15 ΠΥΡΟΣΒΕΣΤΙΚΑ ΟΧΗΜΑΤΑ ΕΙΝΑΙ ΑΧΡΗΣΤΑ ΚΑΙ ΣΑΠΙΖΟΥΝ ΣΤΑ ΓΚΑΡΑΖ!
Συγκεκριμένα, τον Ιούνιο του 1999 το Πυροσβεστικό Σώμα απέκτησε κατόπιν δωρεάς του Ιδρύματος Νιάρχου, ύψους περίπου 3 εκατ. ευρώ, έναν στόλο 15 δασοπυροσβεστικών οχημάτων, από τη Renault.
Αμέσως μετά την ένταξη των οχημάτων σε επιχειρησιακές μονάδες, άρχισαν τα προβλήματα. Τα οχήματα ξέφευγαν της πορείας τους όταν ο οδηγός πατούσε φρένο, ενώ δεν μπορούσαν να έχουν σταθερή πορεία γιατί το σύστημα διεύθυνσης ήταν προβληματικό.
Αποτέλεσμα των προβλημάτων αυτών ήταν έναν μόλις μήνα μετά την παραλαβή τους, ένα όχημα να πέσει σε γκρεμό ύψους 3,5 μέτρων στη θέση «Κρεμασμένος Λαγός» στο Πανόραμα Βούλας και να χάσουν άδικα τη ζωή τους δύο νεαροί και εξελίξιμοι πυροσβέστες.
Έκτοτε καθημερινά τα οχήματα παρουσίαζαν προβλήματα. Πότε στο σύστημα πέδησης και πότε στο σύστημα διεύθυνσης.
Έπειτα από έναν χρόνο παρουσίας τους στους πυροσβεστικούς σταθμούς κι αφού είχαν ουσιαστικά αποσυρθεί από την ενεργό υπηρεσία, από τη στιγμή που ήταν ελαττωματικά, ο τότε αρχηγός της Πυροσβεστικής Π. Φούρλας όρισε επιτροπή με ειδικό πραγματογνώμονα για να εξετάσει τα οχήματα και να εκδώσει σχετικό πόρισμα.
Η επιτροπή στις 23 Ιανουαρίου του 2001 απεφάνθη ότι η οδική συμπεριφορά των εν λόγω οχημάτων είναι ακατάλληλη γιατί παρεκκλίνουν συνεχώς και χωρίς λόγο από την πορεία τους, οπότε πρότεινε να μην παραληφθούν.
Αργότερα έγινε έλεγχος και από μηχανικό – πραγματογνώμονα του ΤΕΕ, ο οποίος στην έκθεσή του ανέφερε:
«Η εξειδικευμένη κατασκευή των εν λόγω οχημάτων (οχήματα παντός εδάφους, κοντό μεταξόνιο, υψηλό κέντρο βάρους, μεγάλη απόσταση του σασί από το έδαφος), η χρήση τους (πυροσβεστικά οχήματα μεταφοράς μεγάλης ποσότητας νερού) και οι κατασκευαστικές επιλογές δεν αφήνουν πολλά περιθώρια για ιδιαίτερα καλή οδική συμπεριφορά στον δρόμο και κάτω από συνθήκες ισχυρής πέδησης με ταχύτητες πέραν των 50 χλμ./ώρα.
Τα κατασκευαστικά δεδομένα και η επιλογή του συστήματος των φρένων (μεγάλη αυτοενίσχυση με συνέπεια την ανομοιομορφία των δυνάμεων πέδησης μεταξύ των τροχών, ιδιαίτερα των οπισθίων) οδηγούν σε αποσταθεροποίηση και εκτροπή του οχήματος από την αρχική του πορεία.
Οι αρνητικές αυτές ιδιότητες που χαρακτηρίζουν τα εν λόγω οχήματα δεν μπορούν να βελτιωθούν με επισκευές και μικροεπεμβάσεις, αλλά απαιτούν κατασκευαστικές μετατροπές».
