Η ΕΡΤ είναι θησαυροφυλάκιο
Φέτος στην ΕΡΤ παρουσιάζει την εκπομπή «Γένους Θηλυκού» -μια εκπομπή που στοιχίζει, όπως μας είπε η ίδια, 14.000 ευρώ το επεισόδιο-, ενώ η διοίκηση της δημόσιας τηλεόρασης της ανέθεσε να προχωρήσει το καθημερινό ψυχαγωγικό πρωινό μαγκαζίνο της Ράνιας Θρασκιά «Αλλάζω». Και ενώ εξελίσσεται ένα έντονο θρίλερ αυτές τις ημέρες γύρω από το πότε θα βγει αυτό το μαγκαζίνο, η κυρία Τούμπη τονίζει σε όλους σταράτα ότι, αν δεν γίνουν περικοπές στο κοστολόγιο της εκπομπής σε αμοιβές και σε δημοσιογράφους και δεν προτιμηθεί σκηνοθέτης από την ΕΡΤ, δεν θα αναλάβει το εγχείρημα, γιατί ουδέποτε στη ζωή της έμπλεξε με Εισαγγελείς και δεν σπατάλησε ποτέ δημόσιο χρήμα…
Η παραγωγός που έφερε τον Αλέν Ντελόν και την Κατρίν Ντενέβ στην ΕΡΤ μετά την επιτυχία της «Ινδοκίνας», που υπέγραψε εκπομπές με τη Ζωή Λάσκαρη, τον Σταμάτη Κραουνάκη, τον Γρηγόρη Βαλτινό, που έκανε σειρές εποχής, όπως τις «Βραδινές Καμπάνες», και πρωτοχρονιάτικα σόου με τον κουμπάρο της τον Πάριο και τη Βίσση, έχοντας πάνω από 3.039 ώρες στον αέρα σε τηλεοπτικό πρόγραμμα, δηλώνει ότι η ΕΡΤ έχει να προσφέρει, αν το σύστημα την αφήσει! Βέβαια, εξηγεί και πολλά για τις μεικτές παραγωγές, που -όπως υπογραμμίζει- δεν είναι σκάνδαλο, αρκεί να ξέρεις ποιος είναι πίσω από κάθε εταιρεία.
// Πώς σας φαίνεται η σημερινή τηλεόραση;
Το λάιφσταϊλ έχει τελειώσει, ας το πάρουν κάποιοι χαμπάρι. Εγώ έχω σταθεί σε μια άλλη εποχή. Στην εποχή της Ζωής Λάσκαρη και του Γιάννη Πάριου. Εκεί έχω κολλήσει. Σήμερα πιστεύουν ότι όλοι είναι σταρ και έχουν από πίσω τους πεντακόσιους παρατρεχάμενους. Εγώ όταν έφερα τον Αλέν Ντελόν και την Κατρίν Ντενέβ στην Ελλάδα, πήγα στο σπίτι τους στο Παρίσι για να μιλήσουμε – πού το βρήκα το θάρρος χωρίς μάνατζερ ούτε εγώ ξέρω. Δεν έχω συναντήσει πιο απλούς ανθρώπους. Δεν ξέρουν από σταρ σίστεμ… Η Κατρίν Ντενέβ, όταν τη ρώτησαν τότε οι έλληνες δημοσιογράφοι πώς διατηρείται τόσο νέα, είχε πει: «Είμαι πάντα ο εαυτός μου». Εδώ έχουμε μπερδέψει τα πράγματα. Είμαι τριάντα χρόνια στη δουλειά και ξέρω και το πώς ξεκίνησε ο κάθε σταρ και από πού.
// Όλα τα χρόνια δουλεύατε στην ΕΡΤ;
Με ένα διάλειμμα στον Γιώργο Κουρή, που μου φέρθηκε καταπληκτικά. Πλήρωνε σωστά, παρείχε τα πάντα, ως παραγωγός πέρασα άψογα. Ο Γιώργος είναι φίλος μου και παραμένει φίλος μου. Από το ALTER έζησε πολύς κόσμος και πληρώθηκε πολύ καλά. Όταν εγώ έκανα εκπομπές με την Ελένη Πετρουλάκη και τη Βάσια Παναγοπούλου στον Κουρή ήταν από τα καλύτερά μου χρόνια. Εγώ του έλεγα τότε που ξεκίνησε το ΑLTER: Πολλά άτομα βλέπω στα πάνελ των εκπομπών, τι γίνεται; Μου έλεγε: Ανθή, υπάρχουν άνθρωποι που λένε ότι χρειάζονται. Ο Γιώργος είναι σπουδαίος καναλάρχης, αλλά δεν είχε ποτέ την ευθύνη στο ALTER. Και οι περισσότεροι του χώρου το ξέρουν.
