ΤΑ ΠΡΟΝΟΜΙΑ ΣΤΟΥΣ…. «ΝΤΑΒΑΤΖΗΔΕΣ»
Εκχωρεί και το μέλλον στους επιχειρηματίες, καθώς τους παραδίδει και την ψηφιακή τηλεόραση, ανοίγοντας ταυτόχρονα και την ξεχασμένη πόρτα ιδιωτικοποίησης της ΕΡΤ. Η κυβέρνηση χάνει τη μεγάλη ευκαιρία και καταπατάει την προεκλογική και μετεκλογική δέσμευσή της για σύγκρουση με τους «νταβατζήδες». Αντιθέτως δημιουργεί ένα προστατευτικό περιβάλλον για τους έλληνες ιδιοκτήτες ΜΜΕ, αφού τους εκχωρεί σε ραδιόφωνο και τηλεόραση προνόμια πριν από την αδειοδότηση, επιτρέπει τις συγχωνεύσεις -άρα και τις απολύσεις- στον Τύπο και αποκλείει την απευθείας είσοδο ξένων επιχειρήσεων στην Ελλάδα. Ο μόνος τρόπος να επενδύσουν είναι να αγοράσουν έναν υφιστάμενο ραδιοφωνικό και τηλεοπτικό σταθμό. Ο νόμος έχει δύο σκέλη. Τη συγκέντρωση, της οποίας οι διατάξεις εφαρμόζονται άμεσα, και την αναλογική αδειοδότηση -την ίδια ώρα που η Ευρώπη γίνεται ψηφιακή- η οποία επεκτείνεται στο μέλλον και σίγουρα μετά τις εκλογές. Αντί η κυβέρνηση να προχωρήσει σε δημοπρασία, όπου τουλάχιστον θα κέρδιζαν οι οικονομικά ισχυρότεροι, όπως συνέβη και με τις άδειες στην κινητή τηλεφωνία, επιλέγει τη «συνεννόηση» με τους επιχειρηματίες στους οποίους δίνει τα πάντα, αλλά με έναν αστερίσκο. Την ολοκλήρωση των πράξεων και την εφαρμογή του δεύτερου σκέλους του νόμου, δηλαδή της αδειοδότησης, μετά τις εκλογές, με προφανή πολιτικό σκοπό αυτόν της υποστήριξης. Θα μπορούσε ακόμη η κυβέρνηση, ακόμη και αν δεν επέλεγε τον πλειστηριασμό, να προχωρούσε απευθείας σε 2-3 χρόνια σε ψηφιακή αδειοδότηση, έτσι ώστε να καταργήσει το προνόμια που απέκτησαν οι ιδιοκτήτες με τη «χρησικτησία» των συχνοτήτων. Αντιθέτως επιλέγει τη μακρά πορεία των αναλογικών αδειοδοτήσεων με κίνδυνο να χαθεί η ημερομηνία της 31.12.2012, όταν η χώρα μας πρέπει να σταματήσει την αναλογική μετάδοση σήματος και να προχωρήσει στην ψηφιακή. Το «Π» σήμερα παρουσιάζει μια πρώτη εκτενή ανάλυση των ευεργετημάτων προς τους επιχειρηματίες που κρύβει ο νέος νόμος.
Τα προνόμια είναι 3 κατηγοριών για τους ιδιωτικούς σταθμούς. Αυτό της απευθείας μετάδοσης και ψηφιακού σήματος, χωρίς άδεια, του παράλληλου ελέγχου δύο τηλεοπτικών σταθμών και της απόκτησης ταυτόχρονα της ιδιότητας του παρόχου περιεχομένου και παρόχου δικτύου. Δηλαδή θα μπορούν να μεταφέρουν και το ψηφιακό σήμα και άλλων σταθμών, έναντι ανταλλάγματος.
Αναλυτικά το «πρώτο δώρο» είναι η ταυτόχρονη μετάδοση σήματος για τα ιδιωτικά κανάλια και την ΕΡΤ και με ψηφιακό τρόπο «από τη δημοσίευση του παρόντος νόμου και μέχρι την έκδοση του προεδρικού διατάγματος». Αυτό γίνεται για να αποφύγει η κυβέρνηση τη δεύτερη προσφυγή στην Ευρωπαϊκή Ένωση για τα προνόμια που δόθηκαν ως σήμερα στην ΕΡΤ, εκπομπής ψηφιακού σήματος.
