Iσραηλινοί θέλουν να μας πουλήσουν αεροπλάνο επιδείξεων ως εκπαιδευτικό!
Γνωρίζοντας την επείγουσα ανάγκη που υπάρχει στην ελληνική Πολεμική Αεροπορία για την απόκτηση ενός σύγχρονου εκπαιδευτικού αεροσκάφους για την προκεχωρημένη επιχειρησιακή εκπαίδευση των πιλότων μας, μια ομάδα Ισραηλινών εμφανίστηκε στο Πεντάγωνο και παρουσίασε ένα αεροσκάφος αμερικανικής κατασκευής που σήμερα χρησιμοποιείται από ιδιώτες Αμερικανούς για αεροπορικές επιδείξεις με εισιτήριο. Οι Ισραηλινοί υποστηρίζουν ότι σε συνεργασία με αμερικανική εταιρεία έχουν σχέδια να μετατρέψουν το αεροσκάφος σε εκπαιδευτικό. Σύμφωνα με όσα υποστήριξαν, υπολογίζουν να το έχουν έτοιμο μέχρι το 2010 και θα είμαστε οι πρώτοι που θα το δοκιμάσουμε. Πρότειναν, γνωρίζοντας το πρόβλημα που αντιμετωπίζουμε στην εκπαίδευση, μέχρι τότε να έρθουν στην Ελλάδα 20 αεροσκάφη Α-4, εκπαιδευτικά που χρησιμοποιεί το Ισραήλ, με κόστος ώρας πτήσης περίπου τα 400 δολάρια, χωρίς τα καύσιμα. Όμως για προσφορά έργου και τεχνογνωσίας δεν είπαν κουβέντα.
Το «παζάρι» για προώθηση εκπαιδευτικού αεροσκάφους στην αεροπορία μας θα γίνει ακόμη πιο σκληρό σύντομα, αφού όλοι πια γνωρίζουν ότι το πρόβλημα εκπαίδευσης των νέων πιλότων μας στην επιχειρησιακή του φάση είναι μεγάλο. Οι νέοι πιλότοι μπορεί να περιμένουν έξι μήνες έως έναν χρόνο για να έρθει η σειρά τους να εκπαιδευτούν στα «αρχαία» αεροσκάφη Τ-2. Τα αεροσκάφη αυτά δεν έχουν υποστεί κανέναν απολύτως εκσυγχρονισμό από το 1976 που αγοράστηκαν, με αποτέλεσμα να έχουν σημαντικά προβλήματα διαθεσιμότητας κι έτσι όλη η εκπαίδευση πηγαίνει χρονικά πολύ πίσω.
Επιπλέον το κόστος ώρας πτήσης του Τ-2 ξεπερνάει τα 2.000 ευρώ.
Αυτήν τη στιγμή η ηγεσία της Πολεμικής Αεροπορίας προσπαθεί να πείσει τους Ευρωπαίους να «τρέξουν» το σύστημα εκπαίδευσης ιπταμένων, που προβλέπει, με απλά λόγια, τη δημιουργία δύο ή τριών βάσεων σε χώρες της Ευρώπης -η μία προσπαθούμε να είναι η Καλαμάτα- όπου θα υπάρχουν εκπαιδευτικά αεροσκάφη και θα τα χρησιμοποιούν όλες οι Αεροπορίες. Όμως επειδή κανένας άλλος από τους συμμάχους δεν καίγεται για το θέμα της εκπαίδευσης, αφού ουδείς αντιμετωπίζει την άμεση απειλή που αντιμετωπίζουμε εμείς λόγω των τουρκικών προκλήσεων, το όλο σχέδιο προχωράει πολύ αργά, με αποτέλεσμα ο Α/ΓΕΑ Γ. Αυλωνίτης να έχει κάνει σαφές ότι αν δεν αρχίζει να εφαρμόζεται το ευρωπαϊκό σύστημα εκπαίδευσης έως το 2010, τότε η Ελλάδα δεν θα συμμετάσχει και θα προχωρήσει στην αγορά δικού της αεροσκάφους. Αυτήν την ανάγκη προσπαθούν να εκμεταλλευθούν κάποιοι και να πουλήσουν στην Ελλάδα ακόμη και ακροβατικά αεροσκάφη ως εκπαιδευτικά!
Προς το παρόν πάντως η ηγεσία της Αεροπορίας, για να αποσυμφορήσει… τη λίστα αναμονής των προς εκπαίδευση χειριστών, σκέφτεται να προχωρήσει σε κάποιες αλλαγές του συστήματος εκπαίδευσης. Πρώτη αλλαγή που εξετάζεται είναι όσοι από τους νέους χειριστές προορίζονται για μεταγωγικά αεροσκάφη ή για πυροσβεστικά να μην περνούν από το στάδιο της επιχειρησιακής εκπαίδευσης, που ουσιαστικά ενδιαφέρει τους πιλότους μαχητικών. Η δεύτερη είναι να εκπαιδεύεται ένας αριθμός χειριστών και στο εξωτερικό. Και βέβαια η τελευταία λύση θα είναι η προμήθεια αεροσκάφους, εξετάζοντας βέβαια κάποιες σοβαρές προτάσεις. Υπάρχουν και κάποιοι επιτελείς οι οποίοι προωθούν τη λύση της αγοράς μεταχειρισμένων F-16 BLOCK-10, της ολλανδικής Πολεμικής Αεροπορίας. Πρόκειται για τα πρώτα αεροσκάφη που αγοράστηκαν από ευρωπαϊκή χώρα το 1977 και αν και έχουν υποστεί σημαντικές αναβαθμίσεις και εκσυγχρονισμούς στα ηλεκτρονικά τους συστήματα, έχουν δομικά προβλήματα. Το κόστος αγοράς σύμφωνα με τους Ολλανδούς, είναι περίπου 4 εκατομμύρια δολάρια το ένα. Ωστόσο κάποια δομικά προβλήματα που παρουσιάζουν τα συγκεκριμένα αεροσκάφη, λόγω παλαιότητας, προβληματίζουν έντονα τους επιτελείς της Πολεμικής Αεροπορίας, ως προς τη χρησιμότητά τους.
Όπως καταλαβαίνετε, θα γίνει χοντρό παιχνίδι και με αυτήν την αγορά…