Στο σφυρί και σιδηροδρομικές γραμμές

Γεγονός είναι πως τα ελλείμματα των ΔΕΚΟ αποτελούν αυτήν τη στιγμή ένα απ’ τα σοβαρότερα, αν όχι το σοβαρότερο, προβλήματα του συνολικότερου οικονομικού προβλήματος της χώρας και τον μεγαλύτερο πονοκέφαλο της κυβέρνησης. Σε σύσκεψη για το μέλλον του ΟΣΕ, που έγινε προχθές με τη συμμετοχή του υπουργού Οικονομίας και Οικονομικών Γιώργου Αλογοσκούφη, τονίσθηκε με έμφαση -ενδεικτικό της εκρηκτικότητας του ζητήματος- πως ο ΟΣΕ βαδίζει… ολοταχώς προς κατάσταση Ολυμπιακής, αν δεν ληφθούν μέτρα και μάλιστα αμέσως. Είναι χαρακτηριστικό, πως τα ελλείμματα του Οργανισμού ανέρχονται στο ιλιγγιώδες ποσό των 5 δισ. ευρώ και με δεδομένη τη συνολικότερη κατάσταση τον απειλούν με κλείσιμο.

Υπ’ αυτές τις ασφυκτικές συνθήκες, ο υπουργός Οικονομίας Γ. Αλογοσκούφης πρότεινε σε κάποια στιγμή την πώληση γραμμών σε ιδιώτες και στη συνέχεια η σύμβαση να δοθεί σε τράπεζα ως εγγύηση για τη χορήγηση δανείου για την κάλυψη των ελλειμμάτων! Στο άκουσμα και μόνο της ακραίας αυτής πρότασης, διατυπώθηκαν αντιρρήσεις -κάποιοι είπαν ότι στο τέλος δεν θα έχουμε τι να πουλήσουμε…- γι’ αυτό και είναι άγνωστο αν τελικά η πρόταση αυτή του Γ. Αλογοσκούφη θα υιοθετηθεί, αν και συγκεντρώνει πολλές πιθανότητες, ακριβώς επειδή προέρχεται απ’ τον αρμόδιο υπουργό Οικονομίας, που έχει γνώση της τραγικής κατάστασης της οικονομίας μας. Είναι ωστόσο γεγονός, ότι σε μια προσπάθεια κάποιου προσωρινού «μπαλώματος» ο ΟΣΕ πήρε πρόσφατα δάνειο ύψους 520 εκατομμυρίων ευρώ απ’ την ALPHA BANK με την εγγύηση του ελληνικού δημοσίου. Η σχετική απόφαση δημοσιεύτηκε στις 19 Αυγούστου στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως. Πρόκειται για ομολογιακό 15ετές δάνειο, για τη σύναψη του οποίου εγγυήθηκε το Δημόσιο.

• Σε ό,τι αφορά κάποιο συνολικότερο σχέδιο εξυγίανσης του ΟΣΕ, έχουν καταλήξει τα κυβερνητικά όργανα στην κατάτμηση του ΟΣΕ σε 3 εταιρείες, την ΟΣΕ Υποδομών, την ΟΣΕ Εκμετάλλευσης -στην οποία θα συγχωνευθεί και ο Προαστιακός- και την «Θριάσιο» που έχει τις αποθήκες και τη ΓΑΙΑ ΟΣΕ, που θα αναλάβει τη διαχείριση των ακινήτων του Οργανισμού.

• Σύμφωνα με το δεύτερο, θα αξιοποιηθούν διά… πωλήσεως τα ακίνητα του ΟΣΕ (που έχει μάλλον πολλά) προς κάλυψη των ελλειμμάτων, που δεν είναι το μόνο πρόβλημα, αν σκεφθεί κανείς ότι έχει 8.500 εργαζόμενους, όταν δεν χρειάζονται παραπάνω από 3.500!

Τέλος η Ολυμπιακή

ΟΛΥΜΠΙΑΚΗ: Την ίδια ώρα τελειωμό δεν έχουν τα πάθη της πολύπαθης Ολυμπιακής, που σύμφωνα με όλες τις ενδείξεις πνέει τα λοίσθια. Ήδη σε ναυάγιο οδηγήθηκαν οι διαπραγματεύσεις για την πώλησή της και αυτήν τη στιγμή κανένα φως δεν φαίνεται στον ορίζοντα, που να προσφέρει έστω ίχνη ελπίδας. Οι ενδιαφερόμενοι, που είχαν υποβάλει προσφορές, νόμιζαν ότι με τα ψέματα θα μπορούσαν να αρπάξουν την Ολυμπιακή.

