Διευκολύνσεις στους κατέχοντες, άρνηση στους μη έχοντες…

Μίλησε για τη δύσκολη διεθνή οικονομική κατάσταση, για τα δημοσιονομικά μας χάλια, για την ανεργία και για την πρόθεσή του να πετύχει την ηθικοποίηση στη διαχείριση των δημοσίων πραγμάτων. Αποδοκίμασε τη φοροδιαφυγή και την αισχροκέρδεια που εμφανίζει η ελληνική αγορά. Περιγραφή της παθολογικής κατάστασης της ελληνικής οικονομίας. Δεν μας είπε όμως με ποιον τρόπο θα βοηθήσει τους χαμηλόμισθους να αντιμετωπίσουν την ακρίβεια. Αντίθετα ήταν εντελώς αρνητικός στη χορήγηση επιδόματος θέρμανσης στους χαμηλοεισοδηματίες. Δεν πειράζει. Θα μας ζεστάνει με τις κορώνες του. Γενικά μίλησε ήπια και συνεσταλμένα, ίσως επειδή οσφραίνεται ότι η κοινωνική πλειονότητα δεν εγκρίνει τις μέχρι τώρα επιλογές της κυβέρνησης. Ας προσπαθήσουμε όμως να αποκρυπτογραφήσουμε μερικά σημεία των πρωθυπουργικών λόγων:

α) Μας είπε για την άρση της μονιμότητας των νεοπροσλαμβανομένων στις ΔΕΚΟ και τη σταδιακή προσαρμογή των εργασιακών σχέσεων προς εκείνες του ιδιωτικού τομέα για όσους απασχολούνται σε εισηγμένες στο χρηματιστήριο ΔΕΚΟ. Οι «μεταρρυθμίσεις» αυτές φυσικά δεν συνδέονται με τη βελτίωση του βαθμού ανταγωνιστικότητας ούτε με την αύξηση της απόδοσης των εργαζομένων. Είναι μέτρο που αποβλέπει αποκλειστικά και μόνο στην αύξηση της τιμής των μετοχών των εισηγμένων ΔΕΚΟ για να εισπράξει το κράτος περισσότερα αργύρια κατά την πώληση των μετοχών τους. Καθαρά εμπορικό (κερδοσκοπικό) μέτρο. Δεν μας είπε όμως ο πρωθυπουργός σε ποιο εργασιακό καθεστώς θα υπαχθούν οι απασχολούμενοι στις ΔΕΚΟ που μελλοντικά θα εισαχθούν στο χρηματιστήριο. Από το άλλο μέρος, το μέτρο αυτό είναι μια «πρόβα» για την άρση της μονιμότητας σε όλον τον δημόσιο τομέα. Σίγουρα κάποια ευκαιρία θα βρει η κυβέρνηση για να πετύχει την κατάργηση της μονιμότητας στο εγγύς μέλλον. Αυτά βέβαια δεν μπορεί να τα προβλέψει ο κόσμος, ο οποίος δεν είναι σε θέση να επιμετρήσει τις ευρύτερες επιπτώσεις από την άρση της μονιμότητας και πείθεται στα συνθήματα της κυβερνητικής επικοινωνιακής πολιτικής,

