Σενάρια για πετρέλαιο στα 160 δολάρια το βαρέλι
Η έλλειψι βενζίνης και ντήζελ έγινε αισθητή στις Ηνωμένες Πολιτείες, λόγω του κλεισίματος 15 διυλιστηρίων πετρελαίου τις τέσσαρες τελευταίες εβδομάδες, απ’ ατυχήματα και συντηρήσεις των εγκαταστάσεων. Η Διεθνής Επιτροπή Ενεργείας εμείωσε τις προβλέψεις της για την παραγωγή των εκτός Οργανισμού Πετρελαιοεξαγωγικών (ΟΠΕΚ) χωρών κατά 205.000 βαρέλια ημερησίως στα 50,8 εκατομμύρια β/η. Τούτο ήρκεσε διά την διεθνή κερδοσκοπία να εκτοξεύσει τις προθεσμιακές τιμές του μαύρου χρυσού, μάλιστα παρά την πτώσι της ζητήσεώς του από την Κίνα.
Στην Ελλάδα τα διυλιστήρια των ΕΛΠΕ και της Μοτορόιλ εργάζονται στο μέγιστο της δυναμικότητός των και εφοδιάζουν επαρκώς την εγχώριο αγορά, η οποία παρά την ανατίμησι των καυσίμων κατά 32%, από του περασμένου Ιανουαρίου, παρουσιάζει σημεία ανελαστικότητος της ζητήσεως. Εν τω μεταξύ, οι τιμές του αργού έχουν ανέλθη κατά 53% αυξάνοντας τον πετρελαϊκό λογαριασμό της Ελλάδος, που υπολογίζεται στα 7 δισ. ευρώ, το 2006 έναντι 4 εφέτος, εάν διατηρηθούν οι σημερινές τιμές. Τα εντεύθεν προβλήματα στο ισοζύγιο πληρωμών της χώρας θ’ αποβούν δυσβάστακτα άνευ της λήψεως επωδύνων μέτρων, όπως η αύξησι της φορολογίας, η εξομοίωσι των τιμών του πετρελαίου θερμάνσεως μ’ εκείνων της κινήσεως ή ακόμη και η επιβολή δελτίου που, υπό αναλόγους συνθήκας το 1973, εξητάζετο σοβαρώς απ’ την τότε κυβέρνησι Μαρκεζίνη.
Οι επιπτώσεις στο κόστος ζωής, απ’ την μεγάλην ανατίμησι του αργού θα γίνουν ιδιαιτέρως αισθητές με την επάνοδο του κόσμου απ’ τις θερινές διακοπές, καθώς τα υγρά καύσιμα επηρεάζουν ολόκληρη σειρά αγαθών. Από τις μεταφορές και το κόστος των γεωργικών και βιομηχανικών προϊόντων μέχρις και των σχολείων, με ναύλα μεταφοράς και την θέρμανσι μαθητών. Μόνον ο τιμάριθμος, κατά τον ΙΟΒΕ, θα μείνει αμετάβλητος στο 3,8%(!) εφέτος, καθώς την μεγάλη ανατίμησι της ενεργείας θ’ αντισταθμίσουν οι… θερινές εκπτώσεις των ειδών ενδύσεων και υποδήσεως.
Εν τούτοις, με τις γκαρνταρόμπες των καταναλωτών γεμάτες από ρούχα, αλλά τις ανάγκες ενεργείας συνεχείς και μάλιστα αυξανόμενες, λόγω υπερεξαρτήσεως της οικονομίας απ’ το πετρέλαιον, ένας ακόμη μύθος των Γκαργκανόμικς -περί δήθεν αυξήσεως του τιμαρίθμου καταναλωτού κατά 1/5 της ποσοστιαίας μονάδος εις πάσαν αύξησι των τιμών των καυσίμων κατά 10%- θα καταρρεύσει στην συνείδησι των καταναλωτών. Η κυβέρνησις, ως ετέρα Μάρθα του μεσοαυγουστιάτικου Ευαγγελίου, τυρβάζει περί… πολλών… ιδιωτικοποιήσεων.
