Πουλάνε 4 φορές πάνω το γαλατάκι!

Μια ολόκληρη «βιομηχανία μαφίας» έχει στηθεί για να πετυχαίνουν πάντα τους στόχους τους. Με αυτό ακριβώς το κύκλωμα που λυμαίνεται παραγωγούς και καταναλωτές έχει αποφασίσει να τα βάλει η κυβέρνηση, επιδιώκοντας την εξυγίανση αλλά και τον έλεγχό του. Ο υφυπουργός Εμπορίου Γιάννης Παπαθανασίου δείχνει αποφασισμένος και έτοιμος να καθαρίσει την κατάσταση με την κάλυψη φυσικά της κυβέρνησης που από νωρίς τα έχει βάλει με τους «νταβατζήδες».

Από την έρευνα που έχει γίνει μέχρι στιγμής έχουν προκύψει πολύ σημαντικά στοιχεία που δικαιολογούν το πείσμα του υφυπουργού να τα βάλει με τα συγκεκριμένα κυκλώματα.
Συγκεκριμένα:

• Το γάλα στην Ελλάδα είναι χαμηλής ποιότητας (αφού το μισό προέρχεται από εισαγωγές συμπυκνωμένου και σκόνης), αλλά… πανάκριβο! Πίνουμε το χειρότερο γάλα της Ευρώπης στην ακριβότερη τιμή. Στις ευρωπαϊκές χώρες ο λόγος τιμής αγοράς (από τον παραγωγό) και τιμής πώλησης είναι 1 προς 2,1 ή 2,2. Δηλαδή αν το κιλό το γάλα το αγοράζουν οι βιομηχανίες 100 δρχ., στον καταναλωτή φθάνει προς 210 ή 220 δρχ. Στη χώρα μας ο λόγος αυτός είναι 1 προς 4. Δηλαδή αν το αγοράζουν 100 δρχ. το κιλό, το πουλάνε 400! Άσχετα αν η τιμή αυτή δεν δικαιολογείται από καμία πρόσθετη δαπάνη επεξεργασίας ή τυποποίησης. Το χειρότερο, όμως, είναι πως η ποιότητα του γάλακτος που διατίθεται στη χώρα μας είναι… αδιευκρίνιστη. Μόνο το μισό γάλα που καταναλώνουμε προέρχεται από το φρέσκο που συλλέγεται καθημερινά από τις αγελάδες στις διάφορες φάρμες. Το υπόλοιπο είναι εισαγωγής που έρχεται ως συμπυκνωμένο ή σε σκόνη. Αυτό συμβαίνει γιατί η χώρα μας έχει ποσόστωση λόγω ΕΕ, η οποία επιβάλλει ως οροφή της εγχώριας παραγωγής τους 700.000 τόνους φρέσκου γάλακτος. Ήδη παράγονται 680.00 τόνοι. Η ετήσια κατανάλωση, όμως, ανέρχεται σε 1.200.000 τόνους! Κάτι που σημαίνει ότι 520.000 τόνοι ετησίως εισάγονται από το εξωτερικό. Και φυσικά το εισαγόμενο δεν είναι φρέσκο γάλα. Αλλά συμπυκνωμένο ή σκόνη… Ωστόσο, στις διαφημίσεις αλλά και στις συσκευασίες πουθενά δεν αναφέρεται ότι το γάλα που ακριβοπληρώνει ο έλληνας καταναλωτής δεν είναι φρέσκο. Το αντίθετο γίνεται. Προσπαθούν να μας πείσουν ότι «δεν συγκρίνεται με τίποτα το φρέσκο», όταν μας πουλάνε γάλα σκόνη! Ή συμπυκνωμένο που αραιώνεται με νερό για να γίνει απομίμηση φρέσκου! Ακόμα χειρότερη είναι η κατάσταση με το πρόβειο γάλα, στο οποίο η παραγωγή δεν καλύπτει ούτε τις μισές από τις ανάγκες της χώρας. Και βέβαια το υπόλοιπο εισάγεται. Δηλαδή το πρόβειο γιαούρτι «με όλα του τα θρεπτικά συστατικά», μόνο από φρέσκο πρόβειο γάλα δεν γίνεται. Η… σκόνη πάει σύννεφο! Αλλά η τιμή, τιμή. Πανάκριβη και περίπου απλησίαστη για τους συνταξιούχους που είναι από τους βασικούς καταναλωτές…

