Πρόστιμο με έκπτωση 30% για το καρτέλ στο γάλα!

Tο «ΠΑΡΟΝ» αποκαλύπτει την εμπιστευτική επιστολή που έστειλε ο πρόεδρος της Επιτροπής Ανταγωνισμού Σπύρος Ζησιμόπουλος στις 20 Οκτωβρίου 2006, δηλαδή περίπου έναν μήνα μετά το ξέσπασμα του λεγόμενου «σκανδάλου των κουμπάρων». Η διοίκηση της ΜΕΒΓΑΛ είχε καταφύγει νωρίτερα στον κ. Ζησιμόπουλο και κατήγγειλε ότι δέχθηκε εκβιασμό, για να πληρώσει μίζα 2,5 εκατ. ευρώ, ώστε να ενταχθεί στο πρόγραμμα επιείκειας και να αποφύγει δεκαπλάσιο πρόστιμο για συμμετοχή σε καρτέλ.

Στην επιστολή του, ο κ. Ζησιμόπουλος:

1. Ενημερώνει τη διοίκηση της ΜΕΒΓΑΛ ότι «δεν είναι δυνατή η χορήγηση έγγραφης υπό όρους απαλλαγής από το επαπειλούμενο πρόστιμο». Δηλαδή απορρίπτει την αίτηση για ένταξη της εταιρείας στο πρόγραμμα επιείκειας, αφού αξιολογήθηκαν τα στοιχεία που πρόσφερε η εταιρεία και δεν κρίθηκαν επαρκή.

2. Ταυτόχρονα, όμως, ο κ. Ζησιμόπουλος παρακαλεί τη διοίκηση της εταιρείας να υποβάλει νέα αίτηση, για να ενταχθεί η εταιρεία στο πρόγραμμα μείωσης του προστίμου. «Παρακαλείσθε, εφόσον το επιθυμείτε, να υποβάλετε αίτηση, προκειμένου τα υποβληθέντα στοιχεία να αξιολογηθούν για μείωση από το επαπειλούμενο πρόστιμο», αναφέρει χαρακτηριστικά ο κ. Ζησιμόπουλος στην επιστολή του.

Ο κ. Ζησιμόπουλος εμφανίζεται ιδιαίτερα εξυπηρετικός προς τη διοίκηση της ΜΕΒΓΑΛ και υποπίπτει σε σοβαρές τυπικές παραβάσεις όπως επισημαίνουν νομικοί. Κατ’ αρχάς, τονίζουν, όφειλε να μην έχει αξιολογήσει καν τα στοιχεία που υπέβαλε η εταιρεία για την ένταξη στο πρόγραμμα επιείκειας, αφού ο σχετικός κανονισμός ρητά απαγορεύει σε εταιρείες που υποβάλλουν τέτοιες αιτήσεις να το δημοσιοποιούν, όπως είχε ήδη κάνει η ΜΕΒΓΑΛ μέσω της συνέντευξης Τύπου που παραχώρησε η διοίκησή της στις 12 Σεπτεμβρίου 2006.

Πέραν αυτού, η «προσγείωση» της ΜΕΒΓΑΛ «στα μαλακά» από τον πρόεδρο της Επιτροπής Ανταγωνισμού, διά της παροχής έκπτωσης στο πρόστιμο, γεννά σοβαρά ερωτηματικά όσον αφορά την τυπική της ορθότητα, με βάση τις προϋποθέσεις που προβλέπει ο σχετικός κανονισμός για τη μείωση προστίμου σε εταιρείες που συνεργάσθηκαν με την Επιτροπή.

«Για να χορηγηθεί σε μια επιχείρηση το ευεργέτημα της μείωσης του προστίμου», αναφέρει ο κανονισμός, «η επιχείρηση αυτή πρέπει να παράσχει στη Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού στοιχεία με σημαντική επιπρόσθετη αποδεικτική αξία, σε σχέση με τα αποδεικτικά στοιχεία που έχει ήδη στην κατοχή της η Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού (με οποιονδήποτε τρόπο, συμπεριλαμβανομένων των στοιχείων που απέκτησε μέσω της αίτησης μιας επιχείρησης για υπαγωγή στο Πρόγραμμα Επιείκειας)».