Πληροφορίες του (αμερικανο)βρετανικού «Οικόνομιστ» (13.8.05) αναφέρουν ότι στα πλαίσια των (μηδέποτε διακοπησών) ελληνοτουρκικών συνομιλιών (παρά την αναβολή μεταβάσεως του πρωθυπουργού κ. Κώστα Καραμανλή στην Άγκυρα) διεξάγονται διαπραγματεύσεις, με τουρκικόν επιχειρηματικόν όμιλο, διά την εξαγορά της συμμετοχής της Aramco στο διυλιστήριο της Motor Oil στην Ελλάδα. Σφάξε με, αγά μου, ν’ αγιάσω…
Το χειρότερον όμως σενάριο έρχεται εξ Αμερικής, όπου ήδη διεξάγονται «παίγνια προσομοιώσεως» που προβλέπουν τιμές μέχρι 160 δολάρια το βαρέλι για τον προσεχή Ιούνιον. Συγκεκριμένως, τα σενάρια αυτά θεωρούν ότι μία πολιτική αναταραχή στη Νορβηγία -την 8η πετρελαιοπαραγωγό χώρα παγκοσμίως- θα ημπορούσε να ωθήσει τις τιμές στα 80 δολάρια το βαρέλι τον προσεχή Δεκέμβριον και στα 120 τον Ιανουάριο 2006, εάν τρομοκράτες επιτεθούν στη Σαουδική Αραβία και στις πετρελαϊκές εγκαταστάσεις της Αλάσκας. Τα 160 δολάρια δεν αποκλείονται εάν η κοινωνική αναταραχή ενταθή στη Σαουδική Αραβία και οι τρομοκρατικές επιθέσεις επεκταθούν σε Βενεζουέλα, Κολομβία, Ρας Τανούρα του Περσικού Κόλπου, Αφγανιστάν και Ιράκ.
«Με μία εφεδρία του ΟΠΕΚ μόλις 2,2 εκατομμύρια βαρελίων ημερησίως, μόλις ικανή να καλύψη την αύξησι της διεθνούς ζητήσεως το προσεχές έτος, οι αντίστοιχες αγορές πετρελαίου ευρίσκονται εις το έλεος της κερδοσκοπίας, που προεξοφλεί αμέσως πάσαν έλλειψιν -ακόμη και δίχως πολιτική αναταραχή. Ένα σενάριο του Στάνφορντ Μπερνστάιν θεωρεί ότι μία διαταραχή της διεθνούς ζητήσεως πετρελαίου κατά 4% μπορεί να προκαλέσει αύξησι των τιμών κατά 170% (βλ. σχ. Φαϊνάνσιαλ Τάιμς 5.8.05). Οι μεγάλες πετρελαϊκές εταιρίες προειδοποιούν μ’ ανακοινώσεις των ότι η εποχή του ”φθηνού” πετρελαίου παρήλθε ανεπιστρεπτί», παρ’ ότι το μέσο κόστος εξορύξεως του αργού δεν υπερβαίνει τα 20 με 25 δολάρια το βαρέλι.
Κι όλα αυτά τα δυσάρεστα σενάρια όταν οι τιμές ήσαν στα 58 δολάρια και όχι στα 66, όπως την περασμένη εβδομάδα, όπου όμως αφήνουν ασυγκίνητους τους «αρμοδίους» μας.
Ενώ επιβάλλεται η επείγουσα χάραξι σοβαράς ενεργειακής πολιτικής στη χώρα μας, μ’ αντικίνητρα για την κατανάλωσι πετρελαίου και γενναία κίνητρα για εναλλακτικές μορφές ενεργείας, οι κυβερνητικοί παράγοντες ασχολούνται με την προετοιμασία της πρωθυπουργικής ομιλίας στη Θεσσαλονίκη, που θα είναι μια «μερίδα απ’ τα ίδια», δηλαδή επαναλήψεις ανεκπληρώτων υποσχέσεων.