ΜΠΟΥΜΕΡΑΝΓΚ ΟΙ ΠΡΟΣΦΟΡΕΣ
Το «Θέμα» διατηρεί την πρωτοκαθεδρία στις κυριακάτικες, ενώ η έκπληξη είναι εκείνη της «SportDay», καθώς πλέον, εκτός από την πρώτη θέση μεταξύ των αθλητικών φύλλων, έχει κυκλοφορία, χωρίς προσφορές, αντίστοιχη των πολιτικών εφημερίδων. Η πολιτική των προσφορών παρά τα μικρά βραχύβια κέρδη δημιούργησε μια μεγάλη ζημιά, η οποία θα αποτυπωθεί στο μέλλον. Απαξίωσε σε μεγάλο βαθμό το δημοσιογραφικό περιεχόμενο των εντύπων, με αποτέλεσμα οι εφημερίδες να αποτελούν πλέον το περιτύλιγμα των προσφορών, με ορατό τον κίνδυνο επιβίωσης στο μέλλον. Η «παράδοση» των διευθύνσεων των φύλλων στους επικεφαλής των εμπορικών τμημάτων είχε ως αποτέλεσμα να μειωθεί αναπόφευκτα και η αξία των ίδιων των προσφορών, τις οποίες επιδοτούσαν οι ίδιες οι εφημερίδες, και μόνο τελευταία γίνεται μια προσπάθεια παράλληλης πώλησης άλλων δώρων στα περίπτερα, με στόχο την άντληση εσόδων. Σε αυτό το πεδίο του σκληρού ανταγωνισμού το «Π» διατηρεί μια αξιοπρεπή κυκλοφορία 13.024 κανονικών αναγνωστών, οι οποίοι αναζητούν αποκαλυπτική ενημέρωση κα σφαιρικές αναλύσεις. Είναι οι αναγνώστες που αγοράζουν περιεχόμενο και όχι DVD, βιβλία ή πετσέτες. Το «Π» είναι στην 11η θέση μεταξύ των κυριακάτικων εφημερίδων και σημειώνει αύξηση 10% σε σχέση με το πρώτο εξάμηνο του 2006. Ιδού λοιπόν το πανόραμα των κυκλοφοριών.
Πρωινές:
Κυριαρχία της «Καθημερινής», αλλά με πτώση
Στις πρωινές εκδόσεις η «Καθημερινή» επικράτησε του «Βήματος» με διαφορά 20.000 φύλλων, χωρίς να βάλει προσφορές στην ημερήσια έκδοση (Τρίτη – Παρασκευή) σε αντίθεση με την εφημερίδα του ΔΟΛ, η οποία το προηγούμενο διάστημα προσέφερε βιβλία με ενδιαφέρον γνωστικό αντικείμενο. Η ουσία πάντως είναι πως η πρωινή αγορά δέχεται σημαντικές πιέσεις από τα δωρεάν φύλλα, που επιλέγουν όλο και περισσότεροι για μια βιαστική ανάγνωση των νέων της ημέρας. Πέρυσι χάθηκαν 6.305 αναγνώστες (-9%) και ίσως στην πραγματικότητα οι απώλειες να είναι μεγαλύτερες, καθώς την κυκλοφορία τονώνουν οι σαββατιάτικες εκδόσεις, οι οποίες είναι γεμάτες προσφορές, συγκεντρώνοντας περισσότερους καταναλωτές.