// Τι θυμάστε από τις ωραίες εποχές της ΕΡΤ;
Τα μαγνητοσκοπημένα σόου που έκανα με τον Μίμη Πλέσσα, τον Δημήτρη Παπαμιχαήλ, τη Μιμή Ντενίση, τη Μάρθα Καραγιάννη, τη Γαλάνη, τον Μητσιά, τη Μοσχολιού, τη Βίσση, τη Βιτάλη. Την Κατρίν Ντενέβ την έφερα για πρωτοχρονιάτικο σόου.
// Όλοι αυτοί σε ένα πρωτοχρονιάτικο σόου;
Ναι. Στο πασχαλινό που έκανα για την ΕΡΤ, παρουσίαζε η Κάτια Δανδουλάκη, με καλεσμένους τον Μπονάτσο, τον Φιλιππίδη, τη Λουιζίδου, τη Γερασιμίδου, την Τάνια Τσανακλίδου, τον Λιδάκη, τον Πασχάλη, την Παπαδοπούλου. Τότε κάναμε αυτές τις δουλειές… Όταν έκανα το σίριαλ «Ρακοσυλλέκτες», έπαιζαν η Φόνσου και ο Παράβας και στις «Βραδινές Καμπάνες», σε μουσική Γιάννη Σπανού, η Άννα Συνοδινού, η Αλεξάνδρα Λαδικού, η Νέλλυ Αγγελίδου, η Βέρα Κρούσκα και 80 νέοι ηθοποιοί, με 300 κομπάρσους και 300 κοστούμια του περασμένου αιώνα.
// Και τώρα γιατί δεν γίνονται τέτοιες σειρές;
Γιατί δεν υπάρχει κατ’ αρχάς ποιότητα και μετά είναι τα λεφτά. Στην ΕΡΤ δεν περνούσε παραγωγός αν δεν είχε ποιοτικά εχέγγυα. Τώρα ξεθύμανε η ποιότητα.
// Η ΕΡΤ δεν γνωρίζει ποιος παραγωγός είναι πίσω από την τάδε εταιρεία και τι αποτέλεσμα θα έχει η δουλειά του;
Αυτό είναι θέμα της ΕΡΤ να το αναλύσει. Και θεωρώ την άφιξη του νέου γενικού της ΕΡΤ, του κ. Μάναλη, ελπιδοφόρα. Δεν τον έχω γνωρίσει, αλλά νομίζω ότι θα κάνει ένα καλό ξεκαθάρισμα. Όσο μπορέσει ο άνθρωπος, γιατί είναι πολύ δύσκολο. Δεν χρειάζεται διαχείριση στην ΕΡΤ. Χρειάζεται να καθαρίσει το τοπίο. Ας κάτσουν νέοι άνθρωποι στην ΕΡΤ, με φρέσκα μυαλά και όρεξη για δουλειά -δεν είναι κακό αυτό- και με μηδενική εξάρτηση από «διαπλοκές», να εκτοξεύσουν τη δημόσια τηλεόραση ψηλά. Δεν γίνεται να πάει η ΕΡΤ μπροστά με ανθρώπους που κάθονται σε μια καρέκλα τριάντα χρόνια.
// Πιστεύετε στη δύναμη της ΕΡΤ;
Είναι μεγάλο πανεπιστήμιο η ΕΡΤ. Όταν άνοιξαν τα ιδιωτικά κανάλια, πήραν ανθρώπους με μεγάλες μεταγραφές από την ΕΡΤ. Εγώ τελείωσα αυτό το πανεπιστήμιο, και λέω τελείωσα γιατί τελειώνω σιγά σιγά. Ας δώσουμε ώθηση στους νέους.