β) Ο πρωθυπουργός είπε ΟΧΙ σε παροχές στους χαμηλοεισοδηματίες. Και το 2006 η εισοδηματική πολιτική θα είναι επανάληψη της ίδιας των προηγουμένων ετών. Μια αύξηση των μισθών και των συντάξεων κατά 3%-3,5% με επίκληση των δημοσιονομικών δυσχερειών. ΟΧΙ και στο επίδομα θέρμανσης! Όταν το γενικό επίπεδο τιμών ανεβαίνει με τρελούς ρυθμούς (25%-30%) η επίκληση της κυβέρνησης για αυξήσεις μισθών-συντάξεων με βάση την αύξηση του πληθωρισμού αποτελεί εμπαιγμό, που έχει ως σκοπό την αρπαγή εισοδήματος από τους εργαζόμενους υπέρ της εργοδοσίας και τους κράτους. Αν ήθελε ο κ. Καραμανλής να είναι περισσότερο δίκαιος θα έπρεπε οι αυξήσεις να βασίζονται στην αύξηση του ΑΕΠ σε τρέχουσες τιμές, που για φέτος υπολογίζεται περίπου στο 7,5%. Αντί γι’ αυτό μας σερβίρισε το κοινότoπο επιχείρημα ότι οι αυξήσεις μισθών και συντάξεων δεν πρέπει να στηρίζονται στα δημόσια ελλείμματα και στα χρέη, αλλά στην ενεργοποίηση ολόκληρου του οικονομικού δυναμικού της χώρας. Και πότε θα συντελεστεί αυτή η ενεργοποίηση, πότε θα το επιτρέψουν οι δυνάμεις της αγοράς; Με άλλα λόγια, ο πρωθυπουργός λέει στους εργαζόμενους ότι όσο θα ασκεί την εξουσία η ΝΔ η αύξηση των εργαζομένων θα είναι 3,6%. Εξαιρούνται βέβαια οι δικαστές, οι σύμβουλοι, οι ένστολοι και όλοι οι λοιποί «Ηρακλείς» του καθεστώτος,

γ) Όπως ακριβώς οι έμποροι, έτσι και ο πρωθυπουργός, εξέφρασε την ικανοποίησή του γιατί πήγαν καλά οι εισπράξεις από την πώληση της κρατικής περιουσίας. Και με υπερηφάνεια μας ανακοίνωσε ότι φέτος ο τζίρος από τις αποκρατικοποιήσεις-ιδιωτικοποιήσεις έφτασε στα 2,1 δισ. ευρώ. Είναι ντροπή να θεωρείται μεγάλη επιτυχία η πώληση από το Δημόσιο μετοχών των εισηγμένων ΔΕΚΟ! Και μας απείλησε με διεύρυνση του προγράμματος αποκρατικοποιήσεων. Έτσι οι επενδυτές μπορούν να γνωρίζουν τα «εμπορεύματα» που πουλάει το πτωχευμένο κράτος. Ο πρωθυπουργός με τα λόγια του τους κάλεσε να προγραμματίσουν τις αγορές τους. Προσεχώς θα πουληθεί ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών, το Ταχυδρομικό Ταμιευτήριο, τα λιμάνια και όση συμμετοχή απέμεινε στο Δημόσιο από την Εμπορική Τράπεζα, καθώς και ποσοστό μετοχών της Αγροτικής Τράπεζας. Διαλέγετε και παίρνετε! Αυτή η διεύρυνση του προγράμματος αποκρατικοποιήσεων σημαίνει ότι ο κ. Καραμανλής προβλέπει ότι το 2006 θα έχουμε και διεύρυνση των δημοσιονομικών ανισορροπιών και σπεύδει από τώρα να μας προετοιμάσει. Διαφορετικά δεν μπορεί να εξηγηθεί η διεύρυνση του προγράμματος αποκρατικοποιήσεων

