Προς ιδιωτικοποίηση Ταχ. Ταμιευτήριο και ΕΛΤΑ!

Η μετοχοποίηση αυτή γίνεται με τη συγκατάθεση του Σωματείου που ελέγχεται από ΠΑΣΚΕ-ΔΑΚΕ, το οποίο υποστηρίζει ότι η εξέλιξη θα αποφέρει κέρδη και ανάπτυξη για το Ταχυδρομικό Ταμιευτήριο, την «ουδετερότητα» της ΑΔΕΔΥ, την αντίδραση όμως της Ομοσπονδίας των ΕΛΤΑ που προειδοποιεί ότι θα συνεχίσει και θα κλιμακώσει τις απεργιακές κινητοποιήσεις του προσωπικού, για να ματαιωθεί η πορεία προς την ιδιωτικοποίηση του δημόσιου αυτού Οργανισμού, με τον οποίο τα Ελληνικά Ταχυδρομεία συνδέονται ευθέως (σ.σ.: Η αγορά του 10% του μετοχικού κεφαλαίου του Ταχυδρομικού Ταμιευτηρίου από το ΕΛΤΑ, σύμφωνα με τη διοίκηση του Οργανισμού «υλοποιείται στο πλαίσιο της στρατηγικής συνεργασίας των δύο επιχειρήσεων, για να διασφαλιστεί η προοπτική ανάπτυξης ενός ισχυρού, εναλλακτικού τραπεζικού φορέα, αλλά και για να προκύψουν ουσιαστικές και σημαντικές υπεραξίες για τον ΕΛΤΑ μέσω της επιτυχούς αξιοποίησης του δικτύου του…).

Πέραν της διαμάχης που έχει ξεσπάσει μεταξύ της ΠΑΣΚΕ στο σωματείο του Ταχυδρομικού Ταμιευτηρίου, που αριθμεί περίπου 1.200 μέλη, και της Ομοσπονδίας Σωματείου Ταχυδρομικών με 11.500 μέλη (σ.σ.: η Ομοσπονδία ελέγχεται από ΠΑΣΚΕ-Αυτ. Παρέμβαση με πρόεδρο το μέλος της ΕΕ της ΓΣΕΕ Φιλ. Θωμά), η ιδιωτικοποίηση του Ταχυδρομικού Ταμιευτηρίου κρίνεται μη αναστρέψιμη, καθώς πέραν της υποστήριξης της ΝΔ φαίνεται να έχει και την ανοχή του ΠΑΣΟΚ και οι αντιδράσεις των κομμάτων της αριστεράς (ΚΚΕ και ΣΥΝ) δεν είναι αρκετές για να ματαιώσουν το κυβερνητικό αυτό σχέδιο.

Και επειδή το τίμημα των εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ πάει απευθείας στα ταμεία του υπουργείου Εθνικής Οικονομίας, εκτιμάται βασίμως ότι τόσο η μετοχοποίηση του Ταχυδρομικού Ταμιευτηρίου όσο και η αναμενόμενη για τον ΟΤΕ που θα ακολουθήσει σύμφωνα με το κυβερνητικό πρόγραμμα, με το αστρονομικό ποσό που θα συγκεντρωθεί, θα «χρηματοδοτηθεί» το κοινωνικό πρόγραμμα της ΝΔ που αφορά στην υλοποίηση των προεκλογικών της εξαγγελιών για αύξηση των επιδομάτων του (ΕΚΑΣ και των συντάξεων του ΟΤΑ). Αρμόδια κυβερνητικά χείλη δεν διέψευσαν τις υποθέσεις αυτές, γεγονός που εμμέσως επιβεβαιώνει ότι οι μετοχοποιήσεις – ιδιωτικοποιήσεις δημόσιων Οργανισμών δρομολογούνται με βάση την εισπρακτική λογικής και μόνο.

Για «μείζον οικονομικό και κοινωνικό έγκλημα εθνικών διαστάσεων» κάνει λόγο ο Παν. Λαφαζάνης, υπεύθυνος για την οικονομική και κοινωνική πολιτική του ΣΥΝ, ο οποίος, αφού καταγγέλλει ότι η όλη διαδικασία δρομολογήθηκε από τον ν. 3082/02 επί κυβερνήσεων ΠΑΣΟΚ, τονίζει ότι πρόκειται για εκποίηση ανεκτίμητων δημόσιων περιουσιακών στοιχείων και διάλυση ενός κρίσιμου ρόλου που διαδραματίζουν για τα πλατιά λαϊκά στρώματα το Ταχυδρομικό Ταμιευτήριο και τα ΕΛΤΑ. Ο κ. Λαφαζάνης υποστηρίζει ακόμη:

