Σε 15” θα έδιναν την εντολή κατάρριψης!

Οι χειριστές των F-16 που πέταγαν δίπλα στο αεροπλάνο είχαν μεταφέρει αυτήν την εκτίμηση στο κέντρο επιχειρήσεων του Αρχηγείου Τακτικής Αεροπορίας στη Λάρισα, παγώνοντας τους πάντες και ανεβάζοντας την αδρεναλίνη των επιτελών στα ύψη. Τελικά όπως είπε, αμέσως μετά την ολοκλήρωση της τραγωδίας, ανώτατος αξιωματικός της Πολεμικής Αεροπορίας, «τη λύση την έδωσε ο Θεός», υπό την προϋπόθεση ότι δεν υπάρχουν άλλα στοιχεία της «πτήσης τρόμου» του κυπριακού αεροπλάνου, που δεν δημοσιοποιούνται.

Η Πολεμική Αεροπορία κλήθηκε την περασμένη Κυριακή να φέρει εις πέρας τη δυσκολότερη αποστολή που της έχει ανατεθεί τα τελευταία τριάντα χρόνια. Δύο νέοι χειριστές που εκτελούσαν χρέη ζεύγους επιφυλακής στην Αγχίαλο, κλήθηκαν στις 10.40 το πρωί της Κυριακής να «βγάλουν τα κάστανα από τη φωτιά». Ένας σμηναγός ηλικίας κάτω των 30 κι ένας ανθυποσμηναγός ακόμη νεότερος, διατάχθηκαν από τον ίδιο τον Α/ΓΕΕΘΑ να απογειωθούν με δυο πάνοπλα F-16 για να αντιμετωπίσουν αεροσκάφος στο οποίο είχε δοθεί ο κωδικός Ρενεγκέιτ.

Που σημαίνει άμεση εναέρια απειλή για την πρωτεύουσα. Η πρώτη εικόνα που μεταφέρθηκε και στους χειριστές στη γρήγορη ενημέρωση που τους έγινε ήταν ότι επρόκειτο για αεροπειρατεία. Ο Α/ΓΕΕΘΑ, σε συνεργασία με τους Α/ΓΕΑ και ΑΤΑ και αφού έχει επικοινωνήσει με τον υπουργό Άμυνας και τον πρωθυπουργό, δίνει την εντολή άμεσης απογείωσης με κανόνες εμπλοκής αποδεσμευμένους. Δηλαδή οι χειριστές θα μπορούσαν -ανάλογα με την εκτίμηση της κατάστασης- να χρησιμοποιήσουν τα οπλικά συστήματα των αεροσκαφών τους. Η εντολή ήταν μία και σαφής: «Το αεροπλάνο δεν πρέπει να πετάξει πάνω από την Αθήνα». Οι πιλότοι απογειώθηκαν, με τον Α/ΓΕΕΘΑ να έχει ανοιχτή γραμμή με τον πρωθυπουργό και το Κέντρο Επιχειρήσεων του ΑΤΑ να έχει συνεχή επαφή με τα μαχητικά αεροσκάφη.

Φθάνοντας στην περιοχή που το μοιραίο αεροσκάφος έκανε δεξιόστροφους κύκλους, οι πιλότοι είχαν αποδεσμευμένα τα όπλα τους. Ο σμηναγός ανέλαβε να προσεγγίσει το αεροπλάνο και ο ανθυποσμηναγός πέταγε δύο μίλια πίσω από την ουρά του, έχοντάς το εγκλωβισμένο στο ραντάρ. Η πρώτη προσέγγιση δημιούργησε μεγαλύτερη ανησυχία. Η πρώτη αναφορά του σμηναγού ήταν συγκλονιστική. Στην καμπίνα επιβατών όλοι έδειχναν λιπόθυμοι ή νεκροί. Δύο επιβάτες, ένας από την αριστερή κι ένας από τη δεξιά πλευρά, φορούσαν τις μάσκες οξυγόνου που είχαν πέσει. Στο πιλοτήριο κυβερνήτης δεν υπήρχε και ο συγκυβερνήτης ήταν πεσμένος πάνω στα χειριστήρια. Η εικόνα που μετέφεραν στο κέντρο επιχειρήσεων της αεροπορίας οι πιλότοι έκανε τις αποφάσεις, που έπρεπε να ληφθούν αμέσως, ακόμη πιο δύσκολες. Ο πρωθυπουργός ενημερώθηκε αμέσως. Εκείνη τη στιγμή το αεροσκάφος με τους δεξιόστροφους κύκλους που έκανε δεν απειλούσε άμεσα κατοικημένες περιοχές. Ωστόσο απείχε μόλις δύο λεπτά από το κέντρο της πρωτεύουσας.

