υπουργείο Εξω(φρεν)ικών
-Για τον πετρελαιαγωγό Μπουργκάς-Αλεξανδρούπολης, μετά από 14 χρόνια τριμερών διαπραγματεύσεων με Βούλγαρους και Ρώσους, μετά από άτυπες διαβουλεύσεις και αφόρητες «ευγενικές πιέσεις»… μπήκε επιτέλους η πρώτη τριμερής μονογραφούλα… που είναι, για τους γνωρίζοντες, λιγότερο δεσμευτική (κτύπα ξύλο…) από την πλήρη υπουργική υπογραφή. Αυτή ελπίζεται να επακολουθήσει, τον προσεχή Μάρτιο, στην Αθήνα…
-Σημαντική λοιπόν η μονογραφή της συμφωνίας από τον γενικό γραμματέα του υπουργείου Ανάπτυξης Νικ. Στεφάνου, «ιστορική υπογραφή» φαρδιά-πλατιά από τον υπουργό Ανάπτυξης Δημ. Σιούφα, σύντομα στην Αθήνα… Και οι δύο έχασαν αρκετές φορές τον ύπνο τους, μέχρι να φθάσουμε στον πρώτο πυλώνα του σύγχρονου «Γιοφυριού της Άρτας»… Έχουμε όμως ακόμη μακρύτατο δρόμο…
-Εάν όλα πάνε καλά και με εντατικούς κατασκευαστικούς ρυθμούς (να χαίρονται οι «εργολάβοι»…), ο πετρελαιαγωγός Μπουργκάς-Αλεξανδρούπολης θα είναι έτοιμος το σωτήριον έτος 2011 (και βάλε…). Διερωτώμαι, λοιπόν, ποιος θα είναι τότε πρωθυπουργός της Ελλάδας που θα γυρίσει στα εγκαίνια τη στρόφιγγα για να λειτουργήσει ο αγωγός… Θα είναι πάλι ο Κώστας Καραμανλής, η Ντόρα Μπακογιάννη, ο Γιωργάκης Παπανδρέου, ο Βαγγέλης Βενιζέλος, ή κάποιος νεότερος αουτσάιντερ και πιο ευαίσθητος περιβαλλοντικά πολιτικός…
-Συνεχείς και επίπονες οι προσπάθειες που κατέβαλε το δίδυμο Δημ. Σιούφα-Νικ. Στεφάνου για να φθάσουμε αισίως στο… πρώτο τέρμινο για την κατασκευή του μεγάλου αυτού έργου, αλλά είναι ορθό και δίκαιο να θυμηθούμε σήμερα και αρκετούς άλλους που συνεισέφεραν σημαντικά… όπως οι προκάτοχοι υπουργοί Ανάπτυξης, Άκης Τσοχατζόπουλος και Βαγ. Βενιζέλος και ακόμη παλαιότεροι, άλλωστε το εγχείρημα, κατά την μακρότατη διαπραγματευτική διαδρομή του, «κολλούσε» πάντα «εκτός ελληνικών συνόρων»…
-Να μην ξεχάσουμε βεβαίως τον αρχικό εμπνευστή και οραματιστή Νικ. Γρηγοριάδη του Ομίλου Λάτση, που έπεισε τις διαδοχικές ελληνικές κυβερνήσεις για τη σημασία του έργου, όχι μόνο από επιχειρηματικής πλευράς αλλά και από στρατηγικής, αναβαθμίζοντας την Ελλάδα στην ευρύτερη περιοχή…
-Από την πλευρά του Ομίλου Λάτση, μου θυμίζουν και ένα χαριτωμένο στιγμιότυπο που συνέβη στην Αθήνα σε μια από τις πολλές «εσωτερικές διαβουλεύσεις» για την προώθηση του αγωγού… Όταν λοιπόν ήταν υπουργός Ανάπτυξης ο Β. Βενιζέλος, σε κλειστή σύσκεψη, στο παλαιό υπουργείο Ανάπτυξης, στην οδό Μιχαλακοπούλου, παρόντων και των Ν. Γρηγοριάδη, Δημ. Κοπελούζου του Ομίλου «Προμηθέα» και του Ε. Τζέλλα των ΕΛΠΕ, έγινε ξαφνικά ο γνωστός μεγάλος σεισμός στην Αθήνα… Αμέσως ο αρχαιότερος Ν. Γρηγοριάδης, με το μπαστουνάκι του παρά πόδας, παρότρυνε όλους τους συμμετέχοντες να καταφύγουν αμέσως κάτω από το μεγάλο τραπέζι της σύσκεψης για τον φόβο μετασεισμικών δονήσεων… Προηγήθηκε όμως ταχύτατα και… δικαιωματικά ο υπουργός Ανάπτυξης και κατέλαβε λόγω σωματικών διαστάσεων, πάνω από το μισό τραπέζι της σύσκεψης… βολεύτηκαν, όπως όπως και οι τρεις μεγαλομέτοχοι του έργου και έμειναν από έξω, απροστάτευτοι, οι λοιποί… Ευτυχώς δεν είχαμε μετασεισμικές δονήσεις και σώθηκαν πρωτίστως οι μεγαλομέτοχοι και ο Β. Βενιζέλος και οι λοιποί θνητοί…
-Οι Ρώσοι ξανάρχονται… αλλά αυτή τη φορά όχι ως «κόκκινος Στρατός» να μας θυμίσουν την εμφυλιοπολεμική ατμόσφαιρα, έρχονται στη Μακεδονία ως… μεγαλομέτοχοι-επενδυτές για τον πετρελαιαγωγό Μπουργκάς-Αλεξανδρούπολης… Βρε πώς αλλάζουν οι καιροί… Μετά ιδίως τις κοσμογονικές αλλαγές στη μετασοβιετική Ρωσία και με ισχυρό σήμερα πρόεδρο-τσάρο τον Β. Πούτιν να ελέγχει τις ενεργειακές εξελίξεις από τα ανάκτορα του Κρεμλίνου…
