ΟΧΙ ΣΤΟ ΛΟΥΚΕΤΟ!
Είναι δε χαρακτηριστικό ότι πάνω από εννιά στους δέκα εκ των ερωτηθέντων είναι υπέρ της συνέχισης της λειτουργίας της Ολυμπιακής, ως σύμπραξη πάντως ιδιωτικού και δημόσιου τομέα και όχι υπέρ της δημιουργίας νέας εταιρείας στη θέση της. Επίσης η πλειοψηφία των ερωτηθέντων θέτει ως πρώτες προτεραιότητες τη διασφάλιση των εργαζομένων και την αεροπορική σύνδεση των απομακρυσμένων περιοχών της χώρας, ενώ για την κατάσταση στην οποία βρίσκεται σήμερα η Ολυμπιακή επιρρίπτει ευθύνες στις μεταπολιτευτικές κυβερνήσεις και στις διορισμένες διοικήσεις της εταιρείας.
Συγκεκριμένα:
• Στο ερώτημα (ΠΙΝΑΚΑΣ 1) σχετικά με τις έως τώρα κινήσεις της κυβέρνησης, το 32,9% εκτιμά πως η κυβέρνηση βιάστηκε να προαναγγείλει το κλείσιμο της εταιρείας χωρίς να προτείνει σχέδιο για την επόμενη μέρα, το 25,1% εκτιμά ότι η κυβέρνηση εξυπηρετεί ιδιωτικά συμφέροντα, το 23,1% πιστεύει πως η κυβέρνηση ενεργεί σωστά και το 14,3% ότι υποχωρεί στις επιθυμίες της ΕΕ.
• Η πλειοψηφία των ερωτηθέντων (ΠΙΝΑΚΑΣ 2) και συγκεκριμένα το 42% θέλει η Ολυμπιακή να συνεχίσει τη λειτουργία της, αλλά ως σύμπραξη ιδιωτικού και δημόσιου τομέα, το 35,9% τη θέλει δημόσια και το 18,4% αμιγώς ιδιωτική.
• Η μεγάλη πλειοψηφία των ερωτηθέντων (ΠΙΝΑΚΑΣ 3) και συγκεκριμένα το 53,5% απορρίπτει το κλείσιμο της εταιρείας άμεσα και τάσσεται υπέρ της συνέχισης της λειτουργίας της μέχρι να βρεθεί αγοραστής. Υπέρ του άμεσου κλεισίματος τάσσεται το 16,9%, ενώ το 22,2% ζητά να μην αλλάξει τίποτα.
Πρόνοια για εργαζομένους και «άγονες» περιοχές
Είναι ενδεικτική των διαθέσεων της κοινής γνώμης η απάντηση στο ερώτημα (ΠΙΝΑΚΑΣ 4) τι θα πρέπει να διασφαλίζει η λύση που θα δώσει η κυβέρνηση στο θέμα της Ολυμπιακής.
Το 73,9% ζητά τη διασφάλιση των εργαζομένων, το 58,5% απαιτεί τη συνέχιση της αεροπορικής σύνδεσης των απομακρυσμένων περιοχών της Ελλάδας (νησιών κ.λπ.). Επίσης ένα αξιοσημείωτο 19,2% ζητά να μη δημιουργηθεί μονοπώλιο στην εσωτερική αγορά.
Ευθύνονται κυβερνήσεις και διοικήσεις…
Αλλά είναι επίσης χαρακτηριστικές οι απόψεις της κοινής γνώμης για το ποιοι ευθύνονται για τη σημερινή κατάσταση της Ολυμπιακής.
Πάνω από δύο στους τρεις, συγκεκριμένα το 68,7% (ΠΙΝΑΚΑΣ 5 αποδίδει τις ευθύνες στις κυβερνήσεις που έχουν έως σήμερα χειριστεί το θέμα, δηλαδή σε ΝΔ και ΠΑΣΟΚ, ενώ ένα αξιοσημείωτο 21,5% επιρρίπτει ευθύνες στις διορισμένες από ΠΑΣΟΚ και ΝΔ διοικήσεις της εταιρείας. Μόλις το 8,5% εκτιμά ότι οι ευθύνες ανήκουν στους εργαζομένους, ενώ ένα 5,5% αποδίδει τη σημερινή κατάσταση στη διεθνή αεροπορική συγκυρία.
Αλλά οι ευθύνες των δύο μεγάλων κομμάτων αναγνωρίζονται και με αφορμή ένα άλλο ερώτημα (ΠΙΝΑΚΑΣ 6).
• Ναι μεν πλειοψηφία, το 53,2% εκτιμά πως η Ολυμπιακή επιτελεί κοινωνικό έργο, ωστόσο ένα πολύ σημαντικό 43,2% πιστεύει ότι η εταιρεία εξυπηρετεί τους εκάστοτε κυβερνώντες, δηλαδή ΝΔ και ΠΑΣΟΚ, ως άντρο ρουσφετιού είτε για μετακινήσεις ψηφοφόρων είτε για διορισμούς ψηφοφόρων.
«Ναι» στην Ολυμπιακή
Πάντως, πάνω από εννιά στους δέκα ερωτηθέντες ζητούν να συνεχίσει να υπάρχει η Ολυμπιακή (αν και με σύμπραξη ιδιωτικού και δημόσιου τομέα). Συγκεκριμένα αυτήν τη θέση έχει το 93,4% των ερωτηθέντων και μόνο το 6% τάσσεται υπέρ της μη ύπαρξης της Ολυμπιακής (ΠΙΝΑΚΑΣ 7).
Ζητούν μάλιστα (ΠΙΝΑΚΑΣ 8) να πετά και στο εσωτερικό και σε όλον τον κόσμο. Αυτό το ζητά το 88,8%. Μόνο το 7,6% θέλει την Ολυμπιακή να πετά σε εσωτερικό και Ευρώπη και το 2,7% τη θέλει μόνο για εσωτερικές πτήσεις.
Είναι επίσης χαρακτηριστικό (ΠΙΝΑΚΑΣ 9) ότι, εξ όσων δηλώνουν ότι ταξιδεύουν με αεροπλάνο, πάνω από εννιά στους δέκα, το 93,6%, έχουν ταξιδέψει με την ΟΑ, το 50,1% σε Ελλάδα και εξωτερικό και το 37,7% σε Ελλάδα (ΠΙΝΑΚΑΣ 10).
Και είναι ενδεικτικές της αντιμετώπισης της εταιρείας απ’ τον κόσμο οι απαντήσεις στο ερώτημα για ποιον λόγο επιλέγουν την Ολυμπιακή (ΠΙΝΑΚΑΣ 11). Ως πρώτο προτέρημα της εταιρείας θεωρείται η ασφάλεια, λέει το 70%.
Ένα 52,8% επικαλείται τον συναισθηματικό παράγοντα της ελληνικότητας της εταιρείας.
Αντιθέτως, δεν φαίνεται να επιλέγεται η Ολυμπιακή για την καλή εξυπηρέτηση, αφού αυτό το επικαλείται το 23%, ούτε για την τιμή των εισιτηρίων, αφού μόλις το 13,3% την επικαλείται, πολύ δε περισσότερο η συνέπεια στις πτήσεις, αφού την επικαλείται μόνο το 5,4%…