Η άδεια των ιδιωτικών τηλεοπτικών σταθμών επεκτείνεται στα 6 χρόνια, έναντι του καθεστώτος παράτασης λειτουργίας που ισχύει σήμερα, ενώ δεν υπάρχει καμία πρόβλεψη για αδειοδότηση των προγραμμάτων της ΕΡΤ. Για τη NetMed υπάρχει πρόβλεψη για μετάδοση συνδρομητικής επίγειας ψηφιακής τηλεόρασης για ακόμη 3 χρόνια, έναντι των 6 ετών που θα έχουν δικαίωμα τα άλλα ιδιωτικά κανάλια.
Όμως το μεγάλο θέμα είναι πως προκειμένου να χωρέσουν όλα τα εθνικής εμβέλειας κανάλια θα πρέπει να εκπέμψουν απευθείας όλα τα επαρχιακά κανάλια. Επίσης ανάλογα με τις προδιαγραφές εκπομπής, οι οποίες τουλάχιστον ως τώρα δεν έχουν δημοσιοποιηθεί, μπορεί και να μειωθεί ο αριθμός των συχνοτήτων.
Οι ιδιοκτήτες μπορούν να έχουν:
Έναν μη ενημερωτικό, και έναν ενημερωτικό νομίμως λειτουργούντα τηλεοπτικό σταθμό εθνικής ή περιφερειακής εμβέλειας ή δύο μη ενημερωτικούς νομίμως λειτουργούντες τηλεοπτικούς σταθμούς εθνικής ή περιφερειακής εμβέλειας.
Τέλος, «δώρο» αποτελεί και η έναρξη εφαρμογής των αρνητικών κριτηρίων, που θα γίνεται με βάση τα πρόστιμα του ΕΣΡ, από τη δημοσιοποίηση του νόμου. Κάτι τέτοιο αν εφαρμοζόταν στο παρελθόν θα δημιουργούσε και στρεβλώσεις, αφού δεν θα έπαιρνε άδεια ο Alpha, αλλά θα είχε ο 902, στον οποίο δεν έχουν επιβληθεί πρόστιμα εξαιτίας και της μορφής του προγράμματός του.
Μόνο… 5 σταθμούς θα έχουν οι «διαπλεκόμενοι»
Τα «δώρα» για τη ραδιοφωνική αγορά είναι μεγάλα και σημαντικά. Η δυνατότητα του ελέγχου από τους επιχειρηματίες έως και 5 ραδιοφωνικών σταθμών στην Αττική αλλά και την Ελλάδα συνολικά, με τη δημοσίευση του νόμου και πριν από την προκήρυξη, δημιουργεί ομίλους και επιπλέον αξία. Το τρικ του μετοχικού ελέγχου των σταθμών γίνεται με ερμηνεία της υφιστάμενης νομοθεσίας, θεωρώντας πως οι μη ενημερωτικοί σταθμοί δεν είναι ΜΜΕ. Διαφορετικά, σύμφωνα με το Σύνταγμα, ένας επιχειρηματίας μπορεί να ελέγχει μόνο ένα μέσο ενημέρωσης ανά κατηγορία. Βεβαίως ο νόμος έχει και αρνητικά σημεία για ορισμένους ιδιοκτήτες τους οποίους καλεί να πληρώσουν χρήματα και να αλλάξουν τον τρόπο απολογισμού των οικονομικών τους, με την εφαρμογή των διεθνών λογιστικών προτύπων, αφήνοντας βέβαια εκτός μέτρων τα ραδιόφωνα της ΕΡΤ, ενώ έχει μια σημαντική ασάφεια για το αν ο αθλητικός σταθμός θεωρείται ενημερωτικό ή όχι μέσο ενημέρωσης. Τέλος η καθιέρωση του κριτηρίου παλαιότητας δίνει ένα τρομερό προβάδισμα σε όσους εκπέμπουν όλα αυτά τα χρόνια, αναγκάζοντας όσους θέλουν να μπουν στην αγορά να αποκτήσουν κάποιον από αυτούς που ήδη εκπέμπουν, αφού στη διαγωνιστική διαδικασία -όποτε κι αν αυτή ολοκληρωθεί- δεν θα έχουν τύχη. Ενδεικτικό είναι άλλωστε πως οι άδειες θα έχουν 6ετή διάρκεια!
