Βρε Ρεγκούζα μου… τελώνη, τη ζημιά ποιος την πληρώνει;
Πολλοί είναι οι τρόποι για την παράνομη διακίνηση αυτών των ειδών στα σύνορα. Ο παλιότερος, αλλά και αυτός που σήμερα θεωρείται ξεπερασμένος, είναι με τη μέθοδο της «τάπας». Το φόρτωμα της νταλίκας ξεκινά με το παράνομο φορτίο (τσιγάρα ή ποτά) και στο τελείωμα, στο πίσω μέρος, προς την πόρτα του κουβούκλιου τοποθετούνται κιβώτια με μη παράνομα είδη, με τα οποία δηλώνεται ότι είναι φορτωμένη όλη η νταλίκα. Προσέχουν μάλιστα να είναι ανάλογου βάρους. Αν μεταφέρονται τσιγάρα, στο πίσω μέρος βάζουν π.χ. είδη ρουχισμού, ενώ μαζί με τα ποτά τοποθετούν σαπούνια, απορρυπαντικά κτλ. Ο πιο σύγχρονος τρόπος διακίνησης είναι αυτός που γίνεται με τη μέθοδο της «γύρας». Η νταλίκα ή το βυτιοφόρο φτάνει στο τελωνείο, δηλώνοντας ότι μεταφέρει τσιγάρα ή πετρέλαιο αντίστοιχα, ενώ στην πραγματικότητα είναι κενό (τα έχει ξεφορτώσει λίγο πριν ή δεν τα φόρτωσε καθόλου). Οι… μιλημένοι ή καλύτερα οι «λαδωμένοι» τελωνειακοί δεν μπαίνουν στον κόπο να ελέγξουν το φορτίο που περνά τα σύνορα, αλλά παραμένει στη νεκρή ζώνη (μεταξύ Ελλάδας και Σκοπίων). Ο οδηγός, αφού επισκεφθεί τα «duty free» ή πάρει κανέναν… υπνάκο, επιστρέφει στο ελληνικό έδαφος, δηλώνοντας φυσικά «κενός φορτίου». Έτσι τα τσιγάρα ή τα πετρελαιοειδή φαίνεται ότι έχουν περάσει τράνζιτ, ενώ παραμένουν στη χώρα, αδασμολόγητα και αφορολόγητα. Τελωνειακοί αναφέρουν ότι υπήρξαν περιπτώσεις (καλού «λαδώματος») που νταλίκες δεν έφτασαν καν στα σύνορα και δεν μπήκαν στη διαδικασία της «γύρας». Απλώς με ΙΧ αυτοκίνητο πήγαν τα χαρτιά, σφραγίστηκαν και… ούτε γάτα ούτε ζημιά. Για τους λαθρέμπορους φυσικά, γιατί η ζημιά του Δημοσίου από διαφυγόντες φόρους είναι τεράστια.
Οι τελωνειακές αρχές Ελλάδας και FYROM, θέλοντας να πατάξουν αυτά τα φαινόμενα, σε συναντήσεις τους που πραγματοποιήθηκαν σε Θεσσαλονίκη και Οχρίδα το 2003-2004, πήραν αποφάσεις που είχαν την έννοια διμερούς συμφωνίας των δύο κρατών. Η συμφωνία προέβλεπε τη διακίνηση φορτιών με είδη που υπόκεινται σε Φόρο Ειδικής Κατανάλωσης μόνο από το τελωνείο των Ευζώνων -που και ικανό αριθμό υπαλλήλων έχει, αλλά και κατάλληλο εξοπλισμό- και όχι από τα μικρά τελωνεία Νίκης και Δοϊράνης, στα οποία είχαν παρουσιαστεί φαινόμενα εικονικών εξαγωγών. Τα μέτρα έφεραν εντυπωσιακά αποτελέσματα.
Έρχεται, όμως, ο κ. Ρεγκούζας και εν μια νυκτί, χωρίς λόγο, καταργεί μονομερώς τη διακρατική συμφωνία και επιτρέπει να εξέρχονται φορτία με τα προαναφερόμενα είδη από τα τελωνεία Νίκης και Δοϊράνης παρά την απαγόρευση εισόδου στη FYROM, η οποία ούτε καν ενημερώθηκε για την άρση της συμφωνίας!
Η βουλευτής Θεσσαλονίκης του ΠΑΣΟΚ Χρύσα Αράπογλου έφερε το θέμα στη Βουλή, επιρρίπτοντας ευθύνες στον υφυπουργό Οικονομικών Αδάμ Ρεγκούζα που με την απόφασή του νομιμοποιεί στην ουσία το λαθρεμπόριο και διευκολύνει τη διαφυγή εκατομμυρίων ευρώ από φόρους, τη στιγμή που εκδίδει εγκυκλίους κατάσχεσης μισθών και συντάξεων για οφειλές στο Δημόσιο. Η βουλευτής διερωτάται πού καταλήγουν τα φορτία που εξέρχονται από τα τελωνεία Νίκης και Δοϊράνης, τη στιγμή που οι αρχές των Σκοπίων δεν επιτρέπουν την εισαγωγή τους.