Τσιμεντοστρωμένες αλάνες με παγίδες τα προαύλια τεσσάρων σχολείων…
ΟΙ «ΠΑΡΩΔΙΕΣ» αποφάσισαν αυτήν τη φορά να δώσουν το πρώτο θέμα της σελίδας τους σε μια φωνή από την κοινωνία, σε μια φωνή που χρόνια υπηρετεί με συνέπεια το εκπαιδευτικό κίνημα στον Δήμο Αθηναίων και ιδιαίτερα στο 7ο διαμέρισμα. Ο Νίκος Σπυρόπουλος είναι δάσκαλος, πρόεδρος του Συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων 105ου Δημοτικού Σχολείου Αθήνας και αντιπρόεδρος της Ένωσης Συλλόγων Γονέων του 7ου διαμερίσματος του Δήμου Αθηναίων… Τα όσα περιλαμβάνει αυτό το άρθρο-καταγγελία έχουν ένα ειδικό ενδιαφέρον, με την έννοια ότι το πρόγραμμα «Σχολικές Αυλές» είναι ένα πρόγραμμα που ξεκίνησε ως πιλοτικό το 2003, την περίοδο της Ντόρας, με τους γνωστούς πανηγυρισμούς και φανφάρες της τότε δημοτικής αρχής… Το θέμα λοιπόν είναι:
«ΣΕ ΜΙΑ έκταση τεσσάρων περίπου στρεμμάτων, στο Πολύγωνο (Σούκα και Χορμοπούλου), στεγάζονται το 105ο και 166ο Δημοτικό Σχολείο, το 25ο και 138ο Νηπιαγωγείο. Ένα σχολικό συγκρότημα που από το 1972, όταν ολοκληρώθηκε η κατασκευή του, σε τίποτα δεν έχει αλλάξει εκτός του ότι τα τελευταία χρόνια διάδρομοι των 15 τ.μ., το παλιό κυλικείο και οι παλιές τουαλέτες έγιναν σχολικές αίθουσες για να αντιμετωπιστεί το πρόβλημα του συνεχώς αυξανόμενου μαθητικού δυναμικού μιας συνοικίας που την τελευταία δεκαετία έχει πυκνοδομηθεί.
Γράφει ο δάσκαλος
ΝΙΚΟΣ ΣΠΥΡΟΠΟΥΛΟΣ
ΤΟ 2003, όπως πληροφορούμαστε και από την ιστοσελίδα του Δήμου Αθηναίων, εκπονήθηκε ένα πιλοτικό πρόγραμμα για τη διαμόρφωση της αυλής του συγκεκριμένου σχολικού συγκροτήματος. Φιλοδοξούσε να γίνει με συμμετοχική διαδικασία η μελέτη για την υλοποίηση του έργου, συνδυάζοντας τεχνικά κριτήρια και προδιαγραφές με τις ανάγκες και τις επιθυμίες των παιδιών και ευρύτερα της σχολικής κοινότητας.
ΑΥΤΗ η συγκεκριμένη μελέτη που παρουσιάστηκε ακόμα και σε διεθνή συνέδρια ήταν μια επίπονη και αξιέπαινη προσπάθεια που τον συντονισμό της είχε η Υπηρεσία Υγιών Πόλεων του Δήμου Αθηναίων, δυστυχώς όμως κλειδώθηκε στα συρτάρια της Αναπτυξιακής Εταιρείας του δήμου, που της ανατέθηκε η αρμοδιότητα για την υλοποίηση του έργου.
ΠΑΡΟΤΙ στην ίδια ιστοσελίδα γίνεται αναφορά για αρκετές εκατοντάδες χιλιάδες ευρώ που εγκρίθηκαν για κατασκευές σχολικών αυλών και με δεδομένο ότι η συγκεκριμένη μελέτη αποτέλεσε πρότυπο για τη συνέχιση του προγράμματος, το προαύλιο του σχολείου αυτού παραμένει ένα τσιμεντοστρωμένο οικόπεδο που μοιάζει περισσότερο με γκαράζ παρά με χώρο δημιουργίας, ανάπαυσης και παιχνιδιού των μαθητών. H περίφραξη του σχολείου δημιουργεί την εντύπωση πως μέσα από αυτήν βρίσκεται προαύλιο φυλακών παρά σχολική αυλή, ενώ συχνή είναι εκεί η επέμβαση της Πυροσβεστικής Υπηρεσίας, ώστε ν’ απεγκλωβίσει μαθητές που έτυχε να πιαστεί το χέρι τους ή το πόδι τους ανάμεσα στα κάγκελα. Οι σάπιες και κατεστραμμένες μπασκέτες «στέκουν» ορθές εδώ και δεκαετίες, λες και τις κρατά το χέρι του Θεού και δεν έχουν πέσει στα κεφάλια των παιδιών, ενώ οι αναφορές των διευθυντών προς τους αρμόδιους μάλλον πετιούνται στα καλάθια των αχρήστων.
