«ΕΠΙΔΡΟΜΗ» ΣΤΑ ΟΡΙΑ ΣΥΝΤΑΞΙΟΔΟΤΗΣΗΣ ΣΤΟΝ ΔΗΜΟΣΙΟ ΤΟΜΕΑ

Ο νέος νόμος θα έχει μεταβατικότητα ελάχιστων χρόνων και δεν αποκλείεται να τεθεί σε ισχύ από το 2012, καθώς η είσπραξη εσόδων αποτελεί ύψιστη προτεραιότητα για την κυβέρνηση, που στρέφεται (και πάλι) στους ίδιους τους ασφαλισμένους για την εξεύρεση των αναγκαίων πόρων. Και το πράττει, χωρίς καν να διακηρύξει τη πρόθεσή της να ανταποκριθεί στις θεσμοθετημένες υποχρεώσεις της και να παρουσιάσει ένα σχέδιο έστω, που να στοχεύει στην πάταξη της εισφοροδιαφυγής, την καταπολέμηση της μαύρης εργασίας και τον έλεγχο της αδήλωτης εργασίας, πριν ζητήσει την έναρξη διαλόγου. Γι’ αυτό τόσο η ΓΣΕΕ (ΠΑΣΚΕ) όσο και η ΑΔΕΔΥ (ΠΑΣΚ/ΔΥ) δύσκολα θα πειστούν να συμμετάσχουν σ’ αυτόν τον διάλογο, η ΔΑΚΕ θα καταθέσει τις προτάσεις της μέσω της Οικονομικής – Κοινωνικής Επιτροπής (ΟΚΕ), ενώ το ΠΑΜΕ και η Αυτ. Παρέμβαση δεν συζητούν καν ένα τέτοιο ενδεχόμενο.

Η κυβέρνηση της ΝΔ έχει ήδη έτοιμες τις παρεμβάσεις της στο ασφαλιστικό σύστημα και οι οποίες θα αποτελέσουν και τον «κορμό» του νέου νόμου. Σύμφωνα με έγκυρες πληροφορίες μας:

Τα όρια ηλικίας συνταξιοδότησης, που είναι το 65ο έτος για τους άνδρες και το 60ό για τις γυναίκες (σ.σ.: καθορίζονται από προηγούμενους νόμους της ΝΔ αλλά και του ΠΑΣΟΚ), θα παραμείνουν ως έχουν, ενώ «επεμβάσεις» θα γίνουν σε ρυθμίσεις και θα στοχεύουν:

1) Στην αύξηση του σημερινού μέσου όρου ηλικίας συνταξιοδότησης, ώστε τα 61,5 χρόνια που είναι σήμερα να προσεγγίσουν κατά το δυνατό τα 65 χρόνια.

Για παράδειγμα: Θα θεσπιστούν «αντικίνητρα» που να εξωθούν στην «επιμήκυνση» ορίων ηλικίας συνταξιοδότησης, όπως είναι τα 58 ή και τα 60 χρόνια, σε κλάδους που ισχύουν τα όρια αυτά.

Η παρέμβαση αυτή, και παρά τις διακηρύξεις σύμφωνα με τις οποίες δεν πρόκειται να θιγούν ώριμα ασφαλιστικά δικαιώματα, φαίνεται πως θα αφορά και ασφαλισμένους που απέχουν και μόλις πέντε χρόνια από τον χρόνο συνταξιοδότησης τους (σ.σ.: υπάρχουν πιέσεις, αντί των 5 αυτών χρόνων να αφορά όσους το 2012 θα βρίσκονται 10 χρόνια πριν από το όριο ηλικίας συνταξιοδότησης). Έτσι ή αλλιώς:

– Ο νέος νόμος θα αφορά και ασφαλισμένους που μπήκαν στην αγορά εργασίας πριν από το 1993 – τους οποίους διαχώριζαν οι νόμοι Σιούφα και Ρέππα.

2) Θα ενθαρρύνεται η παραμονή στην εργασία πέραν του 65ου έτους και για άλλα δύο χρόνια, με παροχή κινήτρων που θα αφορούν στην αύξηση της σύνταξης. Σημειώνεται ότι ο νόμος 3029/02 περιείχε αντίστοιχη ρύθμιση για όσους όμως αποφάσιζαν να παραμείνουν στην εργασία τους πέραν της 35ετίας.