-Αλλά και οι Αμερικανοί ξανάρχονται (ωχ…) αυτοί καμουφλαρισμένοι σε πετρελαϊκές εταιρείες και είναι βέβαιο ότι θα πάρουν κάποιο «προσημειωμένο» ποσοστό, ως μερίδιο στον πετρελαιαγωγό με τη μελλοντική συμμετοχή τους (σε δεύτερη φάση…) στην υπό σύσταση «Διεθνή Εταιρεία» για τον πετρελαιαγωγό που θα έχει έδρα πιθανότατα το Λουξεμβούργο, όπου ο Όμιλος Λάτση είναι μεγαλομέτοχος σε τραπεζικά ιδρύματα…
-Πολύ μπαγιάτικη η πρόσφατη είδηση από το υπουργείο Ανάπτυξης για συμμετοχή της αμερικανικής πετρελαϊκής εταιρείας Chevron στον πετρελαιαγωγό Μπουργκάς-Αλεξανδρούπολης… Το έλεγε ήδη εμπιστευτικά σε αρμόδιους υπουργούς ο Ν. Γρηγοριάδης, ήδη από… 7ετίας και βάλε, ότι η Chevron ίσως πάρει μερίδιο από τον Όμιλο Λάτση, μαζί με άλλες αμερικανικές εταιρείες, γνωστές στην οικογένεια του πετρελαιά, πρώην προέδρου Τζ. Μπους, με την οποία συνδέεται φιλικά η οικογένεια Ι. Λάτση… Ελπίζω με τις μελλοντικές «εσωτερικές συμφωνίες» των μετόχων της «Διεθνούς Εταιρείας» για τον πετρελαιαγωγό, να μη μείνει τελικά η ελληνική πλευρά μόνο με το… 1% που έχει εξασφαλίσει με την αρχική συμφωνία το ελληνικό Δημόσιο…
-Μπαγιάτικη και η «είδηση» για συμμετοχή του Καζακστάν, με τα πλούσια πετρελαϊκά αποθέματα, στον πετρελαιαγωγό, που προέβαλε πομπωδώς με συνέντευξή του σε εφημερίδα, ο υφυπουργός Εξωτερικών Ευρ. Στυλιανίδης με μεγάλη φωτογραφία (όχι του αγνώστου καζάκου υπουργού, αλλά του δικού μας σεμνού υφυπουργού), να πλαισιώνει τη βαρυσήμαντη συνέντευξη… Όπως όμως μαθαίνω από «κύκλους προσκείμενους στο υπουργείο Ανάπτυξης», συμμετοχή καζάκου εκπροσώπου (ατύπως) στις τριμερείς διαπραγματεύσεις για τον πετρελαιαγωγό υπήρχε ήδη προ… 4ετίας, επί υπουργού Α. Τσοχατζόπουλου, χωρίς η τότε ηγεσία του υπουργείου Ανάπτυξης να πανηγυρίζει, συνεντευξιαζόμενη για το γεγονός, αφού οι επίπονες διαπραγματεύσεις ήταν σε εξέλιξη… Και μια μικρή «λεπτομέρεια», τον καζάκο εκπρόσωπο μας τον επέβαλε η ρωσική πλευρά (λέγε με Βλαντιμίρ…) και τσιμουδιά από τους υπόλοιπους δύο… μικρομετόχους. Για να γνωρίζετε ποιος θα διαφεντεύει τον αγωγό, ας το ακούνε από τώρα και στον Περισσό…
-Εκείνο που διαπραγματεύθηκε… σκληρά η σημερινή κυβέρνηση στο Μπουργκάς και κέρδισε διότι αποδείχθηκε πειστικότατο και ισχυρό το επιχείρημά της, ότι… εν όψει πρόωρων εκλογών (οψέποτε), θα πρέπει η τελετή υπογραφής να γίνει στην Αθήνα, με οικοδεσπότη-τελετάρχη τον υπουργό Ανάπτυξης Δημ. Σιούφα… Θα έχουμε βέβαια και τηλεοπτική κάλυψη από Μόσχα μέχρι Καζακστάν, διά μέσου Άγκυρας (να βλέπουν ζηλότυπα και οι εξ Ανατολών γείτονές μας…).
-Μου λένε ότι από τώρα προγραμματίζουν στην τελετή λειτουργίας του πετρελαιαγωγού, το έτος 2011, και εάν όλα πάνε καλά να προσκαλέσουν και τον επίτιμο πρόεδρο της ΝΔ Κων. Μητσοτάκη, δεδομένου ότι επί πρωθυπουργίας του το 1993 άρχισαν οι μαραθώνιες τριμερείς διαπραγματεύσεις, κράτησαν 14 χρόνια και συνεχίζονται ακόμη… Δεν ξέρω αν στη γνωστή «γκαντεμιά» του επίτιμου οφείλεται το γεγονός ότι είχε τόση… γρήγορη εξέλιξη αυτό το εγχείρημα του πετρελαιαγωγού, ελπίζω στα εγκαίνια και με την παρουσία του να μην πάθει καμιά… εμπλοκή η στρόφιγγα και δεν ανοίξει η κάνουλα του πετρελαιαγωγού παρά τις αγωνιώδεις προσπάθειες του άγνωστου (ή άγνωστης…) από τώρα πρωθυπουργού της Ελλάδας…
Α.Κ.