Αναλυτικά: Μεγάλη σημασία θα παίξουν οι ορισμοί των «ενημερωτικών» και «μη ενημερωτικών μέσων». Οι επιχειρηματίες πρέπει να ορίσουν εντός 3 μηνών από τη δημοσίευση του νόμου, σε ποια κατηγορία εντάσσονται.
Σίγουρα ως ενημερωτικοί θεωρούνται οι ΣΚΑΪ, Flash, Alpha, ΑΝΤ1, αλλά και οι σταθμοί της Εκκλησίας! Κι αυτό γιατί ως «γενικού περιεχομένου είναι τα ενημερωτικά μέσα, τα οποία περιέχουν προγράμματα ποικίλης ύλης», ενώ ως «θεματικού περιεχομένου» θεωρούνται τα ενημερωτικά μέσα των οποίων το πρόγραμμα «περιλαμβάνει ειδικό προσανατολισμό σε μια συγκεκριμένη κατηγορία ενημέρωσης, όπως οικονομικού, πολιτικού και θρησκευτικού περιεχομένου».
Η μεγάλη έκπληξη είναι στα μη ενημερωτικά, εκεί όπου υπάρχει αναφορά στις αθλητικές μεταδόσεις με ή χωρίς σχολιασμό αθλητικών ειδήσεων: «Μη ενημερωτικά μέσα θεωρούνται αυτά το πρόγραμμα των οποίων δεν έχει ενημερωτικό χαρακτήρα και αφορά αποκλειστικά σε ειδικούς τομείς ψυχαγωγίας και επιμόρφωσης, με περιεχόμενο όπως μουσικό, αθλητικές μεταδόσεις με ή χωρίς σχολιασμό αθλητικών ειδήσεων, προβολή ταινιών, εκπαιδευτικό ντοκιμαντέρ ή παιδικές εκπομπές, περιλαμβανομένων και των μέσων που μεταδίδουν αποκλειστικά τηλεπωλήσεις».
Το ελάχιστο καταβεβλημένο κεφάλαιο για ενημερωτικούς σταθμούς ορίζεται στις 500.000 ευρώ και για μη ενημερωτικούς σταθμούς στο ποσόν των 300.000 ευρώ για όσους εκπέμπουν στην Αττική και πρέπει να διατηρούν τα ίδια κεφάλαια στο ύψος όπου θα αξιολογηθούν από το ΕΣΡ. Δηλαδή πρέπει να καλύπτονται διαρκώς οι ζημίες. Στην πραγματικότητα αυτό σημαίνει πως μια σειρά σταθμών θα πρέπει να κάνουν, έως και την προκήρυξη, αυξήσεις μετοχικού κεφαλαίου. Επίσης όσοι έχουν τζίρο άνω του 1 εκατ. ευρώ πρέπει να συντάσσουν τις ετήσιες οικονομικές τους καταστάσεις με βάση τα διεθνή λογιστικά πρότυπα.
Το μεγάλο «δώρο» όμως είναι η άμεση απελευθέρωση του ελέγχου ραδιοφωνικών σταθμών. Επειδή όλοι γνωρίζουν πως η διαδικασία αδειοδότησης μπορεί και να μην ολοκληρωθεί ή να καθυστερήσει κατά πολύ και επειδή ήδη οι επιχειρηματίες έχουν αποκτήσει κι άλλους σταθμούς, ο υπουργός αλλάζει το καθεστώς μέχρι να δοθούν οι άδειες! Ο νόμος αναφέρει πως «μέχρι τη χορήγηση αδειών ραδιοφώνου αναλογικής εκπομπής επιτρέπεται η συμμετοχή σε επιχειρήσεις μη ενημερωτικών ραδιοφωνικών σταθμών, ανεξαρτήτως ποσοστού συμμετοχής και αναλόγως του πληθυσμού της περιοχής κάλυψης ως ακολούθως: έως πέντε νομίμως λειτουργούντες ραδιοφωνικούς σταθμούς στον νομό / γεωγραφική περιοχή Αττικής, έως τρεις στον νομό / γεωγραφική περιοχή Θεσσαλονίκης και έως έναν στους υπόλοιπους νομούς / γεωγραφικές περιοχές».
Πώς διαμορφώνονται τώρα οι ισορροπίες.
