Τα έδωσε όλα στους ακτοπλόους ο Κεφαλογιάννης
Όπως τόνισαν, θα εφαρμόσουν την ευρωπαϊκή νομοθεσία και θα καθορίζουν ελεύθερα τα ναυλολόγια στα πλοία τους προκειμένου να μη ζημιωθούν φέτος που η αύξηση της τιμής του πετρελαίου έχει ανεβάσει το κόστος λειτουργίας των βαποριών στα ύψη.
Χαρακτηριστικά υπογράμμισαν ότι μελέτη του Σώματος Ορκωτών Λογιστών αναφέρει ότι σε σύγκριση με πέρσι φέτος το κόστος λειτουργίας των ταχύπλοων πλοίων θα αυξηθεί κατά 35% και των συμβατικών κατά 15%! Αυτό ίσως να σημαίνει ότι οι ναύλοι θα πρέπει να αυξηθούν κι αυτοί αντίστοιχα, ωστόσο κάτι τέτοιο δεν πρόκειται να γίνει γιατί τότε τα εισιτήρια των πλοίων θα γίνουν απαγορευτικά για τον μέσο Έλληνα. Οι ακτοπλόοι πλοιοκτήτες μάλιστα, αναφερόμενοι στο γεγονός, τόνιζαν ότι με τον ελεύθερο ανταγωνισμό οι ναύλοι μπορεί και να μειωθούν αντί να αυξηθούν. Χαρακτηριστικά, δε, αναφέρουν το γεγονός ότι το εισιτήριο Πειραιά – Χίου έχει κατέβει με τον ανταγωνισμό στα 10 ευρώ, όσο δηλαδή δεν είχε ούτε πριν από πέντε χρόνια!
Βέβαια αυτό είναι η μία όψη του θέματος, γιατί υπάρχει και η άλλη, δηλαδή η δημιουργία «καρτέλ» που θα… τινάξει στα ύψη τους ναύλους. Παράγοντες της ΕΕΑ, πάντως, τόνιζαν πάνω σ’ αυτό ότι κάτι τέτοιο μπορεί να γίνει στις γραμμές «φιλέτα». Όμως στις γραμμές αυτές δραστηριοποιούνται πολλές εταιρείες με κάθε είδους πλοία, δηλαδή συμβατικά και ταχύπλοα. Οπότε, αφού το κόστος λειτουργίας των πλοίων είναι διαφορετικό, δεν είναι δυνατόν να δημιουργηθούν «καρτέλ». «Καρτέλ» μπορεί να γίνουν με ομοειδή πλοία, αλλά και πάλι αν στα συμβατικά οι ναύλοι ανέβουν πολύ ο πολύς κόσμος δεν θα μπορεί να ταξιδέψει, ενώ αν ανέβουν πολύ οι ναύλοι στα ταχύπλοα τότε τα πλοία δεν θα αντέξουν τον ανταγωνισμό του… αεροπλάνου. Γιατί αν το εισιτήριό τους πλησιάσει εκείνο του αεροπλάνου δεν υπάρχει λόγος να προτιμήσει ο επιβάτης το πλοίο.
Όλα αυτά όμως είναι θεωρητικά. Το τι θα γίνει θα φανεί στην πράξη. Άλλωστε, το καλοκαίρι, η φουλ σεζόν της ακτοπλοΐας, πλησιάζει. Και γι’ αυτό τρέχουν όλοι.
Απέναντι στη στάση αυτή των εφοπλιστών το ΥΕΝ υπαναχωρώντας από τις κυβερνητικές θέσεις έσπευσε να ικανοποιήσει πλήρως το αίτημά τους, κάτι που -ομολογουμένως- δεν το συνήθιζε. Αυτό, όπως εκτιμούν παράγοντες του Λιμανιού, οφείλεται στα τελευταία γεγονότα που «κόντυναν» τον υπουργό Ναυτιλίας Μ. Κεφαλογιάννη, ο οποίος ευρισκόμενος σε θέση αδυναμίας δεν ήθελε με τίποτα να ανοίξει «μέτωπο» και με τους ακτοπλόους. Έτσι, προχώρησε στην απελευθέρωση των ναύλων και από το λιμάνι του Πειραιά. Δηλαδή τώρα οι ναύλοι θα διαμορφώνονται ελεύθερα και για την οικονομική θέση (για τις άλλες είχαν ήδη απελευθερωθεί από πρόπερσι) από πλοία που ξεκινάνε από τα λιμάνια του Πειραιά, της Ραφήνας, του Λαυρίου, της Ελευσίνας κ.λπ.
Ουσιαστικά, το αίτημα των ακτοπλόων ικανοποιήθηκε. Τώρα λοιπόν θα δούμε πώς και αν θα λειτουργήσει ο ανταγωνισμός.
Βέβαια, υπάρχει και μια πρόνοια για τα νησιά που έχουν επιδοτούμενα δρομολόγια. Δηλαδή το πλοίο που πηγαίνει Πειραιά-Πάρο-Νάξο-Ίο-Σαντορίνη-Ανάφη θα έχει απελευθερωμένο ναύλο μέχρι τη Σαντορίνη. Για την Ανάφη δεν θα μπορεί να επιβάλλει αύξηση στον απελευθερωμένο ναύλο. Έτσι, όποιος ταξιδεύει από Πειραιά για Ανάφη θα πληρώνει όσο πληρώνει ένας που πηγαίνει Πειραιά-Σαντορίνη. Γιατί το δρομολόγιο Σαντορίνη-Ανάφη είναι επιδοτούμενο. Ουσιαστικά, δηλαδή, μηδενίζεται ο ναύλος από το τελευταίο νησί στο οποίο τα εισιτήρια διαμορφώνονται ελεύθερα μέχρι το νησί που θεωρείται άγονο και το δρομολόγιο προς αυτό επιδοτείται.
