Βραχνάς το πετρέλαιο για την ακτοπλοΐα

Η κατάσταση έχει ήδη φθάσει στο απροχώρητο και καμία εταιρεία δεν είναι σε θέση να κάνει προγραμματισμό και προϋπολογισμό για του χρόνου, αφού ουδείς γνωρίζει πόσο θα έχουν επιβαρυνθεί τα λειτουργικά έξοδα των πλοίων εξαιτίας της ανόδου των ναυτιλιακών καυσίμων.

Ενδεικτικά αναφέρουμε ότι από την αλματώδη αύξηση της τιμής του πετρελαίου η επιβάρυνση μιας γνωστής ακτοπλοϊκής εταιρείας, με δύο μεγάλα πλοία, έφθασε στα 200.000 ευρώ τον μήνα, επιβάρυνση που ασφαλώς δεν μπορεί ν’ αντέξει για πολύ η εν λόγω εταιρεία, όπως και άλλες, και αναγκαστικά θα πάνε σε αύξηση της τιμής των εισιτηρίων. Αντικειμενικά, οι εταιρείες που διαθέτουν πολλά ταχύπλοα πλοία και δεν έχουν πληρότητα άνω του 80%, «μπαίνουν μέσα» από οικονομικής άποψης. Τα πλέον κοστοβόρα πλοία είναι τα ταχύπλοα, δηλαδή τα Monohull και τα Catamaran. Τα πρώτα όμως καταναλώνουν κατά 20% περισσότερο πετρέλαιο από τα δεύτερα, γιατί οι διπλές καρίνες διασφαλίζουν λιγότερη αντίσταση στο νερό και ως εκ τούτου μεγαλύτερη οικονομία καυσίμων. Να σημειώσουμε ότι τα πλοία αυτών των δύο τύπων καταναλώνουν καθαρό πετρέλαιο και όχι fuel, όπως τα συμβατικά. Αυτό σημαίνει ότι το κόστος λειτουργίας τους είναι διπλάσιο, μια και είναι διπλάσιο το κόστος του καυσίμου που χρησιμοποιούν.

Ενδεικτικό της κατάστασης που επικρατεί είναι το γεγονός ότι μέχρι το τέλος του μήνα θα έχουν δέσει τουλάχιστον 7 από τα ταχύπλοα σκάφη της ακτοπλοΐας και σε δύο μήνες δεν θα βρίσκουμε σκάφος της κατηγορίας αυτής ούτε… για δείγμα στο Αιγαίο! Κάτι βέβαια που είναι απολύτως φυσιολογικό αφού καμία εταιρεία δεν έχει τη δυνατότητα να διατηρεί σε μια γραμμή ένα πλοίο που τη βάζει «μέσα» 4-5 εκατ. δρχ. σε κάθε ταξίδι! Αλλά και να είχε την οικονομική δυνατότητα, δεν θα το έκανε, γιατί απλούστατα σε κάποιο χρονικό διάστημα θα είχε γίνει… προβληματική. Στατιστικά το κόστος λειτουργίας των πλοίων φέτος το καλοκαίρι ήταν κατά 40% μεγαλύτερο από πέρυσι και κύρια αιτία γι’ αυτό ήταν το πετρέλαιο…

Και βέβαια η αύξηση αυτή του κόστους λειτουργίας των πλοίων δεν άφησε τις εταιρείες να… χαρούν την αύξηση της κίνησης φέτος το καλοκαίρι στην ακτοπλοΐα που εκτιμάται ότι σημείωσε άνοδο 7%-10% σε σχέση με πέρυσι. Αν η κατάσταση αυτή διατηρηθεί και του χρόνου το καλοκαίρι, τότε τα πράγματα θα γίνουν… εφιαλτικά για τις εταιρείες… Γιατί είτε θα αναγκασθούν να πουλήσουν πλοία τους είτε να αυξήσουν σημαντικά τους ναύλους, οι οποίοι ίσως γίνουν απαγορευτικοί για τον κόσμο με ενδεχόμενο να μειωθεί ο αριθμός των επιβατών και των οχημάτων που διακινούνται με τα πλοία. Οπότε το πρόβλημα θα πάρει ακόμη πιο μεγάλες διαστάσεις…


Σχολιάστε εδώ