Ο έλληνας πρωτοπόρος της διαχρονικής τέχνης του κοσμήματος και της μικρογλυπτικής

Ο Λαλαούνης, μέσα από αυτήν την διιστορική πορεία του στον κόσμο της τέχνης του κοσμήματος, πραγματοποίησε τις «Μεταμορφώσεις», που σημείωσαν συνεχή, διεθνή επιτυχία ως προτάσεις, έννοιες, δημιουργίες, αξίες, αλλά και βιβλίο που εκφράζει το όραμα των μεταμορφώσεών μας…

Όλες οι συλλογές του παρουσιάστηκαν με σύγχρονους τρόπους επικοινωνίας και μάρκετινγκ, τόσο στην Ελλάδα όσο και στις μεγάλες αγορές κοσμήματος στην Ευρώπη, στην Αμερική, στον Καναδά και την Άπω Ανατολή.
Ο Ηλίας Λαλαούνης ως οικονομολόγος ήταν από τους πρωτοπόρους και του μάρκετινγκ στην Ελλάδα, χρησιμοποιώντας τις σύγχρονες μεθόδους για τη σωστή και αποτελεσματική προώθηση των δημιουργιών του, οι οποίες είχαν την προϋπόθεση της καλλιτεχνικής αξίας και πρωτοπορίας τους. Με αποτέλεσμα να υπάρξει από την αρχή της δραστηριότητάς του ένα ευρύτερο ενδιαφέρον δημοσιότητας για τις πρωτοποριακές δημιουργίες του, σε ελληνικό και διεθνές επίπεδο.

Για τη σημαντική πρωτοποριακή του προσφορά στον τομέα του κοσμήματος βραβεύτηκε το βιβλίο του «Μεταμορφώσεις» (έχει κυκλοφορήσει ελληνικά, γαλλικά, αγγλικά) το 1985 από την Ακαδημία Καλών Τεχνών της Γαλλίας (Academie Des Beaux Arts), ενώ εξελέγη τον επόμενο χρόνο (1986) αντεπιστέλλον μέλος της.
Το 1990, στις 12 Φεβρουαρίου, εξελέγη membre associe etranger της
Academie Des Beaux Arts, Institute de France.
Το ακαδημαϊκό ξίφος του το φιλοτέχνησε ο ίδιος, όπως είχε φιλοτεχνήσει και τα ξίφη των ακαδημαϊκών Mes Pierre Amardy, Ray Mond Polin και Ιάνη Ξενάκη. Δημιουργίες που τις παρουσίασε στην αναδρομική του έκθεση, την οποία πραγματοποίησε στη Chapelle της Σορβόννης το 1984.

Οι διακρίσεις για το έργο και την προσφορά του Ηλία Λαλαούνη είναι πολλές.
Διευθυντής του Ζολώτα από την ηλικία των 20 χρόνων
Ο Ηλίας Λαλαούνης ξεκίνησε την επαγγελματική του δράση ως διευθυντής της εταιρείας κοσμηματοποιίας «Ε. Ζολώτας», σε ηλικία 20 ετών μόνο. Πίσω του είχε τρεις γενιές χρυσοχόων και αυτός ανήκε στην τέταρτη γενιά, για να γίνει παγκόσμιος.

Την πέμπτη γενιά αποτελούν οι κόρες του, Κατερίνα και Δήμητρα-Μαρία, που είναι… μαθήτριές του και θαυμάζουν τον δάσκαλο-πατέρα τους, όπως κι αυτός θαυμάζει τις… μαθήτριές του, οι οποίες ήδη έχουν πραγματοποιήσει, κοντά του, συλλογές κοσμημάτων που σχεδίασαν οι ίδιες, όπως: Katerini L. (1980), Dimitra L. (1981), Pastorale (1990), Pre-Columbian (1995), Post – Byzantine (1996).
Ο Ηλίας Λαλαούνης ξεκίνησε τις δικές του δημιουργίες με την οργάνωση της πρώτης ελληνικής έκθεσης κοσμημάτων στη Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης. Τότε ο ίδιος εξέθεσε, σε τέσσερις βιτρίνες, σύγχρονα κοσμήματα εμπνευσμένα από αρχαίους ελληνικούς πολιτισμούς.
Μουσείο Κοσμήματος