Υπάρχουν 3 επιχειρηματίες με 4 ραδιοφωνικούς σταθμούς:
– Ο Μ. Κυριακού μπορεί να συγκροτήσει έναν όμιλο με δύο σταθμούς στην Αθήνα (ΑΝΤ1, Ρυθμός) και δύο στη Θεσσαλονίκη (ΑΝΤ1 Θεσσαλονίκης και Banana).
– Ο Γ. Αλαφούζος με ΣΚΑΪ, RED, Angel και Μελωδία του οποίου έχει την εμπορική εκμετάλλευση.
– Ο Όμιλος Βαρδινογιάννη ελέγχοντας τους SOHO και Δίεση, ενώ μέσω των Αττικών Εκδόσεων, όπου έχει μειοψηφική συμμετοχή, έχει πρόσβαση και σε DJ και Rock FM.
Υπάρχουν 2 επιχειρηματίες με 3 σταθμούς:
– Ο Π. Κωστόπουλος ελέγχει τον Nitro και στον κύκλο συμφερόντων του είναι ο Sfera (το 25% ανήκει στον κύκλο συμφερόντων του Μ. Σάλλα), ενώ έχει και την εμπορική εκμετάλλευση του Derti.
– Ο Α. Λυμπέρης ελέγχει τον Best, μέσω του 33% των Τεχνικών Εκδόσεων, έχει πρόσβαση στον Εν Λευκώ, ενώ έχει και την εμπορική εκμετάλλευση του Κέφι.
Από 2 σταθμούς έχουν:
– Ο Κ. Γιαννίκος (Captain Jack, John Greek).
– Ο Γ. Κουρής και ο Ανδρέας Γ. Κουρής (Love, Οrange).
– Οι οικογένειες Γεωργάκη, Ορφανίδη (Οasis, Galaxy).
– Ο δήμος Αθηναίων με τους 9,84 και Air 104.
– Η Εκκλησία (Εκκλησία της Ελλάδος, Πειραϊκή Εκκλησία).
– Ενώ η HRS έχει την εμπορική εκμετάλλευση των Λάμψη και Village.
Σφοδρή αντίδραση από τα περιφερειακά κανάλια
Χαμός γίνεται εκτός Αθηνών για το νομοσχέδιο που βάζει λουκέτο στα τοπικής εμβέλειας κανάλια. Οι περισσότεροι ιδιοκτήτες διαμαρτύρονται έντονα και καταγγέλλουν ότι προωθείται το λουκέτο στους δικούς τους σταθμούς για να δοθούν οι συχνότητες στους «μεγαλοεπιχειρηματίες». Η αντίδραση των ιδιοκτητών δεν είναι ενιαία και αυτό εμποδίζει πρωτοβουλίες για αντιδράσεις σε όλη την Ελλάδα. Στην αρμόδια επιτροπή της Βουλής ο γενικός γραμματέας της ΕΠΕΚ, που εκφράζει την πλειονότητα των τοπικών καναλιών, εμφανίστηκε ιδιαίτερα επικριτικός. «Μας καλέσατε εσπευσμένα για να περιτυλίξετε τις αντιδημοκρατικές σας ενέργειες με δήθεν κοινοβουλευτικό μανδύα», είπε στους βουλευτές και χαρακτήρισε τις ενέργειες της κυβέρνησης «αντισυνταγματικές, αντιδημοκρατικές και αντιλαϊκές». Έκανε λόγο για «μεθοδεύσεις», ενώ για τον νόμο είπε ότι εξυπηρετούνται τα συμφέροντα της ολιγαρχίας.
