Δεν υπάρχουν σημεία σύγκλισης για τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά και Ελευσίνας
Η επιστολή του κ. Ταβουλάρη επιβεβαιώνει πως το κλίμα της στείρας αντιπαράθεσης συνεχίζεται, παρά τα περιθώρια συνεργασίας, όπως αυτά καταδεικνύονται στο δημοσίευμά μας με τη λεπτομερή αναφορά στα προγράμματα των ναυπηγηθέντων και εκσυγχρονισθέντων υποβρυχίων στα Ναυπηγεία του Σκαραμαγκά και των πραγματοποιηθέντων πληρωμών.
Επιπλέον οι δημοσιοποιημένες σημαντικές οφειλές του Ομίλου Νεωρίου και Ναυπηγείων Ελευσίνας προς το Δημόσιο σε συνδυασμό με την καταγγελία της σύμβασης ναυπήγησης των Πυραυλακάτων 6 και 7 από τον κύριο υπεργολάβο, με αντικείμενο που πλησιάζει το 50% της συμβατικής τιμής του έργου, δεν μπορεί παρά να γεννούν εύλογα ερωτήματα για τη δυνατότητα ολοκλήρωσης του προγράμματος και την αποκτηθείσα τεχνογνωσία.
Τα πιο πάνω, σε συνδυασμό με την οικονομική κρίση που βιώνει η χώρα, δεν δίνουν περιθώρια αισιοδοξίας για μια ρεαλιστική πρόταση αναβίωσης των Ναυπηγείων Ελευσίνας που βέβαια δεν θα βασίζεται στο απατηλό σήμερα όνειρο ναυπήγησης πολεμικών ή κρατικής συμμετοχής για τη ναυπήγηση εμπορικών πλοίων.
Ένα είναι βέβαιο, ότι τα δύο μεγάλα ελληνικά ναυπηγεία αντιμετωπίζουν σοβαρά προβλήματα επιβίωσης μέσα από δικές τους επιλογές, ενώ το κράτος παραμένει διαχρονικά θεατής.
Ας δούμε όμως στη συνέχεια και τα κυριότερα σημεία της απάντησης του κ. Ταβουλάρη.
«1. Η Ελευσίνα δεν έχει υποστεί καμία τεχνική υποβάθμιση. Το αντίθετο ακριβώς συμβαίνει. Σε ό,τι δε αφορά τα οικονομικά της, αυτό επηρεάζεται κατά κύριο λόγο από τη διεθνή και εγχώρια οικονομική κρίση και τον τρόπο που το Δημόσιο αντιμετωπίζει τις επιχειρήσεις της χώρας. Επομένως είναι υπερβολικό να ισχυριστεί κανείς, όπως ο συντάκτης σας, ότι είναι αποτέλεσμα των ”λαθεμένων χειρισμών” της Ελευσίνας. Θα ήθελα να σημειώσω επίσης ότι ο συντάκτης σας προτρέχει αβασάνιστα χαρακτηρίζοντας ως ”ανεδαφική” την προοπτική επιβίωσης των ναυπηγείων μας. Βασίζεται σε κάποια μελέτη;
2. Σε ό,τι αφορά τη ναυπήγηση των Πυραυλακάτων (ΤΠΚ) 6 και 7, που κατά τον συντάκτη σας παραμένει ”έωλη”, θα ήθελα να σας ενημερώσω ότι η Ελευσίνα έχει αποκτήσει πλήρως την απαραίτητη τεχνογνωσία για να ολοκληρώσει τη ναυπήγησή τους (η παράδοσή τους προβλέπεται συμβατικά για τα τέλη του 2012 και 2013).
3. Σε ό,τι αφορά την ΤΠΚ 5, αυτή δεν
έχει παραδοθεί κυρίως από σειρά ενεργειών και παραλείψεων του υπουργείου Άμυνας.
4. Η αναφορά σας για τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά θέτει εύλογα ερωτήματα. Ταυτόχρονα αποκαλύπτει και τις πηγές πληροφόρησής σας.
Κατά το δημοσίευμα για όλα φταίει το υπουργείο Άμυνας. Φταίνε οι κρατικές ερμηνείες και παρερμηνείες των αποφάσεων της Ευρωπαϊκής Επιτροπής (ΕΕ). Φταίει η επιλεκτική (υπέρ ποίου;) τήρηση της σύμβασης για τα υποβρύχια.
Ούτε κουβέντα όμως ότι έχουν εκταμιευθεί πάνω από 2 δισ. ευρώ από το 2000 (και τους τελευταίους μήνες πάνω από 350 εκατ. ευρώ), χωρίς καμία εγγύηση υπέρ του Δημοσίου. Για το ότι δεν έχει παραληφθεί παρά μόνο ένα υποβρύχιο τ. 14 και παραμένουν σε εκκρεμότητα άλλα τρία.
Κατά τα άλλα συμφωνούμε με τις επισημάνσεις σας για τη γενικότερη στάση και παραλείψεις του Δημοσίου, δυστυχώς, διαχρονικά».