Να σημειώσουμε εδώ ότι ο ανταγωνισμός θα φέρει και πακέτα παροχών στους επιβάτες. Π.χ. θα υπάρχουν κάρτες για όσους διακινούνται συχνά με πλοία οι οποίες θα διασφαλίζουν χαμηλό ναύλο. Επίσης θα υπάρχουν προσφορές για γκρουπ -όπως ισχύει και σήμερα άλλωστε- για εισιτήρια που έχουν «κλειστεί» πολύ καιρό πριν κ.λπ. Εξάλλου οι ακτοπλόοι θα εφαρμόσουν το φθηνό εισιτήριο για Τρίτη-Τετάρτη-Πέμπτη και το ακριβό για Παρασκευή-Σάββατο-Κυριακή-Δευτέρα.
Το δεύτερο αίτημα των πλοιοκτητών είναι η Συνθήκη της Στοκχόλμης. Δηλαδή, η ουσιαστική κατάργηση του ορίου ηλικίας των πλοίων. Οι πλοιοκτήτες αποφάσισαν να εφαρμόσουν την κοινοτική νομοθεσία και να εναρμονίσουν τα πλοία τους με τη συνθήκη. Όμως για να προσαρμοστεί ένα πλοίο στους όρους της συνθήκης απαιτούνται αρκετά χρήματα. Αν τα διαθέσει ένας πλοιοκτήτης και εναρμονίσει το πλοίο του το οποίο είναι φέτος 34 χρόνων, του χρόνου που θα είναι 35 θα του δώσουν δρομολόγια ή θα του πουν ότι λόγω ορίου ηλικίας θα πρέπει να το αποσύρει; Οι πλοιοκτήτες επιμένουν ότι όσοι εναρμονίσουν τα πλοία τους με τη Συνθήκη της Στοκχόλμης θα ζητήσουν να τα ξαναδρομολογήσουν του χρόνου, κι αν «κοπούν» θα σταματήσουν όλοι τα πλοία τους και θα μείνουν όλες οι γραμμές ακάλυπτες.
Αυτό, βέβαια, είναι ένα σενάριο που έχει χρόνο το ΥΕΝ να το αντιμετωπίσει. Έτσι, σύμφωνα με έγκυρες πληροφορίες μας, ψάχνει φόρμουλα για να εντάξει στην ελληνική νομοθεσία τη Συνθήκη της Στοκχόλμης και να καταργήσει το όριο ηλικίας. Οπότε και το αίτημα αυτό των πλοιοκτητών θα ικανοποιηθεί. Και δεν θα έχουμε ακραίες καταστάσεις στην ακτοπλοΐα μελλοντικά. Εκείνο που δεν έχει διευκρινιστεί ακόμα είναι τι θα γίνει με τα λιμάνια που δεν εντάσσονται στην απελευθέρωση των ναύλων. Γιατί κάποιοι πλοιοκτήτες απείλησαν προχθές πως αν δεν απελευθερωθούν οι ναύλοι σε όλα τα λιμάνια εκείνοι θα ακολουθήσουν το δικό τους ναυλολόγιο από τα λιμάνια αυτά και όχι το καθορισμένο από το ΥΕΝ, κι αν δεχθούν πρόστιμα από τα κατά τόπους λιμεναρχεία θα δέσουν αμέσως τα πλοία και δεν θα εκτελούνται δρομολόγια από τα συγκεκριμένα λιμάνια.
Βέβαια, κι αυτό το σενάριο είναι «τραβηγμένο» καθώς αν λειτουργούν τα πλοία από τον Πειραιά, τη Ραφήνα και το Λαύριο, και όπου αλλού ισχύει η απελευθέρωση των ναύλων, δεν πρόκειται να «φανεί» κάποια επιμέρους κινητοποίηση. Οπότε μάλλον βαδίζουμε προς ήσυχο καλοκαίρι, αν και η ξέφρενη πορεία του πετρελαίου θα δημιουργήσει άλλα προβλήματα. Δηλαδή ένα ταχύπλοο πλοίο με όσο ακριβό εισιτήριο και αν ταξιδεύει, ακόμα και με 100% πληρότητα τους δύο μήνες αιχμής, Ιούλιο και Αύγουστο, δεν θα μπορέσει να αντέξει το κόστος λειτουργίας των έξι μηνών που προβλέπει ο νόμος. Οπότε, εδώ θα έχουμε σημείο τριβής, γιατί οι πλοιοκτήτες θα ζητήσουν να μειωθεί ο χρόνος της υποχρεωτικής λειτουργίας των ταχύπλοων πλοίων και της υποχρεωτικής εξάμηνης διατήρησης ναυτολογίου. Σε αυτό σίγουρα θα βρουν αντίθετους τόσο το ΥΕΝ όσο και τους ναυτεργάτες. Κι αυτό πιστεύουμε ότι είναι το μόνο σημείο τριβής που μπορεί να χαλάσει την εικόνα της ακτοπλοΐας το καλοκαίρι που έρχεται…
Νικ. Παρ.