Νέες εργασιακές σχέσεις στην ημικρατική θυγατρική της ΕΡΤ
Όχημα για την κατάρρευση της χρεωμένης κρατικής τηλεόρασης της ΕΡΤ στη νέα ψηφιακή εποχή γίνεται η ενίσχυση της θυγατρικής εταιρείας της, Νέας Συνδρομητικής Τηλεόρασης, με το νομοσχέδιο. Τα όσα θα ακολουθήσουν επιβεβαιώνουν με τον χειρότερο τρόπο τους φόβους των εργαζομένων ότι η κρατική τηλεόραση της ΕΡΤ προορίζεται για λουκέτο με το τέλος της αναλογικής εκπομπής της τηλεόρασης μετά το 2012. Το σχέδιο είναι πλέον ορατό. Η θυγατρική εταιρεία αναλαμβάνει τα τρία προς το παρόν επίγεια ψηφιακά κανάλια της ΕΡΤ, βάζει τους ιδιώτες σε ποσοστό 49% στο μετοχικό της κεφάλαιο, παίρνει περιουσία της κρατικής τηλεόρασης, ήδη το μετοχικό της κεφάλαιο είναι 180 εκατομμύρια ευρώ, σύμφωνα με τις δηλώσεις του αναπληρωτή προέδρου της Χρήστου Παναγόπουλου. Όπως αποκαλύπτει σήμερα το «Π», αμέσως μετά την ψήφιση του νόμου θα ακολουθήσει το δεύτερο μέρος του σχεδίου. Η θυγατρική εταιρεία θα πάρει το μισό προσωπικό της μητρικής εταιρείας με τη μέθοδο της «απόσπασης» και θα υπογράψει νέα συλλογική σύμβαση εργασίας με όρους διαφορετικούς απ’ αυτούς που ισχύουν για το Δημόσιο. Με τη μέθοδο της απόσπασης η μητρική ΕΡΤ ΑΕ θα συνεχίσει να πληρώνει το κόστος μισθοδοσίας όσων «προσληφθούν» στη θυγατρική εταιρεία, άρα η τελευταία δεν θα έχει το οικονομικό βάρος του προσωπικού. Οι νέες εργασιακές σχέσεις προωθούνται με βάση το πρώτο «δώρο» της κυβέρνησης στη διοίκηση της ΕΡΤ που ελάχιστοι θυμούνται.
Η ΕΡΤ και η θυγατρική της εταιρεία εξαιρέθηκαν με υπουργική απόφαση από τον νόμο για τις ΔΕΚΟ. Άρα δεν θα ισχύει το καθεστώς ελέγχου των δημοσίων επιχειρήσεων! Η αναθεώρηση του Γενικού Κανονισμού Εργασίας για την ΕΡΤ και η σύνταξη καινούργιου για τη θυγατρική θα ολοκληρώσουν το σχέδιο της δημιουργίας της νέας ΕΡΤ ΑΕ στην ψηφιακή εποχή, που θα περάσει σε μεταβατικό στάδιο μέσα από τη λειτουργία της θυγατρικής.
Εξαιρετική σημασία έχει το γεγονός ότι η θυγατρική εταιρεία μπορεί να αναπτύσσει συνδρομητικές υπηρεσίες χωρίς να πάρει άδεια, όπως όλοι οι άλλοι, και δεν υπόκειται στον έλεγχο του ΕΣΡ ή της Επιτροπής Ανταγωνισμού. Ρυθμίσεις που στο μέλλον βέβαια μπορεί να αποβούν μπούμερανγκ, αν κάποια ιδιωτική εταιρεία θεωρήσει ότι το καθεστώς αυτό λειτουργεί σε βάρος του ελεύθερου ανταγωνισμού, αφού η θυγατρική πριμοδοτείται με ανταποδοτικό τέλος για δημόσια υπηρεσία.
Αύριο η ΠΟΣΠΕΡΤ πραγματοποιεί την πρώτη 8ωρη στάση εργασίας από τις 11 το πρωί ως τις 7 το απόγευμα. Η αντίδρασή της συγκεντρώνει ήδη τα πυρά και την κριτική από εργαζομένους της κρατικής τηλεόρασης που ζητάνε δυναμικότερες αντιδράσεις. Σύμφωνα με πληροφορίες, η ΠΟΣΠΕΡΤ διαπραγματεύεται τη συμμετοχή εκπροσώπου των εργαζομένων στο ΔΣ της θυγατρικής.
Το επιχείρημα Ρουσόπουλου και το φιάσκο της ψηφιακής πλατφόρμας επί Σημίτη
Το κύριο επιχείρημα του υπουργού Επικρατείας Θ. Ρουσόπουλου, αλλά και του αναπληρωτή προέδρου της ΕΡΤ Χρ. Παναγόπουλου, για την ιδιωτικοποίηση της κρατικής τηλεόρασης είναι ότι η θυγατρική δημιουργήθηκε το 1998 επί ΠΑΣΟΚ και προέβλεπε τη συμμετοχή ιδιωτών χωρίς καθορισμό ποσοστού, άρα έως και 99%. Ξεχνάνε βέβαια να πουν ότι την περίοδο εκείνη προωθήθηκε η δημιουργία ενιαίας κρατικής ψηφιακής πλατφόρμας για συνδρομητικά κανάλια. Ξεχνάνε επίσης την κατάληξη του φιάσκου στο φιλόδοξο αυτό εγχείρημα. Η ενιαία πλατφόρμα ποτέ δεν λειτούργησε, ενώ ο ΟΤΕ ως μέρος της κοινοπραξίας αναγκάστηκε να πληρώσει στον Alpha ποσό, τουλάχιστον, 13 εκατομμυρίων ευρώ.