ΠΡΩΙΝΕΣ 2007 2006 ΔΙΑΦ. % «ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ» 34.550 39.239 -4.689 -12% «ΤΟ ΒΗΜΑ» 14.426 15.706 -1.280 -8% «ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ» 6.507 6.876 -369 -5% «TRAFFIC NEWSPAPER» 4.390 2.631 1.759 67% «ΑΥΓΗ» 1.645 1.566 79 5% «ΝΙΚΗ» 367 365 2 1% «ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΚΟΣ ΛΟΓΟΣ» 325 324 1 0% «ΑΝΩ ΚΑΤΩ» 0 1.808 -1.808 ΣΥΝΟΛΟ 62.210 68.515 -6.305 -9%
Απογευματινές: Μεγάλη φθορά
Στις απογευματινές εφημερίδες υπάρχει μία εφημερίδα που σημειώνει αύξηση 10% και δεν οφείλεται στις προσφορές. Είναι ο «Αδέσμευτος» του Δ. Ρίζου, ο οποίος έφτασε τα 11.030 φύλλα το 2007, κερδίζοντας ως φαίνεται αναγνώστες από την παλινδρόμηση του «Ελεύθερο Τύπου». Επί της ουσίας, όλες οι εφημερίδες μετρούν απώλειες, με τα «Νέα» να χάνουν 5.866 αναγνώστες-καταναλωτές (-8%) πουλώντας κατά μέσον όρο 64.256 φύλλα, και την «Ελευθεροτυπία», με 55.313 ημερήσιες πωλήσεις να έχει αναλογικά μεγαλύτερες απώλειες, χάνοντας 5.291 αναγνώστες-καταναλωτές (-9%). Το «Έθνος» κερδίζει μόλις 81 αναγνώστες πουλώντας 42.641 φύλλα, με τον «Ελεύθερο Τύπο» προ της ανανέωσης να χάνει 1.409 αναγνώστες (-4%). Συνολικά η αγορά, πιεζόμενη από την υπερπροσφορά των πηγών πληροφόρησης και ειδικότερα από τα δωρεάν φύλλα, σημειώνει απώλειες 16.588 αναγνωστών-καταναλωτών (-6%), πουλώντας 257.165 φύλλα το πρώτο εξάμηνο του 2007, έναντι 273.753 φύλλα το αντίστοιχο του 2006. Φαίνεται λοιπόν πως η πολιτική των προσφορών συγκρατεί περιστασιακά το κοινό και στην πραγματικότητα οι ημερήσιες εκδόσεις δεν προσελκύουν τους αναγνώστες, διότι συχνά δεν έχουν κάτι να πουν.
ΑΠΟΓΕΥΜΑΤΙΝΕΣ 2007 2006 ΔΙΑΦ. % «ΤΑ ΝΕΑ» 64.256 70.122 -5.866 -8% «ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ» 55.313 60.604 -5.291 -9% «ΕΘΝΟΣ» 42.641 42.560 81 0% «ΕΛΕΥΘΕΡΟΣ ΤΥΠΟΣ» 35.890 37.299 -1.409 -4% «ESPRESSO» 17.109 18.731 -1.622 -9% «ΑΠΟΓΕΥΜΑΤΙΝΗ» 13.749 14.287 -538 -4% «ΑΔΕΣΜΕΥΤΟΣ ΤΥΠΟΣ» 11.030 10.006 1.024 10% (ΡΙΖΟΣ) «ΕΛΕΥΘΕΡΟΣ» 6.194 6.151 43 1% «ΕΣΤΙΑ» 2.974 2.964 10 0% «ΑΥΡΙΑΝΗ» 2.832 2.748 84 3% «Η ΒΡΑΔΥΝΗ» 2.576 2.764 -188 -7% «ΕΛΕΥΘΕΡΗ ΩΡΑ» 1.741 2.515 -774 -31% (ΜΙΧΑΛΟΠΟΥΛΟΣ) «Η ΧΩΡΑ» 860 3.002 -2.142 -71% ΣΥΝΟΛΟ 257.165 273.753 -16.588 -6%
Κυριακάτικες: Κυριαρχία «Θέματος»
Το «Θέμα», με συνδυασμένη πολιτική προσφορών, δημοσιογραφικών αποκαλύψεων και καλύτερου μάρκετινγκ, κατάφερε να βρεθεί στην κορυφή για μια ακόμη περίοδο, αφήνοντας πίσω του τις παραδοσιακές δυνάμεις του χώρου, «Βήμα», «Ελευθεροτυπία», «Έθνος» και «Καθημερινή». Στον σκληρό ανταγωνισμό των προσφορών της Κυριακής η εφημερίδα πούλησε κατά μέσον όρο 222.820 φύλλα το πρώτο εξάμηνο του 2007, έναντι 220.920 του 2006, σημειώνοντας αύξηση 1.900 αναγνωστών- καταναλωτών (+1%). Το «Βήμα» διατηρήθηκε στη δεύτερη θέση με 210.720 πωλήσεις (-3%), κυρίως λόγω των σημαντικών απωλειών της «Κυριακάτικης Ελευθεροτυπίας». Η εφημερίδα, ακολουθώντας πολιτική χαμηλού κόστους, έφυγε από τον πρωταθλητισμό των ακριβών προσφορών χάνοντας 34.181 αναγνώστες (-16%) σε ένα εξάμηνο, πουλώντας 183.448 φύλλα κατά μέσον όρο το 2007, έναντι 217.629 το 2006. Αντιθέτως, η «Καθημερινή», ακολουθώντας την πολιτική των ακριβών προσφορών (DVD BBC και περιοδικά), σημείωσε σημαντική άνοδο κατά 12% (+18.999 αναγνώστες-καταναλωτές), πουλώντας 181.871 φύλλα το πρώτο εξάμηνο του 2007, έναντι 162.872 φύλλων την αντίστοιχη περίοδο του 2006. Στην πέμπτη θέση παρέμεινε το «Έθνος» με 161.607 φύλλα (+9%), ενώ ο «Τύπος της Κυριακής», προ της αισθητικής ανανεώσεως, αλλά με διαφορετική δημοσιογραφική λογική και φθηνές προσφορές αύξησε τη δύναμή του κατά 31%, φτάνοντας τους 60.801 αναγνώστες-καταναλωτές.