ΕΛΠΙΖΟΥΜΕ πως η διαμόρφωση της σχολικής αυλής δεν ολοκληρώθηκε με τη δενδροφύτευση πέντε δενδρυλλίων, που έγινε από την Υπηρεσία Πρασίνου τον προηγούμενο Οκτώβριο και ότι επιτέλους θα ενταχθεί στον προϋπολογισμό του Δήμου Αθηναίων η δαπάνη για την αναγκαία υλοποίηση του έργου, για να γίνει όπως ακριβώς προβλέπει η μελέτη από την Υπηρεσία Υγιών Πόλεων και όπως ακριβώς ονειρεύτηκαν το σχολείο τους τα παιδιά μας».
ΠΟΛΛΑ λόγια και μεγάλες κουβέντες που, όπως φαίνεται, στην πορεία, και αφού τελείωσαν οι συμμετοχικές διαδικασίες και οι παρουσιάσεις και ήλθε η ώρα της υλοποίησης και της χρηματοδότησης, όλα χάθηκαν ξαφνικά… Να υπενθυμίσουμε ότι, σύμφωνα με την ιστοσελίδα του δήμου, το πιλοτικό πρόγραμμα άρχισε στην περιοχή του Γκύζη με τον σχεδιασμό για την διαμόρφωση της σχολικής αυλής του 40ου Δημοτικού Σχολείου Αθηνών.
Η ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ ήταν συμμετοχική και, ουσιαστικά, φιλοδοξούσε να συνδυάσει τεχνικά κριτήρια και προδιαγραφές με τις ανάγκες και τις επιθυμίες της σχολικής κοινότητας. Τα παιδιά απάντησαν σε ειδικά ερωτηματολόγια, σχεδίασαν την αυλή που θα ήθελαν και την περιέγραψαν με λόγια στο μάθημα της έκθεσης. Η αυλή του σχολείου έγινε θέμα συζήτησης στην τάξη, αλλά και έξω από αυτήν, με τη συμμετοχή γονέων και διδακτικού προσωπικού.
ΟΙ ΤΕΧΝΙΚΕΣ υπηρεσίες του δήμου (από τη διεύθυνση Σχολικής Μέριμνας μέχρι τη διεύθυνση Πρασίνου) συνεργάστηκαν, με συντονισμό από το Γραφείο Υγιών Πόλεων του Δήμου Αθηναίων, προκειμένου οι επιθυμίες να συνδυαστούν με τις προδιαγραφές και τα κριτήρια ασφάλειας. Το πρόγραμμα αυτό και η φιλοσοφία του παρουσιάστηκαν σε ειδική ημερίδα που διοργανώθηκε τον Μάιο του 2003. Ανάλογη συμμετοχική διαδικασία -επισημαίνεται στην ιστοσελίδα του δήμου- ακολουθήθηκε για το 105ο και 166ο Δημοτικό Σχολείο Αθηνών. Έχουν συλλεχθεί οι απαντήσεις των παιδιών και έχει γίνει η επεξεργασία των δεδομένων.
ΣΥΜΦΩΝΑ πάντα με όσα διαβάσαμε από την ιστοσελίδα, λόγω του αυξημένου ενδιαφέροντος από πλευράς της δημοτικής αρχής για δράση σε αυτό το πεδίο, και μάλιστα με συμμετοχικό χαρακτήρα, η Αναπτυξιακή Εταιρεία του Δήμου Αθηναίων (ΑΕΔΑ), στο πλαίσιο του προγράμματος LIFE, υπέβαλε στην Ευρωπαϊκή Ένωση πρόταση, με εταίρους από την Ελλάδα και το εξωτερικό, για τη μεταφορά τεχνογνωσίας με εφαρμογή σε πρότυπες-πιλοτικές κατασκευές κοινοτικού χαρακτήρα, όπως οι σχολικές αυλές. Μετέχουν εταίροι από τη Γαλλία, τη Γερμανία, η περιβαλλοντική οργάνωση Ελλάδα-Καθαρή, το ΤΕΙ Αθήνας, η Αναπτυξιακή Εταιρεία Δήμου Βόλου και η Νομαρχιακή Εταιρεία Ηλείας. Στο σχέδιο που εγκρίθηκε προβλέπονται κατασκευές 300.000 ευρώ… Μάλιστα το σχετικό κείμενο καταλήγει επισημαίνοντας ότι, μέσω αυτού του προγράμματος, ο Δήμος Αθηναίων φιλοδοξεί όχι μόνο να συνεχίσει το πρόγραμμα των σχολικών αυλών αλλά να του προσδώσει αξία με τη μεταφορά τεχνογνωσίας από άλλες ευρωπαϊκές χώρες»!