Έτσι όλα δείχνουν πως αυτή η κατάσταση θα σέρνεται για 2-3 μήνες ακόμα, χωρίς ελπίδα λύσης. Η κατάληξη θα είναι να τεθεί σε καθεστώς εκκαθάρισης εν λειτουργία. Και μετά θα δημιουργηθεί στη θέση της νέα εταιρεία, από φορείς που δεν θα έχουν σχέση με το κράτος.

ΔΕΗ: Οι αυξήσεις περίπου 3%, που ενέκρινε η κυβέρνηση για τη ΔΕΗ, δεν ικανοποιούν, όπως φαίνεται, τους μετόχους της εταιρείας, οι οποίοι ζητούν μεγαλύτερες. Πάντως, σύμφωνα με τις πληροφορίες μας, ο αρμόδιος υπουργός Δημ. Σιούφας δεν είναι διατεθειμένος να ικανοποιήσει τη σχετική γκρίνια.

5-8% ακριβαίνουν τα εισιτήρια

ΟΑΣΑ: Οι τελευταίες πληροφορίες αναφέρουν ότι τα εισιτήρια των αστικών συγκοινωνιών θα αυξηθούν κατά 5-8%. Το πρόβλημα βέβαια είναι ότι ενώ με την αύξηση θα πληγούν τα λαϊκά στρώματα, λίγο θα επηρεάσουν θετικά τα ελλείμματα, που και στην περίπτωση του ΟΑΣΑ είναι απειλητικά… Άλλωστε, για να βγαίνει ο ΟΑΣΑ και να μην έχει ελλείμματα, το εισιτήριο θα πρέπει να πάει κοντά στο ΕΝΑ ευρώ!

Προς ιδιωτικοποίηση και των νοσοκομείων;

Φαίνεται πως η ιδιωτικοποίηση των πάντων αποτελεί το φάρμακο διά πάσαν νόσον. Έτσι, σύμφωνα με αποκαλυπτικό ρεπορτάζ της εφημερίδας «Ριζοσπάστης» της 31ης Αυγούστου, η κυβέρνηση βαδίζει -δοκιμαστικά σε πρώτη φάση- στην παραχώρηση τμημάτων νοσοκομείων σε ιδιώτες, με στόχο στη συνέχεια την παραχώρηση ολόκληρων νοσοκομείων στον ιδιωτικό τομέα. Σύμφωνα με το ρεπορτάζ της εφημερίδας, αυτό θα γίνει μέσω των συμβάσεων παραχώρησης και των συμπράξεων δημοσίου και ιδιωτικού τομέα. Μάλιστα αποκαλύπτεται και εισήγηση της Διεύθυνσης Τεχνικών Υπηρεσιών του υπουργείου Υγείας, με ημερομηνία 25 Αυγούστου, για την επιλογή χρηματοοικονομικού συμβούλου που θα αναλάβει την υποστήριξη του υπουργείου «σε συμβάσεις παραχώρησης και ΣΔΙΤ σε επιλεγμένα έργα / υπηρεσίες» με αμοιβή… 3.000 ευρώ την ημέρα!

Πρόθεση του υπουργείου Υγείας -όπως αναφέρεται στην εισήγηση- είναι να αναλάβει ο σύμβουλος αυτός κατά προτεραιότητα την προώθηση και ανάθεση συμβάσεων παραχώρησης/ΣΔΙΤ για ένα γενικό νοσοκομείο 800 κλινών στην Αθήνα, ένα νοσοκομείο Παίδων 500 κλινών που δεν θα είναι στην Αθήνα και ένα Μεταμοσχευτικό Κέντρο 250 κλινών. Μάλιστα, οι φιλοδοξίες για το Μεταμοσχευτικό Κέντρο είναι να «έχει πελατεία» απ’ τα Βαλκάνια και τις αραβικές χώρες, όπως προβλέπει το σχέδιο για το Δʼ Κοινοτικό Πλαίσιο Στήριξης. Πάντως, η εισήγηση ξεκαθαρίζει ότι πέρα απ’ τις τρεις πρώτες υγειονομικές μονάδες, «ο τελικός αριθμός των προς υλοποίηση έργων-υπηρεσιών μέσω συμβάσεων παραχώρησης/ΣΔΙΤ θα αποφασιστεί βάσει των αποτελεσμάτων της σχετικής διερεύνησης του συμβούλου».

Η εκτιμώμενη συνολική διάρκεια της σύμβασης με τον σύμβουλο είναι 28 μήνες και ο προϋπολογισμός των υπηρεσιών του 2.500.000 ευρώ.

Σύμφωνα με πληροφορίες, είναι πολύ πιθανό την παραχώρηση κρατικών νοσοκομείων σε ιδιώτες να την εξαγγείλει ο πρωθυπουργός στη ΔΕΘ!


Σχολιάστε εδώ