Στη συνέχεια η «Βραδυνή» εμφανίζει υψηλή άνοδο κατά 177% εξαιτίας των ταινιών πορνό που διένειμε, ενώ απώλειες 28% μετράει η «Espresso». Ο «Ριζοσπάστης» χάνει κοινό (-9%) και στην κυριακάτική έκδοσή του, πουλώντας 24.562 φύλλα το πρώτο εξάμηνο του 2007, ενώ το φιλόδοξο «Άρθρο» τελικώς κατά μέσον όρο πούλησε 20.038 φύλλα. Το «Π», χωρίς προσφορές, είναι στην 11η θέση, με σταθερή άνοδο 10%, πουλώντας 13.024 φύλλα το αʼ εξάμηνο του 2007, έναντι 11.789 το αντίστοιχο διάστημα του 2006, αποκτώντας 1.235 νέους αναγνώστες. Κυκλοφορία σημαντική αν κανείς αναλογιστεί πως παραμένει έξω από τον χορό των προσφορών που κανιβαλίζουν το δημοσιογραφικό περιεχόμενο, προσφέροντας διεισδυτική ενημέρωση στους αναγνώστες του.
ΚΥΡΙΑΚΑΤΙΚΕΣ 2007 2006 ΔΙΑΦ. % «ΠΡΩΤΟ ΘΕΜΑ της Κυριακής» 222.820 220.920 1.900 1% «ΤΟ ΒΗΜΑ της Κυριακής» 210.720 216.807 -6.087 -3% «ΚΥΡΙΑΚΑΤΙΚΗ 183.448 217.629 -34.181 -16% ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ» «ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ της Κυριακής» 181.871 162.872 18.999 12% «ΕΘΝΟΣ της Κυριακής» 161.607 148.932 12.675 9% «ΤΥΠΟΣ ΤΗΣ ΚΥΡΙΑΚΗΣ» 60.801 46.353 14.448 31% «Η ΒΡΑΔΥΝΗ της Κυριακής» 33.167 11.959 21.208 177% «ESPRESSO ΤΗΣ ΚΥΡΙΑΚΗΣ» 31.632 44.061 -12.429 -28% «ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ ΤΗΣ ΚΥΡΙΑΚΗΣ» 24.562 26.934 -2.372 -9% «ΤΟ ΑΡΘΡΟ» 20.038 0 20.038 «ΤΟ ΠΑΡΟΝ» 13.024 11.789 1.235 10% «TRAFFIC NEWSPAPER 11.405 0 11.405 ΚΥΡΙΑΚΗΣ» «ΑΔΕΣΜΕΥΤΟΣ της Κυριακής» 9.991 9.201 790 9% (ΡΙΖΟΣ) «ΑΠΟΓΕΥΜΑΤΙΝΗ Κυριακής» 9.443 11.551 -2.108 -18% «ΑΥΓΗ ΤΗΣ ΚΥΡΙΑΚΗΣ» 4.621 4.431 190 4% «ΕΛΕΥΘΕΡΗ ΩΡΑ της Κυριακής» 3.418 3.569 -151 -4% (ΜΙΧΑΛ) «ΑΥΡΙΑΝΗ ΤΗΣ ΚΥΡΙΑΚΗΣ» 3.111 3.001 110 4% «Η ΧΩΡΑ ΤΗΣ ΚΥΡΙΑΚΗΣ» 2.375 8.241 -5.866 -71% «ΝΙΚΗ ΤΗΣ ΚΥΡΙΑΚΗΣ» 369 377 -8 -2% «ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΚΟΣ ΛΟΓΟΣ 316 331 -15 -5% της Κυριακής» «PRESS TIME ΤΗΣ ΚΥΡΙΑΚΗΣ» 0 20.340 -20.340 -100% ΣΥΝΟΛΟ 1.188.739 1.169.298 19.441 2%
Αθλητικές: Επέλαση της «SportDay»
