Μπήκε στ’ αυλάκι… ο πετρελαιαγωγός Μπουργκάς – Αλεξανδρούπολης!

Επικεφαλής της ελληνικής αντιπροσωπείας ήταν ο υπουργός Ανάπτυξης Δ. Σιούφας, ενώ συμμετείχαν ο υφυπουργός Εξωτερικών Ε. Στυλιανίδης, ο υφυπουργός Ανάπτυξης Γ. Σαλαγκούδης, ο γενικός γραμματέας του υπουργείου Ανάπτυξης Ν. Στεφάνου, ο γενικός γραμματέας Ενημέρωσης Π. Λειβαδάς και ο πρόεδρος της Διαρκούς Επιτροπής Παραγωγής και Εμπορίου, βουλευτής Γ. Καλαντζής.

Καθοριστικό ρόλο στην επίτευξη της συμφωνίας αυτής έπαιξε η στενή συνεργασία μεταξύ των υπουργείων Ανάπτυξης και Εξωτερικών. Ο υπουργός Ανάπτυξης κ. Δημήτρης Σιούφας και ο υπουργός Εξωτερικών κ. Πέτρος Μολυβιάτης συνεργάστηκαν αποτελεσματικά, μοιράζοντας στρατηγικά τους ρόλους. Το υπουργείο Ανάπτυξης ανέλαβε τις επίσημες επαφές με τους αρμόδιους εκπροσώπους των άλλων δύο εμπλεκομένων χωρών, της Βουλγαρίας και της Ρωσίας, ενώ, παράλληλα, το υπουργείο Εξωτερικών προέβη στις αναγκαίες διπλωματικές παρασκηνιακές ενέργειες.

Σύμφωνα με πληροφορίες, σταθμό για τη συμφωνία αποτέλεσαν οι συνεχείς επαφές που πραγματοποιήθηκαν το τελευταίο χρονικό διάστημα και κυρίως η συνάντηση του ρώσου ειδικού εντεταλμένου του Προέδρου Πούτιν για θέματα Διεθνούς Ενεργειακής Συνεργασίας κ. Γιούρι Γιουσούφοφ με την πολιτική ηγεσία των υπουργείων Εξωτερικών και Ανάπτυξης, τον περασμένο Οκτώβριο. Στη συνάντηση αυτή, στην οποία σκοπίμως δεν δόθηκε ιδιαίτερη δημοσιότητα, ο υπουργός Ανάπτυξης Δ. Σιούφας, ο υφυπουργός Εξωτερικών Ε. Στυλιανίδης, ο υφυπουργός Ανάπτυξης Γ. Σαλαγκούδης, ο γενικός γραμματέας του υπουργείου Ανάπτυξης Ν. Στεφάνου και ο διευθυντής του διπλωματικού γραφείου του κ. Στυλιανίδη, Δ. Πλατής, συνάντησαν πολυπληθή ρωσική αντιπροσωπεία με επικεφαλής τον κ. Γιουσούφοφ. Στη συγκεκριμένη συνάντηση συμμετείχε ένα πρόσωπο «κλειδί» για τα ενεργειακά ζητήματα της Ρωσίας, ο πρόεδρος της ρωσικής εταιρείας Transneft, που διαχειρίζεται τους αγωγούς πετρελαίου της Ρωσίας, κ. Σάιμον Βάινστοκ, καθώς και το «νούμερο 2» της πετρελαϊκής εταιρείας ΤΝΚ-ΒΡ κ. Χαν. Επισημαίνεται ότι ο Βάινστοκ μέχρι τότε είχε έντονα αρνητική στάση για την κατασκευή του αγωγού Μπουργκάς – Αλεξανδρούπολης και προέκρινε εναλλακτικούς αγωγούς. Στη συνέχεια ο κ. Σιούφας συνόδευσε τον κ. Γιουσούφοφ στο γραφείο του υπουργού Εξωτερικών Π. Μολυβιάτη, όπου είχαν κατ’ ιδίαν συνάντηση. Εκεί πίεσαν τον εκπρόσωπο του Β. Πούτιν για την επιτάχυνση των διαδικασιών.

Στη μεγάλη αυτή επιτυχία συνέβαλε, βεβαίως, η επίσκεψη του πρωθυπουργού κ. Κώστα Καραμανλή πρόσφατα στη Μόσχα. Κατά τη διάρκεια των συνομιλιών του με τον Πρόεδρο της Ρωσικής Ομοσπονδίας κ. Πούτιν ο κ. Καραμανλής δήλωσε πλήρη υποστήριξη του έργου, ζητώντας, παράλληλα, την επίσπευση των ενεργειών από τη ρωσική πλευρά για την υλοποίησή του.

Ταυτόχρονα, το υπουργείο Εξωτερικών ανέλαβε τη λεπτή αποστολή να ενημερώσει τον αμερικανικό παράγοντα. Κάποιοι, μάλιστα, συνδύασαν την επίσκεψη του Ε. Στυλιανίδη και του Δ. Πλατή στις ΗΠΑ στις αρχέςτου περασμένου Φεβρουαρίου και με το ζήτημα αυτό.