Από μια ανάγνωση των στοιχείων που έδωσε η ΜΕΒΓΑΛ στην Επιτροπή στις 20 Σεπτεμβρίου 2006 και περιλαμβάνονται στην εισήγηση για το καρτέλ στο γάλα, γεννώνται σοβαρές αμφιβολίες ως προς το αν έχουν «σημαντική επιπρόσθετη αποδεικτική αξία», αν δηλαδή χωρίς αυτά θα αποδυναμωνόταν σοβαρά το πολυσέλιδο πόρισμα στο οποίο περιλαμβάνεται πλήθος άλλων ισχυρών αποδεικτικών στοιχείων, πολλά από τα οποία είχαν συγκεντρωθεί κατά την αιφνιδιαστική επίσκεψη στελεχών της Επιτροπής στη ΜΕΒΓΑΛ στις 6 Ιουνίου 2006.

«Επίσης», αναφέρει ο κανονισμός, «η επιχείρηση οφείλει να διακόψει τη συμμετοχή της στην πιθανολογούμενη παράβαση το αργότερο κατά τη χρονική στιγμή που υποβάλλει τα αποδεικτικά στοιχεία». Δηλαδή, στην περίπτωση της ΜΕΒΓΑΛ, η εταιρεία όφειλε να έχει διακόψει τη συμμετοχή της στο καρτέλ μέχρι τις 11 Σεπτεμβρίου 2006.

Πώς, όμως, αποδεικνύεται αυτό, όταν ο πρόεδρος της ΜΕΒΓΑΛ Πέτρος Παπαδάκης, αμφισβητούσε στις 14 Οκτωβρίου (συνέντευξη στην «Ημερησία») την ίδια την ύπαρξη του καρτέλ στο γάλα; «Έχει γίνει λόγος για αρκετά καρτέλ και όχι μόνο για τη γαλακτοβιομηχανία. Aν καταγράψει κανείς τι έχει ειπωθεί, τότε η αγορά μας πρέπει να είναι γεμάτη από καρτέλ (…). Δεν πρόκειται να πω εάν υπάρχει ή όχι καρτέλ στη γαλακτοβιομηχανία», δήλωνε τότε ο κ. Παπαδάκης.

Είναι δυνατόν, διερωτώνται έγκριτοι νομικοί, μια διοίκηση εταιρείας που εμφανίζεται δημόσια να αμφισβητεί την ύπαρξη καρτέλ, να έχει διακόψει τη συμμετοχή της στην παράβαση της νομοθεσίας περί ανταγωνισμού; Σε ποια παράβαση έπαψε να συμμετέχει, όταν δεν αναγνωρίζει καν ότι έχει γίνει παράβαση; Και ποιες εγγυήσεις έχει ο κ. Ζησιμόπουλος ότι έχει σταματήσει να συμμετέχει η ΜΕΒΓΑΛ σε παραβάσεις, ώστε να προχωρήσει στη μείωση του προστίμου;

Όπως παρατηρούν έγκριτοι νομικοί που παρακολουθούν προσεκτικά την εξέλιξη της υπόθεσης, ο πρόεδρος της Επιτροπής Ανταγωνισμού στη ΜΕΒΓΑΛ θα πρέπει να πείσει ότι εδράζεται σε στέρεη τυπική βάση η απόφασή του για τη μείωση του προστίμου της ΜΕΒΓΑΛ. Σε αντίθετη περίπτωση, δεν αποκλείουν να αντιμετωπίσει ακόμη και κατηγορίες για κατάχρηση εξουσίας κακουργηματικού χαρακτήρα.


Σχολιάστε εδώ