Αεροσκάφη EMBRAER… Ιστορία μου, αμαρτία μου
• Δεν είχα καμία διάθεση, με τέτοιες ζέστες, να ασχοληθώ με τυμβωρυχία, αλλά δεν με αφήνουν να αγιάσω.
• Ο κ. πρωθυπουργός, πολύ σωστά, άριστα, απεφάσισε από τα δύο κρατικά αεροπλάνα VIP, τύπου EMBRAER, το ένα να πουληθεί και το δεύτερο να διατεθεί στην ΠΑ για υπηρεσιακή χρήση.
• Έχουν, όμως, μακριά αμαρτωλή ιστορία αυτά τα ιπτάμενα μέσα, που συνδέεται με μια άλλη προμήθεια-σκάνδαλο του Άκη. Δυσώδης κι αυτή, όπως τόσες άλλες.
• Μεταφέρω στη στήλη απόσπασμα από το βιβλίο «Λεηλασία της Άμυνας» του Κων. Φράγκου (Εκδόσεις Γκοβόστη, 2008, σελ. 178): Τα ιπτάμενα ραντάρ ήταν εντελώς αναγκαία στην ΠΑ ως πολλαπλασιαστές ισχύος και είχε προγραμματιστεί η προμήθειά τους με διεθνή διαγωνισμό. Το 95% των ΠΑ όλου του κόσμου, ακόμη και των σωβινιστών Γάλλων, χρησιμοποιούν τα φτηνά, σχετικά, και επιτυχημένα HAWK EYE της Gramman Northrop ή τα μεγαλύτερα της BOEING. Δοκιμασμένα με άφθονα ανταλλακτικά. Ο κ. Άκης Τσοχατζόπουλος ως ΥΕΘΑ, συνεπικουρούμενος από τον τότε Α/ΓΕΑ (είπαμε, κανένας υπουργός δεν μπορεί να παρανομήσει, αν δεν έχει τις «πλάτες» στρατιωτικού), απεφάσισε να κάνει «ένα βήμα προς το μέλλον», όπως δήλωσε στομφωδώς! Επέλεξαν, με απευθείας ανάθεση, το ERI EYE EMBRAER-145H της βραζιλιάνικης EMBRAER (αντιπρόσωπος ο Λιακουνάκος), το οποίο εμφανιζόταν για πρώτη φορά στον ορίζοντα! Για μια ακόμη φορά, η Ελλάς, πρωτοπορούσα, αγοράζει «γουρούνι στο σακί» (1999), με ανεξέλεγκτες τιμές! Δόθηκε, όπως συνήθιζε ο κιμπάρης υπουργός, τεράστια προκαταβολή. Στις 29 Οκτωβρίου 2004, τα 4 ιπτάμενα ραντάρ προσγειώθηκαν στο αεροδρόμιο Ελευσίνας, αλλά η παραλαβή τους διήρκεσε… 4 χρόνια. Δεν τα παραλάμβαναν, γιατί δεν λειτουργούσαν σύμφωνα με τις προδιαγραφές μέχρι το 2008, ενώ καμία ρήτρα δεν επιβλήθηκε στους προμηθευτές!
Τα αντισταθμιστικά ωφελήματα
• Μαζί με το κύριο υλικό εδόθησαν και αντισταθμιστικά.
• Το πρώτο που σκέφθηκαν οι ερίφηδες, χλιδάτοι και καλοπερασάκηδες της εποχής, είναι να πάρουν ένα αεροπλάνο πολυτελείας, το EMB-ERJ-BJ 135 LR, 32 θέσεων (!), για να χωράει όλη η κουστωδία κάθε υπουργού, ώστε οι άρχοντες να μην ταξιδεύουν με αεροπλάνα της γραμμής! Κόστος του VIP, εξαιρετικά φουσκωμένο, 35 εκατ. ευρώ, παρακαλώ. Ανεξέλεγκτο κι αυτό, όπως οι τιμές των ιπτάμενων ραντάρ, αισθητά πολλαπλάσιες των τιμών των αμερικανικών. Μεγαλεία με δανεικά.
• Το αεροσκάφος εγκαινιάστηκε την 9.3.2000, με τη μετάβαση στις Βρυξέλλες, συνοδευόμενου από πλήθος κόσμου, ποιου άλλου; Του Άκη!
• Τρώγοντας έρχεται η όρεξη… Ο Άκης έπεισε τον άβουλο Σημίτη ότι χρειαζόμαστε ακόμη ένα VIP EMBRAER 12 θέσεων, μέσω του κ. Λιακουνάκου, το οποίο αγοράστηκε έναντι 27,5 εκατ. ευρώ (με δανεικά, πάντοτε).
Ο πρώτος που το χρησιμοποίησε ήταν ο τότε ΥΠΟΙΚ, κ. Χριστοδουλάκης, για να πάει στην Κοπεγχάγη (οι ομόλογοί του μετέβησαν εκεί με αεροσκάφη γραμμής), ενώ εγνώριζε καλά ότι η χώρα ζητιανεύει για να επιβιώσει. Σήμερα περιέρχεται τις τηλεοράσεις και συστήνει οικονομικά μέτρα σωτηρίας στον Σαμαρά!
• Σας θυμίζω, για να ευθυμήσουμε, ότι την ώρα που η Ελλάδα εφλέγετο και όδευε στην πτώχευση, ο κ. Γ. Παπακωνσταντίνου, πουλέν του Γιωργάκη και ΥΠΟΙΚ, ταξίδευε στη Νέα Υόρκη για ένα συνέδριο με το άλλο VIP GULF STREAM, συνοδευόμενος από τη γραμματέα του και τον γιο του! Ο κ. Σόιμπλε, με το αναπηρικό καροτσάκι του, πήγε εκεί με το αεροπλάνο γραμμής!
• Ποια η σημερινή κατάσταση των ιπτάμενων RADAR; Ας ερωτηθεί, σχετικά, από τον κ. πρωθυπουργό ο κ. Π. Παναγιωτόπουλος να απαντήσει:
– Πόσο καθυστέρησε η παράδοσή τους;
– Επιβλήθηκε η παραμικρή ρήτρα;
– Ποια η σημερινή τους διαθεσιμότητα;
– Ποιο είναι το κόστος συντήρησής τους;
– Ποια η επιχειρησιακή αξιοπιστία τους;
– Τι έγιναν τα αντισταθμιστικά;