// Κάποιοι θέλουν την ΕΡΤ απαξιωμένη;
Μα έχουν φύγει τρία χρόνια χωρίς σίριαλ. Εδώ και κάτι χρόνια έχει χάσει η ΕΡΤ το ποιοτικό της προφίλ. Και ήμουν πάντα κατά του λάιφσταϊλ.
// Το ότι έφυγε ο κ. Σίμος από την ΕΡΤ πώς σας φαίνεται;
Ο άνθρωπος δεν άντεξε τις πιέσεις. Ο κ. Σίμος ήταν ευπρεπής και ευγενής. Η ΕΡΤ για να την αντέξεις θέλει σκληράδα.
// Θα δούμε το πρωινό με τη Θρασκιά στην ΕΤ1;
Δεν τη ζήτησα την παραγωγή. Μου την έδωσε η ΕΡΤ γιατί ήξερε ότι έχω την πείρα να κινήσω γρήγορα ένα τρίωρο ζωντανό μαγκαζίνο. Αλλά εδώ θέλω να πω κάτι για τις μεικτές παραγωγές. Το 1988 έκανα μεικτές παραγωγές στην ΕΡΤ με πολύ λίγα χρήματα. Η μεικτή παραγωγή είναι φθηνό πράγμα. Η ΕΡΤ δίνει τους σκηνοθέτες, τους διευθυντές φωτισμού, και όλοι αυτοί οι άνθρωποι δεν κάθονται στον ήλιο να λιάζονται, αλλά δουλεύουν. Ο παραγωγός κάνει αυτό που δεν μπορεί να κάνει η ΕΡΤ. Παίρνει δημοσιογράφους που δεν μπορεί η ΕΡΤ να προσλάβει και κάνει δουλειές. Εγώ την πονάω την ΕΡΤ. Δεν την είδα ποτέ να τ’ αρπάξω και να φύγω, να εξαφανιστώ… Γίνεται ποιοτική δουλειά με λίγα χρήματα και ως μεικτή παραγωγή. Οι άνθρωποι της ΕΡΤ, σκηνοθέτες, τεχνικοί, μου λένε: Θα κάνετε κάποια δουλειά να δουλέψουμε; Οι άνθρωποι της ΕΡΤ θέλουν να δουλέψουν, δεν θέλουν να παίρνουν τον μισθό τους και να κάθονται. Αλλά χάνονται μέσα στα γρανάζια της ΕΡΤ.
// Επανέρχομαι στο θέμα του «Αλλάζω»… Θα το δούμε;
Μα δεν είχαμε διευθύνοντα, δεν είχαμε γενικό, πώς να βγει πιο γρήγορα; Το σκηνικό έχει περάσει από έγκριση. Εγώ είμαι έτοιμη και να βγει μετά το Πάσχα. Η Επιτροπή Κοστολογίου θα πρέπει να το εγκρίνει όμως. Έχω μειώσει κατά πολύ το κόστος. Αλλά αν βγει για έναν μήνα δεν θα καεί; Μπορεί να βγει αρχές Σεπτεμβρίου, πρώτο απ’ όλα τα πρωινά, και να βγει σωστά. Εδώ που φτάσαμε, τι να πω; Έχω αγχωθεί με τα παιδιά που θέλουν να δουλέψουν, αλλά δεν αποφασίζω εγώ. Τον πρώτο λόγο τον έχει η ΕΡΤ.
// Έχετε και την εκπομπή «Γένους Θηλυκού» στην ΕΡΤ. Κοστίζει 18.000 ευρώ το επεισόδιο;
Η εκπομπή αυτή είναι εξωτερική και κοστίζει 14.000 ευρώ το επεισόδιο, μπορώ να σας δείξω και χαρτιά. Και αν δεν ξοδέψω το ποσόν, μένουν και λεφτά πίσω. Δουλεύουν πολλοί άνθρωποι, πληρώνω συνεργεία, μοντάζ, εξωτερικά βαν. Η συχωρεμένη Ρένα Βλαχοπούλου μού έλεγε ότι από την κατανάλωση βγαίνει το κέρδος. Εγώ έχω διάρκεια στη δουλειά μου, δεν κάνω αρπαχτές.
