ΓΙΓΑΝΤΙΑΙΑ ΚΟΜΠΙΝΑ ΜΕ ΤΟ ΠΕΤΡΕΛΑΙΟ ΣΤΑ ΠΛΟΙΑ

Kαι φυσικά το ύψος της φοροδιαφυγής στον κλάδο δεν είναι 1,5 δισ. ευρώ, όπως ανέφερε ο αρμόδιος υπουργός, αλλά γύρω στα 360 εκατ. ευρώ, σύμφωνα με τους υπολογισμούς έγκυρων κύκλων της αγοράς πετρελαιοειδών.

Όπως υποστηρίζουν οι ίδιοι κύκλοι, το όργιο της φοροδιαφυγής στα καύσιμα γίνεται στη ναυτιλία και αν ήθελε το υπουργείο να… τιθασεύσει τον χώρο, από εκεί θα έπρεπε να ξεκινήσει!

Γιατί στα καύσιμα ναυτιλίας δεν γίνεται κανένας έλεγχος. Ουδείς γνωρίζει πόσο πετρέλαιο βάζει στα ντάκια του (στις ειδικές δεξαμενές καυσίμων δηλαδή) ένα πλοίο, ούτε πόσο πετρέλαιο καταναλώνει. Μπορεί δηλαδή να δηλώνει ότι πήρε 25 τόνους και να έχει φορτώσει τελικά τους μισούς!

Τους υπόλοιπους τους μεταγγίζουν σε άλλα μικρά τάνκερ (σλέπια) ή τους αποθηκεύουν σε κρυφές δεξαμενές και στη συνέχεια τους πουλούν στη μαύρη αγορά! Στο κόλπο βέβαια είναι και τελωνειακοί, αλλά όλη η «δουλειά» γίνεται από τους πλοιοκτήτες και τους μηχανικούς.

Για να αντιληφθούμε για τι διαφορές μιλάμε, αρκεί να πούμε πως η τιμή στα ναυτιλιακά καύσιμα είναι 775 δολάρια ο τόνος, ενώ η αντίστοιχη τιμή του πετρελαίου κίνησης είναι 1.488 δολάρια ανά τόνο! Δηλαδή μιλάμε για ακριβώς διπλάσια τιμή. Αυτό και μόνο δείχνει ποιο είναι το μέγεθος της φοροδιαφυγής στον τομέα αυτόν και πόσα εκατομμύρια ευρώ χάνει κάθε χρόνο το κράτος από το λαθρεμπόριο πετρελαίου.

Αντί λοιπόν να καταταλαιπωρούν τον κόσμο οι αρμόδιοι με τριτοκοσμικές πρακτικές, όπως η επιστροφή της διαφοράς λόγω μειωμένου ΕΦΚ από εφορίες και τράπεζες, καλύτερο θα ήταν να προσπαθήσουν να περιορίσουν το λαθρεμπόριο που γίνεται στον χώρο των ναυτιλιακών καυσίμων που ουσιαστικά είναι ανεξέλεγκτος.

Γιατί δεν είναι 1,5 εκατ. ευρώ η φοροδιαφυγή

Όλος ο Τύπος, έντυπος και ηλεκτρονικός, συμπολιτευόμενος και αντιπολιτευόμενος, αναφέρει ότι οι διαφεύγοντες φόροι από την πώληση του πετρελαίου θέρμανσης ως κίνησης είναι της τάξης του 1,5 δισ. εκατ. ευρώ. Είναι προφανές ότι οι οικονομικοί αναλυτές και συντάκτες αναμεταδίδουν το παραπάνω νούμερο που εκπέμπει το υπουργείο Οικονομίας. Μάλιστα οι δημοσιογράφοι επικροτούν (ή έστω κατανοούν) την πρόθεση του υπουργού να εξισώσει τον ΕΦΚ του πετρελαίου κίνησης και θέρμανσης, γιατί μ’ αυτόν τον τρόπο θα κερδίσει ο κρατικός κορβανάς το ποσό του 1,5 δισ. ευρώ, ποσό που θα λείψει από τους λαθρέμπορους.

