Τι συμβαίνει στη Διεθνική;
Το Αμοιβαίο Κεφάλαιο Διαχείρισης Διαθεσίμων είναι ένα απόλυτα συντηρητικό Α/Κ, αφού αφενός είναι ένα Αμοιβαίο Κεφάλαιο που επενδύει το ενεργητικό του σε προϊόντα χρηματαγοράς και αφετέρου οι πελάτες που το επιλέγουν τόσα χρόνια πιστώνονταν τα κέρδη τους από εγγυημένο επιτόκιο. Η πελατεία λοιπόν της Διεθνικής σε ποσοστό 80% η 6,5 δισ. ευρώ ήταν τοποθετημένη στο συγκεκριμένο Α/Κ. Η πελατεία αυτή ήταν εξαιρετικά συντηρητικού προφίλ και δεν ανήκε στη Διεθνική αλλά στην τράπεζα. Επρόκειτο λοιπόν για καταθέτες και όχι για επενδυτές τους οποίους οι υπάλληλοι στα καταστήματα της τράπεζας μετέφεραν από τα ρέπος και τις καταθέσεις στο Διαχ. Διαθεσίμων, γιατί έδινε καλύτερο επιτόκιο. Αυτό δείχνει ξεκάθαρα ότι οι πελάτες δεν ήταν διατεθειμένοι να αναλάβουν καθόλου επενδυτικό κίνδυνο.
Γι’ αυτό και όλοι τοποθετούσαν τα χρήματά τους στο Α/Κ Διαχ. Διαθεσίμων, όπου έπαιρναν εγγυημένο επιτόκιο, και όχι σε άλλα Α/Κ. Η Διεθνική το καλοκαίρι του 2005 αποφάσισε ότι, εν όψει της κατάργησης των εγγυημένων επιτοκίων στο Α/Κ Διαχ. Διαθεσίμων με απόφαση της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς, μπορούσε να μεταφέρει όλη την εξαιρετικά αυτή συντηρητική πελατεία της σε άλλα Α/Κ, όχι μόνο χωρίς να τους εγγυηθεί το επιτόκιο, αλλά δίνοντάς τους και σημαντικό βαθμό κινδύνου. Έφτιαξε λοιπόν κάποια επενδυτικά προγράμματα και τα ονόμασε «Τακτικό Εισόδημα». Τα προγράμματα αυτά συνδέονται με κάποια Α/Κ κυρίως ομολογιακά, δηλαδή πολλαπλάσιου επενδυτικού κινδύνου από τα Α/Κ Διαχ. Διαθεσίμων. Όπως είπε η Διεθνική στους υπαλλήλους των καταστημάτων της ΕΤΕ, θα έπρεπε να γίνει η μεταφορά των 6,5 δισ. ευρώ έως το τέλος του 2005, δηλαδή σε 4,5 μήνες. Μάλιστα προσέφερε και μπόνους σε όσους υπαλλήλους θα έπειθαν τους πλέον συντηρητικούς πελάτες του Α/Κ Διαχ. Διαθεσίμων να μεταφέρουν τα χρήματά τους σε ομολογιακά Α/Κ. Οι υπάλληλοι των καταστημάτων ξεκίνησαν έναν αγώνα δρόμου, για να προλάβουν να μεταφέρουν το δυσθεώρητο αυτό πόσο σε ομολογιακά Α/Κ μέσα σε χρονικό διάστημα μικρότερο των πέντε μηνών.
