Δόθηκε το “πράσινο φως” για την παραλαβή 25 Μιράζ
Το αμερικανικό «λόμπι» των εξοπλισμών, που έχει ισχυρά ερείσματα στην Πολεμική Αεροπορία, ηττήθηκε από την απόφαση της πολιτικής ηγεσίας του Πενταγώνου να προχωρήσει τελικά στην παραλαβή των 15 νέων Μιράζ 2000-5 και των 10 εκσυγχρονισμένων αεροσκαφών του ιδίου τύπου, παίρνοντας φυσικά τις απαραίτητες εγγυήσεις ότι τα προβλήματα που έχουν παρουσιαστεί στα συστήματα αυτοπροστασίας θα διορθωθούν το αργότερο μέχρι τον Απρίλιο του 2006.
Προκαλεί εντύπωση το γεγονός ότι η λύση αυτή, που συμφωνήθηκε την εβδομάδα που πέρασε, είναι η ίδια που υπήρχε στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων από τον περασμένο Ιούλιο, όταν είχαν ολοκληρωθεί οι δοκιμές του πρώτου αεροσκάφους και είχαν προκύψει τα προβλήματα στο σύστημα αυτοπροστασίας, τα οποία είχαν παραδεχθεί και οι Γάλλοι.
Τότε, λοιπόν, είχαν προτείνει να διορθώσουν τα προβλήματα και είχαν δεσμευτεί ότι θα παραδώσουν τα αεροσκάφη τον Απρίλιο του 2006.
Επιπλέον, οι Γάλλοι δέχθηκαν ένα πακέτο εγγυήσεων όπως παρακράτηση από ελληνικής πλευράς όλων των πληρωμών μέχρι να αποκατασταθούν τα προβλήματα. Όμως μέχρι την εβδομάδα που μας πέρασε κάποιοι δεν επιθυμούσαν να δώσουν οποιαδήποτε απάντηση με αποτέλεσμα η ελληνική πλευρά να μην έχει παραλάβει ούτε ένα αεροσκάφος, οι διαδικασίες αποκατάστασης των προβλημάτων να μην προχωρούν και οι Αμερικανοί, που μας πιέζουν να αγοράσουμε ακόμη περισσότερα F-16, να τρίβουν τα χέρια τους από ικανοποίηση.
«Νεκρή» η Τανάγρα
Η όλη αντιμετώπιση του θέματος, όμως, οδήγησε σε τρομακτικό επιχειρησιακό αδιέξοδο την αεροπορική βάση της Τανάγρας, όπου σταθμεύουν και τα Μιράζ 2000, από την εποχή που είχε αποφασίσει την προμήθειά τους ο Ανδρέας Παπανδρέου.
Το ποσοστό επιχειρησιακής ετοιμότητας αυτής της κρίσιμης για την εναέρια άμυνα της χώρας βάσης έχει πέσει σε τραγικά χαμηλά επίπεδα!
Πώς γίνεται αυτό; Από τα 33 αεροσκάφη που έχουν μείνει, τα 10 περιμένουν την αναβάθμισή τους, η οποία εδώ και έναν χρόνο δεν ξεκινά λόγω του προβλήματος που προέκυψε. Ένα ακόμη αεροσκάφος δεν πετά και παραμένει στα υπόστεγα της ΕΑΒ, περιμένοντας και αυτό αντικατάσταση του παλαιάς τεχνολογίας αδρανειακού του συστήματος.
Συνεπώς έχουν απομείνει 22 αεροσκάφη, τα οποία προφανώς δεν μπορούν κάθε μέρα να είναι όλα ετοιμοπόλεμα!
Το ερώτημα που εύλογα προκύπτει είναι γιατί χρειάστηκε ένας ολόκληρος χρόνος για να δεχθούμε την πρόταση που από την αρχή είχε πέσει στο τραπέζι.
Αν ζητούσαμε κάτι διαφορετικό και το διαπραγματευόμασταν τότε, θα ήταν απολύτως κατανοητή η άρνησή μας να παραλάβουμε τα νέα αεροσκάφη και να δώσουμε το «πράσινο φως» στην αναβάθμιση των υπολοίπων.
Έστω και αργά, πάντως, η ηγεσία του Πενταγώνου έδωσε λύση προς απογοήτευση πολλών και μέσα στο υπουργείο Άμυνας.