Όλα τα σενάρια ανοικτά για την ψήφο των Αποδήμων

Σύμφωνα με δημοσίευμα του «Ελεύθερου Τύπου», «οι ομογενείς θα ψηφίζουν στις χώρες διαμονής τους το κόμμα της αρεσκείας τους σε εθνικό επίπεδο, για την “επικράτεια” δηλαδή, και όχι σε τοπικό επίπεδο. Με άλλα λόγια, δεν θα ψηφίζουν για κόμμα και βουλευτή της Κορινθίας π.χ., εάν κατάγονται από τον νομό».

Ωστόσο, τα σενάρια αυτά διαψεύδονται από έγκυρες κυβερνητικές πηγές με τις οποίες μίλησε το «ΠΑΡΟΝ της Κυριακής» και επιμένουν ότι μελετώνται όλες οι δυνατές λύσεις (πιθανά σενάρια) και ότι μέχρι να παρθεί η τελική απόφαση όλα είναι ανοικτά.

«Όλοι σκεπτόμαστε, εισηγούμαστε και ο πρωθυπουργός αποφασίζει», ήταν η απάντηση αρμόδιας πηγής στο ερώτημα αν το υπουργείο Εσωτερικών ή το υπουργείο Εξωτερικών είναι αυτό που θα λάβει την τελική απόφαση στην οριστική διαμόρφωση του Σχεδίου Νόμου.

Η ίδια πηγή ξεκαθάρισε ότι προσχέδιο που είχε θέσει ο υφυπουργός Εξωτερικών Θόδωρος Κασσίμης υπόψη των κομμάτων και του ΣΑΕ δεν ήταν Σχέδιο Νόμου. «Ήταν οι πρώτες προτάσεις της κυβέρνησης προς τα κόμματα, ώστε να πάρει τις απόψεις όλων. Δεν σήμαινε ότι θα ήταν αυτό που ανεξαρτήτως διαλόγου επρόκειτο να κατατεθεί. Η ψήφος των αποδήμων είναι ένα πείραμα το οποίο ο πρωθυπουργός έχει αποφασίσει να το θέσει σε εφαρμογή όπως προβλέπει το Σύνταγμα. Από κει και πέρα το Σχέδιο Νόμου μέσα στον επόμενο μήνα λογικά θα κατατεθεί, διότι υπάρχουν και πολλά ζητήματα που πρέπει να λυθούν συνταγματικότητας και εκλογικού νόμου κ.λπ.».

Η εκτίμηση που υπάρχει είναι πως επειδή έχει ανοίξει ήδη ο διάλογος για την αλλαγή του εκλογικού νόμου και το νομοσχέδιο για την ψήφο των απόδημων θα πάει πακέτο.

Να σημειωθεί ότι μόλις ολοκληρωθεί το Σχέδιο Νόμου για την ψήφο των απόδημων Ελλήνων, θα συζητηθεί στην αρμόδια δικομματική επιτροπή της Βουλής μέχρι να καταλήξει στην Ολομέλεια του Σώματος, όπου θα εξαντληθεί κάθε περιθώριο διαλόγου. Για την ψήφισή του απαιτείται αυξημένη πλειοψηφία των 2/3 και με δεδομένο ότι τόσο το ΠΑΣΟΚ όσο και τα κόμματα της αριστεράς, ΚΚΕ και

ΣΥΡΙΖΑ, έχουν προαναγγείλει ότι δεν θα το ψηφίσουν, μάλλον η όλη συζήτηση μοιάζει να γίνεται «περί όνου σκιάς».

Ωστόσο, και μέχρι το εγχείρημα να καταπέσει στην πράξη, πρέπει κανείς να παρακολουθεί και να καταγράφει τις φάσεις από τις οποίες περνάει. Στο πλαίσιο αυτό πρέπει να επισημανθεί ότι η γνωμοδότηση του Συμβουλίου Απόδημου Ελληνισμού (ΣΑΕ), για ίδρυση περιφερειών Αποδήμου Ελληνισμού τις οποίες να καταλαμβάνουν ομογενείς υποψήφιοι, δεν φαίνεται να έχει καμία απολύτως τύχη, καθώς μόνον το ΠΑΣΟΚ την έχει ενστερνισθεί.

