Ακριβαίνουν 50% όλα τα διόδια!

Μπορεί η επιτυχία της ιδιωτικοποίησης του ΟΠΑΠ και η εισροή «ζεστού» χρήματος στα δημόσια ταμεία (1,3 δισ. ευρώ περίπου) να δίνει λίγο χρόνο στην κυβέρνηση, τα δεδομένα όμως είναι αρνητικά και απαιτούν άμεσες λύσεις. Πρώτη αρνητική ένδειξη αποτελεί το ποσοστό αύξησης των εσόδων στο πρώτο εξάμηνο, το οποίο κινείται στο 5%, σε σχέση με το περσινό αντίστοιχο διάστημα, όταν οι προβλέψεις της κυβέρνησης έκαναν λόγο για αύξηση 10%. Η αρνητική αυτή εξέλιξη αναδεικνύει δύο σοβαρότατα προβλήματα. Το ένα αφορά τη δυσλειτουργία των μηχανισμών είσπραξης του ΦΠΑ και το άλλο την απουσία έργων και ειδικότερα αυτών που συνδέονται με τις δημόσιες επενδύσεις.

Το πρόγραμμα των δημοσίων επενδύσεων, σε ό,τι αφορά τόσο τις εισπράξεις όσο και τις πληρωμές, αποτελεί έναν από τους δυσκολότερους γρίφους, στον οποίο καλείται να βρει λύση το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης. Στο πλαίσιο αυτό θα πρέπει να αναφερθεί ότι αυτήν τη στιγμή από τα προϋπολογισθέντα έργα υλοποιείται μόλις το 25%. Σε αυτήν την εξέλιξη τον δικό τους ρόλο έχουν οι κακοτεχνίες που παρατηρούνται, οι οποίες όμως έχουν αποτέλεσμα την καθυστέρηση απορρόφησης κοινοτικών πόρων από την ΕΕ.

Το γεγονός, πάντως, ότι το 75% (!) των έργων του Προγράμματος Δημόσιων Επενδύσεων παραμένει στο… ψυγείο έχει πολλαπλές επιπτώσεις. Μία από αυτές, βέβαια, αφορά τις θέσεις εργασίας που θα μπορούσαν να προσφέρουν.

Μέχρι και 50% η αύξηση στα διόδια των εθνικών οδών…

Αυξήσεις-«φωτιά» στις τιμές των διοδίων στους εθνικούς δρόμους, εκτός της Αττικής Οδού, κατά 50% σε σχέση με τις σημερινές τιμές θα ισχύσουν από τις αρχές του 2006!

Οι αυξήσεις αυτές κρίνονται απαραίτητες προκειμένου να βρεθούν χρήματα για να γίνουν κάποια έργα, μια και ο προϋπολογισμός έχει στερέψει.

Ενδεχομένως οι αυξήσεις αυτές να έχουν σχέση και με τη διαδικασία των προκηρύξεων για την παραχώρηση της κατασκευής ορισμένων αξόνων της εθνικής οδού σε ιδιώτες, που βρίσκονται στο τελικό στάδιο.

Θα διευκολύνουν μάλιστα και τη φυσιολογική προσαρμογή αργότερα των διοδίων, όταν οι εθνικοί δρόμοι θα περάσουν σε ιδιώτες, σε επίπεδα σχετικά υψηλά ανάλογα με το τίμημα και τους όρους της παραχώρησης.

Ήδη, όπως είναι γνωστό, ο άξονας Μαλιακός -Τέμπη- Κλειδί, μήκους 250 χιλιομέτρων, παραχωρείται σε κοινοπραξία εταιρειών, όπου συμμετέχουν η γερμανική Χόχτιφ, η Lamda του Ομίλου Λάτση, καθώς και οι εταιρείες ΑΘΗΝΑ και ΑΕΓΕΚ.

Τα τμήματα των εθνικών οδών που βρίσκονται σε διαδικασία διαγωνισμού παραχώρησης είναι το Κόρινθος-Πάτρα, το Πάτρα-Ηλεία-Τρίπολη, καθώς και μεγάλο τμήμα της Ιόνιας Οδού… Στα σχέδια των παραχωρήσεων φαίνεται ακόμη να είναι η νέα εθνική οδός που θα ενώνει τον Μαλιακό με την Εγνατία και θα διασχίζει τη Θεσσαλία και μέρος της Ηπείρου, καθώς επίσης το κομμάτι από την Αθήνα μέχρι τον Μαλιακό.

Τέλος, στην Αττική Οδό η κυβέρνηση φαίνεται αποφασισμένη να μην επιτρέψει καμία άνοδο της τιμής των διοδίων, καθώς -όπως είναι γνωστό- έχουν περίπου εξαντληθεί τα περιθώρια που προβλέπονται από τη σύμβαση, αλλά τα κέρδη είναι ήδη μεγάλα.