Η μεγάλη έκπληξη είναι στον αθλητικό Τύπο. Αν όλοι μιλούν για την επιτυχία του «Θέματος», που είναι μόνο μια κυριακάτικη έκδοση, τότε δεν έχουν διαβάσει τα κυκλοφοριακά δεδομένα της «SportDay». Με 38.217 αναγνώστες (+38%) κατά μέσον όρο το πρώτο εξάμηνο του 2007, χωρίς προσφορές στην ημερήσια της έκδοση, είναι η πρώτη αθλητική και η τέταρτη μεταξύ όλων των εφημερίδων που κυκλοφορούν, μπροστά από τον «Ελεύθερο Τύπο». Η δε έκδοση της Δευτέρας -η οποία για τις αθλητικές είναι μάλλον η αντίστοιχη κυριακάτικη για τις πολιτικές- φτάνει τα 43.237 φύλλα (+50%), Το «Φως» αποτελεί τη σταθερή επιλογή για τους φιλάθλους του Ολυμπιακού με 21.872 φύλλα (+1%) στην ημερήσια έκδοση, ενώ ο «Πρωταθλητής» των Πουλόπουλου – Αναστασιάδη έχει απώλειες της τάξης του 5%, στα 20.391 φύλλα. Το «Goal News» είναι πλέον τέταρτο με 17.136 φύλλα (-1%), ενώ το «Sportime» χάνει το 42% της δύναμής του πουλώντας 12.548 φύλλα το εξάμηνο του 2007, έναντι 21.611 το αντίστοιχο του 2006. Ο «Φίλαθλος» παραμένει σταθερή αξία με 10.046 φύλλα (+1%), η «Νέα ώρα» έχει 7.028 αναγνώστες, ενώ η «Ηχώ» μετράει απώλειες της τάξης του 7%, με 6.924 φύλλα. Η «Πράσινη» με λιγότερες ημέρες κυκλοφορίας έχει 6.820 αναγνώστες, ενώ η άλλη εφημερίδα που υποστηρίζει τον Παναθηναϊκό, η «Derby», έχει 5.561 αναγνώστες. Συνολικά η αγορά, παρά την έκδοση 4 νέων εφημερίδων, παρουσιάζει σημαντική άνοδο κατά 14%, με 165.160 αναγνώστες το πρώτο εξάμηνο του 2007, έναντι 144.425 το πρώτο εξάμηνο του 2006. Αντίστοιχα στην αγορά της Δευτέρας υπάρχει αύξηση κατά 13%, με 178.097 αναγνώστες το πρώτο εξάμηνο, έναντι 157.662 το προηγούμενο του 2006. Κι όλα αυτά παρότι οι αθλητικές εφημερίδες καλύπτουν το χειρότερο και πλέον αναξιόπιστο πρωτάθλημα.
ΗΜΕΡΗΣΙΕΣ ΑΘΛΗΤΙΚΕΣ 2007 2006 ΔΙΑΦ. % «SPORT DAY» 38.217 27.747 10.470 38% «ΦΩΣ ΤΩΝ ΣΠΟΡ» 21.872 21.595 277 1% «ΠΡΩΤΑΘΛΗΤΗΣ» 20.391 21.553 -1.162 -5% «GOAL NEWS» 17.136 17.337 -201 -1% «SPORTIME» 12.548 21.611 -9.063 -42% «ΦΙΛΑΘΛΟΣ» 10.046 9.901 145 1% «ΝΕΑ ΩΡΑ» 7.028 0 7.028 «ΑΘΛΗΤΙΚΗ ΗΧΩ» 6.924 7.411 -487 -7% «Η ΠΡΑΣΙΝΗ» 6.820 0 6.820 «ΩΡΑ ΓΙΑ ΣΠΟΡ» 5.878 6.417 -539 -8% «DERBY SPORTS» 5.561 7.062 -1.501 -21% «Η ΓΑΤΑ» 4.756 0 4.756 «ΕΝΩΣΗ» 4.477 0 4.477 «SCORE LIVE» 3.506 3.791 -285 -8% ΣΥΝΟΛΟ 165.160 144.425 20.735 14%