δ) Ανήγγειλε ο πρωθυπουργός την αναμόρφωση των κινήτρων για την ενθάρρυνση των επενδύσεων αλλοδαπών και ντόπιων επιχειρήσεων. Έτσι μας θύμισε τα κίνητρα που είχε θεσπίσει ο δικτατορικός νόμος 89/67, που έφερε στη χώρα μας ένα σωρό επιχειρήσεις-φαντάσματα. Και όλες σχεδόν δεν είχαν φέρει στην Ελλάδα πάνω από μερικές χιλιάδες δολάρια, ενώ από τον δικτατορικό νόμο είχαν αποκτήσει σωρεία προνομίων, που θύμιζαν αυτά που είχαν αποκτήσει οι αφεντάδες των άλλοτε αποικιών. Η «μεταρρύθμιση» του α.ν. 89/67 δεν έχει να κάνει με τη βελτίωση της ανταγωνιστικότητας και απλώς δείχνει ότι η κυβέρνηση προσδοκά ότι με τον φορολογικό της αφοπλισμό απέναντι στις off shore επιχειρήσεις θα δημιουργηθούν νέες θέσεις εργασίας. Και εδώ είναι το λάθος. Οι εταιρείες αυτές δεν δημιουργούν νέες θέσεις εργασίας, γιατί δεν είναι παραγωγικές, αλλά μόνο κερδοσκοπικές και οι κεφαλαιακές τους τοποθετήσεις είναι προσωρινές. Οι μεγάλες παραγωγικές επιχειρήσεις αν θα έρθουν στην Ελλάδα θα εξαγοράσουν εν λειτουργία κερδοφόρες επιχειρήσεις. Αυτό όμως δεν αποτελεί νέα επένδυση για την οικονομία, ούτε δημιουργεί νέες θέσεις εργασίας. Το κράτος με τα φορολογικά κίνητρα που θα θεσπίσει, ουσιαστικά θα διευκολύνει τις εξαγορές ελληνικών επιχειρήσεων από αλλοδαπούς και αυτό με ζημιά του κράτους και όφελος των παλαιών ιδιοκτητών.

Ας μελετήσει ξανά τη «μεταρρύθμιση» αυτή ο πρωθυπουργός, πριν δούμε κανένα νόμο-έκτρωμα, που να δημιουργεί φορολογικό παράδεισο. Οι όποιοι έκαναν την εισήγηση αυτήν στον κ. Καραμανλή κάνουν λάθος αν σκέπτονται το παράδειγμα του Λουξεμβούργου. Άλλο το οικονομικό περιβάλλον της μικρής (αλλά πλούσιας) αυτής χώρας.

Ασφαλώς τα λόγια του πρωθυπουργού στη Θεσσαλονίκη είχαν και τις θετικές τους πλευρές και σωστές και επίκαιρες επισημάνσεις, όπως για παράδειγμα την προσπάθεια πάταξης της φοροδιαφυγής, τον διάλογο για το Ασφαλιστικό, την αξιοποίηση της δημόσιας ακίνητης περιουσίας που έγινε κτήμα καταπατητών και εργολάβων, την αξιολόγηση των διοικήσεων των ΔΕΚΟ (αν το καταφέρει), την εκτέλεση ολοκληρωμένου προγράμματος περιφερειακής ανάπτυξης και την αυτοκριτική για την αποτυχία στο πρόβλημα της ανεργίας. Ειδικά για το θέμα της ανεργίας, ο κ. Καραμανλής πιστεύουμε ότι θα έχει πεισθεί πως οι «μέθοδοι Λισσαβώνας» δεν μπορούν να αντιμετωπίσουν την εξάπλωσή της. Χρειάζεται διαφορετική στρατηγική για την αντιμετώπιση αυτού του θέματος με τις τρομερές κοινωνικές επιπτώσεις του. Και οι αποφάσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής επιδεινώνουν το πρόβλημα. Παράδειγμα η μεταχείριση της Ολυμπιακής. Δώσαμε έμφαση στη σημερινή μας κριτική στα κατά τη γνώμη μας αρνητικά σημεία των πρωθυπουργικών λόγων, μόνο επειδή φρονούμε ότι στα θέματα αυτά θα πρέπει να υπάρξει έντονος προβληματισμός του πρωθυπουργού και του οικονομικού επιτελείου της κυβέρνησης. Δεν καίμε λιβάνι στην εξουσία. Στόχος μας είναι να βοηθήσουμε στην οικοδόμηση τής «υπέρ των αδυνάτων πολιτείας».

Θ. Δ.


Σχολιάστε εδώ