Διεθνές Οικονομικό Βαρόμετρο
1 Μας ήρθε και η αναμενόμενη έκθεση του ΟΟΣΑ με τις προβλέψεις του Οργανισμού (τελικές άραγε;) σχετικά με τις εξελίξεις στη διεθνή οικονομία και ξεχωριστά στις τέως εθνικές οικονομίες. Για την ευρωζώνη προβλέπει ρυθμό ανάπτυξης 1,2% για το 2005, ενώ η αρχική του πρόβλεψη στις αρχές του χρόνου ήταν 1,9%. Η πτώση του ρυθμού ανάπτυξης θα σημάνει και αύξηση της ανεργίας στην Ευρώπη. Έτσι ο ΟΟΣΑ παροτρύνει την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα να προβεί σε μείωση των ευρωεπιτοκίων, κάτι που, κατά τη γνώμη των «ειδικών» του συγκεκριμένου Οργανισμού, θα ενισχύσει την αναπτυξιακή προσπάθεια. Για τη μείωση της αγοραστικής δύναμης του ευρώ σε όλες τις χώρες-μέλη της ΟΝΕ δεν μας δίνει συνταγή… θεραπείας ο ΟΟΣΑ. Ίσως τέτοια συνταγή να διαθέτει το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο! Πάντως, η διοίκηση της ΕΚΤ δεν υιοθετεί τη μείωση των ευρωεπιτοκίων κατά μισή μονάδα και ο διοικητής του κεντρικού πιστωτικού ιδρύματος της ΟΝΕ κ. Τρισέ δήλωσε ότι δεν πρόκειται να μειωθούν τα επιτόκια. Βέβαια, κύριος στόχος της ΕΚΤ δεν είναι η ανάπτυξη και η μείωση της ανεργίας, αλλά η συγκράτηση του πληθωρισμού. Καλά, εκεί στην έδρα της ΕΚΤ έχει… «κολλήσει η βελόνα» σε ένα αναξιόπιστο «μαγειρεμένο» μέγεθος που αποκαλείται πληθωρισμός και δεν αποτυπώνει τίποτε απολύτως. Στραβός γιαλός, στραβά αρμενίζουν. Τα λάθη στο τετράγωνο!
2 Αλλά και για την Ελλάδα οι προβλέψεις του ΟΟΣΑ δεν είναι καθόλου ενθαρρυντικές. Προ διμήνου περίπου με άρθρο μας είχαμε προειδοποιήσει ότι η κυβέρνηση θα πρέπει να είναι ευχαριστημένη, εάν ο ρυθμός αύξησης του ΑΕΠ (ρυθμός ανάπτυξης) φτάσει στο 3% κατά τη φετινή χρονιά, διαφωνώντας με την υπεραισιόδοξη και εντελώς αστήρικτη πρόβλεψη του οικονομικού επιτελείου της κυβέρνησης. Τώρα η έκθεση του ΟΟΣΑ προβλέπει ρυθμό ανάπτυξης 2,8% για το 2005, αύξηση της ανεργίας κατά δύο εκατοστιαίες μονάδες, ενώ αμφισβητεί τη μείωση του ελλείμματος κάτω από το 3% μέχρι το τέλος του 2006. Έτσι θα χρειαστεί και δεύτερη διετία λιτότητας (2007-2008) για να προσεγγίσουμε τον στόχο. Και αν ο Καραμανλής με τα χτυπήματά του ενάντια στο «βαθύ κράτος» μάς βγάλει και άλλα «φουντούκια» σαν αυτό του ΟΤΕ (για παράδειγμα ΔΕΗ, ΕΥΔΑΠ, ασφαλιστικό τραπεζών κ.λπ.), τρέχα γύρευε τι υποχρεώσεις αναλαμβάνει το κράτος και τι χαράτσι έχουμε να πληρώσουμε εμείς οι φορολογούμενοι για να μην πετάξουν στα ύψη το έλλειμμα και το δημόσιο χρέος. Ήδη με τη ρύθμιση του ΟΤΕ το Δημόσιο θα επιβαρυνθεί με 1,2 δισ. ευρώ, εφόσον βέβαια η Κομισιόν θεωρήσει νόμιμη τη ρύθμιση αυτή από πλευράς υγιούς ανταγωνισμού. Κάτι που θεωρείται αβέβαιο.
3 Η οικονομία της Ιαπωνίας, μετά τον λήθαργο στον οποίο περιέπεσε τα τελευταία 15 χρόνια με σχεδόν μηδενική ανάπτυξη, μπήκε στο στάδιο της ανάκαμψης και από τη φετινή χρονιά άρχισε να παρουσιάζει ρυθμούς ανάπτυξης πάνω από 5%. Και αυτό οφείλεται κυρίως στη ναυπηγοεπισκευαστική βιομηχανία της που ανθεί χάρη στη σωρεία των παραγγελιών για ναυπήγηση νέων πλοίων. Η ραγδαία ανάπτυξη της Κίνας προκάλεσε πρωτοφανή πύκνωση των θαλασσίων μεταφορών πετρελαίου και πρώτων βιομηχανικών υλών από τις χώρες παραγωγής προς την Κίνα. Έτσι άρχισαν οι παραγγελίες νέων μεταφορικών σκαφών στα ιαπωνικά ναυπηγεία. Η ιαπωνική αγορά αποτελείται από 125 εκατομμύρια καταναλωτές υψηλής αγοραστικής αλλά και αποταμιευτικής δύναμης. Το ΑΕΠ αποτελεί το 60% του συνολικού ασιατικού και είναι τέσσερις φορές μεγαλύτερο από αυτό της Κίνας! Η ιαπωνική οικονομία είναι η δεύτερη σε μέγεθος στον κόσμο και το στήριγμα της οικονομίας των ΗΠΑ. Οι ιαπωνικές επενδύσεις χρηματοδοτούν τα αμερικανικά ελλείμματα. Έτσι ο νέος αναπτυξιακός κύκλος, στον οποίο βαδίζει σταθερά η Ιαπωνία, θα ευεργετήσει και τις ΗΠΑ.