Το γάλα «Τύπος», στο οποίο έχουν ανιχνευτεί 10.000 μικρόβια, πριν από το 2000 το αγόραζαν 100 δρχ. το κιλό και το πουλούσαν 240. Σήμερα το αγοράζουν πάλι 110 δρχ. το κιλό (άσχετα αν έχουν περάσει 6-7 χρόνια), αλλά το πουλάνε 400 δρχ. το κιλό! Ο παραγωγός εδώ και 7 χρόνια δεν έχει πάρει ούτε… δραχμή αύξηση, ενώ οι βιομήχανοι διπλασίασαν το κέρδος τους…

Πριν από λίγο καιρό η γνωστή συνεταιριστική γαλακτοβιομηχανία ΑΓΝΟ έκανε σύμβαση με τα DIA και έδωσε τιμή 0,90 ευρώ το λίτρο. Οι υπόλοιπες γαλακτοβιομηχανίες ξεσήκωσαν… επανάσταση, αφού η ΑΓΝΟ τούς… χάλασε τη σούπα της… αλόγιστης κερδοσκοπίας.

Ενδεικτικό της απληστίας των γαλακτοβιομηχάνων είναι το γεγονός ότι το 2005 δόθηκε επιδότηση 4 δρχ. το κιλό στους παραγωγούς, αλλά οι εταιρείες τούς την πήραν, αφού τους «έκοψαν» 4 δρχ. το κιλό από το γάλα που αγόρασαν! Δηλαδή την επιδότηση δεν την πήραν οι φτωχοί παραγωγοί αλλά οι βιομήχανοι!

Να σημειωθεί δε ότι οι γαλακτοβιομηχανίες που θησαυρίζουν σε βάρος των παραγωγών και των καταναλωτών έχουν ιδρυθεί με επιδοτήσεις που έφθαναν μέχρι το 50% της όλης επένδυσης. Μάλιστα οι γαλακτοβιομήχανοι νιώθουν τόσο ισχυροί που παλαιότερα, όταν ένας υπουργός του τομέα της Γεωργίας είχε απειλήσει να ανοίξει εντός δύο μηνών τον φάκελο του γάλακτος, η απάντηση που πήρε από τους βιομηχάνους ήταν πως δεν γνώριζαν αν μέχρι να ανοίξει ο φάκελος ο υπουργός θα παραμείνει στη θέση του… Ευθεία απειλή δηλαδή και πρωτοφανής προκλητική ενέργεια από πλευράς βιομηχάνων.

Οπωσδήποτε δεν τίθεται θέμα υγείας από το γάλα που διατίθεται στην ελληνική αγορά. Τίθεται, όμως, θέμα ποιότητας και τιμής.

Οι χυμοί

Η ίδια και χειρότερη κατάσταση επικρατεί και στους χυμούς. Πίνουμε κατεψυγμένους χυμούς, που μεταφέρονται από τη Βραζιλία στη χώρα μας με πλοία σε… παγοκολώνες, για… φρέσκους! Οι διαφημίσεις παραπλανούν και κοροϊδεύουν τον κόσμο, καθώς μιλάνε για φρεσκοστυμμένα πορτοκάλια ή μανταρίνια ή μήλα κ.λπ. Τα φρούτα, όμως, τα έχουν στύψει πριν από… κανένα τρίμηνο και διατηρούν τους χυμούς τους σε κατάσταση βαθιάς κατάψυξης. Βέβαια στις συσκευασίες δεν αναγράφεται πουθενά ότι οι χυμοί είναι κατεψυγμένοι. Το αντίθετο θα λέγαμε, αφού οι ετικέτες αναφέρουν ότι το περιεχόμενο κάθε κουτιού είναι φρέσκος χυμός ελληνικής προέλευσης. Η Βραζιλία και η Αργεντινή, που είναι οι πραγματικές χώρες προέλευσης, δεν αναφέρονται πουθενά. Ωστόσο, οι έλεγχοι που θα κάνει ο κ. Παπαθανασίου θα επεκταθούν σε όλο το κύκλωμα των γαλακτοκομικών προϊόντων. Δηλαδή και στα τυριά και στα γιαούρτια…