// Από όσους έχουν διευθύνει την ΕΡΤ ποιος άφησε έργο;
Ο κ. Αλαβάνος, σε συνδυασμό με τον Παν-Παν. Ο Καλημέρης ξέρει τηλεόραση και μπορεί, αλλά μπορεί και να μην τον αφήνουν. Οι γυναίκες που διοίκησαν έφεραν το χάος. Η ελπίδα είναι τώρα με τον καινούργιο, τον κ. Μάναλη. Αν έχει γύρω του ανθρώπους που έχουν γνώση του αντικειμένου, θα πετύχει.
// Ποιος είναι ο ρόλος της ΕΡΤ;
Η ΕΡΤ για μένα είναι το πρόσωπο της Ελλάδας προς τα έξω. Πρέπει να πω ότι ακόμη και τώρα έχουμε καλύτερη τηλεόραση απ’ ό,τι έξω. Πρόσφατα έκανα δύο επαγγελματικά ταξίδια σε Ρώμη και Παρίσι και το είδα.
// Ποια είναι τα τρωτά σημεία της ΕΡΤ;
Ότι αποφασίζουν πολλοί. Έχω γνωρίσει δεκαοχτώ προέδρους. Ο Ταγματάρχης ήξερε τηλεόραση, αλλά δεν τον άφησαν και αυτόν. Η ΕΡΤ έχει θησαυροφυλάκιο. Και επαναλήψεις σειρών να δείξει, πάλι έχει σημαντικό υλικό.
// Η τηλεθέαση πρέπει να αφορά την ΕΡΤ;
Όχι, δεν είναι ανταγωνιστικό κανάλι. Η AGB δεν δίνει τα αληθινά νούμερα τηλεθέασης στην ΕΡΤ. Αφού όλοι ΕΡΤ βλέπουν. Οι φίλοι μου βλέπουν ΕΤ3 φανατικά.
// Σας έχουν λογοκρίνει εκπομπές στην ΕΡΤ;
Ποτέ. Ούτε με έχουν λογοκρίνει ούτε μου έχουν ζητήσει εκπομπές για να δουν τι λένε ούτε σε σίριαλ μου έχουν πει «πάρε αυτόν τον ηθοποιό». Την επιλογή την κάνω εγώ. Και έκανα το πρώτο πρωινό μαγκαζίνο της ελληνικής τηλεόρασης με την Εύη Παπαδάκη με ώρες στον αέρα. Όταν ζήτησα να κάνω εκπομπή τον Γκορμπατσόφ, που είναι πρόεδρος του Πράσινου Σταυρού στην Ευρώπη για οικολογικά θέματα, κανείς δεν μου είπε όχι. Στην ΕΡΤ πάτησα πόδι για παιδικό πρόγραμμα. Το «Ουράνιο Τόξο» που βλέπετε ακόμη είναι δική μου παραγωγή.
// Τι θέλετε να κάνετε ακόμη στην ΕΡΤ;
Ένα καλό σίριαλ, μια ωραία εκπομπή, και να αποχωρήσω. Έχω δουλέψει με αντίξοες συνθήκες στην ΕΡΤ. Δεν μου έστρωσαν κόκκινα χαλιά για να προχωρήσω. Έχω πολεμηθεί. Αλλά και με έχουν αγαπήσει στην ΕΡΤ. Γιατί σέβομαι το δυναμικό της. Από τον φύλακα μέχρι τον τεχνικό, τον δημοσιογράφο, τον σκηνοθέτη. Δεν έχω πιέσει κανέναν. Την ΕΡΤ τη νιώθω σαν σπίτι μου. Στην Κατεχάκη υπάρχουν εξαιρετικά στούντιο. Πρέπει η ΕΡΤ να βάλει τους ανθρώπους της να δουλέψουν. Οι άνθρωποι της ΕΡΤ πληρώνονται, αλλά θέλουν και να δουλεύουν. Η ΕΡΤ έχει και καλό πρόσωπο. Υπάρχουν παιδιά που γυρνάνε από τις άδειες για να δουλέψουν. Αλλά σε μια οικογένεια υπάρχουν και οι τεμπέληδες. Ο κόσμος πληρώνει την ΕΡΤ γιατί θέλει να βλέπει την ΕΡΤ, και θέλει να βλέπει πρόγραμμα. Να δώσει η ΕΡΤ από λίγα χρήματα σε όλους τους έλληνες παραγωγούς και να τους τιμήσει για να δουλέψουν όλοι και να δει ο κόσμος ωραίες παραγωγές.