Αυτό σε ελεύθερη μετάφραση σημαίνει πως τα συγκεκριμένα οχήματα αν κινούνται με ταχύτητα μεγαλύτερη των 40 χλμ. ανά ώρα κινδυνεύουν να βγουν εκτός δρόμου ή να… τουμπάρουν!
Έπειτα από την έκθεση αυτή, τον Αύγουστο του 2001, ο τότε β΄ υπαρχηγός Αν. Γαλανόπουλος έστειλε σ’ όλους τους πυροσβεστικούς σταθμούς την εξής διαταγή (αρ. πρωτ. 43818/Φ544.1):
«1. Σας διαβιβάζουμε σε φωτοαντίγραφο την περίληψη της πραγματογνωμοσύνης που έγινε από τον διπλ. μηχανολόγο μηχανικό κ. Λίνο Κουντουρά μέλος του ΤΕΕ που ορίστηκε να εξετάσει τα πυροσβεστικά οχήματα Renault που παρουσιάζουν τράβηγμα τιμονιού δεξιά ή αριστερά κατά την πέδηση και έχουν εισαχθεί στο συνεργείο για αποκατάσταση.
2. Παρακαλούμε με τη λήψη της παρούσας να εξετάσετε αυθημερόν τα πυροσβεστικά οχήματα Renault σύμφωνα με τις προτάσεις του παραπάνω πραγματογνώμονα με τον προϊστάμενο κινήσεως και εξοικειωμένο και εκπαιδευμένο οδηγό. Σε περίπτωση που διαπιστώσετε το ίδιο πρόβλημα, να ζητήσετε αυθημερόν την έγκριση για εισαγωγή και επισκευή στο συνεργείο του νέου αντιπροσώπου της Renault που είναι ο όμιλος εταιρειών Σαρακάκης στη Λ. Αθηνών».
Έκτοτε τα οχήματα μπαινοβγαίνουν στα συνεργεία του Σαρακάκη, αλλά δεν γίνεται τίποτα. Έτσι αποφεύγουν να τα θέσουν σε υπηρεσία για να μην πάθουν καμιά ζημιά και σκοτωθούν κι άλλοι πυροσβέστες.
Ουσιαστικά δηλαδή έχουμε 15 άχρηστα πυροσβεστικά οχήματα, τα οποία αν ήταν σε ετοιμότητα θα βοηθούσαν αποφασιστικά στη μη εξάπλωση των τελευταίων καταστροφικών πυρκαγιών.
Τα ερωτήματα από εδώ και πέρα είναι:
Γιατί δεν επιστρέφονται στην κατασκευάστρια εταιρεία (Renault) τα ελαττωματικά οχήματα;
Γιατί δεν επιδιώκεται η αντικατάστασή τους με άλλα, τα οποία θα μπορούν να μπουν στην πρώτη γραμμή της μάχης με τις φωτιές;
Αντί απαντήσεως σ’ αυτά τα απλά ερωτήματα, οι αρμόδιοι της Πυροσβεστικής έστειλαν τα 15 οχήματα να… περάσουν ΚΤΕΟ, ακριβώς για να έχουν άλλοθι στην απόφασή τους να μην τα επιστρέψουν (γιατί άραγε;).
Κι αυτό το λέμε γιατί τα ΚΤΕΟ, όπως αναφέρει το ίδιο το υπουργείο Μεταφορών, δεν μπορούν να κάνουν τέτοιους ελέγχους.
