Τρελός χορός εκατομμυρίων στο ποδόσφαιρο
Η εκτόξευση της αγοράς ποδοσφαίρου στα ύψη ποτέ δεν έφερε θετικά αποτελέσματα, αφού μόνοι κερδισμένοι ήταν οι πρόεδροι των ΠΑΕ και χαμένοι τα κανάλια και οι θεατές, με αποκορύφωμα τον Alpha Digital, που ανέβασε το κόστος κατά 560%, στα 58 εκατ. ευρώ, και την επόμενη χρονιά έκλεισε! Το «Π» σήμερα, καθώς η ΕΡΤ σχεδιάζει να πάρει όσες ομάδες μπορεί από το ελληνικό πρωτάθλημα ποδοσφαίρου, αλλά και το πρωτάθλημα μπάσκετ, παρουσιάζει το κόστος των τηλεοπτικών δικαιωμάτων από το ’99 ως και την περίοδο 2005-06, αλλά και τα έσοδα που εισέπραξαν οι δύο μεγάλες ομάδες, Ολυμπιακός και Παναθηναϊκός. Ποιος θα πληρώσει σήμερα το κόστος;
Η ΕΡΤ μπαίνει στην αγορά, υπακούοντας σε πολιτικές εντολές και έχοντας ως στόχο την αύξηση του μεριδίου τηλεθέασης, στηριζόμενη στο διευρυμένο ανταποδοτικό τέλος των 265 εκατ. ευρώ. Ο Alpha, έχοντας μάθει το μάθημά του, ήταν διατεθειμένος να πληρώσει λίγα παραπάνω, 5,5 εκατ. ευρώ, για τα δικαιώματα του Ολυμπιακού, μέχρι που εμφανίστηκε η ΕΡΤ, δίνοντας, σύμφωνα με όλες τις ενδείξεις, το ποσό των 6,5 εκατ. ευρώ ετησίως για την ΠΑΕ Ολυμπιακός και 6,2 εκατ. ευρώ για την ΠΑΕ Παναθηναϊκός. Συνεπώς για τις δύο ομάδες φαίνεται να δίνει 12,7 εκατ. ευρώ, όταν όλη η αγορά φέτος στοίχισε 26 εκατ. ευρώ. Κι αυτό όταν για την τριετία του Τζάμπιονς Λιγκ, που ξεκινάει από την επόμενη σεζόν, έδωσε 10 εκατ. ευρώ, τιμή υψηλότερη από όλους τους ανταγωνιστές και του συγκεκριμένου τηλεοπτικού προϊόντος.
Όμως το παρελθόν δείχνει καμιά φορά το μέλλον. Ο Alpha Digital μπήκε στην αγορά εκτοξεύοντας το κόστος δικαιωμάτων στα 59.819.000 ευρώ (αύξηση 560% σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά), που είχε ως αποτέλεσμα το κλείσιμο της πλατφόρμας του Alpha Digital, αλλά και σταδιακά την απομάκρυνση του εμπνευστή της Σ. Τσοτσορού και από τον ελεύθερο Alpha.
Την εποχή της κεντρικής διαπραγμάτευσης των καναλιών με την ΕΠΑΕ, η αγορά, για τη διετία 1999-2001, κινούνταν σε φυσιολογικά επίπεδα των 11-12.000.000 ευρώ.
Η είσοδος του Alpha Digital, με το σπάσιμο των συμβολαίων των ΠΑΕ με την εταιρεία συνδρομητικής τηλεόρασης NMΗ, έκανε ορισμένους προέδρους ομάδων πλουσιότερους, όπως και κάποιους διαμεσολαβητές, και είχε ως αποτέλεσμα το κλείσιμο της δραστηριότητας στην οποία εκτός του Σ. Τσοτσορού είχαν επενδύσει ο Δ. Κοντομηνάς και το Ίδρυμα Ωνάση. Το κόστος για το ίδρυμα έφτασε τα 100 εκατ. ευρώ. Ήταν η εποχή που ένα παιχνίδι οποιασδήποτε ελληνικής ομάδας κόστιζε κατά μέσον όρο 329.000 ευρώ, σημειώνοντας αύξηση σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά κατά 560%. Το σοκ είναι ισχυρό και το κόστος των δικαιωμάτων μειώνεται την περίοδο 2002-03 κατά 49%, πέφτοντας στα 31,7 εκατ. ευρώ. Την επόμενη χρονιά το κόστος πέφτει κι άλλο, κατά 31% στα 26 εκατ. ευρώ, με τον Ολυμπιακό να βρίσκει τελικώς στέγη στο κανάλι του προέδρου του, το Magic! Η επάνοδος του ελεύθερου
Alpha στον ανταγωνισμό εξασφαλίζει ικανοποιητικά έσοδα στις δύο μεγάλες ΠΑΕ. Ο Ολυμπιακός, από τα 14 εκατ. ευρώ που είχε κλείσει με τον Alpha Digital και την επιλογή του Magic (άραγε με τι τίμημα;), εξασφαλίζει συμβόλαιο 5 εκατ. ευρώ ετησίως με τον Alpha. Αντίστοιχα ο Παναθηναϊκός, έχοντας πάρει 7,6 εκατ. από τον Alpha Digital και διατηρώντας τα δικαιώματά του, βρίσκει τελικά στέγη στο συνδρομητικό δίκτυο της NMH με 3,5-3,7 εκατ. ευρώ, συμφωνία που συνεχίζεται και την επόμενη σεζόν. Το αποτέλεσμα όμως της επένδυσης δεν δικαιώνει τον Alpha, αλλά τον κανόνα. Τα έσοδα από τη διαφήμιση είναι πενιχρά.
Πληρώνοντας κατά μέσον όρο 333.000 ευρώ τον κάθε αγώνα του Ολυμπιακού, τα έσοδα μετά βίας φτάνουν τα 120.000 ευρώ. Η ΕΡΤ από πού θα βγάλει τα λεφτά της;