Σε κυπριακή «οff shore» η μίζα για τις φρεγάτες

Σύμφωνα με απόλυτα αξιόπιστη πηγή, που συμμετείχε στη διαδικασία αξιολόγησης των προσφορών για τον εκσυγχρονισμό των φρεγατών, «ήταν γνωστό από το 2001, που άρχισαν οι διαδικασίες για τον εκσυγχρονισμό, ότι έχει κατατεθεί ένα σημαντικό ποσό σε λογαριασμό “off shore” εταιρείας που ανήκε σε σημαντικό στέλεχος των ναυπηγείων». Όπως αναφέρει η ίδια πηγή, «ήταν κοινό μυστικό ότι το πρόγραμμα εκσυγχρονισμού θα το έπαιρναν οι Γάλλοι της Thales».

Η δουλειά είχε γίνει ως εξής: Το υπουργείο Άμυνας είχε αναθέσει το έργο του εκσυγχρονισμού στα Ελληνικά Ναυπηγεία για να δείξει ότι τα στηρίζει. Φυσικά τεχνικές δυνατότητες δεν υπήρχαν για να γίνει ο εκσυγχρονισμός. Και γι’ αυτό ζητήθηκαν προσφορές από εταιρείες που θα μπορούσαν να αναλάβουν το έργο. Η Thales και η Raytheon εμφανίστηκαν και κατέθεσαν τις προσφορές τους, με τη δεύτερη να είναι πραγματικά πιο αδύνατη. Παρ’ όλα αυτά, οι Γάλλοι και οι Ολλανδοί της Singal, εταιρείας που είχε απορροφηθεί από τη γαλλική πλευρά, είχαν στείλει ήδη ανθρώπους τους στα ναυπηγεία, οι οποίοι καθοδηγούσαν στελέχη των ναυπηγείων για το πώς θα αποτρέψουν οποιοδήποτε ενδεχόμενο να πάμε στη λύση της Raytheon, την οποία εκπροσωπούσε ο Πολ Πεζάς.

Από την άλλη πλευρά, τους Γαλλοολλανδούς εκπροσωπούσε ο Χαρ. Μπεκατώρος, απόστρατος αξιωματικός του ΠΝ, ο οποίος εκπροσωπούσε τους Ολλανδούς από την εποχή ακόμη που είχαμε αγοράσει τις πρώτες φρεγάτες «Λήμνος» και «Έλλη», στις αρχές της δεκαετίας του ’80. Παρ’ όλα αυτά τα στοιχεία που έδιναν υπεροχή στη γαλλοολλανδική πρόταση, φαίνεται ότι κρίθηκε απαραίτητο να «πέσει» και η μίζα για κάθε ενδεχόμενο. Το θέμα, όμως, είναι πού πήγαν τα χρήματα μετά από την Κύπρο. Και αυτό υποτίθεται ότι θα ερευνηθεί τώρα από το υπουργείο Άμυνας.

Ο εκσυγχρονισμός των έξι φρεγατών αφορούσε όλα σχεδόν τα συστήματα των πλοίων. Ηλεκτρονικά, μηχανικά, τα πάντα. Το μυστικό, όμως, σε όλα αυτά τα συστήματα είναι ποια εταιρεία θα πάρει τις αναβαθμίσεις του κεντρικού υπολογιστή των φρεγατών. Και αυτό γιατί μετά επικαλούμενη λόγους διασύνδεσης παίρνει άνετα και τα υπόλοιπα συστήματα. Και αυτό ακριβώς κατάφερε η Thales. Συνεπώς η μίζα των εννέα εκατομμυρίων ευρώ μάλλον… λογική κρίνεται…


Σχολιάστε εδώ