Δύσκολα στο μέλλον θα μας… αιφνιδιάσει ο Αύγουστος!

Μαζί με την ακτοπλοΐα όμως που βελτιώνεται, βελτιωμένη κατακόρυφα εμφανίζεται και η εικόνα ολόκληρης της ελληνικής Ναυτιλίας τόσο σε επιχειρηματικό όσο και σε πολιτικό επίπεδο, καθώς ο ελληνικός στόλος κάνει αριθμητικά και ποιοτικά άλματα, ενώ η φωνή της Ελλάδος ακούγεται ολοένα και περισσότερο στα διάφορα ευρωπαϊκά και παγκόσμια ναυτιλιακά φόρουμ ενώ σε πολλές περιπτώσεις «δίνει γραμμή» και ποδηγετεί τις διεθνείς εξελίξεις στη θάλασσα.

Αυτά προκύπτουν από τα όσα μας είπε σε μια εφ’ όλης της ύλης συνέντευξη που μας παραχώρησε, σε καθαρά χαλαρωτικό και καλοκαιρινό κλίμα, στο… ησυχαστήριό του στα Γιάλτρα της βόρειας Εύβοιας όπου τον… ανακαλύψαμε, ο γενικός γραμματέας του υπουργείου Ναυτιλίας, καθηγητής Γιάννης Τζωάννος.

Η αρχή βέβαια, λόγω εποχής, έγινε με την ακτοπλοΐα.

// Κύριε γενικέ, φέτος τα πράγματα πήγαν καλύτερα από τις προηγούμενες χρονιές στο Αιγαίο και στις υπόλοιπες ελληνικές θάλασσες πού το αποδίδετε αυτό;

– Στο τρίπτυχο προγραμματισμός, συντονισμός και αυστηρή τήρηση των κανονισμών από το Λιμενικό Σώμα κατά κύριο λόγο, και στη συνεργασία με τις ακτοπλοϊκές εταιρείες, αλλά και στην παγίωση των πολιτικών που εφαρμόζουμε τα τρία τελευταία χρόνια στην ακτοπλοΐα, κατά δεύτερο.

Συγκεκριμένα, είδαμε τις αδυναμίες του παρελθόντος, αναλύσαμε τις αστοχίες που ενδεχομένως είχαν γίνει, αντιμετωπίσαμε τα προβλήματα που υπήρχαν και καταφέραμε φέτος να έχουμε έναν ήσυχο Αύγουστο, παρά το γεγονός ότι ο κόσμος που διακινήθηκε από τις αρχές του καλοκαιριού μέχρι τον Δεκαπενταύγουστο ήταν κατά 15% περισσότερος από πέρυσι.

Εκείνο που προσέξαμε περισσότερο ήταν να μην έχουμε βλάβες και να μην έχουμε ταυτόχρονες αφιξοαναχωρήσεις. Έτσι απαιτήσαμε από τους πλοιοκτήτες να καθορίσουν τα δρομολόγια των πλοίων τους ώστε μετά από κάθε ταξίδι να παραμένουν στο αφετήριο λιμάνι τουλάχιστον 4-6 ώρες για να ξεκουράζεται το πλήρωμα αλλά και να γίνονται οι απαιτούμενες επιδιορθώσεις στις μηχανές.

Παράλληλα καθορίσαμε ώστε οι επιθεωρήσεις των μηχανών να γίνονται νωρίς, για να υπάρχει χρόνος να αντιμετωπισθούν οι ελλείψεις ή οι βλάβες που θα εντοπισθούν. Παράλληλα φέτος έγιναν και πολλές έκτακτες επιθεωρήσεις για προληπτικούς λόγους, αλλά και για την επέκταση της αξιοπλοΐας και της ασφάλειας των πλοίων. Βέβαια μικροπροβλήματα υπήρξαν, αλλά αυτά δεν οφείλονται στα πλοία αλλά στην ασυνεννοησία ορισμένων μεταφορικών εταιρειών που είχαν τα προς μεταφορά ρυμουλκούμενα φορτηγά ακοτσάριστα, με αποτέλεσμα να μην είναι δυνατή η φόρτωσή τους. Θα μπορούσαμε και σ’ αυτήν την περίπτωση να… διώξουμε τα πλοία για να μην καθυστερήσουν, ωστόσο δείξαμε κατανόηση επειδή μετέφεραν προμήθειες για τα νησιά και αν δεν πήγαιναν θα δημιουργούνταν τεράστιες ελλείψεις.