Συγκεκριμένα το έγγραφο του υπουργείου (αρ. πρωτ. 59673/6449) αναφέρει:
«Ο τεχνικός έλεγχος είναι ένας σύντομος έλεγχος που αφορά στα συστήματα πέδησης, διεύθυνσης, ανάρτησης, φωτισμού, καθώς και στο αμάξωμα και τα εκπεμπόμενα καυσαέρια του οχήματος. Ο τεχνικός αυτός έλεγχος δεν μπορεί να διαπιστώσει κατασκευαστικές ατέλειες του οχήματος που οφείλονται σε κακή μελέτη και σχεδίαση του οχήματος από τον κατασκευαστικό οίκο. Ο τεχνικός αυτός έλεγχος αποβλέπει στο να διαπιστώσει εάν τα παραπάνω συστήματα εξακολουθούν να λειτουργούν ικανοποιητικά σε σχέση με την αρχική κυκλοφορία του οχήματος, δηλαδή εάν έχουν συμβεί σοβαρές φθορές λόγω της χρήσης του οχήματος ή λόγω της κακής του συντήρησης και όχι λόγω της κακής του μελέτης και σχεδίασης (όπως π.χ. η απόσταση των αξόνων του).
Τα ΚΤΕΟ δεν έχουν τη δυνατότητα να κάνουν ελέγχους στον δρόμο παρά μόνο μέσα στον διάδρομο ελέγχου του ΚΤΕΟ, όταν το όχημα είναι ακίνητο ή όταν περιστρέφονται ή μετακινούνται οι τροχοί του όταν αυτό βρίσκεται επί των μηχανημάτων ελέγχου. Κατασκευαστικές ατέλειες που προέρχονται από τη μελέτη και κατασκευή του, όπως η συμπεριφορά του οχήματος από άποψη ευστάθειας με φρενάρισμα σε διάφορες ταχύτητες ή η τήρηση της πορείας του οχήματος κατά τις στροφές με ή χωρίς φορτίο, γίνονται σε ειδικές πίστες δοκιμών από τα εργοστάσια κατασκευής των οχημάτων και όχι από τα ΚΤΕΟ.
Τα οχήματα της Πυροσβεστικής Υπηρεσίας δεν υποχρεούνται σε περιοδικό τεχνικό έλεγχο από τα ΚΤΕΟ της χώρας. Εάν όμως μια κρατική υπηρεσία όπως είναι η Πυροσβεστική Υπηρεσία ζητήσει να ελεγχθούν ορισμένα οχήματά της αποκλειστικά για τους ελέγχους που μπορεί να γίνουν στα ΚΤΕΟ για να διαπιστωθούν αποκλειστικά τυχόν σοβαρές ή επικίνδυνες ελλείψεις που αναφέρονται στην υ.α. 12078/1343/04 (435Β), τα ΚΤΕΟ δεν μπορούν να αρνηθούν τον έλεγχο. Όμως, σε καμία περίπτωση το εκδιδόμενο από το ΚΤΕΟ ΔΤΕ δεν εξασφαλίζει την ασφαλή κίνηση του οχήματος για κατασκευαστικά ελαττώματα που υπάρχουν εξαρχής στο όχημα και τα οποία ελαττώματα διαπιστώνονται σε ειδικά μηχανήματα ελέγχου και πίστες δοκιμών που δεν προβλέπονται στα ΚΤΕΟ. Εξάλλου, θα πρέπει να τονισθεί ότι και η εκπαίδευση του τεχνικού προσωπικού των ΚΤΕΟ γίνεται αποκλειστικά για τους ελέγχους που προβλέπονται από την παραπάνω υ.α.».
Είναι προφανές λοιπόν πως κάποιοι δεν θέλουν να επιστρέψουν τα ελαττωματικά οχήματα και επιμένουν με διάφορα… τεχνάσματα και τερτίπια να αφήσουν ακάλυπτα και απροστάτευτα τα δάση μας απέναντι στον εφιάλτη των πυρκαγιών.
Μήπως λοιπόν αντί να ψάχνουμε στα δάση και τα φαράγγια τους εμπρηστές, θα έπρεπε να τους… ψάξουμε σε τίποτα πολυτελή γραφεία στελεχών του κρατικού μηχανισμού;