– Από το 2002 μέχρι σήμερα, έχουν «αρπαγεί» από τα ταμεία του Ταχυδρομικού Ταμιευτηρίου πάνω από 3 δισ. ευρώ και συγκεκριμένα:

• Το 10% του πακέτου μετοχικών της Εμπορικής, που το κατείχε το Ταχυδρομικό Ταμιευτήριο.
• Το 7% του πακέτου μετόχων της Εθνικής, το οποίο ανήκει στο Ταχυδρομικό Ταμιευτήριο.
• Ακυρώθηκαν καταπτώσεις σε βάρος του Ελληνικού Δημοσίου ύψους δεκάδων εκατομμυρίων ευρώ, με τις οποίες επιβαρύνθηκε το Ταχυδρομικό Ταμιευτήριο.
• Απομειώθηκε δύο φορές το μετοχικό κεφάλαιο του Ταχυδρομικού Ταμιευτηρίου από τους κ. κ. Χριστοδουλάκη και Αλογοσκούφη, με αποτέλεσμα εισπράξεις για το Δημόσιο πάνω από 800 εκατ. ευρώ και τέλος:
• Αφαιρέθηκαν, παρά τις αντίθετες δεσμεύσεις, όλα τα κέρδη του Ταχυδρομικού Ταμιευτηρίου από το 2002 και μετά.

Σχετικά με τον κοινωνικό ρόλο που μέχρι σήμερα έχει ασκηθεί από το Ταχυδρομικό Ταμιευτήριο, αξίζει να σημειωθούν τα εξής:

– Μέχρι τώρα, το Ταχυδρομικό Ταμιευτήριο είναι το μόνο που δέχεται τοκοφόρες καταθέσεις ακόμα και με ένα (!) ευρώ, ενώ δίνει τον χαμηλότερο σχετικά τόκο στις λαϊκές αποταμιεύσεις και προσφέρει τα χαμηλότερα επιτόκια σε δάνεια που απευθύνονται στα πλατιά λαϊκά στρώματα.

Ως προς τον αναπτυξιακό και κοινωνικό ρόλο του Ταχυδρομικού Ταμιευτηρίου, που θα εξαφανιστεί με τη μετατροπή του σε μια ακόμη ιδιωτική Εμπορική Τράπεζα (συμπαρασύροντας και τα ΕΛΤΑ), έχει σημασία να αναφερθούν οι εξής δραστηριότητές του:

– Το Ταχυδρομικό Ταμιευτήριο επιχορηγεί προγράμματα λαϊκής κατοικίας, αναδασεύσεων και αποκατάστασης σεισμοπαθών, ενώ στο παρελθόν:

• Χρηματοδότησε μεγάλα αναπτυξιακά έργα, όπως το έργο της λίμνης του Μαραθώνα για την υδροδότηση της Αθήνας, της οδικής σύνδεσης Πάτρας – Αθήνας – Θεσσαλονίκης, μεγάλο μέρος του επαρχιακού οδικού δικτύου και το σύνολο σχεδόν των έργων που έγινε στα λιμάνια των νησιών μας. Και ακόμη:
• Επί κυβερνήσεως Μητσοτάκη επιδοτήθηκαν με 50 δισ. δρχ. τα ΚΤΕΛ, ενώ
• επί κυβερνήσεως Α. Παπανδρέου επιδοτήθηκε το ΝΑΤ με άλλα 50 δισ. δρχ.

Η παρέμβαση της Ομοσπονδίας των ΕΛΤΑ

Ενόψει νέων απεργιακών κινητοποιήσεων των εργαζομένων στα Ελληνικά Ταχυδρομεία που αντιδρούν στην είσοδο στο Χρηματιστήριο του Ταχυδρομικού Ταμιευτηρίου, η κλαδική Ομοσπονδία σε ανακοίνωσή της καταγγέλλει ότι:

– Το ΥΠΕΘΟ επικεντρώνει την πολιτική του στην αγορά μετοχών του Ταμιευτηρίου από τον ΕΛΤΑ και αντίστροφα, με αποκλειστικό στόχο την είσπραξη όσο το δυνατόν περισσότερων χρημάτων.
– Επιβάλλει στον ΕΛΤΑ να αγοράσει μετοχές του ΤΤ στην χρηματιστηριακή τους αξία, ενώ το ΤΤ θα αγοράσει τις μετοχές του ΕΛΤΑ στην τιμή αποτίμησης.