Δηλαδή και για τα όποια μικροπροβλήματα δημιουργήθηκαν δεν ευθύνονταν τα πλοία. Αυτή ακριβώς η φετινή καλή εικόνα της ακτοπλοΐας μας κάνει αισιόδοξους ότι του χρόνου θα είναι ακόμα καλύτερα τα πράγματα.

// Όμως τα εισιτήρια έχουν ανέβει πολύ…

– Οι τιμές μπορεί να έχουν ανέβει, αλλά έχουν ταυτόχρονα μειωθεί! Θα εξηγήσω τι συμβαίνει. Η πολιτική της απελευθέρωσης γραμμών και ναύλων που εφαρμόσαμε, υλοποιώντας το χρόνιο και πάγιο αίτημα όλων των φορέων της ακτοπλοΐας, σε ορισμένες γραμμές έφεραν μείωση των ναύλων, όπως στη Χίο – Μυτιλήνη, ενώ σε άλλες έφεραν μεν αύξηση τις ημέρες αιχμής (Παρασκευή – Σάββατο – Κυριακή) αλλά μείωση τις υπόλοιπες μέρες. Επιδιώξαμε και εφαρμόσθηκε από τις εταιρείες τιμολογιακή πολιτική αιχμής. Σίγουρα τις ημέρες αιχμής τα εισιτήρια είναι αυξημένα. Όμως τις άλλες μέρες είναι φθηνότερα, σε κάποιες περιπτώσεις και από άλλες χρονιές.

Με τον τρόπο αυτόν έχουμε διπλό όφελος. Αφενός τα πλοία γεμίζουν ισόρροπα όλες τις μέρες και δεν… πέφτει όλος ο κόσμος το Σαββατοκύριακο και αφετέρου κάποιες ομάδες επιβατών που έχουν άνεση χρόνου, όπως συνταξιούχοι, εκπαιδευτικοί, δημόσιοι υπάλληλοι, που μπορούν να προσδιορίσουν από νωρίς τις διακοπές ή τα ταξίδια τους, να πληρώνουν φθηνό εισιτήριο ταξιδεύοντας μεσοβδόμαδα. Δυστυχώς εμφανίζεται για λόγους εντυπωσιασμού η μια πλευρά, αυτή των τιμών των εισιτηρίων του Σαββατοκύριακου, με αποτέλεσμα να φαίνεται ότι οι ναύλοι έχουν αυξηθεί κατακόρυφα.

Τελευταία μάλιστα ακούσαμε ότι και τα συμβατικά πλοία αύξησαν τους ναύλους τους. Αυτό δεν είναι σωστό, διότι τον χειμώνα οι εταιρείες με τα συμβατικά πλοία είχαν μειώσει κατακόρυφα τους ναύλους τους για να έχουν κάποια κίνηση και να μην πηγαινοέρχονται τα πλοία τους άδεια, αφού από τον νόμο είναι υποχρεωμένοι να δραστηριοποιούνται σχεδόν όλο τον χρόνο (9-10 μήνες). Το καλοκαίρι λοιπόν οι εταιρείες αυτές επανέφεραν τους ναύλους στα κανονικά επίπεδα και έτσι φάνηκε ότι τους αύξησαν.

Να τονίσω όμως εδώ ότι το υπουργείο έχει κρατήσει το δικαίωμα να ανακαλέσει την απελευθέρωση των ναύλων σε όποιες γραμμές αναφερθούν παραβατικές συμπεριφορές (όπως π.χ. καρτέλ). Ήδη αυτό το κάναμε πέρυσι στη γραμμή Περάματος – Σαλαμίνας και θα το κάνουμε όπου αλλού χρειαστεί.