Ο υπαρκτός κίνδυνος να μοιρασθεί η ομογένεια σε δύο κατηγοριών ελληνικής καταγωγής πολίτες, αυτούς που θα ψηφίζουν για τον εκπρόσωπό τους (οι έχοντες ελληνική υπηκοότητα) και αυτούς που δεν θα ψηφίζουν (οι φέροντες ξένη υπηκοότητα), ενώ στην πράξη θα εκπροσωπούνται και αυτοί από τον βουλευτή που δεν ψήφισαν, αφού θα εκπροσωπεί τη συγκεκριμένη περιφέρεια, καθιστά απαγορευτικό το πείραμα.

Έτσι, παρά τις σχετικές εισηγήσεις

ΣΑΕ και ΠΑΣΟΚ, η άποψη αυτή δεν πρόκειται να προχωρήσει.

Εκείνο που θεωρείται πιθανότερο αυτήν την ώρα είναι να ισχύσει η αρχική απόφαση του πρωθυπουργού -που ήταν και η σωστή- να ψηφίζουν οι εκτός Ελλάδος ψηφοφόροι από τον τόπο καταγωγής τους για τις εκλογικές περιφέρειες στις οποίες είναι εγγεγραμμένοι και αφού προηγουμένως μελετηθούν και αντιμετωπισθούν ορισμένα κρίσιμα επιμέρους προβλήματα που δημιουργούνται σε ό,τι αφορά τα εκλογικά κέντρα εξωτερικού και τις εθνικές παραμέτρους.

Φυσικά η λύση που τελικά θα επιλεγεί θα είναι τέτοια που δεν θα σκοντάφτει στο Σύνταγμα, αφού με δεδομένο ότι η παρούσα Βουλή είναι Αναθεωρητική, δεν είναι εφικτή νέα αναθεώρηση του Συντάγματος τουλάχιστον για τα προσεχή οκτώ χρόνια.

Επομένως, και με δεδομένο ότι αύξηση εδρών δεν μπορεί να γίνει χωρίς Αναθεώρηση, ενώ η κατανομή των 300 εδρών γίνεται με βάση τη γενική απογραφή πληθυσμού, η οποία γίνεται κάθε δέκα χρόνια (η επόμενη θα γίνει το 2011) καμία μεταβολή στις έδρες δεν μπορεί να υπάρξει.

Επειδή δε η «ιδέα» της κατάτμησης της Β΄ Αθηνών, προκειμένου να αυξηθούν οι βουλευτές Επικρατείας από 12 που είναι σήμερα σε 15 (όπως αναφέρει πρόσφατο δημοσίευμα), ώστε να εκπροσωπούνται και οι ομογενείς με τρεις έδρες, δεν γίνεται αποδεκτή από κανέναν, πρέπει να θεωρείται βέβαιο ότι η τελική επιλογή θα είναι αυτή που αρχικά σχεδιάστηκε, της συμμετοχής των απόδημων ψηφοφόρων (κατά το πρότυπο των ετεροδημοτών) στις εκλογικές τους περιφέρειες εκτός εάν πρυτανεύσει η μέθοδος των ευρωεκλογών και οι απόδημοι ψηφίζουν καμιά και όχι υποψηφίους.

Σε ό,τι αφορά τη «δυνατότητα» τα κόμματα να ορίζουν στο ψηφοδέλτιο Επικρατείας και ομογενείς αυτό, ούτως ή άλλως, ίσχυε και για το Επικρατείας αλλά και για το ψηφοδέλτιο και δεν χρειάζεται νομοθετική ρύθμιση.

Τέλος, η κυβέρνηση, σύμφωνα με τις πληροφορίες μας, δεν έχει αποκλείσει την επιστολική ψήφο, προκειμένου να ξεπεραστούν τα εμπόδια των εκλογικών κέντρων στο εξωτερικό, αν και εκφράζονται φόβοι -κυρίως από το υπουργείο Εσωτερικών- για τη διασφάλιση της μυστικότητας της ψήφου και την έγκαιρη άφιξη των επιστολών στην Αθήνα.


Σχολιάστε εδώ