Ο μέγας εθνικός προμηθευτής…

Τελευταία, στο φύλλο της 12 Μαρτίου ’06, παρουσιάσαμε αναφορά-καταγγελία (Φ600/17/2511/3-3-06) του έντιμου Ταξίαρχου-Διοικητή της 651 ΑΒΥΠ Η. Γιαννούτσου, που αναφέρει ότι έγινε ανάθεση στην ΕΛΒΟ με υπερκοστολόγηση! Η «Καθημερινή» (11/12/05) με ολοσέλιδο ρεπορτάζ-καταγγελία επισήμανε τα παρακάτω:

Ο Μυτιληναίος, ως ίσος προς ίσον, συμμετέχει σε συνεδριάσεις της Διυπουργικής Επιτροπής Αμυντικής Βιομηχανίας απαιτώντας εξοπλιστικά προγράμματα χωρίς διαγωνισμό, με απευθείας ανάθεση (11/3/05).

– Στις 24/4/05, η διαβόητη αυτή Επιτροπή υποκύπτουσα στις πιέσεις και τους εκβιασμούς (απολύσεις προσωπικού) υπέγραψε έκτακτο μνημόνιο συνεργασίας με την ΕΛΒΟ για ανάθεση υλικού 200 εκατ. ευρώ «για την προσωρινή και άμεση αντιμετώπιση έλλειψης εργασιακού αντικειμένου στην εταιρεία…». Κοστολογεί όμως κατά βούληση ο κ. Μυτιληναίος υλικά που, ίσως, να μην τα έχει το ΓΕΣ ανάγκη, αλλά του τα δίνει για την «έλλειψη εργασιακού αντικειμένου…». Καταπληκτικό! Πέραν αυτού, έγινε αγώνας για την «απευθείας ανάθεση» από το ΥΕΘΑ στην ΕΛΒΟ προμήθειας 344 οχημάτων, παντός τύπου, για το ΓΕΣ. Για τα του ναυαγίου της υπόθεσης γράψαμε σχετικά στο φύλλο μας της 5/2/06. Λεπτομέρειες λίαν ενδιαφέρουσες δίνουμε στο σημερινό μας σημείωμα, που θα προκαλέσουν κλαυσίγελω…

Το κόλπο

Το θέμα είναι τακτοποιημένο για τους αφελείς. Ο κ. Μυτιληναίος, ως κρατική εταιρεία (!) «δικαιούται» να παρουσιάζει 3 προσφορές της απόλυτης επιλογής του και κοστολόγησης (υπερκοστολόγησης). Η ΕΛΒΟ φροντίζει να υπάρχει μια μικροδιαφορά τιμής στο υλικό που θέλει να παραδώσει. Το ΥΕΘΑ, κατόπιν εντολής, ακολουθεί μια γελοία διαδικασία, αφού όλοι γνωρίζουν πως είναι σκηνοθετημένη, και επιλέγει αυτό που του δίνει στο πιάτο ο κ. Μυτιληναίος. Αφρίζει, ξαφρίζει…

Το ιστορικό

Η μεθόδευση δεν είναι καινούργια. Αποτελεί εφεύρημα Άκη-Μυτιληναίου από τότε που μεθοδεύτηκε η πώληση του 43% (+management) της ΕΛΒΟ στον δεύτερο. Γιατί 43% και όχι 51%; Απλώς για να θεωρείται η ΕΛΒΟ κρατική και να λαμβάνει απευθείας αναθέσεις.

Το όργιο είχε φθάσει στην κορύφωσή του επί Γιάννου, όταν ο εξέχων αυτός ΥΕΘΑ ανέθεσε στον Μ. να επιλέξει τεθωρακισμένο όχημα του Στρατού το 2003! Ο κ. Μ. χρίστηκε από το ΥΕΘΑ Επιχειρησιακός Επιλογεύς Μέσων Μάχης του ΓΕΣ. Χαράς ευαγγέλια για τον κ. Ευάγγελο. Πολύ το χρήμα… με την προοπτική επιλογής όχι του καλύτερου αλλά του συμφερότερου!