Με την πολιτική της απελευθέρωσης που ακολουθούμε πάντως, φέτος είχαμε για πρώτη φορά πολλές επιλογές πλοίων και ναύλων. Υπάρχουν πολλά σύγχρονα πλοία ταχύπλοα και ασφαλή που έχουν ακριβά εισιτήρια τις μέρες αιχμής γιατί τα καύσιμα αποτελούν το 45% των λειτουργικών τους εξόδων αλλά και συμβατικά ασφαλή και ποιοτικά που έχουν πολύ χαμηλότερο ναύλο. Ο κόσμος επιλέγει και ταξιδεύει όπως θέλει. Υπάρχουν πλοία για όλα τα… βαλάντια, όπως υπάρχει και πλήρης συγκοινωνιακή κάλυψη όλων των νησιών.

// Ελληνική ναυτιλία όμως δεν είναι μόνο η ακτοπλοΐα, είναι και η ποντοπόρος ναυτιλία. Εκεί πως διαμορφώνεται η κατάσταση;

– Η ποντοπόρος ναυτιλία έχει τους δικούς της αναπτυξιακούς ρυθμούς και σίγουρα δεν έχει… κανένα ανάγκη για να μεγαλουργεί. Ο ρόλος ο δικός μας είναι να δημιουργούμε τις προϋποθέσεις για διαρκή ανάπτυξη μέσω διακρατικών συμφωνιών, να αυξήσουμε τον υπό ελληνική σημαία στόλο αλλά και να διασφαλίσουμε θέσεις εργασίας για τους ναυτικούς μας. Όσον αφορά το πρώτο σκέλος, ήδη ο πρωθυπουργός Κ. Καραμανλής υπέγραψε πέρυσι στην Κίνα διακρατική συμφωνία με αιχμή τη Ναυτιλία. Τα ελληνικά εφοπλιστικά συμφέροντα προωθούνται με τη μεταφορά πρώτων υλών προς τη ραγδαία αναπτυσσόμενη οικονομία της Κίνας. Εξάλλου οι έλληνες πλοιοκτήτες «κινούν» ουσιαστικά τη ναυπηγική βιομηχανία της Κίνας, αφού αυτή τη στιγμή ναυπηγούνται 180 πλοία ελληνικών συμφερόντων και «χτίζονται» στα κινεζικά ναυπηγεία. Υπάρχει πολύ καλό κλίμα και θα βελτιωθεί ακόμα περισσότερο αφού η Κίνα εκτιμά πολύ τον ρόλο της ελληνικής ναυτιλίας διεθνώς, αλλά επιδιώκει και την εξάπλωση των προϊόντων της στην Ευρώπη και στις ΗΠΑ μέσων ελληνικών λιμανιών. Μάλιστα στις 24 του μήνα το πλοίο COSCO HELLAS, πλοιοκτησία Κωνσταντακόπουλου και ναυλωμένο από τη μεγάλη κινεζική μεταφορική εταιρεία COSCO, θα παρακάμψει λίγο την πορεία του και θα προσεγγίσει στην Καλαμάτα απ’ όπου θα παραλάβει τους δόκιμους αξιωματικούς του λιμενικού προκειμένου να εκπαιδευτούν εν πλω ταξιδεύοντας προς την Κίνα!

// Η θέση της Ελλάδας στην Ευρωπαϊκή Ένωση σε δυναμικό στόλου είναι μακράν η πρώτη. Έχουμε όμως την πρωτιά και στη ναυτιλιακή διπλωματία;

– Σαφώς δεν την έχουμε, αλλά τη διεκδικούμε και μπορώ να πω ότι έχουμε κάνει σημαντικά βήματα. Ήδη έχουμε διασφαλίσει έντονη παρουσία στον ΙΜΟ και στις Βρυξέλλες. Ήδη πρωτοστατούμε στη λήψη μέτρων κατά του προστατευτισμού και στην προώθηση ρεαλιστικών μέτρων για την προστασία του περιβάλλοντος, αλλά και στην προστασία των ελλήνων ναυτικών στη διεθνή δραστηριότητα.

