξεχωριστό ενδιαφέρον για όλους, σας πληροφορούμε ότι η πολύ γνωστή στην παγκόσμια αγορά γερμανική βιομηχανία αυτοκινήτων BMW αντιμετωπίζει σοβαρά οικονομικά προβλήματα και δύσκολα τα φέρνει βόλτα. Οι εξαγωγές της συνεχώς μειώνονται και με την υπερτίμηση του ευρώ έχουν καταστεί προβληματικές. Η BMW αδυνατεί να αντιμετωπίσει τον διεθνή ανταγωνισμό, καθώς με την τωρινή ισοτιμία του ευρώ τα προϊόντα (και τα αυτοκίνητα) των χωρών της Ευρωζώνης έχουν καταστεί ακριβότερα στις αγορές των τρίτων χωρών. Το κόστος παραγωγής, εκπεφρασμένο σε δολάρια, έχει καταστεί μη ανταγωνιστικό πλέον. Και η διοίκηση της γερμανικής αυτοκινητοβιομηχανίας ανακοίνωσε προ ημερών ότι έλαβε την απόφαση να περικόψει αρκετές χιλιάδες θέσεις μόνιμης απασχόλησης μέσα στο 2008, χωρίς να προσδιορίσει τον ακριβή αριθμό των εργαζομένων που πρόκειται να απολυθούν. Ίσως γιατί ακόμη δεν έχει ολοκληρωθεί η σχετική μελέτη. Η αύξηση της ανεργίας είναι μια από τις παράπλευρες απώλειες από την υπερτίμηση του ευρώ. Στη διεθνή αγορά έχουμε ακριβό ευρώ και στην εσωτερική αγορά έχουμε πληθωριστικό ευρώ. Έτσι δημιουργείται σοβαρό πρόβλημα στις εξαγωγές της Ευρωζώνης και μείωση του βαθμού αντοχής των εξαγώγιμων προϊόντων μας στον ανταγωνισμό. Παράλληλα, με την ακρίβεια στην εσωτερική αγορά, οι μεγάλες ευρωπαϊκές επιχειρήσεις θησαυρίζουν και κερδίζουν από το πληθωριστικό ευρώ, που είναι ακριβό στις διεθνείς αγορές. Φαινόμενο που χρειάζεται προσεκτική διερεύνηση. Κάπου η νομισματική πολιτική της ΕΚΤ κάνει λάθος!

3 Είναι γεγονός. Το πετρέλαιο στα 100 δολάρια το βαρέλι και ο χρυσός στα 850 δολάρια η ουγκιά. Πρωτοφανείς τιμές-ρεκόρ. Για το πετρέλαιο, εκείνοι που κατευθύνουν τα σχετικά με την τιμή του παιχνίδια θέτουν πλέον ως επόμενο στόχο τα 250 δολάρια/βαρέλι! Και όποιος αντέξει. Βέβαια ποντάρουν και σε μια κρίση στην περιοχή του Κόλπου. Δύσκολο εγχείρημα για τον απερχόμενο Πρόεδρο Μπους. Έτσι ποντάρουν τώρα στην υποψηφιότητα της Χίλαρι Κλίντον, αλλά το νέο αστέρι του Δημοκρατικού Κόμματος, ο νεαρός Αφρικοαμερικανός Ομπάμα φαίνεται ότι θα τους χαλάσει το σενάριο. Πάντως, οι ειδικοί της πετρελαϊκής αγοράς αποδίδουν την αύξηση της τιμής του «μαύρου χρυσού» στην άρνηση του ΟΠΕΚ να αυξήσει την ημερήσια παραγωγή πετρελαίου, ώστε να επέλθει ισορροπία προσφοράς και ζήτησης, και στην άρνηση του αμερικανού Προέδρου να θέσει σε ανάλωση τα στρατηγικά αποθέματα πετρελαίου των ΗΠΑ, κάτι που θα ενίσχυε την προσφορά και θα συγκρατούσε την τιμή στα 92-95 δολάρια το βαρέλι. Όπως μας διδάσκει η εμπειρία, το πετρέλαιο παρέσυρε προς τα άνω και την τιμή του χρυσού. Όμως η τιμή του χρυσού θα ξεφουσκώσει σύντομα, καθώς τα πετροδολάρια δεν επενδύονται σήμερα σε ράβδους χρυσού. Επενδύονται σε πιστωτικούς τίτλους (μετοχές – ομόλογα) και σε εξαγορές επιχειρήσεων, κυρίως στις χώρες της Δύσης. Αυτά και προσοχή. Οι ευρωπαϊκές οικονομίες δύσκολα θα αντέξουν στο ράλι της τιμής του πετρελαίου. Εκτός εάν η ισοτιμία του δολαρίου πέσει σε εξευτελιστικά επίπεδα.


Σχολιάστε εδώ