3) Θα καταργηθεί η 37ετία χωρίς όριο ηλικίας. Αν για παράδειγμα κάποιος αρχίζει να εργάζεται στα 18 του χρόνια και συνεπώς δικαιούται να συνταξιοδοτηθεί με πλήρη σύνταξη στα 55 του χρόνια, με τον νέο νόμο δεν θα μπορεί να το πράξει, παρά μόνο με αποδοχή μειωμένης σύνταξης. Σ’ αυτές τις περιπτώσεις, ενδεχομένως το 58ο έτος ηλικίας να καθοριστεί ως η πρώτη δυνατή ηλικία εξόδου από την εργασία.

4) Θα καταργηθεί η δυνατότητα είσπραξης συντάξεων πέραν από δύο ασφαλιστικά ταμεία. Και το ποσό των συντάξεων σε καμία περίπτωση δεν πρόκειται να υπερβαίνει το 100% των αποδοχών, με υπολογισμό της κύριας σύνταξης στο 60% και της Επικουρικής στο 20%. Ακόμη:

Θα καταργηθεί η δυνατότητα παροχής σύνταξης πέραν του 100% των αποδοχών -όπως ισχύει για παλαιότερους ασφαλισμένους, κυρίως στον τραπεζικό χώρο.

Θα καταργηθεί η υποχρεωτική, σήμερα, απομάκρυνση από την εργασία στα 58 ή τα 60 χρόνια για όσους εργάζονται σε τράπεζες και ΔΕΚΟ.

Θα καθιερωθεί το 50ο έτος ως όριο ηλικίας πρόωρης συνταξιοδότησης γυναικών σε τράπεζες, ΔΕΚΟ και Δημόσιο (αφορά κυρίως τον εκπαιδευτικό κλάδο).

Θα καταργηθεί η δυνατότητα πλήρους συνταξιοδότησης στα 30 χρόνια, ανεξαρτήτως ηλικίας, που ισχύει για παράδειγμα στην Ολυμπιακή Αεροπορία.

Αυστηροποίηση ελέγχων και επανεξέταση των αναπηρικών συντάξεων.

Σύμφωνα με τον υπουργό Απασχόλησης και Κοινωνικής Προστασίας Βασ. Μαγγίνα, μέχρι την έναρξη ισχύος του νέου νόμου θα εφαρμοστεί «στο ακέραιο» ο ν. 3029/02.

Και επειδή ο νόμος 3029/02 προβλέπει την ενοποίηση Ταμείων από 1.1.2008, που πρακτικά είναι αδύνατο να συμβεί γιατί δεν έγινε καμία προετοιμασία προς την κατεύθυνση αυτήν, η κυβέρνηση προσανατολίζεται να αποφασίσει την παράταση για δύο χρόνια εφαρμογής της σχετικής ρύθμισης. Μέχρι στιγμής, δεν έχει διευκρινιστεί αν πρόκειται για διοικητική-οργανωτική ενοποίηση που κρίνεται εφικτή ή για ενοποίηση ασφαλιστικών προϋποθέσεων που εκτιμάται πως θα δημιουργήσει σωρεία προβλημάτων και αντιδράσεων.

Υπενθυμίζεται ακόμη ότι με βάση τον

ν. 3029/02:

– Από 1.1.2008 αρχίζει η σταδιακή μείωση υπολογισμού των συντάξεων εκατοντάδων χιλιάδων ασφαλισμένων του Δημόσιο, της τοπικής αυτοδιοίκησης, των Ενόπλων Δυνάμεων κ.λπ. – διαδικασία που θα ολοκληρωθεί το 2017, οπότε και ο υπολογισμός της σύνταξης θα περιοριστεί στο 70% των αποδοχών αντί του 80% που ισχύει σήμερα.

Και το πρόβλημα του καθορισμού των Βαρέων και Ανθυγιεινών Επαγγελμάτων (ΒΑΕ) είχε τεθεί στον ν. 3029/02.