Τελεσίγραφο και στα ΙΧ

Στη συνέχεια ο υφυπουργός έχει προγραμματίσει να «βάλει χέρι» και στην αγορά των ΙΧ που έχει… πάρει στραβό δρόμο. Συγκεκριμένα παρατηρείται το φαινόμενο να γίνονται παραπλανητικές διαφημίσεις κατά κόρον, με αποτέλεσμα οι καταναλωτές να πιστεύουν ότι θα αγοράσουν περίπου τζάμπα τα αυτοκίνητα και φυσικά στο τέλος τούς έρχονται… κεραμίδες οι πραγματικές τιμές και τα πανωτόκια! Ο κ. Παπαθανασίου έχει εντοπίσει παραπλανητικές διαφημίσεις που αναφέρουν ότι πωλούνται ΙΧ και η πληρωμή τους θα γίνει μετά από τρία χρόνια άτοκα (χωρίς βέβαια να ισχύει κάτι τέτοιο) ή που αφορούν «προσφορές», οι οποίες δεν ισχύουν ή δεν είναι προσφορές, γιατί δεν υπάρχει καμία διαφοροποίηση στην τιμή αγοράς των αυτοκινήτων.

Για να προστατευτούν λοιπόν οι καταναλωτές, ο κ. Παπαθανασίου έχει εκπονήσει σειρά μέτρων που θα ανακοινωθούν και θα εφαρμοσθούν τις προσεχείς μέρες.
Πριν προχωρήσει, όμως, σε οποιαδήποτε ενέργεια και για να προστατεύσει και τον κλάδο της εμπορίας ΙΧ από δυσάρεστες συνέπειες, αλλά και για να μην αιφνιδιάσει κανέναν, έστειλε προς τις αντιπροσωπείες των αυτοκινήτων επιστολή, στην οποία επισημαίνει τα φαινόμενα παραπλανητικής διαφήμισης που έχουν εντοπισθεί και προειδοποιεί για τα μέτρα που θα πάρει. Αναλυτικά η επιστολή του υφυπουργού Εμπορίου προς τις αντιπροσωπείες αυτοκινήτων έχει ως εξής:

«Κύριοι,
Το τελευταίο διάστημα παρατηρούνται προβλήματα με τις διαφημιστικές εκστρατείες των εταιρειών του κλάδου σας. Τα προβλήματα αυτά αναδεικνύονται και από μεγάλο αριθμό καταναλωτών που διατυπώνει παράπονα σχετικά με τα διαφημιστικά μηνύματα των εταιρειών αυτοκινήτων. Τα περιστατικά των παραπόνων κατά κύριο λόγο αφορούν:

• Τον μικρό χρόνο εμφάνισης συνήθως με τη μορφή κειμένου εν κινήσει (trailer) στις τηλεοπτικές διαφημίσεις πληροφοριών χρήσιμων και απαραίτητων για την ενημέρωση των καταναλωτών, όπως π.χ. του πραγματικού επιτοκίου, του χρόνου αποπληρωμής, του ποσού της απαιτούμενης προκαταβολής κ.λπ.

• Τη δημιουργία σύγχυσης σε ό,τι αφορά τις παροχές-προσφορές ανάμεσα σε διαφορετικούς τύπους του ίδιου μοντέλου με αποτέλεσμα πολλές φορές να υπονοείται ότι οι προσφορές αφορούν όλα τα μοντέλα και όλους τους τύπους και έτσι να παραπλανάται ο καταναλωτής.

Επειδή στόχος του υπουργείου Ανάπτυξης είναι η εύρυθμη λειτουργία της αγοράς, με τήρηση των κανόνων του υγιούς ανταγωνισμού και σεβασμό των δικαιωμάτων του καταναλωτή, καλείστε για την άμεση συμμόρφωση των διαφημιστικών μηνυμάτων που δεν ανταποκρίνονται τόσο στις εκ του νόμου υποχρεώσεις όσο και στις εκ του κώδικα δεοντολογίας».

Η συγκεκριμένη επιστολή εστάλη σε όλες τις αντιπροσωπείες αυτοκινήτων, στον σύνδεσμο εισαγωγέων αντιπροσώπων αυτοκινήτων και στο Συμβούλιο Ελέγχου Επικοινωνίας.


Σχολιάστε εδώ