Επί περίπου 20 λεπτά τα δυο F-16 πετούσαν δίπλα στο κυπριακό αεροπλάνο, έχοντας συνεχή επαφή με το κέντρο επιχειρήσεων, το οποίο ήδη είχε θέσει σε κατάσταση ετοιμότητας τις συστοιχίες ΠΑΤΡΙΟΤ της Αττικής και τα αντιαεροπορικά ΚΡΟΤΑΛ στο Τατόι. Το ακυβέρνητο αεροπλάνο είχε μπει στον τρίτο και τελευταίο κύκλο του σχεδίου αντιμετώπισης Ρενεγκέιτ, όπως αυτό είχε σχεδιαστεί για τους Ολυμπιακούς Αγώνες. Σύμφωνα μ’ αυτό, την κατάρριψη άγνωστου αεροσκάφους την αναλάμβαναν στον τελευταίο κύκλο τα αντιαεροπορικά ΚΡΟΤΑΛ. Στις 11.40 όμως το σκηνικό άλλαξε δραματικά. Ο σμηναγός εντόπισε στον διάδρομο της καμπίνας επιβατών κίνηση. Ένας άνδρας κινούνταν προς το πιλοτήριο. Ο σμηναγός πλησίασε το αεροπλάνο από αριστερά, σε απόσταση ενός μέτρου. Είδε τον νεαρό άνδρα να κάθεται στα χειριστήρια και ενημέρωσε αμέσως το κέντρο επιχειρήσεων. Νέα αλλαγή δεδομένων και αγωνία. Ποιος ήταν αυτός ο άγνωστος άνδρας; Προς στιγμήν το αεροπλάνο χαρακτηρίζεται και πάλι ως απειλή. Ο σμηναγός επιχειρεί να επικοινωνήσει με διεθνή αεροπορικά σινιάλα με τον άγνωστο, ο οποίος αρχικά ανταποκρίνεται, δείχνοντας να κατανοεί ότι οι πιλότοι των μαχητικών θέλουν να τον βοηθήσουν να προσγειώσει το αεροπλάνο. Τραβώντας τα χειριστήρια προς το μέρος του απεμπλέκει τον αυτόματο πιλότο και ταυτόχρονα δείχνει στους χειριστές των μαχητικών ότι πρόκειται για άνθρωπο που κάτι γνωρίζει από αεροσκάφη. Στρέφει το αεροπλάνο προς τα αριστερά και δίνει λίγο ύψος, ανεβάζοντάς το στα 34.000 πόδια. Η πορεία του είναι παράλληλη με την ακτή. Οι πιλότοι των μαχητικών προσπαθούν να έρθουν και πάλι σε επαφή μαζί του. Δεν παίρνουν καμία απάντηση. Είναι προφανές ότι το άτομο που κάθεται στα χειριστήρια προσπαθεί να οριζοντιώσει το αεροπλάνο. Έχοντας συνεχή καθοδική πορεία καταφέρνει να το ισορροπήσει στιγμιαία στα 7.000 πόδια. Η πορεία του εκείνη τη στιγμή είναι προς Κάλαμο-Ραφήνα. Η αγωνία έχει φθάσει στην κορύφωσή της σε όλη την πυραμίδα που διαχειρίζεται αυτήν την πρωτόγνωρη για τα ελληνικά δεδομένα κρίση. Η απειλή για τις κατοικημένες περιοχές είναι άμεση. Οι χειριστές το αναφέρουν και αναμένουν τις τελικές εντολές. Το αεροπλάνο μετά τα 7.000 πόδια μοιάζει ανεξέλεγκτο. Υπολογίζεται ότι απέχει 15 δευτερόλεπτα από τα πρώτα σπίτια. Η ψυχραιμία των χειριστών των F-16, απάλλαξε την πολιτική και στρατιωτική ηγεσία από τη δύσκολη απόφαση. Η εντολή κατάρριψης, σύμφωνα με ανώτατη πηγή του ΓΕΕΘΑ, δεν δόθηκε για λίγα δευτερόλεπτα, στη διάρκεια των οποίων οι πιλότοι των μαχητικών ανέφεραν ότι το αεροπλάνο έχει πορεία συντριβής προς ακατοίκητη περιοχή. Η πρώτη επιχείρηση Ρενεγκέιτ τελείωσε με τρόπο φρικιαστικό.

Λένε αλήθεια;

Δεν είναι μυστικό ότι σε μεγάλο κομμάτι της κοινής γνώμης η πεποίθηση ότι το αεροπλάνο κατερρίφθη είναι πλέον παγιωμένη. Ουδείς κυβερνητικός αξιωματούχος ή στρατιωτικός το παραδέχεται. Οι πύραυλοι και οι σφαίρες καταμετρήθηκαν και βρέθηκαν όλα στη θέση τους, στα δυο αεροσκάφη που ανέλαβαν την αποστολή, όπως ισχυρίζονται οι υπεύθυνοι. Οι χειριστές είπαν στους ανακριτές ότι δεν πήραν εντολή κατάρριψης. Ανώτατοι αξιωματικοί της Πολεμικής Αεροπορίας λένε ότι το αεροπλάνο έπεσε από έλλειψη καυσίμου και επικαλούνται επίσημα έγγραφα που αποδεικνύουν ότι το κυπριακό αεροπλάνο είχε καύσιμα για πτήση 2 ωρών και 40 λεπτών, χρόνος που ξεπεράστηκε κατά πολύ. Η αλήθεια έχει καταγραφεί στα φωτοπολυβόλα των F-16 που έχουν αποτυπώσει όλη την επιχείρηση, αλλά τα οποία η Αεροπορία δεν δίνει στη δημοσιότητα κι αυτό τρέφει τα διάφορα σενάρια. Είναι μαγνητοφωνημένη στο μαύρο κουτί που καταγράφει τις συνομιλίες στο πιλοτήριο, αλλά δεν βρέθηκε ποτέ. Σ’ αυτήν τη σκοτεινή υπόθεση πολλά ακούστηκαν, πολλά διέρρευσαν, που είναι δύσκολο να διασταυρωθούν κι αυτό δίνει χώρο στην καχυποψία πολλών να επεξεργαστούν πολλά σενάρια.


Σχολιάστε εδώ