– Το 2002 είχε γίνει αποτίμηση του ΕΛΤΑ στα 240 εκατ. ευρώ, ενώ σήμερα έπειτα από τόσες επενδύσεις, κερδοφορία κ.λπ. γίνεται στα 215.
– Η Χρηματιστηριακή τιμή του Ταμιευτηρίου υπολογίζεται πάνω από τα 1.300 εκατ. ευρώ, ενώ η τιμή αποτίμησης στα 600 εκατ. ευρώ. Για την αγορά των μετοχών από τον ΕΛΤΑ «προσφέρουν» έκπτωση 10%.
– Για την αγορά των μετοχών του ΤΤ ο ΕΛΤΑ θα καταβάλλει στο ΥΠΕΘΟ 15 εκατ. ευρώ μετρητά και για το υπόλοιπο ποσό γίνεται «ρύθμιση» με 40%, όταν εισαχθεί στο χρηματιστήριο και 15% κάθε έτος με επιτόκιο 4%. Έτσι, θα εγγραφούν τα έσοδα στο 2006, έστω και αν εισπραχθούν το 2011.
-Το μέρισμα του 2005 δεν μεταβιβάζεται στον ΕΛΤΑ, αλλά εισπράττεται από το κράτος.
-Έτσι, η προβαλλόμενη «έκπτωση» του 10% στην χρηματιστηριακή τιμή εξανεμίζεται.
-Προβλέπουν και προαναγγέλλουν αύξηση μετοχικού κεφαλαίου του ΕΛΤΑ, (περίπου το φθινόπωρο) την οποία θα καλύψει το Ταμιευτήριο, αυξάνοντας το ποσοστό του σε τέτοιο ύψος, που να ελέγχει τον ΕΛΤΑ.
-Με αυτή τη διαδικασία ο ΕΛΤΑ πληρώνει για να ιδιωτικοποιηθεί! Ιδιωτικοποίηση με δόλιο τρόπο, με μεθοδευμένες διαδικασίες και ανομολόγητους στόχους.

Ως αποτέλεσμα της παραπάνω πολιτικής, η Ομοσπονδία των ΕΛΤΑ καταγράφει τα εξής:

1. Ο ΕΛΤΑ ιδιωτικοποιείται και ο ταχυδρομικός κοινωνικός του χαρακτήρας ΔΙΑΓΡΑΦΕΤΑΙ.
2. Η δανειακή επιβάρυνση εντάσσει άμεσα τον ΕΛΤΑ στις ζημιογόνες ΔΕΚΟ με όλες τις συνέπειες.
3. Η προοπτική της ανάπτυξης χρηματοοικονομικών και τραπεζικών υπηρεσιών δεν στηρίζεται από το πλαίσιο της συμφωνίας.
4. Το επενδυτικό πρόγραμμα του ΕΛΤΑ ακυρώνεται.
5. Η αγροτική διανομή αποδυναμώνεται και περιορίζεται μόνο στην εξυπηρέτηση του ταμιευτηριακού έργου.
6. Το δίκτυο του ΕΛΤΑ δεν υποστηρίζεται, προδιαγράφεται συρρίκνωση και απαξίωσή του.

Τέλος, η ομοσπονδία μεταξύ άλλων τονίζει ότι διεκδικεί:
-Κοινό Στρατηγικό Σχέδιο για την ανάπτυξη χρηματοοικονομικών και τραπεζικών υπηρεσιών. Η μετοχική συνεργασία να γίνει χωρίς την οικονομική αφαίμαξη του ΕΛΤΑ. Να αναγνωριστεί η πολύχρονη συνεισφορά του ΕΛΤΑ στη δημιουργία υπεραξίας στο Ταμιευτήριο και η αγορά να γίνει στη λογιστική αξία. Να γίνει αύξηση μετοχικού κεφαλαίου του ΕΛΤΑ για όσο ποσό απαιτηθεί για την αγορά των μετοχών του Ταμιευτηρίου. Και να υποστηριχθεί η βιωσιμότητα του δικτύου και ο κοινωνικός χαρακτήρας του Ταχυδρομείου.

