Τι σημαίνει η σιωπή της BOEING;

Είναι δε το λιγότερο περίεργο ότι καμία εφημερίδα, κανένα κανάλι και ραδιόφωνο, δεν ασχολήθηκε στα πολύωρα καθημερινά ρεπορτάζ με τις πιθανές ευθύνες της κατασκευάστριας εταιρείας. Να υποπτευθούμε ότι πρόκειται για ιδιαίτερη μεταχείριση και τα αθώα θύματα έρχονται σε δεύτερη μοίρα; Πάντως, η ίδια η BOEING θα έπρεπε να είχε προστρέξει να δώσει εξηγήσεις, ώστε να διασκεδάσει τις ανησυχίες και να προστατεύσει τη φήμη της.

Το ότι παρακολουθεί εκ του μακρόθεν ίσως να πρόκειται για προσπάθεια αποστασιοποίησης από τις ευθύνες, δεδομένου ότι αν προκύψει ότι το αεροπλάνο έπεσε από κατασκευαστικό πρόβλημα, τότε η αμερικανική εταιρεία θα πρέπει να πληρώσει όλες τις αποζημιώσεις, που βέβαια θα είναι τεράστιες.

Φωτίζουμε αυτήν τη σιωπή της BOEING, που μάλλον ενοχή προδίδει…

Ηλεκτρονικό μπλακ άουτ;

Μια ακόμη εκδοχή της πτώσης του κυπριακού αεροπλάνου είναι το ενδεχόμενο να έγιναν ηλεκτρονικές παρεμβολές, που νέκρωσαν αστραπιαία τις επικοινωνίες, αφού έχει διαπιστωθεί ότι το αεροπλάνο δεν απαντούσε στις επανειλημμένες κλήσεις, οι οποίες μάλιστα καταγράφηκαν στο μαύρο κουτί, όχι όμως και απαντήσεις των πιλότων, μια και επικοινωνία προς τα έξω δεν υπήρχε. Και εδώ υπήρξε παρεξήγηση με τη δήλωση του επικεφαλής των ερευνών κ. Τσολάκη, ότι υπήρχε επικοινωνία…

Να θυμίσουμε ότι για ηλεκτρονικές παρεμβολές είχε γίνει λόγος και με την ανεξήγητη (ακόμη) συντριβή του Σινούκ στη θάλασσα του Αγίου Όρους, αλλά και για το πρωθυπουργικό Φάλκον στην πτήση προς Βουκουρέστι, όπου έχασαν τη ζωή τους 7 άτομα, μεταξύ των οποίων και ο αξέχαστος υφυπουργός Εξωτερικών Γιάννος Κρανιδιώτης.

Πολιτικό θέμα στην Κύπρο

Μια άλλη πλευρά της τραγωδίας με τους 121 νεκρούς είναι οι πολιτικές επιπτώσεις και χωρίς υπερβολή τρίζει το σημερινό πολιτικό σκηνικό της Λευκωσίας. Φαίνεται τελικά ότι όλα τα κόμματα είχαν εμπλακεί στην επιχειρηματική δραστηριότητα των φανερών και κρυφών ιδιοκτητών της «ΗΛΙΟΣ». Δεν είναι μόνο το γεγονός ότι η άδεια δόθηκε επί Κληρίδη από τον τότε υπουργό Ιεροδιακόνου, που παραιτήθηκε στη συνέχεια, ή ότι ένας πρώην υπουργός Οικονομικών του Κληρίδη, ο συνεπώνυμός του Τάκης Κληρίδης, μετέχει και σήμερα στο διοικητικό συμβούλιο της κυπριακής αεροπορικής εταιρείας. Ακόμη και το ΑΚΕΛ είχε δεσμούς. Μια από τις χιλιάδες εταιρείες του, η επενδυτική «Δήμητρα» από το χρηματιστήριο Λεμεσού, κατείχε το 6% των μετοχών της «ΗΛΙΟΣ» (!), ενώ όλο το υπαλληλικό προσωπικό της εν λόγω εταιρείας ήταν στην εργατική οργάνωση ΠΕΟ, που εκφράζει την Αριστερά και κατευθύνεται από το ΑΚΕΛ. Επομένως δεν είναι τυχαίο ότι η ηγεσία του ΑΚΕΛ κρατάει χαμηλούς τόνους για τη συντριβή του Μπόινγκ της «ΗΛΙΟΣ»…

Εμπλοκή έχουν και στελέχη του ΔΗΚΟ. Αν υπάρξουν αδιαμφισβήτητα στοιχεία, τότε δεν θα πρέπει να αποκλεισθεί το ενδεχόμενο παραίτησης και αλλαγής προσώπων στα κόμματα της Κύπρου…

Διάτρητη η ΥΠΑ της Κύπρου

Αυτή η… διακομματική συμμετοχή στην «ΗΛΙΟΣ» φαίνεται να εξασφάλιζε ή πρόσφερε την απαραίτητη ασυλία, με αποτέλεσμα κανένας να μην επεμβαίνει στις παρεμβάσεις της εταιρείας, αλλά και οι έλεγχοι να είναι τυπικοί και πολλές φορές στα χαρτιά…

