Δεν υπάρχουν σχέδια αντιμετώπισης κρίσεων στα μεγάλα λιμάνια!

Για να εξηγούμεθα: Αν ένα πλοίο προσκρούσει σʼ έναν ντόκο στο λιμάνι ή συγκρουστεί μʼ ένα άλλο στον προλιμένα ή στα Λεμονάδικα όπου συνωστίζονται πολλά πλοία, ιδίως το καλοκαίρι, τι θα γίνει; Ποιος θα «μαζέψει» τους επιβάτες, τι μέτρα θα ληφθούν για να μη γίνει ναυάγιο μέσα σε λιμάνι, πώς θα αποφευχθεί η ρύπανση; Γνωρίζει κανένας αν υπάρχει τέτοιος σχεδιασμός; Γιατί πολύ φοβόμαστε ότι δεν υπάρχει. Όπως δεν υπήρχε και στη Σαντορίνη. Κακώς βέβαια, γιατί στον χώρο του παλιού λιμανιού συγκεντρώνονται καθημερινά 4-10 μεγάλα κρουαζιερόπλοια ανάλογα με την εποχή, ενώ λίγο πιο πέρα, στον Αθηνιό, «συνωστίζονται» τα πλοία της γραμμής. Αν ανάμεσα σ’ αυτά βάλουμε και τις λάντζες που βγάζουν τον κόσμο από τα κρουαζιερόπλοια, αντιλαμβανόμαστε πόσο πιθανό ήταν να γίνει ατύχημα στην περιοχή. Όμως, όπως αποδείχθηκε, δεν υπήρχε σχέδιο αντιμετώπισης επικίνδυνων καταστάσεων. Όλοι -πλοίαρχοι, λιμενικοί κ.λπ.- άγονταν και φέρονταν από τους λεμβούχους οι οποίοι τη συγκεκριμένη στιγμή, καλώς ή κακώς, είχαν… υποκαταστήσει το κράτος!

Ουδείς γνώριζε τι έπρεπε να γίνει, πώς έπρεπε να “βγει” ο κόσμος, αν έπρεπε να βυθιστεί το πλοίο. Όλα έγιναν στην τύχη, σε σημείο που σήμερα -μία εβδομάδα μετά- όλοι να ψάχνουν ποιος έδωσε την εντολή να πάει το πλοίο στα βαθιά για να βυθιστεί! Αν όμως υπήρχε σχέδιο, αν είχε προβλεφθεί πώς έπρεπε να αντιμετωπιστεί ένα τέτοιο γεγονός, δεν θα είχαμε αυτό το αλαλούμ και θα κινδύνευε ο κόσμος αν υπήρχε κακός καιρός. Γιατί έτσι όπως εξελίχθηκαν τα πράγματα ο καλός καιρός μας… γλίτωσε από τα χειρότερα.

Χρειάζεται λοιπόν σε όλα τα μεγάλα λιμάνια να γίνει άμεσα σχεδιασμός αντιμετώπισης επικίνδυνων καταστάσεων, ώστε να γίνονται τα πάντα βάσει σχεδίου και να μη θυμίζουν οι κάθε είδους προσπάθειες διάσωσης… σκορποχώρι!

Το ναυάγιο

Στο μεταξύ διάχυτη είναι η εντύπωση πως αν δεν προσπαθούσε ο πλοίαρχος να… ξεκολλήσει το πλοίο από τον βράχο, δεν θα βυθιζόταν. Υπάρχουν προηγούμενα με ποντοπόρα πλοία που έμειναν επί 12 μέρες σε ξέρες σε ανοικτές θάλασσες και σώθηκαν επειδή δεν μετακινήθηκαν. Υπάρχουν ειδικά νάιλον με τα οποία δύτες καλύπτουν τα ρήγματα και τα στεγανοποιούν.

Στη συνέχεια γίνεται απάντληση των νερών και μετά γίνεται συγκόλληση λαμαρινών. Έτσι τα πλοία σώζονται και δεν τα βουλιάζουν για… ψύλλου πήδημα! Γιʼ αυτό και το ερώτημα που πλανιέται όλες αυτές τις μέρες είναι ποιος έδωσε την εντολή να μετακινηθεί το πλοίο.

Όσον αφορά στη ρύπανση, εκεί γίνεται το «μεγάλο φαγοπότι». Έχουν πέσει όλοι πάνω στην κηλίδα, με ελλιπή μέχρι και ελάχιστη τεχνογνωσία και προσπαθεί ο καθένας να πάρει το κομμάτι που του αναλογεί από την… πίτα του καθαρισμού των νερών. Η ποσότητα που έχει διαρρεύσει στη θάλασσα πάντως είναι ασήμαντη. Όλα όμως θα διαλευκανθούν από το πόρισμα του ΑΣΝΑ. Από κει θα διαφανεί ποιος έδωσε την εντολή για τη μετακίνηση του πλοίου. Και το πόρισμα αυτό δεν μπορεί να αμφισβητηθεί από κανέναν, αφού σʼ αυτό μετέχουν και εκπρόσωποι των εφοπλιστών.

Από εκεί και πήρα ο δήμος Θήρας έχει πολλές πιθανότητες να κερδίσει αποζημιώσεις, ακόμα και για μείωση τουριστικής κίνησης, μια και το πλοίο το παρακολουθούσε ο νηογνώμονας RINA. Λέγεται πάντως ότι αυτός που έδωσε την εντολή να «τραβηχτεί» το πλοίο στα βαθιά για να βυθιστεί σίγουρα, κάτι ήθελε να κρύψει!

Σύμφωνα με έγκυρες πληροφορίες του «Π» προσπάθεια καθαρισμού του πλοίου και της θαλάσσιας περιοχής από fuel και λάδια ετοιμάζει και το Πολεμικό Ναυτικό.

Με βάση το σχέδιο που ετοιμάζει θα επιδιωχθεί να καθαριστούν τα εσωτερικά μέρη του πλοίου από υπολείμματα πετρελαίου που έχουν εγκλωβιστεί, ενώ οι δεξαμενές πετρελαίου, επειδή ακριβώς είναι κατασκευασμένες με το σύστημα double bottom, δεν πρόκειται να διαρραγούν ποτέ.

Εξάλλου το πετρέλαιο που έχουν θα παγώσει λόγω του μεγάλου βάθους και δεν υπάρχει περίπτωση να διαρρεύσει.

Άλλωστε η κλίση του πλοίου καθιστά αδύνατη την άντληση του πετρελαίου από τις δεξαμενές. Αλλά και αυτό αν επιχειρηθεί μόνο το 30% του πετρελαίου θα μπορέσει να αντληθεί. Το υπόλοιπο θα διαρρεύσει στη θάλασσα. Γιʼ αυτό προκρίνεται η περίπτωση να παραμείνει το πετρέλαιο στις δεξαμενές μια και δεν έχει φόβο διαρροής.

Όλες οι αποφάσεις βέβαια θα ληφθούν τις επόμενες μέρες και πάντως όσο το δυνατόν γρηγορότερα μια και η τουριστική σεζόν βρίσκεται προ των πυλών και μέχρι τον Ιούλιο θα πρέπει όλα να έχουν τελειώσει.


Σχολιάστε εδώ