Η Διεθνική διαβεβαίωνε δε το δίκτυο καταστημάτων της ΕΤΕ ότι όσοι πελάτες επιλέξουν τα προγράμματα «Τακτικού εισοδήματος» και τα ομολογιακά Α/Κ θα πετύχουν πολύ καλύτερες αποδόσεις για τα αντίστοιχα διαστήματα που θα είχαν τα χρήματά τους στο Διαχ. Διαθεσίμων. Τελικά, τα πράγματα δεν έγιναν όπως τα παρουσίαζε η διοίκηση της Διεθνικής στους πελάτες της, στη διοίκηση και στο δίκτυο της ΕΤΕ. Οι αποδόσεις των Α/Κ είναι κακές, και οι πελάτες όχι μόνο δεν κερδίζουν περισσότερα ή τα ίδια χρήματα, αλλά χάνουν και από το κεφάλαιό τους. Και επειδή η εταιρεία μπορεί να γυρίσει να πει, «ναι μεν, αλλά οι αγορές των ομολόγων διέρχονται κρίση, άρα πώς εμείς θα μπορούσαμε να πηγαίνουμε καλά;», η απάντηση είναι: Δεν με απασχολεί το γεγονός των καλών ή κακών αποδόσεων, στο κάτω κάτω ο καλός διαχειριστής στα δύσκολα φαίνεται (άλλωστε οι μεγαλύτεροι χρηματοπιστωτικοί οίκοι χτυπούσαν το καμπανάκι διεθνώς). Το αντιπαρέρχομαι όμως αυτό. Το ζητούμενο είναι με ποιο δικαίωμα μετακινήσατε τόσες χιλιάδες συντηρητικούς πελάτες που δεν είχαν σκοπό να αναλάβουν κανέναν επενδυτικό κίνδυνο για τα χρήματά τους σε Α/Κ αυξημένου κινδύνου, εγκλωβίζοντάς τους λόγω των κακών αποδόσεων. Η τράπεζα τι έκανε για αυτό; Ήταν απλώς ένας θεατής; Τι θα γίνει με τους ανθρώπους αυτούς, πωλητές και πελάτες, που νιώθουν ότι εξαπατήθηκαν από τη Διεθνική; Γιατί, κύριοι της Διεθνικής, στρεβλώσατε, δεν λογαριάσατε το επενδυτικό προφίλ με βάση τον κίνδυνο των πελατών και τον πολλαπλασιάσατε; Γιατί τους αναγκάσατε να γίνουν επενδυτές μεγάλης χρονικής διάρκειας (και λόγω εγκλωβισμού); Μήπως έχει γίνει παραπλάνηση των πελατών, ακόμη και των πωλητών στο δίκτυο της ΕΤΕ; Μήπως θα πρέπει να επιληφθεί του θέματος ο Εισαγγελέας;
«Φυτευτοί» σύμβουλοι
Αναλυτικά, στην ΕΤΕ έκαναν το εξής κόλπο: Προσέλαβαν διάφορα άτομα με ιδιαίτερες αποδοχές ως συμβούλους διοίκησης. Γιατί είναι κόλπο; Επειδή, βάζοντάς τους στην τράπεζα ως συμβούλους, οι αντιδράσεις των εργαζόμενων δεν θα ήταν τόσο έντονες. Τώρα όμως ετοιμάζονται να τους κάνουν διευθυντές. Η Εθνική τελικά, με τον όγκο σε ανθρώπινο δυναμικό και τη γνώση που διαθέτει, δεν μπορούσε να βρει κάποιους ικανούς εργαζομένους για να αναβαθμίσει; Έπρεπε διά της πλαγίας οδού να φέρει άλλους απ’ έξω, κύριε Αράπογλου; Τα γνωρίζετε αυτά ή κάποιοι δρουν πίσω από τη δική σας πλάτη;
Τριετής ανανέωση
Η επιβράβευση για τα υψηλόβαθμα στελέχη της Διεθνικής, των τόσο καλών υπηρεσιών και αποτελεσμάτων που έφεραν, δεν άργησε να έρθει. Η σύμβαση του γενικού διευθυντή Γιώργου Παπουτσή ανανεώθηκε για μια ακόμη τριετία. Σημειωτέον ότι ο κ. Παπουτσής είναι στη Διεθνική από το 2000. Ένα από τα παιδιά της προηγούμενης διοίκησης να ελέγχει και διευθύνει τη Διεθνική και επειδή είναι πολύ καλός στη δουλειά (όπως προκύπτει και από τα παραπάνω), αυξήθηκε ο μισθός του από 9.000 σε 11.000 ευρώ, κύριοι μέτοχοι. Τελικά, τι συμβαίνει στη Διεθνική; Ποιος ελέγχει τον κ. Παπουτσή, το ΔΣ της εταιρείας που μέχρι πριν από λίγο καιρό είχε πρόεδρο τον κ. Μπέρτσο; Σημαία του ΠΑΣΟΚ (υποδιοικητής της Κτηματικής Τράπεζας, αντιπρόεδρος της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς επί Σημίτη), που πληρωνόταν με το καθόλου ευκαταφρόνητο πόσο των 12.000 ευρώ τον μήνα ως πρόεδρος, κύριοι μέτοχοι. Ο κ. Αράπογλου, που ως τεχνοκράτης ίσως θεωρεί ότι ο κόσμος που χάνει τα χρήματά του είναι αμελητέα ποσότητα, θα το πει και στους μέτοχους αυτό;