Ρίζωσαν τα σκάνδαλα στα ΕΛΠΕ
Σήμερα είμαστε, δυστυχώς, στη θέση να φωνάξουμε ότι πράγματι γίνονται επί Χριστοδούλου – Καβουλάκου μεγαλύτερα σκάνδαλα απ’ ό,τι την περίοδο Μωραΐτη – Καραχάλιου.
Σήμερα φέρνουμε στην επιφάνεια μία περίεργη αγοραπωλησία αμόλυβδης βενζίνης που έκαναν τα ΕΛΠΕ (= ο πολύς κύριος Ριζάκος) με την εταιρεία LITASCO, θυγατρική της LUKOΙL.
Στις 6/6/2005 (τέλεξ 8644) τα ΕΛΠΕ πώλησαν FOB στη LITASCO 6.500 ΜΤ αμόλυβδη βενζίνη στην τιμή H/L FOB MED ITALY + 9,00 δολάρια με άμεση παράδοση και τιμολόγηση γύρω από την ημερομηνία παράδοσης (-2, B/L, +2). Στις 8/6/2005 (τέλεξ 8696) τα ΕΛΠΕ αγόρασαν (X-SHIP OUTTURN) 30.000 ΜΤ αμόλυβδης βενζίνης στην τιμή H/L FOB MED ITALY + 14,90 δολάρια με παράδοση από 8/6/05-5/7/05 και τιμολόγηση τον μέσο όρο των τιμών Ιουλίου 2005.
Εδώ έχουμε να κάνουμε τις εξής παρατηρήσεις:
1. Όλοι γνωρίζουμε ότι τα ΕΛΠΕ ανέκαθεν ήσαν πλεονασματικά σε βενζίνες. Ουδέποτε έκαναν αγορές βενζίνης -το πολύ πολύ καμιά ανταλλαγή για εξυπηρετήσεις. Τι δραματικό συνέβη και έγιναν ελλειμματικά σε βενζίνες τα ΕΛΠΕ; Μήπως οι μεγάλες καθυστερήσεις στο σταμάτημα του διυλιστηρίου Ασπροπύργου -όπως γράψαμε σε προηγούμενα φύλλα- «στέγνωσε» το διυλιστήριο και αναγκάζει τα ΕΛΠΕ να αγοράζουν βενζίνη όσο όσο; Ή απλώς αγοράζουν σε ακριβές τιμές για να έχουν «το κατι τίς τους» οι αρμόδιοι; Εδώ χρειάζεται μια απάντηση.
2. Η διαφορά των 5,90 δολ./ΜΤ (14,90 – 9,00) δικαιολογείται από το γεγονός ότι η πώληση έγινε FOB και η αγορά έγινε EX SHIP OUTTURN, αλλά δεν δικαιολογείται από το γεγονός ότι η πρώτη έγινε για μικρή ποσότητα (6.500 ΜΤ) και η δεύτερη για μεγάλη (30.000 ΜΤ). Δηλαδή θέλουμε να πούμε ότι η διαφορά των σχεδόν 6 δολ./ΜΤ θα έπρεπε να εξανεμιστεί λόγω της διαφοράς της ποσότητας. Κατά το παρελθόν η διαφορά πώλησης μεγάλης και μικρής ποσότητας από 12 – 6 δολ./ΜΤ. Επομένως η τιμή αγοράς στα H/L FOB MED ITALY + 14,90 δολ./ΜΤ είναι πολύ ακριβή, τουλάχιστον 6 δολάρια τον τόνο ακριβότερη, αν δεχτούμε ότι η τιμή πώλησης των 6.500 ΜΤ στα + 9,00 δολ./ΜΤ ήταν η κανονική.
3. Είναι γενικά γνωστό ότι οι χρηματιστηριακές τιμές της βενζίνης αυξάνονται το καλοκαίρι σε σχέση με τις τιμές του χειμώνα. Οι περισσότεροι ειδικοί γνωρίζουν ότι οι τιμές του Ιουλίου για τη βενζίνη είναι αρκετά μεγαλύτερες από τις τιμές του Ιουνίου (το 2004 η διαφορά ήταν περίπου 40 δολ./ΜΤ). Έτσι γεννάται και άλλο ερώτημα: Γιατί τα ΕΛΠΕ δεν έκλεισαν και για την αγορά την ίδια φόρμουλα τιμολόγησης που είχαν κλείσει και για την πώληση (-2, B/L, +2); Αλλά, αντιθέτως, έκλεισαν με τον μέσο όρο των τιμών του Ιουλίου που θα ήταν με βεβαιότητα υψηλότερες από αυτές του Ιουνίου; Μήπως ήθελαν οι κύριοι που έκλεισαν τη συμφωνία να χάσουν χρήματα τα ΕΛΠΕ; Και ποιοι είναι αυτοί που κέρδισαν από τη χασούρα των ΕΛΠΕ;
Για να δώσουμε να καταλάβει ο ελληνικός λαός αυτήν την κομπίνα της μετατιμολόγησης: Είναι σαν να αγοράζει κανείς ντομάτες τον Αύγουστο (που είναι φτηνές) και να τις πληρώνει με τιμές Απριλίου (που λόγω Πάσχα είναι πολύ ακριβές)! Μα, κύριε Καβουλάκο, εσείς όταν δίνετε στην οικιακή βοηθό σας χρήματα να αγοράσει ντομάτες τον Αύγουστο, της λέτε να τις αγοράσει στις τιμές που τις πουλούσανε το Πάσχα;
Κύριε Σιούφα, σας είχαμε προειδοποιήσει εγκαίρως. Με τις πολιτικές των Χριστοδούλου – Καβουλάκου – Ριζάκου θα εκτεθείτε. Πάρτε αποφάσεις όσο είναι καιρός, γιατί, όπως φαίνεται, κάθε μέρα και ένα σκάνδαλο φτιάχνει η «παλιοπαρέα» εκεί στα ΕΛΠΕ.