Αυξήσεις από 25% έως και 70% στις αντικειμενικές αξίες

Σύμφωνα με καλά ενημερωμένες πηγές, οι αυξήσεις των αντικειμενικών αξιών στις περισσότερες περιοχές της χώρας θα κινηθούν μεταξύ 25% και 30%. Ωστόσο, πρόβλημα προκύπτει με κάποιες συγκεκριμένες ζώνες, οι οποίες χαρακτηρίζονται υποβαθμισμένες και στις οποίες οι αυξήσεις των αντικειμενικών αξιών θα κινηθούν μεταξύ 60% και 70%. Το μεγάλο θέμα συνδέεται με το ποσοστό των αυξήσεων στα περιβόητα αγροτεμάχια της επαρχίας και ιδιαίτερα σε αυτά που «βαφτίζονται» αγροτεμάχια και πωλούνται ως παραθαλάσσια οικόπεδα.

Σε εταιρεία και τα Κρατικά Λαχεία

Η αγωνία του οικονομικού επιτελείου να μεγαλώσει τα έσοδα μεγεθύνεται από τις πιέσεις που δέχεται από τα άλλα υπουργεία, τα οποία ζητούν εκατό και παίρνουν μόλις τα δέκα. Έτσι, εκτός από την προγραμματισμένη αύξηση των διοδίων και των αντικειμενικών αξιών μελετώνται και κάποιες ακόμη λύσεις, ούτως ώστε να υπάρξουν απτά αποτελέσματα.

Η κυβέρνηση, λοιπόν, μελετά τη μετοχοποίηση των Κρατικών Λαχείων, τα οποία σήμερα λειτουργούν ως διεύθυνση του υπουργείου Οικονομικών. Το σενάριο αυτό μελετάται εντόνως εν όψει της επανακυκλοφορίας του Ξυστού, μία ενέργεια που θα δημιουργήσει έσοδα, αλλά ταυτόχρονα θα ενισχύσει τα Κρατικά Λαχεία. Στο πλαίσιο αυτό στόχος της διοίκησης των Κρατικών Λαχείων είναι να ενισχύσει την παρουσία τους μέσα από το δίκτυο του ΟΠΑΠ και ταυτόχρονα να ενισχύσει το δικό τους ανθρώπινο δίκτυο (πλανόδιους λαχειοπώλες). Στόχος της κυβέρνησης είναι να δημιουργήσει έναν δεύτερο ΟΠΑΠ και να εκμεταλλευτεί τη δυναμική που έχουν τα τυχερά παιχνίδια τόσο στη χώρα μας όσο και σε διεθνές επίπεδο.

Ιδιωτικοποιείται και η εκτυπωτική μονάδα του υπουργείου Οικονομικών

Τέλος, η κυβέρνηση μελετά την πώληση της εκτυπωτικής μονάδας του ΚΕΠΥΟ, έχοντας την άποψη ότι είναι υπερβολικό το κόστος της εκτύπωσης των εντύπων του υπουργείου Οικονομικών.

Και τιτλοποίηση εσόδων!

Η οικονομία είναι ο μεγάλος βραχνάς του πρωθυπουργού και της κυβέρνησης. Την επόμενη εβδομάδα τα στοιχεία για την εκτέλεση του προϋπολογισμού που θα δουν το φως της δημοσιότητας θα… ταρακουνήσουν τα νερά, αφού, σύμφωνα με τις πληροφορίες που έφτασαν στο «ΠΑΡΟΝ», θα αποδειχθεί ότι ο προϋπολογισμός δεν κλείνει, με τα έσοδα να είναι δραματικά χαμηλότερα από τους προβλεπόμενους στόχους. Η μόνη εισήγηση που, αν υλοποιηθεί, θα επιτρέψει να «βγει» το 2005 είναι η τιτλοποίηση των εσόδων ως πρώτο βήμα και στον επόμενο προϋπολογισμό η λήψη πρόσθετων φορολογικών μέτρων με παράλληλη αναβολή των σχεδιαζόμενων φορολογικών ελαφρύνσεων.

Ενδεικτική είναι η φράση του πρωθυπουργού σε υφυπουργό, που τον επισκέφθηκε στο Μέγαρο Μαξίμου, όταν εκείνος ζήτησε αυξημένα κονδύλια για τον τομέα του. «Δεν βλέπεις ότι υπάρχει πρόβλημα στην οικονομία», του απάντησε ο κ. Καραμανλής και εκεί… κόπηκε η συζήτηση περί πρόσθετων χρηματοδοτήσεων.

Η εισήγηση του υφυπουργού Οικονομικών, Πέτρου Δούκα, έγινε δεκτή από το Μέγαρο Μαξίμου, αφού βεβαίως συμφώνησε και ο προϊστάμενος υπουργός Γιώργος Αλογοσκούφης ότι δεν υπάρχει άλλη λύση από την τιτλοποίηση εσόδων, που σημαίνει ουσιαστικά προείσπραξη κεφαλαίων για το ελληνικό Δημόσιο, ώστε να καλυφθούν τα άδεια ταμεία, με τίτλους για μελλοντικά έσοδα που θα εκδοθούν τώρα και θα ανταλλαχθούν με ρευστό άμεσα.


Σχολιάστε εδώ