Η επανεξέταση όσων επαγγελμάτων ανήκουν σήμερα στην κατηγορία των ΒΑΕ και όσων ζητούν να ενταχθούν σ’ αυτήν είναι επίσης από τους άξονες του διαλόγου που επιζητεί η κυβέρνηση. Και, όπως στην περίπτωση της ενοποίησης των ασφαλιστικών ταμείων, θα αποφασιστεί παράταση των χρονικών προθεσμιών, προκειμένου να συνταχθούν οι απαραίτητες μελέτες και να «μελετηθούν» τα δικαιώματα ασφαλισμένων για πολλά χρόνια, των οποίων τα επαγγέλματα πρόκειται να αφαιρεθούν από τα Βαρέα και Ανθυγιεινά.

Σημειώνεται πως ο επιστημονικός συνεργάτης του ΙΝΕ/ΓΣΕΕ – ΑΔΕΔΥ κ. Γιώργος Ρωμανιάς υπολογίζει πως το έλλειμμα του ασφαλιστικού μας συστήματος ανέρχεται στα 150 δισ. ευρώ.

Στάση κομμάτων και ΠΑΣΚΕ

Το ΠΑΣΟΚ θα προσέλθει στις κοινοβουλευτικές επιτροπές και θα καταθέσει τις δικές του προτάσεις για ένα δημόσιο, δίκαιο και κοινωνικό ασφαλιστικό σύστημα, σύμφωνα με δήλωση του εκπροσώπου του Γ. Ραγκούση. Στις κοινοβουλευτικές επιτροπές θα συμμετάσχει και η ΓΣΕΕ (ΠΑΣΚΕ/ΔΑΚΕ), ενώ η ΠΑΣΚΕ αρνείται τον διμερή διάλογο που ζητά ο υπουργός Απασχόλησης από τη ΓΣΕΕ και που δεν θα γίνει καθώς η πλειοψηφία τον απορρίπτει (ΠΑΣΚΕ – ΠΑΜΕ – Αυτ. Παρέμβαση). Ίδια τακτική θα ακολουθήσει και η ΑΔΕΔΥ για τα ασφαλιστικά ζητήματα που αφορούν τον δημόσιο και ευρύτερο δημόσιο τομέα.

Σε κινητοποιήσεις προσανατολίζονται ΚΚΕ και ΣΥΡΙΖΑ, καταγγέλλοντας πως ο διάλογος είναι προσχηματικός για να περικοπούν και «τα εναπομείναντα ασφαλιστικά δικαιώματα».

Μέσα στις επόμενες μέρες θα συνεδριάσουν οι διοικήσεις ΓΣΕΕ και ΑΔΕΔΥ για να καθορίσουν και επισήμως τη στάση τους, ενώ από αύριο ξεκινούν δημόσιες συγκεντρώσεις του ΠΑΜΕ και της Αυτ. Παρέμβασης (ξεχωριστά). Πάντως:

Οι πρώτες αμφισβητήσεις του ν. 3029/02 ξεκίνησαν την Πέμπτη, κατά τη συνεδρίαση της διοίκησης του Εργατοϋπαλληλικού Κέντρου Αθήνας. Συγκεκριμένα, όταν η πρόεδρος του ΕΚΑ κ. Στάβη Σαλουφάκου κάλεσε τους εκπροσώπους των παρατάξεων της συνδικαλιστικής Αριστεράς (ΠΑΜΕ – Αυτ. Παρέμβαση) να συστοιχηθούν όλοι μαζί για να αποτραπεί ένας νέος ασφαλιστικός νόμος, της τέθηκε το ερώτημα για τον 3029/02 και τις αντιασφαλιστικές του διατάξεις. Η κ. Σαλουφάκου (σ.σ.: το 2002 ήταν μαζί με τις συνδικαλίστριες Μαρ. Φραγκιαδάκη και Μεταξία Στεκουλέα από όλη τη ΠΑΣΚΕ οι μόνες που διαφοροποιήθηκαν από τη θετική στάση της παράταξης τους) απάντησε λέγοντας πως θα γίνει «ανοικτή αυτοκριτική» για τον ν. 3029/02.

Και όπως αναφέρουν πληροφορίες μας, πολλά εργατικά κέντρα και ομοσπονδίες «πιέζουν» την ηγεσία της ΠΑΣΚΕ να αποστασιοποιηθεί από τον επίμαχο νόμο για να μπορέσει να αντικρούσει παρόμοιες αντιασφαλιστικές ρυθμίσεις που προωθεί η ΝΔ.


Σχολιάστε εδώ