Προεκλογική φιέστα με τα πρόστιμα σε καρτέλ
Οι πολύ πρόσφατες «δεσμεύσεις» του κ. Ζησιμόπουλου ενώπιον της Επιτροπής Θεσμών και Διαφάνειας της Βουλής, για αποφάσεις εντός του Ιουλίου για τα πρόστιμα που θα επιβληθούν στις βιομηχανίες γαλακτοκομικών, διαψεύσθηκαν… Ο Ιούλιος εξαντλήθηκε χωρίς αποφάσεις και όλα δείχνουν ότι ούτε τον κατά παράδοση «νεκρό» μήνα Αύγουστο θα υπάρξει εξέλιξη στο θέμα που «καίει» όλους τους έλληνες καταναλωτές και τους παραγωγούς νωπού γάλακτος, οι οποίοι εξακολουθούν να είναι τα μεγάλα θύματα της αδηφαγίας των μεγάλων εταιρειών του κλάδου.
Σύμφωνα με αξιόπιστες πληροφορίες του «Π», η ολομέλεια της επιτροπής θα συνεδριάσει για να λάβει τις τελικές της αποφάσεις τον Σεπτέμβριο, τοποθετώντας με τον τρόπο αυτόν την επιβολή αυστηρών κυρώσεων στις βιομηχανίες στην όχι ανύποπτη περίοδο κορύφωσης της πολιτικής αντιπαράθεσης εν όψει των εκλογών. Πρόκειται ασφαλώς, όπως τονίζουν πηγές με γνώση των προβληματισμών που επικρατούν στους κόλπους της επιτροπής, για μια τακτική που στόχο έχει να δώσει «πόντους» στην κυβέρνηση προεκλογικά, αφού θα της επιτρέψει να υποστηρίξει ότι επί των ημερών της ένα πανίσχυρο καρτέλ τιμωρήθηκε αυστηρά.
Ως γνωστόν ο επίμαχος φάκελος του καρτέλ στο γάλα έχει εισαχθεί προς συζήτηση στην ολομέλεια πριν από το Πάσχα, στον απόηχο του λεγόμενου «σκανδάλου των κουμπάρων» του περασμένου Σεπτεμβρίου, όταν είχε κατηγορηθεί ο τότε γενικός διευθυντής της επιτροπής ότι συμμετείχε σε σπείρα που επιχείρησε να εκβιάσει την ΜΕΒΓΑΛ, για να της εξασφαλίσει ένταξη στο πρόγραμμα επιείκειας της επιτροπής.
Η Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού, στην εισήγησή της, διαπιστώνει την ύπαρξη δύο διαφορετικών καρτέλ: το πρώτο αφορά τις συνεννοήσεις των εταιρειών για την αγορά γάλακτος από τους παραγωγούς σε τεχνητά μειωμένες τιμές και το δεύτερο τις συμφωνίες μεταξύ βιομηχανιών και σούπερ μάρκετ για τη διατήρηση τεχνητά υψηλών τελικών τιμών.
Αυστηρά πρόστιμα, αλλά…
Σύμφωνα με αξιόπιστες πληροφορίες του «Π», η ολομέλεια θα είναι καταπέλτης για τις εταιρείες, τουλάχιστον σε ό,τι αφορά το καρτέλ για την «αφαίμαξη» των παραγωγών: τα πρόστιμα που θα επιβληθούν θα εξαντλούν τα όρια αυστηρότητας της νομοθεσίας και θα ανέλθουν σε δεκάδες εκατομμύρια ευρώ.
Ωστόσο, όπως μεταδίδουν καλά πληροφορημένοι κύκλοι, τα πρόστιμα θα έχουν ελάχιστη πραγματική επίπτωση στη λειτουργία της αγοράς, γι’ αυτό και χαρακτηρίζονται ήδη ως προεκλογικό πυροτέχνημα. Ήδη η Vivartia έχει προσφύγει στο Συμβούλιο της Επικρατείας και έχει εξασφαλίσει θετική εισήγηση επί της προσφυγής της, εκμεταλλευόμενη ένα παιδαριώδες, γι’ αυτό και ύποπτο, τυπικό σφάλμα στο οποίο παρέσυρε τον υπουργό Ανάπτυξης ο κ. Ζησιμόπουλος.
Η Vivartia υποστηρίζει, εύλογα από τυπική άποψη, ότι η έρευνα για τα καρτέλ στο γάλα πρέπει να ακυρωθεί, αφού κατά τη διάρκειά της, τον περασμένο Δεκέμβριο, τροποποιήθηκε ο κανονισμός λειτουργίας της επιτροπής. Η εισηγήτρια του Γ’ Τμήματος του ΣτΕ κυρία Παναγιώτα Καρλή έχει πειστεί από την επιχειρηματολογία της Vivartia και προτείνει τη διαγραφή των όποιων προστίμων τυχόν επιβληθούν στις βιομηχανίες, αφού είναι σοβαρό τυπικό ολίσθημα η αλλαγή του κανονισμού λειτουργίας, η οποία επηρεάζει ουσιωδώς μια εν εξελίξει έρευνα.
Στο μεταξύ, οι εταιρείες συνεχίζουν ανεπηρέαστες από το δήθεν «ανελέητο» κυνήγι τους από τον κ. Ζησιμόπουλο να «στραγγαλίζουν» τους εγχώριους παραγωγούς γάλακτος, με τελικό στόχο να συμπιέσουν την παραγωγή και να ανοίξει ο δρόμος για την αύξηση των εισαγωγών από τη Βουλγαρία, που είναι πλέον μέλος της ΕΕ και προσφέρει νωπό γάλα στο ένα τρίτο του εγχώριου κόστους. Παραγωγοί καταγγέλλουν ότι η προσφερόμενη ενιαία τιμή του καρτέλ έχει πέσει από τα 30 στα 26 λεπτά του ευρώ, με αποτέλεσμα να οδηγούνται σε οικονομικό μαρασμό…
Πήρε κι αύξηση!
Το «σπουδαίο» έργο του κ. Ζησιμόπουλου θα πληρώνεται στο εξής αδρά από τους έλληνες φορολογούμενους, αφού η κυβέρνηση, με τροπολογία που πέρασε ως συνήθως απαρατήρητη, προχώρησε σε γενναία αύξηση των αποζημιώσεων του ίδιου και των άλλων μελών της επιτροπής.
Στο εξής, όπως αναφέρει το κείμενο της τροπολογίας, η ίδια η επιτροπή θα εισηγείται στους υπουργούς Οικονομίας και Ανάπτυξης τα ποσά που θα καταβάλλονται κάθε μήνα στον πρόεδρο και τα μέλη της, ως δαπάνες μετακίνησης, ημερήσιας αποζημίωσης και διανυκτέρευσης. Πόσο ακριβώς θα κοστίσει στους φορολογούμενους ο κ. Ζησιμόπουλος, παραμένει άγνωστο, αφού ούτε το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους είναι σε θέση να εκτιμήσει το ύψος της ετήσιας δαπάνης!
Ο κ. Ζησιμόπουλος απελευθερώνεται έτσι από τους περιορισμούς του νόμου 1256/1982 που αφορά τις αμοιβές των δημοσίων λειτουργών, με την επίκληση του προσχήματος, όπως αναφέρεται στην εισηγητική έκθεση της τροπολογίας, ότι διαρκώς αυξάνεται ο όγκος των υποθέσεων που διερευνά η επιτροπή. Ουδείς εξετάζει, βέβαια, αν αυτές οι έρευνες έχουν έστω και το ελάχιστο αποτέλεσμα στη λειτουργία του ανταγωνισμού…