Κερδίζουν αναγνώστες και… ζημίες οι δωρεάν εφημερίδες
Χαρακτηριστικό της μη καταγραφής των νέων δεδομένων είναι πως η ΕΙΗΕΑ στον απολογισμό της για τις δωρεάν εφημερίδες, αφιερώνει μόλις δύο προτάσεις, σημειώνοντας ότι είναι «μικτή η εικόνα» για την κυκλοφορία των δωρεάν εφημερίδων και ότι «συνυπολογισμός τους» «δεν αλλάζει τη συνολική πτωτική τάση της κυκλοφορίας των εφημερίδων. Στις οργανωμένες χώρες δεν είναι ίδια η κατάσταση.
Γαλλία: ζημιογόνα τα δωρεάν
Σε έρευνα του «Figaro» στη Γαλλία, με αφορμή την αναμενόμενη έκδοση δωρεάν φύλλου από τον «Monde» -επένδυση αξίας περίπου 50 εκατ. ευρώ- προέκυψε πως η δωρεάν εφημερίδα «20 ΜΙΝ» είναι το δεύτερο εθνικό φύλλο μετά την «Equipe». Το «20 ΜΙΝ» ανήκει 50-50 στον εκδότη Σιπά και στη νορβηγική εφημερίδα «Schibsted» και διαβάζεται από 2 εκατ. Γάλλους. Η μεγαλύτερη αντίπαλος, η «ΜΕΤΡΟ» (του Σουηδού Kinnevik, σε συνεργασία με το πρώτο γαλλικό κανάλι TF1), διαβάζεται από 1,5 εκατ. και ακολουθούν 3 άλλες δωρεάν εφημερίδες… Σύμφωνα με τη «Figaro», καμία δωρεάν δεν αποφέρει μεγάλα κέρδη. Η «ΜΕΤΡΟ» έχει επενδύσει 25 εκατ. ευρώ από την ίδρυσή της και η «20 ΜΙΝ» το διπλάσιο ποσό και μόνο η πρώτη είχε κέρδος περίπου 300.000 ευρώ το 2005, και πήγε λίγο καλύτερα το 2006. Η «20 ΜΙΝ» και οι 8 επαρχιακές εκδόσεις της εμφανίζουν ζημίες 8,5 εκατ. ευρώ το 2005. Έχει 80 δημοσιογράφους, ενώ η «ΜΕΤΡΟ» έχει μόνο 40.
Αν και το internet θεωρείται κίνδυνος, σύμφωνα με την τελευταία έρευνα του «Economist» (26 Αυγούστου) 1 αναγνώστης έντυπης εφημερίδας αποφέρει 10 φορές περισσότερα κέρδη από 1 αναγνώστη της ηλεκτρονικής έκδοσης. Τουλάχιστον ακόμη…
Ισπανία: Προβάδισμα με προσφορές
Στην Ισπανία, κυκλοφορούν 7 δωρεάν φύλλα. Οι ισπανικές εφημερίδες σπάνε κάθε ρεκόρ διανομής στην Ευρώπη (εκτός από την Ιρλανδία) σύμφωνα με τον απολογισμό του 2006 που παρουσίασε η ένωση εκδοτών εφημερίδων της Ισπανίας. Αν και για πρώτη φορά σε δέκα χρόνια σημειώνεται πτώση 5,1 % (το 2006 σε σχέση με το 2005), συνεχίζει να είναι η πρώτη χώρα σε πωλήσεις εφημερίδων με 4,1 εκατ. φύλλα την ημέρα το 2006. Οι αναγνώστες αυξάνουν κατά 0,6% τον χρόνο και το 2006 ήταν περίπου 20,72 εκατ. Τα κέρδη ανέρχονται στα 270 εκατ. ευρώ, δηλαδή 4,14% περισσότερα από το 2004. Πρώτη σε πωλήσεις η «El Pais» (435.000 φύλλα) του γκρουπ Prisa, και στη δεύτερη θέση η αθλητική «Marca» (314.000 φύλλα) και η συντηρητική «El Mundo» (320.000 φύλλα).
Οι δωρεάν εφημερίδες και το Internet δεν έχουν βλάψει πολύ την αγορά των επί πληρωμή εφημερίδων, οι οποίες έχουν μια επιθετική πολιτική, χαρίζοντας διάφορα προϊόντα: περίπου 1.600 προϊόντα που αποφέρουν το 12,3% των κερδών των εφημερίδων. Δεν υπάρχει εφημερίδα χωρίς CD ή σερβίτσιο πορσελάνης, τα οποία παραγγέλνονται μέσω του διαδικτύου ή του κινητού τηλεφώνου. Δηλαδή με 20 κουπόνια (που βρίσκονται στις εφημερίδες), οι αναγνώστες μπορούν να αγοράσουν σε πολύ χαμηλή τιμή μια πλάσμα τηλεόραση ή ένα hi-fi τελευταίας τεχνολογίας. Επίσης οι εφημερίδες κάνουν διαγωνισμούς για να προσελκύσουν τη νεολαία, χαρίζοντας με κλήρωση ένα αυτοκίνητο, αλλά και ένα λοφτ (σπίτι).