Το ιδιωτικό «ξύπνημα» της θυγατρικής
Είναι ενδεικτικοί οι πίνακες με τις επιχορηγήσεις, με τα έσοδα από ανταποδοτικό τέλος και τα οικονομικά της Νέας Συνδρομητικής Τηλεόρασης. Ξεκίνησε με κεφάλαιο 8,8 εκατ. ευρώ το οποίο όμως μειώθηκε σε 880.000 ευρώ, αφού σωστά η διοίκηση Στάγκου μετέφερε τα χρήματα από μια ανενεργό εταιρεία για να αποκτήσει τα δικαιώματα του Μουντιάλ του 2002. Όπως προκύπτει από τα στοιχεία, η εταιρεία είναι τυπικά εν υπνώσει αφού δεν έχει έσοδα, καταγράφοντας μικρές ζημιές 24 χιλ. ευρώ, έχοντας ελάχιστο πλέον μετοχικό κεφάλαιο.
ΕΡΤ σταθερά έσοδα 300 εκατ. ευρώ
Ο πίνακας με τα έσοδα του ανταποδοτικού τέλους είναι χαρακτηριστικός. Από τα 194 εκατ. ευρώ που εισέπραττε η ΕΡΤ ως τα μέσα του 2003, ποσό που αντιστοιχούσε σε 2,93 ευρώ τον μήνα ανά νοικοκυριό, τα έσοδα στη συνέχεια εκτοξεύτηκαν αρχικά στα 211 εκατ. ευρώ με την πρώτη αύξηση (3,08 ευρώ ανά νοικυριό) και στα 213 εκατ. ευρώ, στη συνέχεια, με τη δεύτερη αύξηση, επί κυβέρνησης Σημίτη. Ο υπουργός Επικρατείας στη συνέχεια αύξησε το τέλος κατά 30% (4,24 ευρώ ανά νοικοκυριό) με τα σταθερά έσοδα της εταιρείας για το έτος να κυμαίνονται σε 300 εκατ. ευρώ και σε 450 εκατ. ευρώ στον 18μηνο ισολογισμό, ο οποίος κλείνει στις 31.12.2007. Για να υπάρχει ένα μέτρο σύγκρισης, ο μεγαλύτερος εκδοτικός οργανισμός της χώρας, ο ΔΟΛ, είχε ετήσιο τζίρο 276 εκατ. ευρώ το 2006, μοχθώντας για να τα συγκεντρώσει… Από αυτό το τεράστιο έσοδο, 45 εκατ. ευρώ από τις τσέπες των πολιτών θα πηγαίνουν στη θυγατρική της ΕΡΤ στην οποία θα συμμετέχουν και οι ιδιώτες… Στην πραγματικότητα περίπου το μισό ποσό της αύξησης που έγινε από την κυβέρνηση Καραμανλή θα πάει στη νέα εταιρεία.
Μέσα από την ΕΡΤ η κινητή τηλεόραση
Στην κρατική τηλεόραση της ΕΡΤ, μέσω της θυγατρικής της, παραχωρείται η αδειοδότηση για ανάπτυξη της κινητής τηλεόρασης (Digital Video Broadcasting-Handheld). Η ΕΡΤ, μετά την απόφαση για τον χάρτη συχνοτήτων και τη λήξη της αναλογικής εκπομπής της συνδρομητικής τηλεόρασης, αναλαμβάνει να προκηρύξει διαγωνισμό για τις συχνότητες αυτές στις οποίες θα εκπέμπονται ραδιοτηλεοπτικές υπηρεσίες στην κινητή τηλεόραση. Με την προκήρυξη θα καθορίζονται οι όροι και η διαδικασία αξιολόγησης, για την εγκατάσταση δικτύου ορίζεται ότι υπόκειται στις διατάξεις περί ραδιοτηλεοπτικής νομοθεσίας, ενώ για το πρόγραμμα που θα μεταδίδουν όσες εταιρείες λάβουν τέτοια συχνότητα από τον διαγωνισμό της ΕΡΤ θα πρέπει να πάρουν και άδεια από το ΕΣΡ.