Το θέμα είχε αναστατώσει τη Βουλή και τον Τύπο. Σωρεία ερωτήσεων από Σπ. Σπηλιωτόπουλο, Γιάννη Βαρβιτσιώτη, Κούλη Σπυριούνη. Ούτε και ίδρωσε το αφτί του Γιάννου…

Ιδού τι έγραφε σε ερώτησή του ο τ. ΥΕΘΑ, κ. Σπ. Σπηλιωτόπουλος (Ερωτ. 4567/16.10.03): «Με απόφαση του ΥΕΘΑ ανατέθηκε απευθείας το πρόγραμμα 150 νέων τεθωρακισμένων Οχημάτων Μάχης του ΓΕΣ αρχικού ύψους 396 εκατ. ευρώ στην εταιρεία ΕΛΒΟ, ζητώντας απ’ αυτήν υποβολή προσφορών για 3 εναλλακτικά οχήματα. Η ενέργεια αυτή αποτελεί παραβίαση του ΠΔ 284/89… Η εξέλιξη αυτή, επί της ουσίας, αποτελεί εκχώρηση των δικαιωμάτων και των υποχρεώσεων του ΥΕΘΑ και εγείρει ερωτηματικά για το ποια συμφέροντα εξυπηρετούνται με τις ενέργειες αυτές…». Ερωτήσεις που έμειναν ερωτήσεις και ξεχάστηκαν. Γιατί, όπως θα δείτε, ο κ. Σπηλιωτόπουλος έκανε τα ίδια. Τέλεια σύμπτωση απόψεων. Τα άλλα (ερωτήσεις, δηλώσεις, διαμαρτυρίες) είναι τα θεατρικά σκετς για τους αφελείς ψηφοφόρους.

Αλλά ας έρθουμε λιγάκι πιο πίσω, το 2001:

– Τον Φεβρουάριο ’01, το ΓΕΣ έχει μια λίστα ανταλλακτικών οχημάτων STEYER κόστους 1 δισ. δρχ. Τι το απλούστερο; Να γίνει διαγωνισμός ή αίτηση προσφοράς από τη STEYER. Όχι δα! Ο κ. υπουργός διατάσσει απευθείας ανάθεση στην ΕΛΒΟ κατόπιν απαίτησης Μυτιληναίου. Σε γενόμενο έλεγχο, όπως διαβάσαμε στο «ΠΟΝΤΙΚΙ» 13/12/01 (του κ. Παπαϊωάννου), για τα είδη της λίστας προέκυψαν τιμές από 20% έως 280% ακριβότερες του αρχείου. Ουδεμία διάψευση ούτε από ΥΕΘΑ ούτε από ΕΛΒΟ.

– Στις 26/7/01, δίνονται στην ΕΛΒΟ, με απευθείας ανάθεση, ανταλλακτικά MERCEDES ύψους 384 εκατ. δρχ. με την αιτιολογία ότι η «ΕΛΒΟ ανήκει στο Δημόσιο»! Τι πιο απλούστερο και νομιμότερο, να γίνει διαγωνισμός ή να πάνε στη MERCEDES για προσφορά; Το καπέλο υπερκοστολόγησης έφθασε μέχρι τους ώμους.

– Με άλλο πρακτικό του ΓΕΣ (11/8/01) δόθηκε, ανεξέλεγκτα ως προς τις τιμές, παραγγελία ακόμη 197 εκατ. για ανταλλακτικά MERCEDES. Η υπερκοστολόγηση ξεπέρασε κάθε όριο.