Το 1994 ο Ηλίας Λαλαούνης έχει πίσω του ένα μεγάλο έργο παγκόσμιας εμβέλειας. Είναι ένας σύγχρονος πρωτοπόρος, με σημαντικές δημιουργίες-καταθέσεις στον τομέα του. Η αναγνώρισή του είναι μεγάλη, αλλά αυτός δεν επαναπαύεται στην καταξίωση του έργου του.
Εκείνο τον χρόνο, με πρωτοβουλία του και σκληρή προσπάθεια, πρωτοάνοιξε το Ελληνικό Μουσείο Κοσμήματος Ηλίας Λαλαούνης (ΜΚΗΛ). Στην επίσημη έναρξη της λειτουργίας του παρουσιάστηκαν στο κοινό κοσμήματα από τη μόνιμη συλλογή κοσμημάτων του οίκου Λαλαούνη.
Στο διάστημα των δέκα χρόνων του Ελληνικού Μουσείου Κοσμήματος (το οποίο συνεργάζεται με όλα τα σημαντικά μουσεία στον κόσμο) έγιναν γύρω στις 40 ενδιαφέρουσες εκθέσεις. Παράλληλα, καθιερώθηκε ως θεσμός, η Μπιενάλε νέων σχεδιαστών, που έχει στόχο να προβάλει νέους σπουδαστές κοσμήματος από ολόκληρη την Ελλάδα.
Το ΜΚΗΛ επιδιώκει με αυτόν τον θεσμό να αναδειχθεί η δυνατότητα εγχώριας παραγωγής και να αξιοποιηθούν οι δυνατότητες:
Α) Να δημιουργηθεί το κίνητρο σε μαθητές πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης να ασχοληθούν με το κόσμημα.
Β) Να υποστηρίξει τους νέους σπουδαστές που ετοιμάζονται να βγουν στον επαγγελματικό χώρο.
Γ) Να ανιχνεύσει και να αναδείξει τις σύγχρονες τάσεις της νέας γενιάς.
Σε αυτήν την εκπαιδευτική δραστηριότητά του, το Μουσείο Κοσμήματος Ηλίας Λαλαούνης επιδιώκει να δώσει ερεθίσματα για περαιτέρω έρευνα και σπουδή της αρχαίας ελληνικής ιστορίας, της τέχνης, της θρησκείας, καθώς και της καθημερινής ζωής. Για να έχουν τα παιδιά άμεση επαφή με την τέχνη του κοσμήματος, με την παραγωγή όχι μόνο σχεδίων αλλά και κοσμημάτων. Υλοποιώντας έτσι δημιουργίες που μένουν ως έργα τέχνης στο μοναδικό μουσείο κοσμήματος στην Ελλάδα.
Στη διαδικασία αυτή συμμετέχουν:
Το ΙΕΚ MOKUME, Αθήνας και Θεσσαλονίκης, το ΤΕΕ Ηρακλείου Αττικής / ΟΑΕΔ, το ΤΕΕ Στεμνίτσας, το 6ο ΤΕΕ Χαλανδρίου, το ΙΕΚ Γαλατσίου.
Και επίσης η Θεραπευτική Κοινότητα Νόστος και το Μουσείο Ελληνικής Παιδικής Τέχνης.

Στο μουσείο πραγματοποιούνται προγράμματα εκπαιδευτικών επισκέψεων, καθώς και ενδιαφέροντα πολιτιστικά προγράμματα. Λειτουργεί διεθνούς επιπέδου βιβλιοθήκη και πραγματοποιούνται ενδιαφέρουσες διαλέξεις και παρουσιάσεις για σχετικά θέματα, για τέχνη, πολιτισμό κ.λπ. από ελληνικές και διεθνείς προσωπικότητες.
Ακόμα, το μουσείο εκδίδει ένα πολύ καλής ποιότητας newsletter, με τίτλο «Τα νέα του μουσείου».
Το 1997 το Κρατικό Μουσείο Καλών Τεχνών Πούσκιν της Μόσχας τού απηύθυνε πρόσκληση για την πραγματοποίηση αναδρομικής έκθεσης έργων του ιδρυτή του, Ηλία Λαλαούνη, στη Ρωσία. Η πρόσκληση, προερχόμενη από ένα από τα μεγαλύτερα και διασημότερα μουσεία του κόσμου, αποτέλεσε τιμή και διάκριση για το ΜΚΗΛ.

Η έκθεση πραγματοποιήθηκε από 12 Ιουνίου έως 31 Ιουλίου του 1998 και κάλυψε όλη την εξέλιξη, χρονολογική, στιλιστική και θεματική του έργου Η. Λαλαούνη. Τα κοσμήματα και αντικείμενα τέχνης επελέγησαν από 15 αντιπροσωπευτικές συλλογές του δημιουργού τους.
Η έκθεση είχε ιδιαίτερη επιτυχία και συνέπεσε με την επέτειο των 100 χρόνων από την ίδρυση του Μουσείου Πούσκιν, αλλά και τον εορτασμό 750 χρόνων από την ίδρυση της Μόσχας…

Οι μεγάλες χαρές του…

Το γεγονός ήταν χαρά και τιμή για τον δημιουργό μας ακαδημαϊκό Ηλία Λαλαούνη. Όπως και όταν παρουσίασε τη συλλογή του «Microsculptures» στο Onasis Center στη Νέα Υόρκη το 2001 ή τη συλλογή του Persepolis στην Περσία.
Η έκθεση Λαλαούνη με μικρογλυπτά στο Ωνάσειο Πολιτιστικό Κέντρο της Νέας Υόρκης ήταν η πρώτη παρουσίαση του Ηλία Λαλαούνη όχι ως κοσμηματοποιού αλλά ως δημιουργού μικρογλυπτών.
Μια συλλογή που επαναδιατύπωσε στοιχεία της παλαιολιθικής σπηλαιογραφίας σε εγχάρακτους ημιπολύτιμους λίθους, αποδίδοντας αρχετυπικές μορφές, με αναβιώσεις λησμονημένων τεχνικών και λιθογραφίας.

Με την ίδια μικρογλυπτική προσέγγιση δημιούργησε τη συλλογή DNA (την πρώτη του δουλειά στον 21ο αιώνα), όπου εμπνέεται από τα σύγχρονα δρώμενα, για να πλάσει μικρογλυπτά με φαντασία καλλιτεχνίας. Η συλλογή DNA έχει ήδη παρουσιαστεί σε χώρες τριών ηπείρων και ζητείται συνεχώς για να εκτεθεί σε πολλές ακόμη.


Σχολιάστε εδώ