// Υπάρχει 3.000 προσωπικό στην ΕΡΤ;
Είναι μύθος αυτός ο αριθμός. Δεν υπάρχουν αυτά τα άτομα τώρα.
// Η ΕΤ1 υπάρχει ως κανάλι;
Αφού δεν έχει πρόγραμμα η ΕΡΤ. Είναι δυνατόν να λείπει η Μπήλιω Τσουκαλά από την ΕΡΤ; Είναι διαχρονική αξία. Να επιστρέψει. Η Μπήλιω πρόσφερε. Ας επιστρέψει με τον τρόπο της μεικτής παραγωγής και να κάνει αυτό που έκανε καθημερινά. Να υπάρχουν μόνιμοι αξιόλογοι σκηνοθέτες στην ΕΡΤ και να κάθονται; Πρέπει να δοθούν δουλειές σε παραγωγούς που να είναι μακριά από παρέες. Η ΕΡΤ χρειάζεται ψυχαγωγία με ποιοτικά χαρακτηριστικά. Ξέρετε ότι υπάρχουν παραγωγοί στην ΕΡΤ πουν δεν έχουν πληρώσει το προσωπικό τους από τον Οκτώβριο και πληρώνονται μόνο οι παρουσιαστές από την ΕΡΤ; Γι’ αυτό λέω πάρτε σωστούς παραγωγούς, που να ξέρουν από μεικτές παραγωγές. Ποιος είναι ο λόγος να είσαι παραγωγός και να μην πληρώνεις τους εργαζόμενους;
// Οι μισθοί των 4.000 ευρώ τον μήνα πώς σας φαίνονται για παρουσιαστή;
Δεν πρέπει να υπάρχουν αυτοί οι μισθοί. Να τους ξεχάσουν. Με τη συγκυρία που ζει η χώρα αυτήν τη στιγμή, όλοι πρέπει να συμβάλουμε. Η ποιότητα βγαίνει και με λιγότερα. Είναι τιμή να δουλεύεις για την ΕΡΤ και με λιγότερα. Ξέρετε πόσοι αξιόλογοι δημοσιογράφοι είναι εκτός δουλειάς; Και τους δίνεται βήμα στο δημόσιο κανάλι και δεν βάζουν νερό στο κρασί τους; Πρέπει να σεβόμαστε αυτό που μας προσφέρουν. Σήμερα δεν πρέπει να έχεις δουλειά, αλλά δουλίτσα. Εγώ δεν θέλω δουλειά, δουλίτσα θέλω και να λέω άγιος ο Θεός. Γι’ αυτό και το ξεκαθαρίζω σε όλους τους παρουσιαστές που μου έρχονται. Μεγάλες συμβάσεις δεν υπογράφω, και μιλάω ειλικρινά. Και ούτε ποτέ ήθελα. Να με ψάξουν.
// Βλέπω φωτογραφίες σας με την Αλίκη Βουγιουκλάκη και τον Δημήτρη Παπαμιχαήλ. Τους γνωρίζατε προσωπικά;
Την Αλίκη τη γνώρισα από τη Ζωή Λάσκαρη. Ήταν όλοι τους σπουδαίοι επαγγελματίες. Ούτε ωράρια είχαν ούτε κοίταγαν πότε θα κατέβει ο διακόπτης. Μαθημένοι από τις ελληνικές ταινίες. Φαντάροι. Εδώ ξέρεις ότι τα συνεργεία όταν μαζεύουν τα καλώδια σου χρεώνουν ώρες; Σαν να πας εσύ στη δουλειά σου και να βγάλεις το στιλό από την τσάντα και να χρεώσεις το αφεντικό σου… Τρελά πράγματα.
// Αν αφήσουν την ΕΡΤ, θα πάει ψηλά;
Πολύ. Κανείς δεν έχει την τεχνολογία της. Η ΕΡΤ έχει σπουδαίους δημοσιογράφους. Μπορούν να καλύψουν μεγάλα γεγονότα. Γι’ αυτό και πρέπει να κρατηθούν οι έμπειροι δημοσιογράφοι. Εγώ βλέπω φως στην ΕΡΤ. Ο κ. Μάναλης είναι ελπιδοφόρα άφιξη.