Αυτό κι αν δεν λέγεται νταβαντζιλίκι! Το ΥΕΘΑ, αναγνωρίζοντας και υπογράφοντας την ανικανότητα του, αντί να αγοράζει μόνο του ανέθετε στον Μυτιληναίο να το κάνει καπελώνοντας τα υλικά μέχρι 150%. Είναι αθώο; Αυτή η κολόνια, όπως είπαμε, κρατάει χρόνια. Και κάτι άλλο. Ο Γιάννος είχε διαθέσει στην ΕΛΒΟ ένα κονδύλι 2,5 δισ. για μελέτη του τεθωρακισμένου ΚΕΝΤΑΥΡΟΣ. Έγινε απολογισμός του έργου; Μήπως τον είδατε; Τι έγινε το χρήμα;

Τα σημερινά

Η ΝΔ μάς υποσχέθηκε κάθαρση, διαφάνεια, αναγέννηση και άλλες… μπούρδες. Ο κ. Σπηλιωτόπουλος, έφερε έναν νέο νόμο περί προμηθειών στη Βουλή. Φρόντισε να μη θίξει ούτε μια τρίχα των διαπλεκομένων και των ευνοουμένων. Το άρθρο 51 του νόμου αυτού είναι κομμένο και ραμμένο στη σιλουέτα του κ. Μυτιληναίου 100%!

Ενώ οι των ΝΔ, ΠΑΣΟΚ έκαναν το παπί, οι Κωνσταντόπουλος, Κανέλλη και Μάνος ούρλιαζαν για το σκάνδαλο, κατά τη συζήτηση στη Βουλή. Το ΣΝ ψηφίστηκε, έγινε νόμος.

Πριν όμως ψηφισθεί ο νόμος, δόθηκε ένα φιλοδώρημα ακόμη στην «κρατική» εταιρεία. Ιδού:

Ο στρατός είχε ανάγκη των παρακάτω κατηγοριών οχημάτων:

• 260 1/4 4Χ4
• 55 κεφαλών οχημάτων έλξεως αρματοφόρων
• 19 ανατρεπόμενων
• 10 οχημάτων γενικής χρήσης 20Τ. Τι έπρεπε να γίνει, αν θέλαμε να διαφυλαχθεί το δημόσιο χρήμα και να επικρατήσει η διαφάνεια; Διεθνής διαγωνισμός με προϋπόθεση ΕΠΑ! Επιλογή από το ΓΕΣ, με κριτήριο το διώνυμο κόστος-αποτελεσματικότητα των οχημάτων. Κάλεσμα προς τον κ. Μυτιληναίο να διαπραγματευθεί με τον μειοδότη για τα της ΕΠΑ (Ελληνική Προστιθέμενη Αξία), ώστε να πάρει το μερίδιό της η ΕΛΒΟ. Τίποτα από όλα αυτά.

Διαβάζουμε στο σχετικό έγγραφο (ΦΕΕ) του ΥΕΘΑ:

«-Σε εκτέλεση της (…) σχετικής διαταγής του κ. ΥΕΘΑ, ζητήθηκε υποβολή τεχνικοοικονομικής προσφοράς από την ΕΛΒΟ για την προμήθεια των υλικών.

-Συγκροτήθηκε επιτροπή αξιολόγησης της προσφοράς…».

Παρακάτω αναλύεται σημείο προς σημείο η προσφορά της ΕΛΒΟ (7/05) κατά κατηγορία. Αν ρίξουμε μια προσεκτική ματιά, θα δούμε ότι η προσφορά ήταν διάτρητη ποιοτικά και οικονομικά. Έναν χρόνο πηγαινοερχόταν ο φάκελος, ενώ από τη μια μεριά ο Μ. απειλούσε και την άλλη το ΓΕΣ και η ΓΓΣΟΑΕ (Γραμμ. Εξοπλισμών) να ανθίστανται.

Τελικά, είδε και απόειδε ο απερχόμενος (;) Γεν. Γραμμ. Εξοπλισμών Γ. Ζορμπάς και μη θέλοντας, φαίνεται, να αποχωρήσει με… κηλίδες, έγραψε το εξής σχόλιο στην προμήθεια. Προς τιμήν του.