Πρωτοστατούμε επίσης στο Διεθνές Γραφείο Εργασίας για τη ναυτική εργασία. Έχουμε καταγράψει προτάσεις και ιδέες μας σε διεθνή φόρουμ τα οποία υιοθετήθηκαν και περιλαμβάνονται στην Πράσινη Βίβλο για τη θάλασσα. Μάλιστα για την προώθηση των θέσεών μας συστήσαμε διυπουργική επιτροπή στην οποίαν μετέχουν στελέχη των υπουργείων Γεωργίας, Εξωτερικών, Οικονομικών, Τουρισμού κ.λπ., της οποίας είμαι πρόεδρος και ήδη γίνεται σοβαρή εργασία. Το πόρισμα της επιτροπής θα εκδοθεί τους επόμενους μήνες.

// Μια και μιλήσατε για παραμεθόρια λιμεναρχεία, τα τελευταία χρόνια έχετε ξεκινήσει μια προσπάθεια για τη φύλαξη των ευρωπαϊκών συνόρων. Που βρίσκεται αυτή η υπόθεση και πώς εξελίσσεται;

– Με βάση τον σχεδιασμό για τη φύλαξη των ευρωπαϊκών συνόρων, ιδρύθηκε στη Βαρσοβία Ευρωπαϊκός Οργανισμός στον οποίον έχουμε και εμείς αντιπρόσωπο.

Στο πλαίσιο αυτό προωθούμε τον θεσμό της Ευρωπαϊκής Ακτοφυλακής που συνίσταται σε κοινές δράσεις, ασκήσεις και περιπολίες, σύμφωνα με πρωτοβουλία που έχει αναλάβει ο ίδιος ο πρωθυπουργός. Σε πρώτη φάση διεκδικούμε τη χρηματοδότηση δράσεων (μέσω ευρωπαϊκών πόρων) για τον έλεγχο των λαθρομεταναστών και τον περιορισμό του οικονομικού εγκλήματος. Δηλαδή διεκδικούμε και θα εξασφαλίσουμε πόρους για την απόκτηση εξοπλισμού και μέσων που θα μας διευκολύνουν στο έργο μας αυτό. Μάλιστα στο πλαίσιο των κοινών δράσεων που προαναφέραμε έχουμε κάνει κοινές ασκήσεις στο Λιβυκό Πέλαγος, την Αδριατική, τη Μάλτα και την Κύπρο.

Εξάλλου υπογράψαμε διακρατική συμφωνία με την Αλβανία για την παροχή τεχνικής βοήθειας στην ανάπτυξη της φύλαξης των θαλασσίων συνόρων μεταξύ των δύο χωρών μας αλλά και την αποτροπή περιβαλλοντικών κινδύνων, κάτι που έχει μεγάλη σημασία για μας, καθώς απέναντι από την Αλβανία βρίσκεται η Κέρκυρα. Στο πλαίσιο της συνεργασίας αυτής, φρεγάτα του Λιμενικού Σώματος επισκέφθηκε τους Αγίους Σαράντα και ήταν η πρώτη φορά που πλοίο Ελληνικού Σώματος Ασφάλειας ή Πολεμικό έκανε κάτι τέτοιο. Για πρώτη φορά επίσης οι αλβανικές αρχές μας επέστρεψαν ελληνικά σκάφη που έχουν κατά καιρούς κλαπεί από αλβανούς και κατασχέθηκαν μετά τη σύλληψή τους.

Όλα αυτά είναι δείγματα του ότι βρισκόμαστε σε σωστό δρόμο και πως μπορούμε να αισιοδοξούμε ότι έρχονται καλύτερες μέρες σε όλα τα επίπεδα των δράσεών μας.


Σχολιάστε εδώ