Επιπλέον, κατά τη διάρκεια της 3ης Διυπουργικής Συνάντησης για τη δημιουργία της Ενεργειακής Κοινότητας της Νοτιοανατολικής Ευρώπης, τον περασμένο Δεκέμβριο, ο Δ. Σιούφας είχε τονίσει, παρουσία του τούρκου υπουργού Ενέργειας κ. Γκιουλέρ, ότι με το έργο αυτό ανακουφίζονται περιβαλλοντικά τα στενά του Βοσπόρου και των Δαρδανελίων που μέχρι σήμερα αποτελούν τη μοναδική διέξοδο των ρωσικών πετρελαίων προς τις αγορές της Δύσης. ʼλλωστε, ο κ. Σιούφας δεν έπαψε όλο αυτό το διάστημα να επαναλαμβάνει ότι «ο αγωγός Μπουργκάς – Αλεξανδρούπολης θα λειτουργεί συμπληρωματικά από τα στενά του Βοσπόρου», μην αφήνοντας στην τουρκική πλευρά κανένα περιθώριο ένστασης. Έτσι, φτάσαμε στις τρεις συναντήσεις μεταξύ των τριών χωρών, Ελλάδας, Βουλγαρίας και Ρωσίας, που πραγματοποιήθηκαν στην Αθήνα τον περασμένο Νοέμβριο και στη Μόσχα τον Ιανουάριο και τον Μάρτιο του τρέχοντος έτους. Επικεφαλής της ελληνικής αντιπροσωπείας ήταν ο Γιώργος Σαλαγκούδης και συμμετείχαν ο Νίκος Στεφάνου και ο Δημήτρης Πλατής.

Οι στιγμές που εκτυλίχθηκαν την Τρίτη 12 Απριλίου στη Σόφια ήταν συγκινητικές. Ο Δ. Σιούφας επισκέφθηκε το κτίριο όπου εδρεύει ο πρωθυπουργός της Βουλγαρίας κ. Συμεών Σαξ-Κόμπουργκ, στη Σόφια, με τον οποίο είχε 25λεπτη κατ’ ιδίαν συνάντηση. Ο κ. Σαξ-Κόμπουργκ δέχθηκε θερμά τον κ. Σιούφα και σε άπταιστα ελληνικά, τού ζήτησε να μεταφέρει μήνυμα στον κ. Καραμανλή, με τον οποίο είχαν κατ’ επανάληψη συζητήσει για το έργο αυτό. Κατά τη διάρκεια της συνάντησης και παρουσία και του υπουργού Περιφερειακής Ανάπτυξης και Δημοσίων Έργων της Βουλγαρίας κ. Β. Τσερόφσκι, συζητήθηκαν, μεταξύ άλλων, θέματα οικονομικού περιεχομένου. Ιδιαίτερη έμφαση δόθηκε στη συμμετοχή των ελληνικών κατασκευαστικών εταιρειών στις προσπάθειες που καταβάλλει η Βουλγαρία, εν όψει της ένταξής της στην ΕΕ, για την προώθηση μεγάλων έργων υποδομής.

Στη συνέχεια ο Δ. Σιούφας μαζί με τον Ε. Στυλιανίδη, τον Γ. Σαλαγκούδη, τον Ν. Στεφάνου και τον Π. Λειβαδά συνάντησαν τη ρωσική αντιπροσωπεία με επικεφαλής τον υπουργό Βιομηχανίας και Ενέργειας, Βίκτορ Χριστένκο, που είναι ένας από τους ισχυρότερους υπουργούς της ρωσικής κυβέρνησης.

Παρουσία του Συμεών Σαξ-Κόμπουργκ ξεκίνησε στη 1:30 μ.μ. η τελετή της υπογραφής στην επιβλητική αίθουσα του Υπουργικού Συμβουλίου. Ιδιαίτερη εντύπωση προκάλεσε το γεγονός ότι πρώτος υπέγραψε το μνημόνιο ο Δημήτρης Σιούφας, στη συνέχεια ο πανίσχυρος υπουργός Ενέργειας της Ρωσίας Βίκτορ Χριστένκο και τελευταίος ο Βαλεντίν Τσερόφσκι.

Βέβαια, η υπόθεση της κατασκευής και λειτουργίας του αγωγού Μπουργκάς – Αλεξανδρούπολης δεν τελειώνει εδώ, όπως, άλλωστε, δήλωσε και ο κ. Σιούφας. Για να τρέξει το πετρέλαιο μέσα στον αγωγό μένουν να γίνουν πολλά ακόμα, όπως:

Πρώτον: Η υπογραφή και η κύρωση από τα Κοινοβούλια των τριών χωρών των αναγκαίων διακρατικών συμφωνιών που θα ρυθμίζουν μια σειρά από θέματα, όπως φορολογικά, τελωνειακά, και άλλα.

Δεύτερον: Η συνεννόηση και συνεργασία των εταιρειών για την ίδρυση της εταιρείας που θα κατασκευάσει το έργο.
Όμως πλέον έχει μπει το νερό στο αυλάκι. Τι είναι, όμως, αυτός ο αγωγός που μας ταλαιπώρησε επί 13 χρόνια;

Πρόκειται για έναν αγωγό μεταφοράς πετρελαίου που θα εκτείνεται από το Μπουργκάς της Βουλγαρίας έως την Αλεξανδρούπολη, συνολικού μήκους 280 χιλιομέτρων (περίπου 135 χιλιόμετρα σε ελληνικό έδαφος), συνολικού προϋπολογισμού 750-800 εκατομμυρίων ευρώ σε σημερινές τιμές και δυνατότητας μεταφοράς 35 εκατομμυρίων τόνων ετησίως.

Οι αποθηκευτικοί χώροι που θα κατασκευασθούν στις λιμενικές εγκαταστάσεις της Αλεξανδρούπολης, συνολικής χωρητικότητας 650.000 μετρικών τόνων, με ειδικές υποδομές φόρτωσης και εκφόρτωσης, θα έχουν τη δυνατότητα υποδοχής δεξαμενόπλοιων έως και 300.000 τόνων.

Η κατασκευή του αγωγού αναμένεται να έχει ολοκληρωθεί μέχρι τις αρχές του 2009. Με την ολοκλήρωσή του η χώρα μας θα έχει αναβαθμιστεί σε διεθνές ενεργειακό κέντρο.


Σχολιάστε εδώ