«ΣΧΟΛΙΟ ΓΕΝΙΚΟΥ ΓΡΑΜΜΑΤΕΩΣ

1. Όπως προκύπτει από τα στοιχεία του παρόντος φακέλου:

α. Σύμφωνα με το πρακτικό της επιτροπής τεχνικοοικονομικής αξιολογήσεως, η προσφορά της ΕΛΒΟ είναι απορριπτέα στο σύνολο της, διότι δεν καλύπτει απαράβατους τεχνικούς, οικονομικούς και όρους της εγκριτικής διαταγής προμήθειας με αποτέλεσμα αυτή να κρίνεται ΕΤΟ ή ΕΟΔ.

β. Η επαναδιατύπωση συγκεκριμένων όρων της εγκριτικής διαταγής (π.χ. μείωση του απαιτουμένου ποσοστού της ΕΠΑ), προκειμένου να καταστεί η ήδη κατατεθείσα προσφορά της ΕΛΒΟ εντός των όρων της προμήθειας, σε συνάρτηση με το γεγονός ότι οι προσφερόμενες τιμές συγκρινόμενες με τις αντίστοιχες τιμές αρχείου είναι υψηλότερες σε ποσοστά από 33% έως 58%, δύναται να εκληφθεί ως προσπάθεια εξυπηρετήσεως συγκεκριμένων επιχειρηματικών σκοπιμοτήτων.

2. Κατόπιν των παραπάνω εκτιμάται ότι θα πρέπει να ακυρωθεί η εγκριτική διαταγή προμήθειας και να εκδοθεί νέα εγκριτική διαταγή με βάση τις διαμορφωθείσες παραμέτρους. Στη συνέχεια να προσκληθεί η ΕΛΒΟ για υποβολή νέας επίκαιρης προσφοράς, η οποία να περιλαμβάνει κατ’ ελάχιστον τρεις εναλλακτικές προτάσεις για κάθε τύπο οχήματος, ώστε η υπηρεσία μετά την αξιολόγηση τους να επιλέξει το καταλληλότερο όχημα κατά περίπτωση».

Εν τω μεταξύ, το «σύστημα» για επιβολή περαιτέρω πίεσης έκανε παρεμβολή με έναν άλλο Καππαδόκη, εθνικός προμηθευτής κι αυτός, αλλά μικρότερος του Μ., τον Ν. Κιολεΐδη, που κατασκευάζει δεξαμενές, αρματοφόρα, κ.ά. σε οχήματα που του δίνει η ΕΛΒΟ. Για να αποτρέψει, το σχόλιο του Ζορμπά που προκάλεσε σεισμό, έστειλε γράμμα (23649/12.12.05) στον Γεν. Δντή Βιομηχανίας/ΓΓΣΟΑΕ Α. Τενεκούδη με το οποίο ζητάει επίσπευση της ανάθεσης option αρματοφορέων (που θα τα παραλάβει από την ΕΛΒΟ), γιατί αν δεν γίνει θα απολύσει 60 άτομα! Να και ο εκβιασμούλης. Συνδυασμένες ενέργειες Μ. και Κ.! Τι έκανε ο κ. Τενεκούδης με σύσταση του Σ.Σ.; Αντί να τον βάλει στη θέση του (πού θα πάει αυτό το βιολί: ή μου δίνετε δουλειά του Στρατού ή απολύω; Κάποτε σταματάν οι δουλειές του στρατού και κάποτε οι κ. Μυτιληναίος και Κιολεΐδης θα πρέπει να αναζητήσουν κι αλλού πελάτες) στέλνει την Φ900/33103/3-1-06 στον Ζορμπά και του λέει να εξετάσει θετικά το πρόβλημα της εταιρείας! Μετά τον σχολιασμό Ζορμπά, ο Σ.Σ., με βαριά καρδιά όπως προαναφέραμε, συμφώνησε… Ο κ. Μεϊμαράκης, κοντά στ’ άλλα, θα πρέπει να δει αυτό το θέμα κατάματα. Έρχεται προμήθεια τροχοφόρων τεθωρακισμένων. Ποιος θα τα επιλέξει, ο στρατός, ο χρήστης, αυτός που θα πολεμήσει, αν χρειασθεί, μ’ αυτά ή ο κ. Μυτιληναίος με τον… αεροπόρο βοηθό του; Ρωτάμε…


Σχολιάστε εδώ