Για αποκατάσταση της αλήθειας: Η συνολική ποσότητα που πουλήθηκε στη χώρα το 2006 ως πετρέλαιο θέρμανσης ήταν περίπου 4.600.000 κυβικά. Η διαφορά του ΕΦΚ μεταξύ πετρελαίου κίνησης και θέρμανσης είναι: 276 – 21 = 255 ευρώ, επί 1,19 ΦΠΑ = 303 ευρώ το κυβικό. Εάν κατά το 2006 ουδείς κάτοικος αυτής της χώρας έκαψε έστω και μία σταγόνα πετρελαίου για θέρμανση (οπότε ολόκληρη η ποσότητα των 4,6 εκατομμυρίων κυβικών πουλήθηκε λαθρεμπορικά), τότε έχουμε 1,39 δισ. ευρώ ζημία λαθρεμπορική. Αυτό, όμως, είναι προφανές ότι δεν αληθεύει. Μια καλή προσέγγιση της πραγματικής κατανάλωσης πετρελαίου για λόγους θέρμανσης είναι μεταξύ 3,5 – 4 εκατομμυρίων κυβικών. Επομένως το ποσό που φοροκλέπτεται είναι της τάξης των 180 – 360 εκατ. ευρώ. Δεν είναι καθόλου αμελητέο, αλλά δεν είναι με τίποτα 1,5 δισ. ευρώ.

Αν ο κ. Αλογοσκούφης πιστεύει ότι με το μέτρο της εξίσωσης του ΕΦΚ των πετρελαίων κίνησης και θέρμανσης θα βάλει στα κρατικά ταμεία 1,5 δισ. ευρώ, πλανάται πλάνην οικτράν. (Ήδη έχει εγγράψει στον προϋπολογισμό 1,3 δισ. ευρώ από αυξημένα έσοδα από τον ΕΦΚ). Βέβαια αυτήν την πλάνη θα την πληρώσει ο λαός που θα αναγκαστεί να υποστεί νέα φορολογική επιδρομή ύψους 1 δισ. ευρώ, για να ισοσκελιστεί ο προϋπολογισμός. Και αυτό, αν το νέο σύστημα της επιστροφής του ΕΦΚ μέσω τραπεζών ή Εφορίας δουλέψει καλά για το κράτος.

Αλήθεια, τα ΕΛΠΕ που γνωρίζουν τις καταναλώσεις των πετρελαιοειδών, γιατί δεν προστάτεψαν τον υπουργό Οικονομίας; Δεν τους νοιάζει ή δεν το πήραν είδηση;

Η λαθρεμπορία πετρελαίου και η αντιμετώπισή της

• Δεν είναι δυνατόν να θέλεις να αντιμετωπίσεις το πρόβλημα της λαθρεμπορίας χωρίς να βάλεις ταμειακές μηχανές στα πρατήρια. Χωρίς ταμειακές ό,τι μέτρα και να πάρεις είναι σαν να κάνεις μια τρύπα στο νερό.

• Πρέπει να υπάρξει πλαφόν ανά περιοχή π.χ. 1η κατηγορία: Ήπειρος, Μακεδονία, Θράκη. 2η κατηγορία: Θεσσαλία, Ιόνια, Στερεά, Πελοπόννησος, Αιγαίο. 3η κατηγορία: Κρήτη.

• Πρέπει να υπάρχει πλαφόν ανά τετραγωνικό οικίας και μέχρι ενός ορίου, π.χ. 200 τ.μ. ανά σπίτι.

• Πρέπει να υπάρχει πλαφόν ανά εξοχική κατοικία, π.χ. να υπολογισθεί σε 50 αντί για 150 ημέρες η λειτουργία των καλοριφέρ.

• Με υπεύθυνη δήλωση να δηλώνεται ότι το κτίσμα θερμαίνεται με πετρέλαιο (και όχι π.χ. με φυσικό αέριο).

• Ο καταναλωτής να μπορεί να πάρει αμέσως και χωρίς άλλες διατυπώσεις τα ποσά της επιστροφής του ΕΦΚ χωρίς συμψηφισμό με τυχόν οφειλές.


Σχολιάστε εδώ