Τι απαντά η διοίκηση των ΕΛΤΑ

Στις αιτιάσεις της Ομοσπονδίας των εργαζομένων στα Ελληνικά Ταχυδρομεία, η διοίκηση απαντά, αναφέροντας μεταξύ άλλων και τα εξής:

Για τους όρους της συμμετοχής του ΕΛΤΑ στο Μετοχικό Κεφάλαιο του Ταχυδρομικού Ταμιευτηρίου, σημειώνεται ότι σε κάθε περίπτωση αυτή είναι συμφέρουσα για τον ΕΛΤΑ, ακόμη και αν θεωρηθεί ως «ανεξάρτητη» επένδυση, αφού οδηγεί στην αποδοτική αξιοποίηση των διαθεσίμων του και την εξυγίανση της χρηματοοικονομικής του διάρθρωσης, μέσω της μόχλευσης των κεφαλαίων του. Συγκεκριμένα, ο ΕΛΤΑ θα αγοράσει τις μετοχές του Ταχυδρομικού Ταμιευτηρίου με έκπτωση 10% έναντι του τιμήματος που θα καθορίσει η χρηματιστηριακή αγορά, γεγονός που αποτελεί εγγύηση ότι ο ΕΛΤΑ αγοράζει με ελκυστικούς όρους, λόγω του στρατηγικού χαρακτήρα της συμμετοχής του.

Εξάλλου, το εκτιμώμενο κόστος αυτής της επένδυσης δεν αναμένεται να ξεπεράσει τα 150 εκατ. ευρώ, ποσό που με βάση τους δείκτες αποτίμησης (P/E, BV κ.λπ.) καθιστά την επένδυση συμφέρουσα σε σχέση με τις τρέχουσες αποτιμήσεις των εισηγμένων Τραπεζών στο Χρηματιστήριο Αθηνών. Το ποσό αυτό, βάσει των συμφωνηθέντων όρων πληρωμής σε βάθος 5ετίας και τη σημερινή χρηματοοικονομική κατάσταση του ΕΛΤΑ, είναι εντός των δυνατοτήτων της επιχείρησης και μπορεί να καλυφθεί από τα διαθέσιμα σε ομόλογα και καταθέσεις, τα αναμενόμενα μερίσματα του Ταχυδρομικού Ταμιευτηρίου εντός της επόμενης 5ετίας και τις ετήσιες συναλλαγές του ΕΛΤΑ με το Ελληνικό Δημόσιο (Σύμβαση Γενικής Γραμματείας Επικοινωνίας, Σύμβαση Ελληνικού Δημοσίου), που θα ενισχύουν τις λειτουργικές ταμειακές ροές της επιχείρησης.

Για τη συμπόρευση του Ταχυδρομικού Ταμιευτηρίου με τα ΕΛΤΑ, η διοίκηση των Ταχυδρομείων σημειώνει:

Με δεδομένη την άμεση συσχέτιση της μετοχικής και της εμπορικής συνεργασίας των δύο Οργανισμών, ολοκληρώνεται στο επόμενο διάστημα η επαναδιαπραγμάτευση των όρων της υφιστάμενης, από τον Νοέμβριο του 2001, 10ετούς σύμβασης, με σκοπό την ουσιαστική βελτίωση της και τον εμπλουτισμό της με νέες υπηρεσίες και προϊόντα. Εξάλλου, για το θέμα αυτό θα υπάρξει νεότερη και έγκαιρη ενημέρωσή σας. Πάντως, ήδη βρίσκεται σε εξέλιξη πιλοτική λειτουργία της τραπεζικής συνεργασίας σε 10 καταστήματα του ΕΛΤΑ, με σκοπό τον προσδιορισμό κρίσιμων παραμέτρων για το κλείσιμο της εμπορικής συμφωνίας. Επίσης, πρέπει να σημειωθεί ότι έχει ήδη συμφωνηθεί η βελτίωση της ετήσιας αμοιβής του ΕΛΤΑ στο ελάχιστο επίπεδο των 10 εκατ. ευρώ, γεγονός που διασφαλίζει επιπλέον λειτουργικά έσοδα άνω των 25 εκατ. ευρώ στην υπόλοιπη διάρκεια της υφιστάμενης σύμβασης. Εξάλλου, οι βασικές αρχές της εμπορικής σχέσης μας με το Ταχυδρομικό Ταμιευτήριο θα είναι η διαφάνεια, η κοστοστρέφεια και η ευελιξία.

Τονίζεται ότι ο ΕΛΤΑ έχει εκπονήσει 3ετες Επιχειρησιακό Σχέδιο, με σκοπό τη συστηματική ανάπτυξη χρηματοοικονομικών υπηρεσιών και ιδιαίτερα υπηρεσιών λιανικής τραπεζικής και τραπεζοασφαλιστικών προϊόντων μέσα από το δίκτυο καταστημάτων του για την περίοδο 2007-2009. Το σχέδιο αυτό θα εξειδικευτεί περαιτέρω εντός του 2006, αλλά τεκμηριώνεται ήδη η ανάγκη πρόσληψης 450 ατόμων, ενώ εξελίσσεται η διαδικασία έγκρισης άλλων 450 προσλήψεων.


Σχολιάστε εδώ