ΑΘΛΗΤΙΚΕΣ ΔΕΥΤΕΡΑΣ 2007 2006 ΔΙΑΦ. % «SPORT DAY Δευτέρας» 43.237 28.792 14.445 50% «ΦΩΣ ΤΩΝ ΣΠΟΡ Δευτέρας» 24.288 24.218 70 0% «ΠΡΩΤΑΘΛΗΤΗΣ Δευτέρας» 20.395 22.662 -2.267 -10% «GOAL NEWS Δευτέρας» 20.239 19.592 647 3% «SPORTIME Δευτέρας» 15.151 24.372 -9.221 -38% «ΦΙΛΑΘΛΟΣ Δευτέρας» 10.803 10.412 391 4% «Η ΠΡΑΣΙΝΗ ΔΕΥΤΕΡΑΣ» 7.528 0 7.528 «ΩΡΑ ΓΙΑ ΣΠΟΡ ΔΕΥΤΕΡΑΣ» 7.235 7.105 130 2% «ΝΕΑ ΩΡΑ ΔΕΥΤΕΡΑΣ» 7.143 0 7.143 «ΑΘΛΗΤΙΚΗ ΦΩΝΗ» 7.011 8.711 -1.700 -20% «DERBY SPORTS ΔΕΥΤΕΡΑΣ» 6.635 7.765 -1.130 -15% «ΕΝΩΣΗ Δευτέρας» 4.472 0 4.472 «SCORE LIVE ΔΕΥΤΕΡΑΣ» 3.960 4.033 -73 -2% ΣΥΝΟΛΟ 178.097 157.662 20.435 13%
Εβδομαδιαίες: Χωρίς αντίπαλο ο «Επενδυτής»
Στις εβδομαδιαίες εκδόσεις -ανεξαρτήτως ημέρας- «Ο Κόσμος του επενδυτή», έχοντας επενδύσει στις προσφορές έχει την πρώτη θέση με 112.554 φύλλα, έχοντας χάσει όμως το 24% των αναγνωστών-καταναλωτών του σε σχέση με το πρώτο εξάμηνο του 2006. Δεύτερη η «Παρασκευή και 13» με μεγάλη διαφορά, εξαιτίας και της ημέρας έκδοσης, με 34.432 αναγνώστες (+35%), δίνοντας και εκείνη προσφορές, ενώ τρίτο χωρίς δώρα είναι το «Καρφί» με 25.483 αναγνώστες και αύξηση 21%. Ακολουθεί η «Press Time» με 23.331(+138%) στηριζόμενη σε προσφορές, η «Ισοτιμία» με 23.489 αναγνώστες, το «Λοιπόν» με 18.064, το «Ποντίκι» με 16.054 και η «Αξία» χωρίς προσφορές στα 16.019 φύλλα. Η αγορά των εβδομαδιαίων εκδόσεων, αν και κατακερματισμένη σε διαφορετικές ημέρες, είναι από τις μεγαλύτερες με 303.356 αναγνώστες το πρώτο εξάμηνο του 2007. Οι απώλειες που σημειώνει κατά 2% είναι μάλλον μικρές. Οι εκδόσεις αυτές όμως έχουν μέλλον, καθώς έχουν εξειδικευμένο κοινό και χαμηλό κόστος λειτουργίας.
ΕΒΔΟΜΑΔΙΑΙΕΣ ΕΦΗΜΕΡΙΔΕΣ 2007 2006 ΔΙΑΦ. % «Ο ΚΟΣΜΟΣ ΤΟΥ ΕΠΕΝΔΥΤΗ» 112.554 147.796 -35.242 -24% «ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ + 13» 34.432 25.490 8.942 35% «ΣΤΟ ΚΑΡΦΙ ΤΟΥ ΣΑΒΒΑΤΟΚΥΡΙΑΚΟΥ» 25.483 21.068 4.415 21% «PRESS TIME» 23.331 9.816 13.515 138% «ΙΣΟΤΙΜΙΑ» 23.489 22.278 1.211 5% «ΛΟΙΠΟΝ» 18.064 19.316 -1.252 -6% «ΤΟ ΠΟΝΤΙΚΙ» 16.054 19.100 -3.046 -16% «ΑΞΙΑ» 16.019 17.146 -1.127 -7% «ΠΑΡΑΣΚΗΝΙΟ» 10.641 1.305 9.336 715% «ΑΛΦΑ ΕΝΑ» 6.784 6.741 43 1% «ΣΥΜΒΟΥΛΟΣ» 2.738 3.675 -937 -25% «ΧΡΗΜΑ ΤΡΙΤΗ» 2.512 2.216 296 13% «ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ» 2.511 3.833 -1.322 -34% «Η ΕΠΟΧΗ» 2.300 2.266 34 2% «Ο ΜΕΤΟΧΟΣ» 2.185 3.191 -1.006 -32% «ΠΡΙΝ» 1.753 1.680 73 4% «WEEKLY REPORT» 1.203 2.188 -985 -45% «ΕΥΡΩΟΙΚΟΝΟΜΙΑ» 1.106 659 447 68% «ΤΟ ΣΥΜΒΟΛΑΙΟ» 197 568 -371 -65% ΣΥΝΟΛΟ 303.356 310.332 -6.976 -2%