Σύμφωνα μάλιστα με έγκυρες πηγές, ο Πρόεδρος της Κυπριακής Δημοκρατίας, Τάσσος Παπαδόπουλος, δεν έχει την παραμικρή αμφιβολία ότι η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας της Λάρνακας είναι διάτρητη. Μάλιστα κάποιοι του πρότειναν να τη διαλύσει και να την ξαναφτιάξει από την αρχή…

Ευθύνες σε πολλούς

Από τα μέχρι στιγμής στοιχεία, αυτό που πρωτίστως διαπιστώνεται είναι οι τρομακτικές ευθύνες της «ΗΛΙΟΣ». Και όχι βέβαια για τις βλάβες που παρουσίαζε κατά καιρό το μοιραίο Μπόινγκ, όσο για τη στυγνή τακτική της ηγεσίας της, που αν υπήρχε κάποιο ελάχιστο ανθρώπινο αίσθημα, οι 121 θα ζούσαν.

Αν στην κλήση του πιλότου, λίγη ώρα μετά την απογείωση, ότι έχει πρόβλημα στον κλιματισμό, έδινε εντολή η εταιρεία να γυρίσει πίσω, όλοι θα είχαν γλιτώσει…

Από εκεί και πέρα, οι ευθύνες και τα ερωτήματα πολλά.

1) Κατ’ αρχάς παραμένει ανεξήγητο γιατί ο κυβερνήτης σήκωσε το αεροπλάνο από τα 16.000 πόδια στα 34.000. Αν έμενε στα 16.000 πόδια, οξυγόνο υπήρχε, επομένως μπορούσε να φθάσει στην Αθήνα, χωρίς κανένα κίνδυνο για τους επιβάτες.

2) Δεύτερο λάθος, ότι οι πιλότοι, μόλις μπήκαν στο FIR Αθηνών, δεν γύρισαν τα μηχανήματα επικοινωνίας στη συχνότητα των Αθηνών, και πετούσε το αεροπλάνο με τη συχνότητα της Κύπρου. Οι ελεγκτές δεν ανησύχησαν, ούτε ειδοποίησαν τον προϊστάμενο ότι κάτι συμβαίνει, γιατί, όπως λένε, οι πιλότοι ξεχνούν να γυρίσουν τον δείκτη της συχνότητας της Αθήνας, και αυτό έχει γίνει… καθεστώς! Ιδού το αποτέλεσμα, 121 νεκροί. Και αυτό πάντως συμβαίνει και πρώτη φορά.

Ευθύνη έχουν για τον εφησυχασμό που επέδειξαν και οι ελεγκτές της ΥΠΑ Αθηνών, που είχαν την ευθύνη παρακολούθησης του κυπριακού αεροπλάνου και δεν αναφέρουν τους κυβερνήτες των αεροπλάνων που πετάνε μέσα στο FIR Αθηνών χωρίς να έχουν βάλει συχνότητα Αθηνών.

3) Είναι γεγονός ότι ο γερμανός κυβερνήτης διέπραξε σωρεία λαθών, που οδήγησαν στο μοιραίο. Βγήκε έξω ο κυβερνήτης απ’ όλες τις προβλεπόμενες διαδικασίες! Και αυτό συνέβαλε στην τραγωδία, από τη στιγμή που κανένας δεν προβληματίσθηκε ότι κάτι συμβαίνει. Βέβαια, η απάντηση των αρμοδίων είναι ότι το αεροπλάνο με τη συμπεριφορά του πέρασε όλα τα ανθρώπινα όρια προβλεπτικότητας! Να σημειωθεί ότι ο πύργος ελέγχου Αθηνών πήρε χαμπάρι ότι κάτι δεν πάει καλά, από τη στιγμή που ενώ αμέσως μετά τη Μύκονο έπρεπε να αρχίσει διαδικασία καθόδου, έφτασε πάνω από τη Τζια, έκανε κύκλους, και δεν υπάκουσε στις εντολές των ελεγκτών… Τότε, ήταν η ώρα 10.21, αμέσως ενημερώθηκε από την ΥΠΑ το Κέντρο Επιχειρήσεων, που έχει την ευθύνη να διατάζει RENEGATE.

Πρωτόγνωρο… περιστατικό

Η τραγική περίπτωση του Μπόινγκ θέτει θέμα νέων καταστάσεων που θα πρέπει να αντιμετωπίσουν οι κατασκευάστριες εταιρείες.

Πρόκειται, λένε, για ένα νέο δεδομένο που δεν έχει ξανά παρουσιαστεί. Και πρέπει πέραν των κατασκευαστικών αλλαγών που θα γίνουν να υπάρξει αλλαγή και στη νομοθεσία!

Είναι χαρακτηριστικό ότι σχεδόν καθημερινά τηλεφωνούν στον διοικητή της ΥΠΑ, Δημήτρη Σταμάτη, απ’ όλο σχεδόν τον κόσμο, από υπηρεσίες πολιτικής αεροπορίας, αλλά και από αεροπορικές εταιρείες.

Πρωτίστως πρέπει οι εταιρείες να αντιμετωπίσουν τα προβλήματα για να ξαναβρεί ο κόσμος την εμπιστοσύνη του στα αεροπλάνα.


Σχολιάστε εδώ