ΚΑΙ ΦΥΣΙΚΑ να επισημάνουμε ότι τα ερωτήματα που δημιουργούνται δεν είναι αυτά που αφορούν μόνο το συγκεκριμένο σχολικό συγκρότημα στο Πολύγωνο και γιατί τελικά, ενώ ήταν ένα από τα πρώτα που διαμόρφωσαν τις προτάσεις και το σχέδιο, δεν έγιναν οι παρεμβάσεις που έπρεπε να γίνουν… Τα ερωτήματα απευθύνονται όχι μόνο στη σημερινή δημοτική αρχή για να κάνει τους σχετικούς ελέγχους, αλλά και στην Αναπτυξιακή Εταιρεία, που φαίνεται να είχε την ευθύνη για την υλοποίηση του προγράμματος «Σχολικές Αυλές»… Υπάρχει απολογισμός του προγράμματος από την Αναπτυξιακή και τον δήμο πού δόθηκαν τα μέχρι σήμερα κονδύλια; Σε ποια σχολεία ολοκληρώθηκαν οι διαμορφώσεις; Πόσα δαπανήθηκαν; Ποιο ακριβώς ήταν το έργο που έκανε η Αναπτυξιακή Εταιρεία; Και βέβαια θα πρέπει να ενημερωθεί τουλάχιστον το δημοτικό συμβούλιο αν απαιτούνται και νέα κονδύλια για να ολοκληρωθεί αυτό το πρόγραμμα και τι στο καλό συνεισέφεραν διάφοροι άσχετοι φορείς που διαβάσαμε ότι συμμετείχαν στο πρόγραμμα αυτό…
ΜΕΤΑ το «Κοινωνικό Παντοπωλείο» έναν νέο θεσμό, το «Ξενοδοχείο των Φτωχών», εξήγγειλε ο δήμαρχος Αθηναίων Νικήτας Κακλαμάνης, κατά τη διάρκεια της καθιερωμένης πρωτοχρονιάτικης γιορτής του Ιδρύματος Αστέγων. Πρόκειται για ένα πρωτοποριακό πρόγραμμα για τα διεθνή προνοιακά δεδομένα, λόγω της υψηλής ποιότητας των παρεχομένων υπηρεσιών κυρίως προς τους υπερήλικες άστεγους της πόλης.
ΣΥΜΦΩΝΑ με την ανακοίνωση του δημάρχου, ο νέος ξενώνας δημιουργείται σε πολυώροφο κτίριο της οδού Πατησίων, κληροδότημα της καταγόμενης από την Κωνσταντινούπολη αρχόντισσας Λένας Παντελίδου, η οποία πέθανε στις αρχές του 2007. Θα είναι δυναμικότητας περίπου 70 κλινών, τα δωμάτια θα είναι δίκλινα με λουτρό και αυτόνομο εξοπλισμό, ενώ θα λειτουργεί με την επωνυμία «Εστία των Αθηνών», σύμφωνα με την επιθυμία της κληροδότριας.
ΟΙ ΦΙΛΟΞΕΝΟΥΜΕΝΟΙ θα υποστηρίζονται κοινωνικο-ψυχολογικά και ιατρικά, ενώ δημιουργείται στο ισόγειο αυτόνομος χώρος για την ψυχαγωγία τους και μάλιστα γι’ αυτόν τον σκοπό έχει εξασφαλιστεί χορηγία για το σύνολο του εξοπλισμού από το ΙΚΕΑ. Στις δηλώσεις του ο Νικήτας τόνισε: «Το “Ξενοδοχείο των Φτωχών” θα λειτουργεί σαν ένα μεγάλο σπίτι για όσους έχουν αποστερηθεί την οικογενειακή φροντίδα. Εβδομήντα συμπολίτες μας θα έχουν μόνιμη στέγη, με χώρους εστίασης, καθαριότητας και με λέσχη φιλίας στο ισόγειο» και υπενθύμισε ότι «η Αθήνα είναι η μοναδική πρωτεύουσα της Ευρώπης που δίνει κάθε μέρα φαγητό σε 1.200 φτωχά άτομα και από φέτος θα παρέχει και στέγη».
ΣΥΝΕΔΡΙΑΣΕ δύο μέρες πριν από την Πρωτοχρονιά για πρώτη φορά η διαπαραταξιακή επιτροπή για το δάνειο… Στη συνεδρίαση προήδρευσε ο Μπεχράκης και η επιτροπή εξέλεξε πρόεδρο τον Ακριτίδη, που είναι και αναπληρωτής δήμαρχος και αντιδήμαρχος στα τεχνικά έργα, και αντιπρόεδρο τον Βαφειάδη, που είναι αντιδήμαρχος στα οικονομικά… Από την πλευρά της παράταξης του Σκανδαλίδη εκπρόσωποι ορίστηκαν ο αντιπρόεδρος του δημοτικού συμβουλίου Παναγιώτης Μπέης, ο πρώην πρύτανης του ΕΜΠ Ανδρεόπουλος, καθώς και ο πρώην δημοτικός σύμβουλος Σωτηρόπουλος.
Βίκτωρ